Radiotjänst jagar datorägare – kräver tv-avgift för internetanslutna enheter

Permalänk
Skrivet av Axelind:

Snart tar väl staten betalt bara för att man slpper en fis i sin goda ro med, alla hem har en fisometer som mäter hur mycket mök man lägger, 13 kr / per fis.

Du kan ju göra egenproducerat el med dina fisar annars
Fast tyvärr är det ju inte gynnsammt i Sverige med det heller då det är skatter på det med så i det fallet skulle du få betala för dina fisar.
Sverige borde följa efter Tyskland bla där man kan producera själv och sälja överskott billigt.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag ser en framtid med civil olydnad som en väldigt populär aktivitet för det Svenska folket.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag blir jävligt uppretad! Tvingas betala dyr för något som man inte använder och de lär knappast bli billigare heller om fler tvingas betala. Slopa skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforcegtx550:

Verkar som att även om man har Bahnhof och blockerar SVT Play så får man betala ><. http://radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/...

Detta är ju inte klokt

Läste den
förutom att det inte hänvisas till någon lag så går läs mer knaooen till "http://radiotjanst.se/Util/login.aspx?ReturnUrl=%2fsv%2fAvgif..." finns lite job att fixa.

Och återigen varför hanvisar inte radiotjänst till svensklag på sina sidor, en hardlink till lagen borde inte vara svår att fixa. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BesteN:

Okey, men dom kan inte kolla om något IP är bundet till ens adress eller likande? Tänkte om det går att kontakta bredbandsbolaget och få ut uppgifter då det är ett lagbrott att inte betala om man innehar något av det nämnda.

För en internetleverantör ska släppa NÅGON info om en kund måste detta gå genom en åklagare!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Jag blir jävligt uppretad! Tvingas betala dyr för något som man inte använder och de lär knappast bli billigare heller om fler tvingas betala. Slopa skiten!

Jag använder SVT play relativt ofta och vill gärna betala för mig så att kvaliteten på programutbudet kan bibehållas. Skattefinansierat istället för jakt på de som inte betalar skulle ju föredras. Att jaga människor för att få in licenspengar kan ju endast ge motsatt effekt, i alla fall jag blir mindre sugen på att betala om någon skulle "trakassera" mig i mitt hem och via telefonsamtal.

Permalänk
Medlem

Hur är det med konsoler? Skulle jag inte kunna ha internet för att kunna spela på min PS3, och ha den kopplad till en projektor?

Visst, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Grejen är den att det har blivit lite av en "principsak". Avgiften är förlegad, gammal. Det ska inte heta TV-licens.

Jag kan bekräfta att Radiotjänst jagar, ringde på en gubbe här i förra veckan och frågade om jag hade TV. Jag svarade nej.
Varpå han frågar; Har du dator?
Jag; Ja, men TV-licens har väl inget med en dator att göra?
Radiotjänst; Jo, nu har det det.
Jag; Jaha, jag har flera datorer, men jag tänker inte betala någon TV-avgift för det. Hej då.

Dagen efter låg det en Radiotjänst lapp i brevlådan.
Jag gav den till min dotter som är drygt ett år, hon gjorde som jag också hade gjort, rev sönder den.

Jag skulle, eventuellt, kunna tänka mig att betala frivilligt om de ändrade på den. Bara namnet på avgiften gör att jag stör mig och anser det felaktigt!
Det bästa är att lägga skiten direkt på skatten. Ett fåtal personer kommer kanske i kläm om de inte har vare sig TV eller dator(stackare), men så är det ju i många fall i samhället i övrigt...

Permalänk
Avstängd

Vad händer om man varken öppnar när dom plingar på dörren och slänger bort alla papper dom skickar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXOD:

Hur är det med konsoler? Skulle jag inte kunna ha internet för att kunna spela på min PS3, och ha den kopplad till en projektor?

Visst, eller?

Men varför skulle du säga att du har en ps3:a när de ringer ?
Man har ju ingenting när dem ringer, knappt råd med vattnet ens!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforcegtx550:

Verkar som att även om man har Bahnhof och blockerar SVT Play så får man betala ><. http://radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/...

Detta är ju inte klokt

Blockera - erhåll bevis om blockering - sänd till radiotjänst - upphäv blockering - profit.
Det är uppenbart att Bahnhofs bevis om blockering inte har något värde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gforcegtx550:

Detta är ju inte klokt

Det där var intressant - tack för länken!

Min spontana tanke var just att detta skulle kunna mötas med frivilliga blockeringar, som Bahnhof ju lanserade som ett svar när detta började talas om. KAN man inte fysiskt se det avgiftsbelagda materialet kan man ju inte heller gärna avkrävas betalning.
Radiotjänst länk där de förklarar vad de grundar det här påståendet på är belagd med inloggning, så ironiskt nog går det inte att ta del av den, men min känsla är att Radiotjänst här försöker påstå saker de inte har legal täckning för.

Den här situationen har inte uppkommit tidigare och jag är rätt övertygad om att det kommer krävas prejudicerande domslut på detta för att avgöra hur lagen skall tolkas. Bahnhof håller garanterat inte med om Radiotjänst tolkning iaf och sista ordet är säkert inte sagt här på länge än.

Mitt råd är att alla som har Bahnhof som ISP och som inte vill betala, omedelbart tecknar deras gratistjänst "TV Stopper" för att blockera SVT:s utbud (mer info här http://bahnhof.se/priv/tvstopper) - ju fler kunder Bahnhof har som använder denna tjänst, ju större blir deras incitament att verka för deras intressen.

Dessutom uppmanar jag alla som har andra ISP:s att trycka på dessa för att de skall införa liknande gratistjänster. Kan vi få BBB, Com Hem och de andra drakarna att gå samma väg så kommer det här antagligen bli rättssak och då kan det valsa runt i domstolarna bra många år.
Under tiden kan Radiotjänst knappast avkräva en massa människor avgifter för något de inte kan ta del av när frågan ännu inte är avgjord i domstolarna.

Det kommer också ge tid för den politiska processen att verka - inget politiskt parti kommer våga stödja Radiotjänst i deras lagtolkning, föregripa en rättslig prövning och riskera att få stora delar av den svenska väljarkåren emot sig, när det är val till både EU och nationellt nästa år.

EDIT: Bahnhofs svar på SVT:s tolkning av lagen: http://bahnhof.se/priv/tvstopper/radio-service

EDIT 2: Det går snabbt utför med Radiotjänst lagtolkning. Computer Sweden har talat med Radiotjänst vd Carl-Gustav Johansson om möjligheten för företag att slippa undan betalning genom att "plombera" sina datorer - alltså samma sak som när tv-mottagare förr gjordes obrukbara genom att den del som tog emot själva signalen avlägsnades (vilket förövrigt kan sägas var vanligt - min gamla skola gjorde tex så, då tv-apparaterna ju bara var avsedda att visa VHS-filmer lärarna tillhandahöll).
Men datorer, till skillnad från gamla tv-apparater, innehåller ju ingen speciell del man fysiskt kan ta ut för att omöjliggöra tv-tittande men ändå möjliggöra användande av apparaten på annat sätt.
Så hur kan företag "plombera" sina datorer idag, utan att samtidigt göra dem obrukbara för allt annat, då?

Computer Sweden: "Som exempel nämner Carl-Gustav Johansson att be internetleverantören att blockera sändningarna"

Dvs alltså PRECIS EXAKT den tjänst Bahnhof erbjuder sina kunder - med skillnaden att Radiotjänst vd tydligen tycker det är ok för företag, men inte vanligt folk?

Se Computer Swedens artikel här: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.494537/nu-jagar-radiotj...

Permalänk

Hör dom av sig till mig kommer dom få svaret att jag inte har någon dator men att min mor (som betalar TV licens) ibland hälsar på och tar med sig sin numeriska elektroniska integrerare som behöver en ISP för att ta emot binära siffertal och att maskinen inte är avsedd att ta emot TV.

Nej detta är uppenbart en smygskatt.. när ska den äldre generationen som sitter på all makt i Sverige förstå att många yngre än dom själva faktiskt inte ser på TV alls. Av ointresse eller att man helt enkelt prioriterar annat eller av ideologiska skäl. 2000 kr är rätt mycket pengar när man inte får någonting i utbyte, det är stöld.

Permalänk
Medlem

Huruvida man har internetuppkoppling hemma borde INTE spela någon roll, enligt min tolkning. Har man surfplatta eller dator med 3G-modem/abonnemang så kan man se SVT via detta. Och går man till en öppet wifi-nätverk (café eller liknande) så behöver man inte ens ett 3G-abonnemang.

Det är bara att slanta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om du har parabol så måste du ha abbonemang hos Viasat eller CD för att kunna se SVT och det är lika mycket 3e part som Viaplay.
Du måste ha ett kort för att kunna se SVT det är bara genom marknätet du kan få dom okodat.
Däremot kan man få depositionskort för en viss summa för att få tillgång till SVT.
Men oavsett så har det noll betydelse för du har möjlighet att ta emot TV sändningar så därför är det en TV mottagare.
Om det kostar eller inte saknar betydelse.
Det SVT säger är att det inte fungerar genom deras svtplay sida men dom säger inget om att det inte fungerar med Viaplay.

Ok, fel om parabol då.
Men sluta svamla.
Uppenbarligen går det inte att se SVT's sändningar varken via web-läsaren, app eller viaplay med en PS3 alltså är det inte en tv-mottagare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Jag hoppas verkligen inte att du seriöst tänker sådär.

Hur som helst, det känns jäkligt skumt det här, dra in det i skatten, men då tycker jag man kan börja kräva lite bra program därifrån också.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte så extremt, men till viss del. Man väljer ju var man vill jobba, väljer man ett skitföretag som folk föraktar får man ju klart stå sitt kast.

Att baka in det i skatten hade varit ännu värre som många påpekat då väldigt många hushåll hade fått betala dubbelt. Gör det till en betaltjänst istället där folk har medlemskap och får logga in på nätet. Men då får ju såklart SVT och SR in mindre pengar, det fungerar ju inte...

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

Jag betalar min tevelicens så jag behöver inte oroa mig. Jag tillhör nog de ca 10% av sweclockers medlemmar som betalar för sig.

Det är nog ingen som har något emot att du betalar för dig. Problemet uppstår när folk vill att andra ska betala för deras privata nöje, timvis med TV tittande framför dumburken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Gud vad jag tycker synd om alla er som myglat med er TV-licens i alla år!!! Jag lider verkligen med er...

Ja det är sjukt värdelöst att inte alla är med och betalat genom sin vanliga skatt men nu ser det ut som det gör. Jag har definitivt ingen som helst sympati för att ni gråter ut. Vi gjorde en undersökning i min klass på universitetet där folk fick räcka upp handen ifall de betalade TV-licens. Av ca. 130 personer så var det ca. 15 som räckte upp handen. Vilket alltså betyder att i vissa kretsar ska 5 % betala för resten. Jag hoppas verkligen licensen försvinner och den hamnar på den allmänna skatten, för det kommer jag personligen tjäna hundratals kronor på varje månad.

Jag är fullt medveten om att i princip alla i den här tråden kommer ha en rakt motsats uppfattning till detta men det skiter jag kort sagt i.

Du menar 5% betalar för kanske 20%. Jag tittar kanske på SVT några enstaka gånger om året. Tycker du det är rimligt att betala 150 kr i månaden året runt för ett par timmars tv tittande per år när jag flyttar hemifrån? Det lyser en röd lampa på min digitalbox, senast jag skulle se något gick det inte, tror den är sönder, w/e.

Hade kunnat köpa dessa program på Blu-ray till en billigare peng. Visst kan jag hålla med om att det borde finnas "fria"(läs svindyra) kanaler som kan användas när viktig information måste spridas snabbt i hela landet men att ta en obligatorisk avgift på 150kr/mån för massa annat trams är bara absurt. Man kan ju köpa två Netflix-konton för samma pris, då kan man se det man gillar när man vill, hur man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men varför skulle du säga att du har en ps3:a när de ringer ?
Man har ju ingenting när dem ringer, knappt råd med vattnet ens!

Om de nu vet att man har ett internetabonnemang, så kanske det är självklart för dem att man har en dator?

Vilket man verkligen inte måste ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Inte så extremt, men till viss del. Man väljer ju var man vill jobba, väljer man ett skitföretag som folk föraktar får man ju klart stå sitt kast.

Att baka in det i skatten hade varit ännu värre som många påpekat då väldigt många hushåll hade fått betala dubbelt. Gör det till en betaltjänst istället där folk har medlemskap och får logga in på nätet. Men då får ju såklart SVT och SR in mindre pengar, det fungerar ju inte...

Skatten är det enda rätta. Det är en public service som gäller alla individer. Den gagnar alla. Du har inte mindre nytta av demokratin för att du bor i ett hushåll med 10 andra än om du bor själv. Därför ska alla betala lika, oavsett hur många människor man delar säng med. Betaljtjänst är helt fel då vi inte längre har en fri television eller radio som når ut till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Moralsnack undanbedes? hur tänkte du då. Det är ett moral/politiskt beslut, så om dun inte vill veta vad som är rätt eller fel.
Hur tänker du då???
Okunnig nörd. Jag har internet, tror jag??? (ironi)

Edit:
stavning mm

Nej, jag anser att jag själv kan avgöra vad JAG tycker är rätt och vad JAG tycker är fel och jag tycker att det radiotjänst gör är helt åt helvete fel, vill därför ej betala in några pengar till dom och jag skiter i om nån tycker något annat för JAG anser fortfarande att det dom gör är fel.

Hur tänker du när du säger att det är ett moral/politiskt beslut?
Det är ren jävla indrivning av pengar, maffia gör samma sak mot småföretagare i andra länder.
" Ser att du äger en butik! Vi erbjuder skydd om du betalar, det är valfritt men om du inte betalar får du ett helvete med oss"
Allting handlar om att driva in pengar.. Skillnaden är att Publik service gör det "lagligt"

Angående det sista vet jag inte riktigt vad du ville ha fram men skriver väll "självtänkande" och hoppas att jag inte missförstod dig.

Skrivet av Defender:

För en internetleverantör ska släppa NÅGON info om en kund måste detta gå genom en åklagare!

Okey tack för infon

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuXOD:

Om de nu vet att man har ett internetabonnemang, så kanske det är självklart för dem att man har en dator?

Vilket man verkligen inte måste ha?

Du hade dator men den e i sönder och slängd men tyvärr måste du betala internet ändå eftersom det är ett abonnemang ?
snabbt o lätt omelett

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Öppnar inte dörren för folk jag inte känner, och har en app som visar vem det är som ringer mig (förutom hemligt nummer såklart) så om någon som vill sälja skit ringer mig, svarar jag inte.

Kommer inte att betala för något som jag inte använder (har ingen TV och tittar inte på något av de löjliga run-shit programmen, som är så korkade att jag inte fattar varför någon skulle vilja titta på det skräpet (Varför sänds det? så många som uppskattar det?)

Permalänk
Avstängd

Varje dag skyndar jag mig hem efter jobbet för att slå på SVT, det har så många bra program! Melodifestivalen räddar min helg!! Jag betalar gärna TV-licens.

Eller så var det inte alls.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mnemozyne:

när ska den äldre generationen som sitter på all makt i Sverige förstå att många yngre än dom själva faktiskt inte ser på TV alls. Av ointresse eller att man helt enkelt prioriterar annat eller av ideologiska skäl.

Intressant! Snabb nyhetsförmedling, var får du den ifrån? Eller känns det inte relevant att ha en sådan? Inte något anklagande bara uppriktigt intresserad. Jag tillhör nog den som du skulle kalla äldre generationen och även om jag ser på SVT med kritiska ögon så är min tillit till dem så mycket större än till de reklamfinansierade kanalerna. Där spelar ju licensen in och att vi alla ska vara med och finasiera SVT och ska kunna påverka genom våra folkvalda. Målet måste väl vara att så många som möjligt känner så annars kanske vi måste omvärdera public sevice. Ska vi verkligen ha det? Vad vore alternativet? Rekllamfinasierad TV4 till alla?
Vill nästan kräkas ibland då jag råkar slå på TV4 och deras "trevlighetsiver" som förmodligen även smittar av sig till deras nyhetsförmedling. Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Bara att tacka och ta emot.

Betalar redan dock. Svårt att komma undan i villa.

Varför är det svårt att komma undan i villa? Om du inte har TVn synligt från dörren kan de inte göra ett skit. Bara att neka. Jag har nekat i 20 år i både lägenhet och villa och har inte betalat en krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Hade inte haft något emot att betala. Men är en principsak varför jag inte gör det. Ska man bli straffad för man har internetanslutning nu också?

Att köpa en surfplatta får man också böta för. Hoppas fler vägrar betala.

(Skickat som snigelpost till sweclockers redaktionen)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bongoman:

Varför är det svårt att komma undan i villa? Om du inte har TVn synligt från dörren kan de inte göra ett skit. Bara att neka. Jag har nekat i 20 år i både lägenhet och villa och har inte betalat en krona.

Hehe samma här, en gång var det nära för dem såg det lös i vardagsrummet men då sa jag det var mitt akvarium!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cider123:

Vad händer om man varken öppnar när dom plingar på dörren och slänger bort alla papper dom skickar?

Fakturorna skickas till kronofogden och då kommer varje faktura kosta över 1000:-/st i slutändan.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

På förekommen anledning (och det finns säkert mer sånt här i tråden - har precis loggat in) så vill jag påminna alla Sweclockers medlemmar att det här är en fråga om en licensavgift och att den här sortens rabiat högersnack varken är relevant eller gynnar det stora flertal av oss som bara helt enkelt inte vill betala för något vi inte nyttjar.

Att majoriteten av media representerar en verklighetsuppfattning som skiljer sig från Avpixlat och Flashback, gör den inte till "rena rama DDR" - den sortens påståenden säger bara mer om dem som säger såna dumheter.

För den absoluta majoriteten av svenska folket, liksom för Sweclockers medlemmar, är ju inte problemet att SVT inte säger precis vad vi vill höra, utan att vi inte vill tvingas betala för nåt vi inte tittar på.
Så håll kritiken på den sakliga nivån istället för att komma med svepande konspirationsteorier om hur Public Service skulle vara "direkt fientliga mot folk i gemen" - den sortens foliehattande gynnar verkligen inte motståndet mot Radiotjänsts licenskrav.

Du menar att alla som inte sympatiserar med svenska Vänster och "Miljö" -partiet, är "Avpixlat eller Flashback -rasister"? Fin totalitär inställning, som helt bekräftar det jag skrev. 80% av svenska folket röstar nämligen inte VP eller MP, såsom "Public Service" -journalisterna gör.