Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

LG investerar 4,1 miljarder kronor i OLED

Permalänk

Skulle ju helt klart vara bättre om de fokuserade sig på att göra felfria LCD-skärmar än att släppa ännu en teknik som kommer ha barnsjukdomar i all oändlighet. eller ska de fortsätta mjölka våra pengar med produkter som har stora problem efter att ha funnits ute på marknaden 10 år +

Permalänk

Är inte förtsjust i LG's skärmar men deras paneler är bra och LG sattsar så kommer andra företag följa med in i OLED marknaden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur åldrandet av OLED´s verkar vara ett problem och balanseringen mellan färgerna så borde LG´s tillverkning av IPS paneler fortsätta ett bra tag framöver och vara det som gäller för den som behöver en korrekt färgåtergivning.

Ett annat potentiellt problem med åldrandet av OLED´s skulle kunna vara att i takt med att dom åldras så försämras ljusstyrkan och då krävs en högre strömstyrka för att nå samma ljusstyrka som tidigare. En högre strömstyrka leder säkert i sin tur till att dioden åldras fortare men antagligen är livslängden för dioderna så pass bra när tekniken börjar massproduceras att det inte direkt är ett problem utan det potentiella problemet ligger nog i så fall i balanseringen av färgerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Den här bilden visar hur starkt dom olika dioderna lyser i förhållande till strömstyrkan (cd/A) man kan också se hur många timmar det tar innan ljusstyrkan har halverats och värden är ju minst sagt varierande. I den nedre tabellen med andra material är det antal timmar ner till 95% ljusstyrka för respektive diod. Förutsatt att man på ett eller annat sätt har sett till att dioderna lyser lika starkt i relation till varandra över tid när man tillverkade skärmen så kan man ju bara dra upp ljusstyrkan på skärmen när den börjar bli äldre för att kompensera.
http://www.oled-info.com/files/images/dupont-latest-materials...

Ingen skärm att spela Bf3 på då med andra ord

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Oled-tekniken har som bekant vissa problem i dagsläget, men jag har goda förhoppningar om att de kan minimeras eller lösas helt.

Ju mer som satsas på oled desto gladare blir jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Kör inte Samsung med en liknande lösning med deras så kallade "PenTile" matris?

Vad jag vet så är PenTile en annan subpixel layout än den traditionella där man har gått ifrån det vanliga att varje pixel består av 3 subpixlar (Red, Green, Blue). Precis som du säger skiljer det i storlek på subpixlarna och den här bilden visar pixellayouten på en gammal Google Nexus One med PenTile AMOLED:

Subpixel layouten är Red, Green, Blue, Green och man kan se att dom blå subpixlarna är större än dom röda vilket skulle kunna va för att kompensera för den kortare livslängden av materialet i den blå subpixeln vid samma ljusstyrka gentemot den röda.

Jag råkar i alla fall ha en Samsung Galaxy SII hemma med AMOLED som ju är en typ av OLED skärm och den ska vara av traditionell subpixel layout och inte PenTile. Svärta och kontrast är långt mycket bättre än på min LCD datorskärm som i och för sig inte är den vassaste kniven i lådan utan en gammal TN.

Om man kollar på det här diagrammet kan man se hur kontrasten med AMOLED på Nexus One knäcker den LCD IPS baserade iPhone 4 som mäts upp till en kontrast som är typisk för skärmar med IPS panel idag det är väl mycket tack vare svärtan som är så bra på OLED:

Färgomfånget är också betydligt större än sRGB (Nexus One med AMOLED är den stora triangeln och sRGB den lilla):

Permalänk
Hedersmedlem

Största problemet som jag upplever det med en oledskärm (som jag har i mobilen) är inte att färgerna har förskjutits utan att skärmen blir "bränd".
Och inbränning kan ingen mjukvara rå på.
Lyckas man komma till rätta med inbränningsproblemet (i detta fallet att färgerna förbrukas olika fort) så är nog OLED en bra grej.
Menee... tror inte mjukvarulösningar räcker. Varje enskild pixel kan ju vara sliten väldigt annorlunda. Kräver kalibrering på varje enskild pixel och det tror jag inte folk kommer att ha utrustning till.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

WOLED verkar lida av samma problem som plasma dock med IR och ghosting. Återstår att se om det är ngt för framtiden.
Lär dröja många år innan man kommer ha råd med ngn ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ser helt sjukt snyggt ut, men jag tror inte samhället kommer ha så mycket pengar över till allt detta snart så hoppas de dras ner...men då kanske inte företagen överlever..då tillverkningskostnaderna kostar en hel del ...:/

Är det "samhället" som köper skärmar åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Glöm inte 120 Hz.

Istället för tre, tänk en 40" 21:9 5040/5120 * 2160. Det kanske låter lite överdrivet men det är också 5,5" skärmar på mobiltelefoner.

Jag tänker stort eftersom de kommer kunna "printa" oled skärmar på löpande band vilket pressar priserna medan skärmarna kan vara väldigt tunna vilket håller vikten nere.

Samt dubbla GTX780 eller ett GTX790 med banbrytande teknik som ökar beräkningskraften med 100% som då orkar driva allt detta i smooth 120fps när man spelar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Samt dubbla GTX780 eller ett GTX790 med banbrytande teknik som ökar beräkningskraften med 100% som då orkar driva allt detta i smooth 120fps när man spelar.

Ta det lugnt. Grafikkorten kommer vara sjukt mycket snabbare om 2-3 år när du kan tänkas köpa den där skärmen.

Permalänk
Medlem

Medan OLED lär ta tid på sig att mogna så att barnsjukdomarna försvinner och innan man tagit fram en billig och beprövad tillverkningsteknik för att tillverka panelerna med låg felprocent och till ett lågt pris så vore det ju läge för LG att fasa ut nån av sina gamla IPS-panelmodeller och börja tillverka en 24" 2560x1440 panel istället. Många är nog mer intresserade av att köpa en bra LCD skärm med lite högre upplösning till ett vettigt pris i dagsläget än att vänta på att dyra OLED-skärmar ska dyka upp med eventuella brister och barnsjukdomar med den tekniken. Nu var det väl i och för sig bara OLED paneler för tv-apparater det var frågan om här. Då kanske dom börjar fasa ut sina plasmor istället eftersom OLED-panelerna verkar ha liknande bildegenskaper (bra svärta, kontrast, betraktningsvinklar, snabba uppdateringar och även eventuella problem med inbränningar men i ett mycket tunnare och strömsnålare format)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jenus:

Har en Sony 24-tum på jobbet och den ser ganska bra ut
Kostar dock över 100 000 kr.

nice! vi har en 30" 4k display, kostar 300 000 kan vi kombinera dessa så

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samt dubbla GTX780 eller ett GTX790 med banbrytande teknik som ökar beräkningskraften med 100% som då orkar driva allt detta i smooth 120fps när man spelar.

jag struntar fullständigt i AAA titlar som får grafikkorten på knäna. Det är konsollspel med stöd för mus och med lite bättre grafik. Är som en sminkad gris. Kommer aldrig ha behov av lika intensiva uppgraderingscykler som ~2000 - ~ 2009 då det fanns PC-spel som pressade hårdvaran.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

Jag älskar Samsungs AMOLED skärmar, men jag tål verkligen inte PenTile, det sticker i ögonen.
SGSII har tyvärr för låg upplösning för mig och SGSIII kör med PenTile, så det blir att hoppas på att SGSIIII får en riktigt grym Super AMOLED+ skärm med 1080, färgerna är ju lite överdrivna på deras skärmar och jag tycker att det bara förbättrar upplevelsen. Hade en SGSIII ett tag och körde på dynamic mode hela tiden för att få de där överdrivna färgerna. Nu kör jag med en PadFone 2 som ska ha en av de bästa IPS skärmarna men AMOLED är så j*vla mycket bättre när det kommer till kontrast, svärta och bara hur allt ser ut. Men PenTile.. *ryser*

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag älskar Samsungs AMOLED skärmar, men jag tål verkligen inte PenTile, det sticker i ögonen.
SGSII har tyvärr för låg upplösning för mig och SGSIII kör med PenTile, så det blir att hoppas på att SGSIIII får en riktigt grym Super AMOLED+ skärm med 1080, färgerna är ju lite överdrivna på deras skärmar och jag tycker att det bara förbättrar upplevelsen. Hade en SGSIII ett tag och körde på dynamic mode hela tiden för att få de där överdrivna färgerna. Nu kör jag med en PadFone 2 som ska ha en av de bästa IPS skärmarna men AMOLED är så j*vla mycket bättre när det kommer till kontrast, svärta och bara hur allt ser ut. Men PenTile.. *ryser*

Dom något övermättade färgerna har troligen att göra med det stora färgomfånget på AMOLED skärmarna och färghanteringen i Android som antagligen är gjord för enheter med standard färgomfång som matchar sRGB färgrymden. Jag provade att slå på dynamic på min Galaxy SII och färgerna ser ju väldigt övermättade ut då men visst blir det effektfullt. En del föredrar ju lite mer punch i färgerna framför en färgåtergivning som är så korrekt som möjligt. Jag kan själv tycka att det är trevligt med lite övermättade färger när man ser på tecknat eller animerade filmer. Skärmen är nice på SII tycker jag och PPI borde väl va hyfsat med tanke på att skärmen är så liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

jag struntar fullständigt i AAA titlar som får grafikkorten på knäna. Det är konsollspel med stöd för mus och med lite bättre grafik. Är som en sminkad gris. Kommer aldrig ha behov av lika intensiva uppgraderingscykler som ~2000 - ~ 2009 då det fanns PC-spel som pressade hårdvaran.

Det är du det Mina spel måste gå i 60fps annars blir jag ledsen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Är det "samhället" som köper skärmar åt dig?

Gud, hur borttappad får man egentligen spela?
Nej såklart inte...Du fattar vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Så vad sägs om en 32 tums datorskärm OLED med 3840x2160 upplösning he he he. Kan det bli bättre?