Permalänk

24 eller 27 tum skärm

Hej, har kollat runt mycket här på forumet för att hitta em bra skärm jag kan köpa! Jag kan dock inte bestämma mig om jag ska köpa en 24" 1920*1080 eller en 27" med samma 1920*1080?

Ska använda den till filmtittande, surfing och spel. Hur långt är en bra längd att sitta från 24" respektive 27" för att inte få ont i huvudet eller behöva vrida det m.m?

Dustin har rea på sin Benq nu http://www.dustin.se/product/5010672449/benq-gw2750he-27-wide...
Antingen blir det Benq 27" eller Benq 24" vilken tycker ni jag ska välja?

Hoppas på givande svar!

// Hugo

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt 24 tum eftersom de har samma upplösning och då kommer pixlarna bli större på 27 tum. Men det är ganska subjektivt.
Benq är ju ganska bra för pengarna också.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt däremot rösta på 27 tummarn, jag själv kör på en 27" 1920x1080. Visst om man går från en 19-21" med samma upplösning så kommer du känna skillnad, allt kommer vara lite suddigare men å andra sidan mycket större. Jag personligen älskar att ha en stor skärm! Fast det skulle ju aldrig skada med en högre upplöst 27"

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Permalänk

Okej, då blir det nog en 27" eftersom jag då kan kolla film på den från soffan också!
Hur långt bak har ni skärmen på skrivbordet? Mellan skärmen och ögonen alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugonystrand:

Okej, då blir det nog en 27" eftersom jag då kan kolla film på den från soffan också!

Nu kör ju jag med skärmen på väggen för att jag tycker det blir smidigare så man får mer yta på skrivbordet, men jag sitter ca. 70cm ifrån skärmen med ögonen

Så jag rekommenderar starkt att hänga uppan på väggen, blir mycket mer bekvämare och mer stilrenare för den delen Så har du möjligheten köp till ett "upphängnings-kit"!

Edit: Om din skärm stödjer det såklart då

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugonystrand:

Jag har runt mellan 55 och 70cm från ögon till skärm beroende på hur jag sitter med huvudet.

Permalänk

En sista fråga bara, vad är bäst! Dvi eller hdmi?
Har en MacBook air så behöver en adapter vilket som! Kan jag använda hdmi med ljud? Så jag slipper extra kabeln?

Permalänk

Utan högtalare på skärmen är det väl onödigt. men tror det är samma frekvens eftersom det är ettor och nollor. Har för mig att man får högre hz med vga? Googla på det eller invänta annat svar för är inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugonystrand:

En sista fråga bara, vad är bäst! Dvi eller hdmi?
Har en MacBook air så behöver en adapter vilket som! Kan jag använda hdmi med ljud? Så jag slipper extra kabeln?

Skulle satsat på en adapter med hdmi om du har planer på att koppla till en tv nån gång, väldigt få tv-apparater har dvi.