Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Inaktiv

Var får ni pengarna ifrån?

Hej sen juni har jag börjat lära mig mycket om datorer och komponenter. Och en sak har jag märkt, nästan alla datorbyggare, de satsar bara på det bästa t.ex. 800kr chassi, 2000-3000kr grafikkort och 2000kr i7 osv. Hur gamla var ni vid det första dator bygget? Är era föräldrar förmögna och ni lånar pengar eller har ni skaffat något bra jobb eller sparat? Väldigt nyfiken vid alla sorters svar

Permalänk
Medlem

Byggde första datorn vid 16års ålder, tjatade till mig pengar av pappa då.
Andra jag byggde var väl runt 20års åldern (hade samma dator i 4a år då cirka), då byggde jag den för egna pengar.
Nu har man inte byggt nått på länge, tappade intresset då jag lagar datorer dagligen på jobbet.

Permalänk
Medlem

När jag var 16 slet jag hela sommarlovet på SSAB så jag kunde köpa en egen dator.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte de allra yngsta här som kör med monsterbyggen. Om de gör det så har de antagligen sommarjobbat hårt för att tjäna ihop en slant eller så har de rika föräldrar.
Är man lite äldre och jobbar är kostnaden för en dator en struntsumma.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag är student och bor själv, får massor av pengar CSN plus att jag jobbar med helt ok lön under somrarna.

Skrivet av JesperT:

Det är väl inte de allra yngsta här som kör med monsterbyggen. Om de gör det så har de antagligen sommarjobbat hårt för att tjäna ihop en slant eller så har de rika föräldrar.
Är man lite äldre och jobbar är kostnaden för en dator en struntsumma.

Alltså.. Det var säkert inte din mening, men det där låter bara så fruktansvärt jäkla arrogant när man tänker på ensamstående föräldrar som sliter som hundar för en skitlön och knappt har råd att både äta och betala hyran. Än mindre lyxkonsumtion som kläder, resor eller datorer.

Permalänk
Medlem

Min första ordentliga dator köpte jag när jag var 16, då hade jag sparat ihop genom att sommarjobba.

Nu är jag 28 och lönen trillar in varje månad. Dock lägger jag mer pengar på huset än på datorer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Byggde min första helt själv inkl val av delar när jag var 15 tror jag.
Hade sparat ihop lite från födelsedagar m.m. så det var ju inget värsting-bygge, men övre mellansegment/lägre topsegment låg det nog på då. Ungefär samma klass på saker som jag bygger nu för tiden då mer än så sällan känns värt det.

Numera jobbar jag och har väldigt låga utgifter så det blir en hel del över att lägga på prylar om jag vill.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sojamjöl och pasta hela veckan.

Nej men man fixar större byggen när man har lönen och utgifterna för att klara av't. Att man sen hellre lägger pengarna på dyra byggen än bättre mat, bil, kläder eller whatnot är säkert vanligt.

Byggde själv efter man sparat ihop från första stora jobbet. Att lägga några lax på en dator när man har en bråkdel av en miljon på banken känns inte onaturligt. Var kanske 20 då, sent i dessa kretsar.
Att få pengar av föräldrarna till en hobby man tycker om är som.. att få kondomer i julklapp av farmor för att man skaffat flickvän, man kommer att tänka på farmor när man har sex. Inget ont om farmor.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Sojamjöl och pasta hela veckan.

Nej men man fixar större byggen när man har lönen och utgifterna för att klara av't. Att man sen hellre lägger pengarna på dyra byggen än bättre mat, bil, kläder eller whatnot är säkert vanligt.

Byggde själv efter man sparat ihop från första stora jobbet. Att lägga några lax på en dator när man har en bråkdel av en miljon på banken känns inte onaturligt. Var kanske 20 då, sent i dessa kretsar.
Att få pengar av föräldrarna till en hobby man tycker om är som.. att få kondomer i julklapp av farmor för att man skaffat flickvän, man kommer att tänka på farmor när man har sex. Inget ont om farmor.

Haha det var nog den roligaste liknelsen jag läst.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Det är väl under "ungkarlsåren" när man hade större inkomster än utgifter som man hade råd med sådant. Med hus, familj och barn hamnar ofta hobbyn längst ner i prioriteringslistan... Man får vara glad om man har något över när räkningarna är betalda.

Permalänk
Medlem

Första helt egna köpta datorn var väl vid 13-14 års ålder.... Slet som ett djur en hel sommar på min styvfars företag för att få fram pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Alltså.. Det var säkert inte din mening, men det där låter bara så fruktansvärt jäkla arrogant när man tänker på ensamstående föräldrar som sliter som hundar för en skitlön och knappt har råd att både äta och betala hyran. Än mindre lyxkonsumtion som kläder, resor eller datorer.

Tänkte mig väl generellt sett och speciellt bland de äldre här på sweclockers som just har monsterriggar.
Har man det knapert så köper man givetvis inte någon monsterdator bara sådär.
Har man en hyfsad inkomst blir det vanligen väldigt mycket lättare att köpa en dator jämför med om man är ung och bara har månadspeng och kanske sommarjobb att förlita sig på.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar och får in ganska så mycket mer pengar än jag gör av med (känns nästan fel ibland när man jämför sig med andra som är i sämre situation), det inräknat all konsumtion. Fick tänka mer på vad jag köpte under studietiden även om det fanns pengar till teknik även då med tanke på att jag arbetade rätt flitigt vid sidan av.

Permalänk
Medlem

Byggde min första förra året. Då var jag 12 år.
2000 lånade jag av pappa + mamma och resten fick jag tjäna ihop själv. Spara, alltså

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är väl under "ungkarlsåren" när man hade större inkomster än utgifter som man hade råd med sådant. Med hus, familj och barn hamnar ofta hobbyn längst ner i prioriteringslistan... Man får vara glad om man har något över när räkningarna är betalda.

Precis därför man skippat familj och barn så man har råd med lite riktiga hobbies istället!

Permalänk
Medlem

Fick min första dumburk när jag var tre år. Alla ungarna satt med varsin IBM, oh vad stolta vi var. Jag kunde ju dock knappast bruka min särdeles mycket, och när jag väl började förstå var den sedan länge utbytt. Hehe. När man sedermera har blivit äldre så har i vart fall jag kommit underfund om att datorer är en rätt prisvärd hobby. Du slaskar in ett schyst bygge, sedan klarar du dig i vart fall två år. Även extrembyggen är inte heller särdeles dyra (som hobby). Tänk bara vad nya segel eller dylikt kostar till båtar osv.

Come to think of it så är det nog dags för mig att byta burk.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Pappas pojk.
Sen sprang tiden iväg och nu pröjsar man själv. Struntsumma som tidigare nämnt, handlar om prioriteringar.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Har haft sommar/extra jobb sen jag var 14 och när jag var 19år så hade jag fast jobb och har haft det sedan dess....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Fick farsans gamla dator när han behövde en bättre, när jag blev äldre så fick jag en för studier, fast i motprestation skulle jag arbeta hemma varenda helg.
Idag så får jag låna datorer av min arbetsgivare, förutom min dator i signaturen så har fått låna en motsvarande bärbar, plus att jag har tillgång till några snabba serverar som jag ofta belastar hårt med diverse arbeten. Dessa serverar styr jag hemifrån och på så sätt kan få dem att arbeta 24h dygn 7 dagar i veckan..

Vad jag vet är det inte ovanligt med att man får låna datorer av arbetsgivaren och då såklart enbart arbeta på dem. Vem tusan har ändå tid med något annat? Denna slöa burk jag skriver ifrån nu är dock min egen privata.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Började helgjobba när jag var 13, köpte första egna datorn när jag var runt 15. Nu så sparar jag ihop pengar varje månad och köper när det passar. Bor billigt och har ingen bil, så har inte så mycket utgifter.

Permalänk
Medlem

Sommarjobbade för att få ihop alla delarna till min dator ;). Det var jobbigt då och då men det är ju värt det i slutet ;).

Sen är jag nog väldigt sparsam, går fortfarande i högstadiet så har inte några direkta utgifter och det senaste jag köpte var nog en läsk senast förra månaden hehe

Förutom det nya grafikkortet dock

Permalänk
Medlem

Sommarjobbade när jag var yngre och köpte min första dator när jag började gymnasiet.

Sen nu när jag pluggar på universitet så vart det en ny burk när den gamla dog som jag köpte för sparade pengar och sen dess har det blivit att uppgradera en komponent i taget för att hålla burken någorlunda modern. Härnäst väntar jag på haswell och har redan stoppat undan nog för moderkort+cpu

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Min första egna dator köpte jag 1998 en Pentium II 400Mhz för 20 000:- pengarna hade jag vunnit på lotto 1990

Permalänk
Medlem

Min första dator var begagnad och köpte den för en liten peng men var väldigt nöjd över den, hade sparat ihop pengarna själv från arbete.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BJorNus:

Min första egna dator köpte jag 1998 en Pentium II 400Mhz för 20 000:- pengarna hade jag vunnit på lotto 1990

Där förtjänade du en "gilla", helt klockren.

Snickrade ihop min första dator vid 12-13 års ålder, ihopsparade & förtjänta pengar. Om man ändå hade turen att vinna på lotto.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag är student och bor själv, får massor av pengar CSN plus att jag jobbar med helt ok lön under somrarna.

Tycker inte det var "fruktansvärt jäkla arrogant". Generellt sett så är det inte dyrt om man har det som intresse/hobby och har ett jobb.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sommarjobbade som vaktmästare, tjänade 16k och spenderade 12 på min första dator, nu jobbar man fulltid sedan flera år tillbaka och lägger undan tills det är dags att uppgradera sig

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Tycker inte det var "fruktansvärt jäkla arrogant". Generellt sett så är det inte dyrt om man har det som intresse/hobby och har ett jobb.

De flesta har inga problem att prioritera så att pengarna kan räcka till ett datorinköp. Det har jag aldrig invänt mot. Det var formuleringen "kostnaden för en dator en struntsumma" som jag tyckte var klumpig.

Kostnaden för en dator (5-10k ?) är inte en struntsumma för väldigt många, i synnerhet låginkomsttagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

De flesta har inga problem att prioritera så att pengarna kan räcka till ett datorinköp. Det har jag aldrig invänt mot. Det var formuleringen "kostnaden för en dator en struntsumma" som jag tyckte var klumpig.

Kostnaden för en dator (5-10k ?) är inte en struntsumma för väldigt många, i synnerhet låginkomsttagare.

Dessa personer med låg inkomst och ett ansvar för familj och egen hälsa bygger inte datorer för en struntsumma och postar ett galleri över eländet på Swec.
Precis som JesperT inte menar att fallskärmshoppning är en struntsumma för låginkomsttagare när han talar om kostnader för fallskärmshoppning på hoppafuckenfallskarm.se så menar inte JesperT att datorbyggen är en struntsumma för låginkomsttagare när han talar om kostanden för datorbyggen på sweclockers.com

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Dessa personer med låg inkomst och ett ansvar för familj och egen hälsa bygger inte datorer för en struntsumma och postar ett galleri över eländet på Swec.

Sannolikt inte.

Citat:

Precis som JesperT inte menar att fallskärmshoppning är en struntsumma för låginkomsttagare när han talar om kostnader för fallskärmshoppning på hoppafuckenfallskarm.se så menar inte JesperT att datorbyggen är en struntsumma för låginkomsttagare när han talar om kostanden för datorbyggen på sweclockers.com

Det här är inte ett dugg relevant för någon av mina kommentarer.