Permalänk

Från 30~ k PPD till 10~ k PPD.

Jag skulle i natt testa att folda lite på min hemdator, då det var ett par veckor sedan jag gjorde det. Det gick ganska segt till en början, jag låg omkring 6000-10'000 PPD. Men efter ett tag kom jag upp i nästan 20'000 PPD med endast min Intel Core i7 2600. Jag aktiverade sedan foldingen på mitt grafikkort också, ett 7970, och kom då upp i strax under 30'000 PPD med CPU+GPU alltså.

När jag sedan öppnade webbläsaren och startade en flashfilm så gick PPD:n sakteliga ner emot 10'000 PPD. Och nu, 15-20 minuter senare när jag har stängt ner webbläsaren och allting, ligger den kvar och pendlar lite fram och tillbaka kring 10'000 PPD.

Här sitter jag och vill dra igång lite folding precis innan jag ska gå och lägga mig, men givetvis ska det börja krångla som vanligt och det är väldigt sällan man ens förstår varför...

Tack på förhand, det vore trevligt om mina frågetecken kunde rätas ut.

Permalänk

Låter som att Flashplayer har fått dit grafikkort att klocka ner sig. Ladda ner Gpu-z och kolla så att du får rätt frekvenser under belastning. Om du sedan vill kunna surfa utan att strypa din PPD kan du stänga av hårdvaruacceleration i webbläsaren.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Skrivet av erikssonown:

Låter som att Flashplayer har fått dit grafikkort att klocka ner sig. Ladda ner Gpu-z och kolla så att du får rätt frekvenser under belastning. Om du sedan vill kunna surfa utan att strypa din PPD kan du stänga av hårdvaruacceleration i webbläsaren.

Jag hade koll på core clock hela tiden, genom MSI Afterburner, men grafikkortet klockades inte ner. Men även om det hade gjort det så förstår jag inte varför jag skulle droppat ända ner till 10'000 PPD med CPU+GPU när jag tidigare låg på 20'000~ PPD med endast min processor.

Fan vad jag börjar tröttna på folding när det HELA TIDEN är krångel i stil med det här. Ibland får jag ut nästan 30'000 PPD av min Intel i7 2600 och mitt 7970 – men ibland sitter jag och puttrar på ungefär 5000 PPD.

Fuck logic, jävla skit...

EDIT: En annan spännande sak är hur mycket PPD:n varierar. I går kunde jag ligga omkring 20'000 PPD genom att endast folda på processorn. Nu ligger jag däremot på 6000-9000 PPD när jag endast foldar på processorn. I och med att jag hela tiden sitter på exakt samma beräkningskraft så tycker man att PPD:n också bör ligga stabilt. Men icke!