Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Ser ganska plastiga ut... Och de har inte testats med någon rock, endast dubstep och liknande. Såg en person som sa att de var bra med rock/metal, men sr80i verkade populärare.

Här är flera som menar att de passar bra till rock. Elektronisk musik är de nog inte optimala för.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Här är flera som menar att de passar bra till rock. Elektronisk musik är de nog inte optimala för.

Är sugen på sr80i, men dessa är lite billigare, så det blir nog dessa och ett par av Motörheads in-ear, eller Marshalls. Antar att det inte är så stor skillnad mellan dessa två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Är sugen på sr80i, men dessa är lite billigare, så det blir nog dessa och ett par av Motörheads in-ear, eller Marshalls. Antar att det inte är så stor skillnad mellan dessa två?

Ljudmässigt kan jag inte uttala mig eftersom jag inte jämfört dem, går bara efter vad jag läst, men rent tekniskt så finns de ett par stora skillnader. Grado lurarna är öppna och ligger på örat (on the ear), SRH440 är slutna och heltäckande (over the ear). Grados är kända för att läcka ljud in och ut som ett såll, så om omgivningen är ett problem kör på SRH440.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Ljudmässigt kan jag inte uttala mig eftersom jag inte jämfört dem, går bara efter vad jag läst, men rent tekniskt så finns de ett par stora skillnader. Grado lurarna är öppna och ligger på örat (on the ear), SRH440 är slutna och heltäckande (over the ear). Grados är kända för att läcka ljud in och ut som ett såll, så om omgivningen är ett problem kör på SRH440.

Omgivningen är ett stort problem, heltäckande är ett måste. Tänkte inte på det när jag kollade på SR80i. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Beställde mig ett par AKG K550 igår från tyskland, ska dyka upp imorgon. Ser fram emot det jättemycket!

Om jag gillar dem så tänkte jag eventuellt köpa ett par K551 senare för portabelt bruk också, men jag undrar om mikrofonen fungerar med android-telefoner också? Har en Nexus 4. Någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Om man kör en http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...kiljare-p24137 blir det någon förlust av kvaliteten på ljud?

Billiga transformatorer kan ge en viss ljudpåverkan, är du kräsen så kör du svenskt, Lundahl gör riktigt bra trafosar, bäst av de bästa.
http://www.lundahl.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även om både Lundahl och Jensen är väldigt bra och av hög kvalité så påverkar även dom frekvensomfånget till en viss del, dock i mycket mindre grad än billigare varianter.

Det bästa är att köra utan en analog transformator, eller i värsta fall med strömkonditionering som inte sättes i den analoga kopplingen.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Omgivningen är ett stort problem, heltäckande är ett måste. Tänkte inte på det när jag kollade på SR80i. Tack för hjälpen!

Ursäkta en petimeter, men jag antar du menar att slutna är ett måste?
Det finns "on-ear" lurar (dvs inte heltäckande) som isolerar rätt bra såvitt jag vet

Jag känner inte till några öppna lurar med vettig isolation dock!

...

Rent ergonomiskt kan man ju föredra on-ear eller heltäckande förstås. (för mig går on-ears bort!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Hej! som ni ser i min sign så har jag ett par HD650 som jag driver med en head box och ett creatvie-kort. Jag vet att detta knappast inte gör dem rättvisa så jag undrar lite hur jag ska uppgradera. Det ska sägas att jag bara betalade 1200 kr för hörlurarna så jag är inte berädd att lägga så jätte mycket mer. Kan tänka mig att lägga max 1500 kr och då kanske lägga till 500 kr om jag kan sälja min headbox.

Jag har hört mycket bra om Asus Xonar Essens STX, kan det vara någont? Har sett att det går på runt 900 kr begangnat så det vore ju ett billigt sätt att komma undan. Men som sagt hur ska jag uppgradera min setup på bästa sett för max 2000 kr, dock är det alltid bra om det går att få det billigare. Är som sagt helt öppen för begangnad marknaden.

Tack på förhand!

// Christian

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Hej! som ni ser i min sign så har jag ett par HD650 som jag driver med en head box och ett creatvie-kort. Jag vet att detta knappast inte gör dem rättvisa så jag undrar lite hur jag ska uppgradera. Det ska sägas att jag bara betalade 1200 kr för hörlurarna så jag är inte berädd att lägga så jätte mycket mer. Kan tänka mig att lägga max 1500 kr och då kanske lägga till 500 kr om jag kan sälja min headbox.

Jag har hört mycket bra om Asus Xonar Essens STX, kan det vara någont? Har sett att det går på runt 900 kr begangnat så det vore ju ett billigt sätt att komma undan. Men som sagt hur ska jag uppgradera min setup på bästa sett för max 2000 kr, dock är det alltid bra om det går att få det billigare. Är som sagt helt öppen för begangnad marknaden.

Tack på förhand!

// Christian

DAC är en sak. Men till förstärkare tycker jag HD650 paras som bäst med en rörförstärkare. För den prislappen kan jag rekommendera Little Dot MKIII, men även Little Dot I+ är inte så dålig heller.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ursäkta en petimeter, men jag antar du menar att slutna är ett måste?
Det finns "on-ear" lurar (dvs inte heltäckande) som isolerar rätt bra såvitt jag vet

Jag känner inte till några öppna lurar med vettig isolation dock!

...

Rent ergonomiskt kan man ju föredra on-ear eller heltäckande förstås. (för mig går on-ears bort!)

Bra att du rättar mig! Menade heltäckande. On-ear är extremt obekvämt enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av canisfoto:

Bra att du rättar mig! Menade heltäckande. On-ear är extremt obekvämt enligt mig!

On-ear kan göra vidrigt ont när man har glasögon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

On-ear kan göra vidrigt ont när man har glasögon!

Skickades från m.sweclockers.com

Varför då? Då slipper man ju trycket mot skalmarna som omslutande hörlurar ger?
onear gör dock ont för min del oavsett. Har lite brottaröron tokdrygt när de trycker på.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Beställde mig ett par AKG K550 igår från tyskland, ska dyka upp imorgon. Ser fram emot det jättemycket!

Om jag gillar dem så tänkte jag eventuellt köpa ett par K551 senare för portabelt bruk också, men jag undrar om mikrofonen fungerar med android-telefoner också? Har en Nexus 4. Någon som vet?

Mikrofon, play/pause/svar knappen ska fungera, volymregleringen fungerar däremot inte.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Varför då? Då slipper man ju trycket mot skalmarna som omslutande hörlurar ger?
onear gör dock ont för min del oavsett. Har lite brottaröron tokdrygt när de trycker på.

För min del klämmer on-ear mycket värre medan jag knappt ens märker mina HD595 och HD650

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

On-ear kan göra vidrigt ont när man har glasögon!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag bär inte glasögon, som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Mikrofon, play/pause/svar knappen ska fungera, volymregleringen fungerar däremot inte.

Okej, blir nog de när jag får pengar över, då! Fick mina k550 idag för övrigt, de låter ungefär lika underbart som jag förväntade mig. Rätt häftigt, paketet låg redan i hallen när jag vaknade i morse. Tyskland>Sverige-leverans på typ 40 timmar, rätt imponerande tycker jag!

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Okej, blir nog de när jag får pengar över, då! Fick mina k550 idag för övrigt, de låter ungefär lika underbart som jag förväntade mig. Rätt häftigt, paketet låg redan i hallen när jag vaknade i morse. Tyskland>Sverige-leverans på typ 40 timmar, rätt imponerande tycker jag!

En av få fördelar med EU

Har du några hörlurar du kan jämföra dom med? Vad använder du för källa och hur låter dom från en mobil enhet?

Permalänk
Skrivet av Estatus:

DAC är en sak. Men till förstärkare tycker jag HD650 paras som bäst med en rörförstärkare. För den prislappen kan jag rekommendera Little Dot MKIII, men även Little Dot I+ är inte så dålig heller.

Asus kortet har ju också en förstärkare inbyggd, är den sämre än min head box?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

En av få fördelar med EU

Har du några hörlurar du kan jämföra dom med? Vad använder du för källa och hur låter dom från en mobil enhet?

Nu är jag någorlunda ny vad gäller hörlurar och ljud i överlag så jag har inte allt för mycket att testa med, men jag har ett par Klipsch S4, ett Siberia-headset och HD595. K550 är klart överlägsna samtliga enligt min mening. Jag har testat från:

- Direkt från ljudkortet i datorn (ASUS Xonar DX)
- Mobiltelefonen (Nexus 4)
- En förstärkare som är kopplad till ljudkortet i datorn.

Faktum är att jag trots detta faktiskt tycker det låter bäst från datorn direkt. Via förstärkaren är det ett svagt pipljud i bakgrunden hela tiden och det är i överlag inte enorm skillnad. Inte världens bästa förstärkare kanske, men den duger.

Och via mobila enheter låter det alldeles utmärkt, K550 ska ju tydligen vara väldigt lättdrivna och man ska alltså inte behöva någon förstärkare för att de ska låta bra, och jag kan instämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Asus kortet har ju också en förstärkare inbyggd, är den sämre än min head box?

Jag har inte hört Head Box. STX har jag hört, och Little Dot MKIII. Little Dot var myyyyyycket bättre för HD650. I jämförelse kändes STX ganska steril.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Jag har inte hört Head Box. STX har jag hört, och Little Dot MKIII. Little Dot var myyyyyycket bättre för HD650. I jämförelse kändes STX ganska steril.

Mycket subjektivt, många föredrar renheten i en SS-förstärkare över värmen i en rör-förstärkare.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Nu är jag någorlunda ny vad gäller hörlurar och ljud i överlag så jag har inte allt för mycket att testa med, men jag har ett par Klipsch S4, ett Siberia-headset och HD595. K550 är klart överlägsna samtliga enligt min mening. Jag har testat från:

- Direkt från ljudkortet i datorn (ASUS Xonar DX)
- Mobiltelefonen (Nexus 4)
- En förstärkare som är kopplad till ljudkortet i datorn.

Faktum är att jag trots detta faktiskt tycker det låter bäst från datorn direkt. Via förstärkaren är det ett svagt pipljud i bakgrunden hela tiden och det är i överlag inte enorm skillnad. Inte världens bästa förstärkare kanske, men den duger.

Och via mobila enheter låter det alldeles utmärkt, K550 ska ju tydligen vara väldigt lättdrivna och man ska alltså inte behöva någon förstärkare för att de ska låta bra, och jag kan instämma.

Kul att du är nöjd Var lite inne på att köpa K550 ett tag för mobilt bruk men tror ett par in-ears är lite mer praktiskt för min användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Mycket subjektivt, många föredrar renheten i en SS-förstärkare över värmen i en rör-förstärkare.

Värme? Little Dot MKIII är en bra bit ifrån varm, speciellt med Voskhod rören. Jag syftade mest på ljudbild, instrumentseparation och naturalitet.

Med Mullard rör kanske man får ut lite värme ur en Little Dot, men annars finns det mycket varmare rörförstärkare där ute som tex Darkvoice/LaFigaro.

Och SS-förstärkare kan också vara väldigt varma. V200 är tex en av dessa amper. Däremot tycker jag Little Dot, vilken kan vara mindra varm, har större ljudbild tex. En M-Stage som också är SS är i snitt mörkare. Så att bara för att det är SS betyder det inte auto att det är kallt och kliniskt, eller att rörförstärkare är mörka/varma.

Allt är inte helt kategoriserat bara pga dess design. Det finns även många andra som håller med att HD650 paras väldigt bra med Little Dot, men inte nödvändigtvis alla rörförstärkare bara för det.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Japp finns brighta rörförstärkare och varma transistorförstärkare som V200/Canamp.

Själv vet jag inte var jag står med min samling. Gillar min Trafomatic Head One skarpt men en riktigt bra transistorförstärkare har sina fördelar också åtminstone med lågimpedanslurar. Få rörförstärkare som levererar bra med ström.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Värme? Little Dot MKIII är en bra bit ifrån varm, speciellt med Voskhod rören. Jag syftade mest på ljudbild, instrumentseparation och naturalitet.

Med Mullard rör kanske man får ut lite värme ur en Little Dot, men annars finns det mycket varmare rörförstärkare där ute som tex Darkvoice/LaFigaro.

Och SS-förstärkare kan också vara väldigt varma. V200 är tex en av dessa amper. Däremot tycker jag Little Dot, vilken kan vara mindra varm, har större ljudbild tex. En M-Stage som också är SS är i snitt mörkare. Så att bara för att det är SS betyder det inte auto att det är kallt och kliniskt, eller att rörförstärkare är mörka/varma.

Allt är inte helt kategoriserat bara pga dess design. Det finns även många andra som håller med att HD650 paras väldigt bra med Little Dot, men inte nödvändigtvis alla rörförstärkare bara för det.

Sen är det väl bättre om inte förstärkaren färgar ljudet alls iofs. Känns som att man lika gärna kan använda sig av en EQ än att köpa förstärkare som medvetet färgar. Även om det vore intressant att testa.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Värme? Little Dot MKIII är en bra bit ifrån varm, speciellt med Voskhod rören. Jag syftade mest på ljudbild, instrumentseparation och naturalitet.

Med Mullard rör kanske man får ut lite värme ur en Little Dot, men annars finns det mycket varmare rörförstärkare där ute som tex Darkvoice/LaFigaro.

Och SS-förstärkare kan också vara väldigt varma. V200 är tex en av dessa amper. Däremot tycker jag Little Dot, vilken kan vara mindra varm, har större ljudbild tex. En M-Stage som också är SS är i snitt mörkare. Så att bara för att det är SS betyder det inte auto att det är kallt och kliniskt, eller att rörförstärkare är mörka/varma.

Allt är inte helt kategoriserat bara pga dess design. Det finns även många andra som håller med att HD650 paras väldigt bra med Little Dot, men inte nödvändigtvis alla rörförstärkare bara för det.

Självklart inte, en väldesignad rörförstärkare kan låta lika rent som en transistorförstärkare kan och givetvis finns det även färgade transistorförstärkare. Men just littledot beskrivs ofta som en något varmare förstärkare. Du skriver ju T ex själv att STX låter steril i jämförelse vilket faktiskt vissa föredrar(mig inkluderat). Jag tycker därför det är lite dumt att beskriva något som "myyyyyycket bättre" då det är en högst subjektiv åsikt.

Din åsikt är självklart intressant men jag tycker bara det är viktigt att betona att den är just din subjektiva uppfattning och inget som är skrivet i sten då det troligtvis är många som inte är så kunniga inom ljud som läser den här tråden. Hoppas jag inte låtit spydig, har verkligen inte varit meningen.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Sen är det väl bättre om inte förstärkaren färgar ljudet alls iofs. Känns som att man lika gärna kan använda sig av en EQ än att köpa förstärkare som medvetet färgar. Även om det vore intressant att testa.

Vissa förstärkare kan färga ljudet med en del distorsion vilket inte går att replikera med EQ. Finns vissa DSP-effekter designade för gittar som ska få det låta mer som om det kommer ur en rörförstärkare men dom är långt ifrån perfekta.

Permalänk
Inaktiv

Nu när vi ändå är inne på hyfsat billiga rörförstärkare, är det någon som har provat Project Sunrise II(hybrid)?

http://www.ebay.com/itm/PROJECT-SUNRISE-II-TUBE-HEADPHONE-AMP...

Permalänk
Medlem

Tänkte komma med en liten updatering:

DAC: Yulong D100 MKII
Amp: Violectric V200
Hörlurar: Sennheiser HD650, Ultrasone PRO900
Digitalt kablage: 10' Lifatec Silflex glass optisk Armored ver
Analogt kablage: 2' Signal Cable Analog II

Även om ljudet just nu är underbart så kommer jag troligtvis sälja båda mina hörlurar och kanske min DAC för att ha råd med Benchmark + LCD-2, det extra steget så att säga. Så kommer förmodligen lägga upp Swe annons snart. Vi får se

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80