Synology DS413J går otroligt sakta lan

Permalänk

Synology DS413J går otroligt sakta lan

hej har köpt en Synology DS413J och skulle föra över filer från 2 hdd till nasen och fick en hastighet på 6,6 kb/s genom mitt lan (kabel) något som man kan göra för att det ska gå fortare? router d-link http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dir-815-wireless-n...

handlar om stora film filer totalt 2TB

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Kör inte via routern. Eller testa aktivera jumbo frames om du ska flytta stora filer. Dock lär ju inte D-Link möget ha stöd för det.
Fick själv hem mitt DS413 idag (inte j). Fint som fan.

Permalänk
Medlem

I regel brukar man väll inte ha en nätverkslagring inkopplad på en router, layer 3, utan i regel håller man sig till en switch som jobbar på layer 2 (vilken switch som helst). Viktigast är dock att switchen klarar av jumboframes (större paket, högre MTU värde).

Det är okej att koppla in switchen till routern då primära uppgiften är ändå å hålla koll på vem som finns vart på nätverket. Så fort switchen 'vet' så upprättas en data länk mellan de två nodernra bara... Man kan göra ett experiment om man vill å plugga in en router till en switch å ha klienterna i switchen, starta en filflytt och efter det dra ur routern. Filflytten kommer köra klart utan avbrott.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585
Inhandlade dessa switchar för att bygga ut mitt nät å göra ett separat "backup" nät. Varför separat? Man får inte blanda olika stora jumboframes på samma switch. Har mät upp 70MB/s skrivhastighet till min NAS som kör raid 5. Vilket jag är nöjd med då maximala hastigheten på 1000 Gbit nätverk ger i teorin max 125 MB/s.

Om jag har fel på en del saker ber jag i så fall om ursäkt och då kan gärna folk rätta mig. Men jag är hyfsat säker på det jag talar om.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Jumbo frames bör du ju ha lika stora i samma nät om man säger så. Jag lekte lite med det innan men får ändå ut 100MB/s i mitt nätverk. Då kopierar jag från fysisk filserver till virtuell burk. Nu har jag inte testat med mitt nya NAS än. Men det ska bli intressant.

Permalänk
Skrivet av Yuong:

I regel brukar man väll inte ha en nätverkslagring inkopplad på en router, layer 3, utan i regel håller man sig till en switch som jobbar på layer 2 (vilken switch som helst). Viktigast är dock att switchen klarar av jumboframes (större paket, högre MTU värde).

Det är okej att koppla in switchen till routern då primära uppgiften är ändå å hålla koll på vem som finns vart på nätverket. Så fort switchen 'vet' så upprättas en data länk mellan de två nodernra bara... Man kan göra ett experiment om man vill å plugga in en router till en switch å ha klienterna i switchen, starta en filflytt och efter det dra ur routern. Filflytten kommer köra klart utan avbrott.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254585
Inhandlade dessa switchar för att bygga ut mitt nät å göra ett separat "backup" nät. Varför separat? Man får inte blanda olika stora jumboframes på samma switch. Har mät upp 70MB/s skrivhastighet till min NAS som kör raid 5. Vilket jag är nöjd med då maximala hastigheten på 1000 Gbit nätverk ger i teorin max 125 MB/s.

Om jag har fel på en del saker ber jag i så fall om ursäkt och då kan gärna folk rätta mig. Men jag är hyfsat säker på det jag talar om.

har en switch denna här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
när jag köpte den kosta den 700 när jag kopplar in den i switchen så hittas inte nasen på nätverket

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

Du har kollat så att nasen inte gör någon initiering? Vet att han kör det om man väljer att raida diskarna i 1 och 5 iaf. Ta heller inte din 2tb i en klump. Börja lagom.

Uppgradera din switch till en med gbit också så att hastigheterna inte känns som ett budget USB-minne när du för över din film. Kan inte ge något bra svar på varför det inte fungerar genom switchen, men du har provat en dator i den porten du kopplar nasen?

Du klarar dock dig bra på dina 100mbit om du tex. tankar materialet direkt till nasen och sedan streamar därifrån. Om din information mellanlandar på datorn tex. rippa film vill du helst ha en gbit switch eftersom hastigheten ofta är som natt och dag.

Sista stycket
Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du har kollat så att nasen inte gör någon initiering? Vet att han kör det om man väljer att raida diskarna i 1 och 5 iaf. Ta heller inte din 2tb i en klump. Börja lagom.

Uppgradera din switch till en med gbit också så att hastigheterna inte känns som ett budget USB-minne när du för över din film. Kan inte ge något bra svar på varför det inte fungerar genom switchen, men du har provat en dator i den porten du kopplar nasen?

Du klarar dock dig bra på dina 100mbit om du tex. tankar materialet direkt till nasen och sedan streamar därifrån. Om din information mellanlandar på datorn tex. rippa film vill du helst ha en gbit switch eftersom hastigheten ofta är som natt och dag.

nej mina datorer är kopplade i routern har switchen till tv och hemmabio grejorna när dom ska uppdatera o köra spotify från förstärkaren
är inte så hemma med routrar och switchar
prova precis denna datorn jag sitter vid och den funkar genom switchen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart börjat med att byta till en router med GBit LAN. Då behöver du inte krångla med nåt annat (om du nu inte behöver en switch för fler ingångar osv).

Kör med en DS413j kopplad till D-links gamla 655 med gbit ingångar och ligger på 80-90 MB/s ner och 40-50 MB/s upp till nasen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Jag hade helt klart börjat med att byta till en router med GBit LAN. Då behöver du inte krångla med nåt annat (om du nu inte behöver en switch för fler ingångar osv).

Kör med en DS413j kopplad till D-links gamla 655 med gbit ingångar och ligger på 80-90 MB/s ner och 40-50 MB/s upp till nasen.

mitt kabeltv genom internet funkar inte utan switch har canal digital sedan har jag 2 hemmabio delar som är kopplade till nätet genom switchen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

mitt kabeltv genom internet funkar inte utan switch har canal digital sedan har jag 2 hemmabio delar som är kopplade till nätet genom switchen

Jo jag förstår vad du menar, men du kan väl ändå byta router och se till att hela nätverket är Gbit? Eller åtminstone den del av nätverket där Nas:en används.

100Mbit blir lite väl segt om man ofta jobbar mot NASen. 413j är snabb nog att skicka med full fart vad GBit LAN klarar så med 100 Mbit får du bara en tiondel av dess kapacitet.

Visa signatur
Permalänk

verkar som jag får köpa allt nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

verkar som jag får köpa allt nytt

Nej, jag antar att du har en sådan router som ingår i abonnemanget? Med inbyggd konvertering från koaxial? Behåll de grejorna och gör så här. Billigaste lösningen och kommer inte försämra resultatet märkbart.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Nej, jag antar att du har en sådan router som ingår i abonnemanget? Med inbyggd konvertering från koaxial? Behåll de grejorna och gör så här. Billigaste lösningen och kommer inte försämra resultatet märkbart.
http://forumbilder.se/CDLD7/network1.jpg

Nej köpte den för 2 år sedan tror jag sitter på fiber 100/100
Min router http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dir-815-wireless-n...
Ska ut imorgon och köpa en gbit switch tack för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Roliga svar du får. Är det ens någon som läst vad han får för hastighet? Detta beror på att något är trasigt i ditt nätverk. Har du någon annan dator att föra över filer till? Vad får du för fart från annan dator till NAS'en? Prova att byta ut dina nätverkskablar. Osv osv.

Sedan klarar inte en DS413J att maxa en gigabitlänk, tyvärr. Den klarar att leverera ca halva farten. J-modellerna har för klen CPU för att fixa det. Sedan så tycker jag också att du ska vänta med att byta till gigabit om du inte känner att du absolut vill ha den extra farten när du väl fått detta att funka. Risken är att du får byta en hel massa kablar också för att få det att funka. Du bör få ut 10MB/s mot NAS'en med de prylar som du har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

Nej köpte den för 2 år sedan tror jag sitter på fiber 100/100

Men den lösningen där är bland den billigaste du kan göra för då slipper du köpa en ny router. En switch som klarar gbit kostar lite över 200kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Roliga svar du får. Är det ens någon som läst vad han får för hastighet? Detta beror på att något är trasigt i ditt nätverk. Har du någon annan dator att föra över filer till? Vad får du för fart från annan dator till NAS'en? Prova att byta ut dina nätverkskablar. Osv osv.

Sedan klarar inte en DS413J att maxa en gigabitlänk, tyvärr. Den klarar att leverera ca halva farten. J-modellerna har för klen CPU för att fixa det. Sedan så tycker jag också att du ska vänta med att byta till gigabit om du inte känner att du absolut vill ha den extra farten när du väl fått detta att funka. Risken är att du får byta en hel massa kablar också för att få det att funka. Du bör få ut 10MB/s mot NAS'en med de prylar som du har.

Jösses Eulalia...

Jo, en 413j klarar att maxa en Gbitlänk, min gör det hela tiden när den SKICKAR vilket jag också skrev... Jag får konstant fart på runt 80-90 MB/s vilket motsvarar max med den overhead man får i nätverket. Skriva till NASen däremot så klarar den ca. 40-50 MB/s vilket är ca halva farten.

Visa signatur
Permalänk

allmänt förvirrad nu ,, sitter på en anna dator laptop som e kopplad tiill min tv ska testa skicka filer ,ellan dom

skickar en 10 gig film fil mellan 2 datorer i 11 mb/s säger i alla fall terra copy

Skrivet av BengansBlogg:

Jösses Eulalia...

Jo, en 413j klarar att maxa en Gbitlänk, min gör det hela tiden när den SKICKAR vilket jag också skrev... Jag får konstant fart på runt 80-90 MB/s vilket motsvarar max med den overhead man får i nätverket. Skriva till NASen däremot så klarar den ca. 40-50 MB/s vilket är ca halva farten.

btw när jag kopierade filerna gjorde jag det i webinterfacen för nasen gör det något??
kanske skulle gjort det genom nätverket ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

btw när jag kopierade filerna gjorde jag det i webinterfacen för nasen gör det något??

Nej det spelar ingen roll, sitter nasen direkt in i routern? Har du öppnat port 5000?

Permalänk
Skrivet av coopish:

Nej det spelar ingen roll, sitter nasen direkt in i routern? Har du öppnat port 5000?

får ju upp interfacen till nasen så ja ska dubbel kolla i portforward i routern

japp port 5000 är med i portforwarden på tcp

skickar jag från laptopen till nasen genom nätverket och inte genom nasens webinterface så skickar jag i 11 mb\s

Visa signatur

Permalänk

LOL tror jag hittat felet jag gjorde fel när jag skicka innantrög som man är aja man lär sig av sina misstag ialla fall men om jg vill ha högre hastigheter så ska jag skaffa en gbit switch då ,, hoppas bara den funkar med nasen denna switch jag har nu funka inte ialla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa från laptopen till nasen via webinterfacet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

skickar jag från laptopen till nasen genom nätverket och inte genom nasens webinterface så skickar jag i 11 mb\s

Om det är MByte/s så stämmer det med vad en 100Mbit länk ger på ett ungefär.

Den switch du har, är den Gigabit? I så fall kan du ju prova att koppla om som visades på bilden ovan för att få mer fart mellan de enheter som körs direkt mot switchen.

EDIT: postade för sakta. Så det är löst nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

japp port 5000 är med i portforwarden på tcp

Om du gör det så har du öppnat för admin och filöverförings-access mot nasen via internet. Det hjälper inget för kommunikation inom lan.

Om du för över en 10gb fil genom webbläsaren, skulle du nog mycket väl kunna uppleva de hastigheterna. Protokollet är inte gjort för så stora datamängder.

Permalänk
Skrivet av BengansBlogg:

Om det är MByte/s så stämmer det med vad en 100Mbit länk ger på ett ungefär.

Den switch du har, är den Gigabit? I så fall kan du ju prova att koppla om som visades på bilden ovan för att få mer fart mellan de enheter som körs direkt mot switchen.

EDIT: postade för sakta. Så det är löst nu

nej det är en sådan http://www.kjell.com/sortiment/dator...sw-0511-p98586
Enkel switch med fem 10/100 Mbps-portar. Anpassad för hemmabruk där den t.ex. kan användas för att utöka antalet portar på en router. Samtliga portar stödjer auto-MDI/MDIX, vilket göra att det inte spelar någon roll om nätverkskablarna är raka eller korsade. Dessutom har den autosense som automatiskt känner av och anpassar sig till rätt hastighet på anslutna enheter. Går att montera på vägg. Fläktlös. Storlek: 141x85x28 mm.

Anslutningar
Antal portar 5
Gigabit Nej
Funktioner
Buffertminne 128kb
Allmänt
Mått 141x85x28
Väggmontering Ja
Rackmontering Nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

har en switch denna här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
när jag köpte den kosta den 700 när jag kopplar in den i switchen så hittas inte nasen på nätverket

Detta är ju bara en 10/100 switch, ganska stor flaskhals. Rekommenderar å köpa en TP-Link switch... den som jag länka. Mycket bra pris/prestanda å stöder jumboframes.

100Mbit/s bör bli enbart 12mb i sek max i överförningshastighet på nätverket mellan A till B. Har du din disk i datorn som klarar av 100 MB/s läs/skriv och en nas som klarar kanske 50/50 läs skriv MB/s så kommer du enbart få ut runt 10-12 MB/s... byt till 1000 Mbit/s switch så kommer du se en ökning

Visa signatur

Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Om du gör det så har du öppnat för admin och filöverförings-access mot nasen via internet. Det hjälper inget för kommunikation inom lan.

Om du för över en 10gb fil genom webbläsaren, skulle du nog mycket väl kunna uppleva de hastigheterna. Protokollet är inte gjort för så stora datamängder.

tror jag skicka genom internet när jag försökte innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diabolus1978:

tror jag skicka genom internet när jag försökte innan

Så du använde inte File station inne i DSM?

Permalänk

om jag nu kör så här kommer inte routern att flaska då??

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

http://forumbilder.se/CDLD7/network1.jpg

Vilket program gjorde du denna överblicksbild i? Ser fint ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den flaskar när trafiken måste gå igenom den men inte mellan de enheter som är direkt kopplade till Gbit switchen.

Alright, ny GBit switch då eller router ifall du vill ha mer fart.

Nu vet jag inte exakt hur du använder NASen. För överföring mellan Windowsdatorer och den så tycker jag det är smidigare att köra direkt med Windows fildelning, NASen och dess utdelade mappar bör dyka upp under Nätverk i Utforskaren.

Visa signatur