vilken audioanläggning för 1500kr?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag skaffade nyligen ett par riktiga golvhögtalare och en förstärkare till min TV/Dator/PS3 och ljudet är grymt, men det är ett jäkla jobb att få det att fungera som du vill ha det. Skaffa kablar, skarva, terminera, ställa in förstärkare, pilla med ljudinställningar, Input/output och liknande saker.

Pratar vi vanlig 2-kanal förstår jag inte riktigt varför du tycker det är så jobbigt. 3.5mm in i datorn, vit RCA till vänster in på förstärkaren och röd RCA i höger in (och så motsvarande för alla andra källor såklart, om man har flera), alternativt tar man ljudet via HDMI eller Toslink. Sedan är det högtalarkablarna. Plus till plus och minus till minus x 2. Sen är det klart. Räknar man bort tiden för att packa upp grejerna borde det inte ta mer än en kvart att vara igång.
Därefter kommer såklart en hel del experimenterande med högtalarplacering och akustikbehandling av rummet, om man vill ge prylarna chans att visa vad de verkligen kan. Detta är ju sånt som kanske inte är lönt att göra med ett logitechsystem, även om det såklart finns en viss liten potential till förbättring där åxå, genom att göra detta.
Att jobba med detta är ju dock inget nödvändigt för att det ska låta 1000ggr bättre än det genomsnittsliga "logitechsystemet".

Med ett hemmabiosystem är det ju såklart mer inställningar i receivern att göra och fler högtalare att koppla in.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Nej inte riktigt.. Ett par vanliga Hifi-högtalare menar jag ju

Ok, jo det har jag. minna 4x 15" är det.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Pratar vi vanlig 2-kanal förstår jag inte riktigt varför du tycker det är så jobbigt. 3.5mm in i datorn, vit RCA till vänster in på förstärkaren och röd RCA i höger in (och så motsvarande för alla andra källor såklart, om man har flera), alternativt tar man ljudet via HDMI eller Toslink. Sedan är det högtalarkablarna. Plus till plus och minus till minus x 2. Sen är det klart. Räknar man bort tiden för att packa upp grejerna borde det inte ta mer än en kvart att vara igång.
Därefter kommer såklart en hel del experimenterande med högtalarplacering och akustikbehandling av rummet, om man vill ge prylarna chans att visa vad de verkligen kan. Detta är ju sånt som kanske inte är lönt att göra med ett logitechsystem, även om det såklart finns en viss liten potential till förbättring där åxå, genom att göra detta.
Att jobba med detta är ju dock inget nödvändigt för att det ska låta 1000ggr bättre än det genomsnittsliga "logitechsystemet".

Med ett hemmabiosystem är det ju såklart mer inställningar i receivern att göra och fler högtalare att koppla in.

Nu är det så att jag har 4 ljud system och på 1 av dom är det RCA, det behöver inte alls vara så lätt... Jag tyckte inte att det var svårt fast jag bara är 14år men det var i alla man inte nån tunn skit kabel RCA... Jag har 2st Grova kablar...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Pratar vi vanlig 2-kanal förstår jag inte riktigt varför du tycker det är så jobbigt. 3.5mm in i datorn, vit RCA till vänster in på förstärkaren och röd RCA i höger in (och så motsvarande för alla andra källor såklart, om man har flera), alternativt tar man ljudet via HDMI eller Toslink. Sedan är det högtalarkablarna. Plus till plus och minus till minus x 2. Sen är det klart. Räknar man bort tiden för att packa upp grejerna borde det inte ta mer än en kvart att vara igång.
Därefter kommer såklart en hel del experimenterande med högtalarplacering och akustikbehandling av rummet, om man vill ge prylarna chans att visa vad de verkligen kan. Detta är ju sånt som kanske inte är lönt att göra med ett logitechsystem, även om det såklart finns en viss liten potential till förbättring där åxå, genom att göra detta.
Att jobba med detta är ju dock inget nödvändigt för att det ska låta 1000ggr bättre än det genomsnittsliga "logitechsystemet".

Med ett hemmabiosystem är det ju såklart mer inställningar i receivern att göra och fler högtalare att koppla in.

Det är jobbigt, minst sagt.
Nu snackar vi lite billigare grejer, man måste ju matcha samma prisbild som Z-5500/Z-906 eller SP2500. Så det jag har är begagnade och lite äldre grejer.

Jag sitter med ett par Proson Libra 1004, Technichs SA-DX930 och kör ljudet optiskt från TVn som har HDMI inkopplat till sig från dator/PS3.
Högtalarkablarna är 4mm^2 från Hornbach. Två dagar senare efter inkoppling och jag sitter fortfarande och försöker att matcha ljudet från mina snart 8 år gamla Z-5500 från Logitech.

Visst, jag hade gärna köpt en ny förstärkare och nya högtalare men då snackar vi ju om mer än 6000:- för liknande delar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är jobbigt, minst sagt.
Nu snackar vi lite billigare grejer, man måste ju matcha samma prisbild som Z-5500/Z-906 eller SP2500. Så det jag har är begagnade och lite äldre grejer.

Två dagar senare efter inkoppling och jag sitter fortfarande och försöker att matcha ljudet från mina snart 8 år gamla Z-5500 från Logitech.

Visst, jag hade gärna köpt en ny förstärkare och nya högtalare men då snackar vi ju om mer än 6000:- för liknande delar.

Nöjer man sig med 2.0 behöver man verkligen inte lägga 6kkr för att matcha ett Z-906 eller liknande i ljudkvalitet, även om man köper nytt. Beroende på vad man har för krav på antal ingångar och typ av ingångar så behöver man inte lägga mer än vad som är budgeterat för i denna tråden för att få något som är långt mycket bättre.
Vill man ha optisk/coax och/eller en massa in-/utgångar så blir det kanske att man får lägga upp emot vad ett Z906 kostar eller strax där över, men...

Vad menar du förresten med att du försöker "matcha ljudet" från ditt Z-5500? Jag har inte hört Proson Libra 1004, men jag har svårt att tro att du någonsin kommer lyckas att få lika jobbigt vass diskant och bumlig bas från dem vad du än gör med dem.

Permalänk
Entusiast

Logitech har en plats och det är i budgetsegmentet. Det är svårt att packa ihop ett 5.1 system till det priset. Jag har många gånger försökt utmana folk som spyr galla över Logitech att själva plocka ihop ett bättre system för samma pris men ingen har lyckats. Sen måste man ju vara medveten av dess brister. Jag har Z-609 hemma, alltså föregångaren till Z-5500. Det verkar som om konsensus är att föregångaren är lite bättre. Nej det är inget extremt välljudande system. Basen måste vridas ner på det lägsta för att den inte ska ta över allt och diskanterna är rätt vassa och lite burkiga. Men det är vad man får för det priset. Nu kör jag med ett par Sennhesier HD380 Pro för det mesta och det är oändligt mycket bättre ljud, men inte 5.1 och inte högtalare. Jag köpte också ett par billiga små högtalare från Sony att ha på skrivbordet. De har obefintlig bas och distar om man har för hög volym men i övrigt låter de förvånandsvärt bra för att kosta 300 kr. Så man får titta lite på vad budgeten säger och vad kraven är. Vill man ha ett litet och billigt system med 5.1 är det väldigt svårt att inte köpa Logitech för det finns inte så mycket andra alternativ.

Så snälla, sluta såga Logitech av ren princip och titta på de specifika behoven istället.

Sen är jag allergisk mot folk som köper ett Z5500 och ställer alla satelliter på skrivbordet. Då kunde de gott köpt sig ett par studiomonitorer eller ett par stativare med en T-amp och sparat lite plats för den där eländiga subben är svår att möblera med.

Så för trådskaparen finns väl två reella alternativ. En liten billig förstärkare, typ T-amp eller ekvivalent från Kina med ett par enkla stativare. Eller ett par aktiva högtalare. Vet att Yamaha och M-Audio har populära grejer i prisklassen. Även HiFiklubbens egna Argon brukar få bra kritik här. Fördelen med en stärkare är att den är mer mångsidig och den går att uppgradera till bättre högtalare senare. Fördelen med ett par aktiva högtalare är att det är smidigare för det blir bara två burkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Ok, jo det har jag. minna 4x 15" är det.

Det låter inte som det när du skriver på det där sättet. Det är säkert något fråm billebro eller något hemmabygge. Vad är det för märke på dem?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det låter inte som det när du skriver på det där sättet. Det är säkert något fråm billebro eller något hemmabygge. Vad är det för märke på dem?

Det måste ju låta underbart. 4 femtontummare, ingen diskant eller mellanregister. UMFUMFPHUMPH. "Hi-Fi!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Ok, jo det har jag. minna 4x 15" är det.

Lite överkurs med 4x15 för hemmabruk. Jag byggde själv PA högtalare med blandannat 4st 15tummare 240lliters lådor och Electro Voice element.Dom grejerna lät ju bra men då kostade varje element 4600:-.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Det låter inte som det när du skriver på det där sättet. Det är säkert något fråm billebro eller något hemmabygge. Vad är det för märke på dem?

Han länkade till dem lite längre upp i tråden...
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1562

Ganska typiska lågbudget PA-högtalare, med horn både i diskant och mellanregister. Horn behöver visserligen inte nödvändigtvis vara dåligt, men i sånahär sammanhang brukar det sällan låta så tilltalande, IMO.
Det är ju en högtalare som är kontruerad för att låta mycket, framför allt och i andra hand för att tilltala P12 med de blå lysdioderna. I sista hand, förmodligen, för att låta BRA.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Han länkade till dem lite längre upp i tråden...
http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=1562

OH WOAW det där var dom kooolaste och heftkigaste högtalare jag nonsin sättt! Dom låter nog lika illa som dom ser ut.

Nej nu ska jag sluta vara dum.
Om Rasmusen tycker det låter bra, så duger det antagligen gott åt honom.. Bara han inte rekommenderar skiten åt någon annan. Finns folk som faktiskt bryr sig och vill att det ska låta bra, och som kanske inte vet så mycket om vad som är bra eller dåligt. Det bästa är att provlyssna innan man köper något, då vet man att man kommer bli nöjd! En som köper ett par Logitech-högtalare är bara nöjd tills han/hon lyssnar på något bättre, kanske i samma prisklass t.o.m.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Nöjer man sig med 2.0 behöver man verkligen inte lägga 6kkr för att matcha ett Z-906 eller liknande i ljudkvalitet, även om man köper nytt. Beroende på vad man har för krav på antal ingångar och typ av ingångar så behöver man inte lägga mer än vad som är budgeterat för i denna tråden för att få något som är långt mycket bättre.
Vill man ha optisk/coax och/eller en massa in-/utgångar så blir det kanske att man får lägga upp emot vad ett Z906 kostar eller strax där över, men...

Vad menar du förresten med att du försöker "matcha ljudet" från ditt Z-5500? Jag har inte hört Proson Libra 1004, men jag har svårt att tro att du någonsin kommer lyckas att få lika jobbigt vass diskant och bumlig bas från dem vad du än gör med dem.

Jag försöker att låta det lika bra eller bättre, för just nu är golvarna inte lika bra.

Jag kan defintivt säga att ljudet i mina Z-5500 är fullgott och utan onödigt bröl. Det verkar som många uttalar sig om Z-5500 utan att ha prövat det riktigt själv, eller gjort det hos en polare eller något som haft konstiga inställningar. Det låter inte så förbaskat illa om man ställt in dom rätt, och då har jag ändå lyssnat på en del ljudsystem.

Jag tror på att Libra-högtalarna kommer spela bättre när jag hittat rätt inställningar eller ändrat på det som inte verkar fungera för tillfället.
Men det är precis detta jag menar med att det tar en jäkla tid och är svårt att få rätt på. Det hade jag betalat för att slippa(färdigt system) om jag nu inte haft inställningen att skaffa ett bra ljud för TVn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Det låter inte som det när du skriver på det där sättet. Det är säkert något fråm billebro eller något hemmabygge. Vad är det för märke på dem?

Skytec, dunkar på som in i *******

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

OH WOAW det där var dom kooolaste och heftkigaste högtalare jag nonsin sättt! Dom låter nog lika illa som dom ser ut.

Nej nu ska jag sluta vara dum.
Om Rasmusen tycker det låter bra, så duger det antagligen gott åt honom.. Bara han inte rekommenderar skiten åt någon annan. Finns folk som faktiskt bryr sig och vill att det ska låta bra, och som kanske inte vet så mycket om vad som är bra eller dåligt. Det bästa är att provlyssna innan man köper något, då vet man att man kommer bli nöjd! En som köper ett par Logitech-högtalare är bara nöjd tills han/hon lyssnar på något bättre, kanske i samma prisklass t.o.m.

Så du menar att minna högtalare är dåliga?? + att jag skiter i diskanten bara det är bra bas, Det är bra diskant i minna skytec men jag har diskanten på 0 på min EQ

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Så du menar att minna högtalare är dåliga?? + att jag skiter i diskanten bara det är bra bas, Det är bra diskant i minna skytec men jag har diskanten på 0 på min EQ

Är man ute efter hifikvalite så japp de är dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är man ute efter hifikvalite så japp de är dåliga.

Don't feed the... Ehh... Han har redan bestämt sig. Det är omöjligt att argumentera då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Nej. Studiohögtalare ska vara i en studio och ingen annanstans! När ska folk lära sig? Studiomonitorer har en så plan ljudkurva som möjligt för att det ska vara möjligt och mixa. Inte att lyssna med!

Klart det går och duger att lyssna med, men de är inte roliga när det finns så mycket bättre grejer om man nu inte ska mixa.

Dagens subjektiva uppfattning presenteras av Naxos.

Det finns många som gillar just studiomonitorer precis av den anledningen, nämligen att ljudet låter som artisten ville att det skulle låta. Ingen boostad bas, ingen påträngande diskant och ingen extra "värme" i ljudet.

Högtalare som inte färgar ljudet har dock en egenskap man ska vara beredd på, nämligen att om originalinspelningen låter skit så kommer ljudet bli skit. Men låter originalet svinigt bra så kommer ljudet bli svinigt bra också. Eftersom högtalaren inte färgar ljudet kommer alla skivor låta olika.

Lite offtopic dock eftersom jag tvivlar på att man får funktionsdugliga högtalare för 1500.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Dagens subjektiva uppfattning presenteras av Naxos.

Det finns många som gillar just studiomonitorer precis av den anledningen, nämligen att ljudet låter som artisten ville att det skulle låta. Ingen boostad bas, ingen påträngande diskant och ingen extra "värme" i ljudet.

Högtalare som inte färgar ljudet har dock en egenskap man ska vara beredd på, nämligen att om originalinspelningen låter skit så kommer ljudet bli skit. Men låter originalet svinigt bra så kommer ljudet bli svinigt bra också. Eftersom högtalaren inte färgar ljudet kommer alla skivor låta olika.

Om man vinklar till ditt inlägg lite kan man sammanfatta det med:

"Om du inte behöver byta musiksmak efter uppgradering, har du ännu inte uppgraderat till bra ljud"

True story!

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Don't feed the... Ehh... Han har redan bestämt sig. Det är omöjligt att argumentera då.

Skickades från m.sweclockers.com

Äh ha lite överseende. När jag var 14 år och fick välja högtalare så stegade jag raskt fram till de största och häftigaste högtalarna i butiken. Provlyssnade i 20 sekunder och JA, såklart jag ville ha dem! Man växer ifrån den fasen rätt snabbt sen när man lär sig mer om ljud...

OnT så tycker jag många är överdrivet negativa till Logitech. Har man en mindre budget så får man enligt mig mer för pengarna med ett Logitech-system jämfört med att köpa en billig förstärkare och billiga separata högtalare.

Jag flyttade till hus nyligen och då fick min surroundanläggning för dryga 30.000 kr flytta ner i biorummet, och jag fick tillfälligt koppla in tjejens 2.1 Logitech-system till TVn i vardagsrummet istället. Efter att ha sänkt subwoofern till lägsta volym och flyttat ut den en bit från hörnet för att få ner basen ytterligare så var det faktiskt inte så tokigt ljud för 600 kr eller vad de kostade för runt 6 år sen. Sämre ljud på alla sätt än i min stora anläggning? Ja, såklart, men det var inget särskilt i ljudet som stack ut och störde, väldigt prisvärt överlag. Nu vet jag iofs inte hur senare modeller låter, Logitech har kanske skruvat upp bas och diskant för långt. Som första-system till någon som inte kan så mycket om ljud så hade jag rekommenderat iaf vårt Logitech-system före en "riktig" budget-förstärkare och "riktiga" plasthögtalare från Billebro för 1000-1500 kr.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Är man ute efter hifikvalite så japp de är dåliga.

Om du går in på billebro och sen hifi så finns dem där ...

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Frux:

Äh ha lite överseende. När jag var 14 år och fick välja högtalare så stegade jag raskt fram till de största och häftigaste högtalarna i butiken. Provlyssnade i 20 sekunder och JA, såklart jag ville ha dem! Man växer ifrån den fasen rätt snabbt sen när man lär sig mer om ljud...

OnT så tycker jag många är överdrivet negativa till Logitech. Har man en mindre budget så får man enligt mig mer för pengarna med ett Logitech-system jämfört med att köpa en billig förstärkare och billiga separata högtalare.

Jag flyttade till hus nyligen och då fick min surroundanläggning för dryga 30.000 kr flytta ner i biorummet, och jag fick tillfälligt koppla in tjejens 2.1 Logitech-system till TVn i vardagsrummet istället. Efter att ha sänkt subwoofern till lägsta volym och flyttat ut den en bit från hörnet för att få ner basen ytterligare så var det faktiskt inte så tokigt ljud för 600 kr eller vad de kostade för runt 6 år sen. Sämre ljud på alla sätt än i min stora anläggning? Ja, såklart, men det var inget särskilt i ljudet som stack ut och störde, väldigt prisvärt överlag. Nu vet jag iofs inte hur senare modeller låter, Logitech har kanske skruvat upp bas och diskant för långt. Som första-system till någon som inte kan så mycket om ljud så hade jag rekommenderat iaf vårt Logitech-system före en "riktig" budget-förstärkare och "riktiga" plasthögtalare från Billebro för 1000-1500 kr.

(Jag har inte läst allt du skrev bara det översta) Det är inget snack om saker att det är bra bas, Basen är grymt bra.. Jag vill ha bra bas, och oftast är det så att destu större bas destu bättre, Inte alltid men oftast. Allt på billebro är inte skit i alla fall det är mycket rea ^^

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

Om du går in på billebro och sen hifi så finns dem där ...

Men orka.. Skitsamma. Du får tänka på att alla kanske vill ha välljud och inte bara bas? Du får tycka precis vad du vill och självklart är det enda som spelar roll för din skull är att du är nöjd med dina högtalare.. Men bara du inte rekommenderar "skiten" till andra så blir nog allting bra

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rasmusen98:

Om du går in på billebro och sen hifi så finns dem där ...

Mjo men nu räknas Billebro som en av Sveriges (och kanske världens?) mest oseriösa butiker som finns. Ingen, absolut ingen bör handla där!

Hur som helst är det bra att du är nöjd med dina högtalare även om det inte är Hifi.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Men orka.. Skitsamma. Du får tänka på att alla kanske vill ha välljud och inte bara bas? Du får tycka precis vad du vill och självklart är det enda som spelar roll för din skull är att du är nöjd med dina högtalare.. Men bara du inte rekommenderar "skiten" till andra så blir nog allting bra

skiten????? du recomenderar ju din "skit" diskant... om man bara har diskant så mår man ju illa. Ja det viktigaste är väll att var och en är nöjda, Jag tycker om när grannen blir arg.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Om man vinklar till ditt inlägg lite kan man sammanfatta det med:

"Om du inte behöver byta musiksmak efter uppgradering, har du ännu inte uppgraderat till bra ljud"

True story!

Nu va du allt lite lustig...
Jag antar att du syftar på audiofiler som bara lyssnar på klassiskt och pling-plong-jazz.

Jag har väldigt neutralt ljudande högtalare och jag lyssnar på allt möjligt utom RnB (som jag hatar). Det finns mycket metal, trance, pop, rock osv osv som låter jävligt bra eller åtminstone tillräckligt bra.

Kan kräma på med Sabaton och det blir jävligt fett. Men med neutralt ljud så menas att du såklart även måste ha lite baskapacitet. Det ju inte neutralt om du saknar bas, vilket du kommer göra med små fjutthögtalare eller en ensam felplacerad och totalt urusel subwoofer som de flesta envisas med att köpa.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av usilusken:

Nu va du allt lite lustig...
Jag antar att du syftar på audiofiler som bara lyssnar på klassiskt och pling-plong-jazz.

Jag har väldigt neutralt ljudande högtalare och jag lyssnar på allt möjligt utom RnB (som jag hatar). Det finns mycket metal, trance, pop, rock osv osv som låter jävligt bra eller åtminstone tillräckligt bra.

Kan kräma på med Sabaton och det blir jävligt fett. Men med neutralt ljud så menas att du såklart även måste ha lite baskapacitet. Det ju inte neutralt om du saknar bas, vilket du kommer göra med små fjutthögtalare eller en ensam felplacerad och totalt urusel subwoofer som de flesta envisas med att köpa.

Njae, jag syftar mest på ditt andra stycke. Skaffar man ett par hyffsat ärliga högtalare kan man lätt konstatera att en väldigt stor del musik är rent katastrofalt dåligt inspelad.

Jag har flera gånger hört missljud och trott att förstärkare eller högtalare gått sönder, bara för att gå och hårdgranska låten i studiolurarna, och konstaterat att felet "ska vara där"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag flyttade till hus nyligen och då fick min surroundanläggning för dryga 30.000 kr flytta ner i biorummet, och jag fick tillfälligt koppla in tjejens 2.1 Logitech-system till TVn i vardagsrummet istället. Efter att ha sänkt subwoofern till lägsta volym och flyttat ut den en bit från hörnet för att få ner basen ytterligare så var det faktiskt inte så tokigt ljud för 600 kr eller vad de kostade för runt 6 år sen. Sämre ljud på alla sätt än i min stora anläggning? Ja, såklart, men det var inget särskilt i ljudet som stack ut och störde, väldigt prisvärt överlag. Nu vet jag iofs inte hur senare modeller låter, Logitech har kanske skruvat upp bas och diskant för långt. Som första-system till någon som inte kan så mycket om ljud så hade jag rekommenderat iaf vårt Logitech-system före en "riktig" budget-förstärkare och "riktiga" plasthögtalare från Billebro för 1000-1500 kr.

Man får ett par solida högtalare i trä (spånskiva) som låter rätt bra för tusenlappen. Det är inte hifi i den högre klassen, såklart, men det är inte något plastskit. Köper man sedan en T-Amp på ebay för 500kr så har man även en förstärkare som håller riktigt hög klass.
Pratar vi 1500kr i budget finns det inget stererosystem som logitech kan klämma fram som har en chans.

Går vi ner i prisklass till runt 500 +- nån hundring kan jag hålla med dig, om vi förutsätter att man tänker sig köpa nytt. Du kan fortfarande få bättre för ett par hundralappar på närmaste loppis om du kan tänka dig begagnat. Ska man ändå köpa sig ett "logitechsystem" tycker jag dock att man ska hålla sig borta från 2.1 och köpa 2.0 istället, särskilt i dessa låga prisklasser.

Jag har ett 2.1 logitechsystem här hemma som står i sonens rum. Det köptes till flickvännen (numera sambo) när hon skulle ha något billigt för att det skulle "låta lite", typ. Det var väl i prisklassen runt 500kr nånstans (kommer inte ihåg exakt). Jag tänkte, utan att ha lyssnat på det, att SÅ illa kan det väl inte vara... Men det kunde det visst.
Även om man drar ner basen till min så står "subben" bara och fladdrar helt okontrollerat, ungefär som en flagga i vinden. Basen tar, trots att den är ställd på min, överhanden och dränker allt annat. Den diskant man ändå hör är vass och man blir lyssningstrött efter en kort stund. Mellanregistret är mer eller mindre obefintligt och röster låter bara ihåliga.
Basen är bara något odefinierbart muller och att spela någon lite snabbare typ av musik är ju HELT otänkbart. Bastrumma/bas hamnar hopplöst efter andra instrument och allt låter otajt som något garageband med 10-åringar som spelar.

Enda anledningen att han får har kvar skräpet på sitt rum är att vi inte har råd att köpa något annat just nu. Så snart möjligheten ges blir det en T-Amp och ett par loppishögtalare.

Permalänk
Skrivet av Rasmusen98:

skiten????? du recomenderar ju din "skit" diskant... om man bara har diskant så mår man ju illa. Ja det viktigaste är väll att var och en är nöjda, Jag tycker om när grannen blir arg.

Ta det lite lugnt va, Smaken är olika helt enkelt..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Ta det lite lugnt va, Smaken är olika helt enkelt..

aha ok :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-