Fritt och öppet alternativ till Skype? (GNU/Linux, Mac OS X och Windows)

Permalänk
Medlem

Fritt och öppet alternativ till Skype? (GNU/Linux, Mac OS X och Windows)

Jag letar efter ett alternativ till Skype som är fri mjukvara och har standardfunktioner som ringa (Gruppsamtal med minst 4st), textmeddelande (chat), skicka filer och kamera. Det skall också finnas klienter till Windows, GNU/Linux och Mac.

Alternativerna jag har hittat är
Jitsi - https://jitsi.org
Linphone - https://www.linphone.org
Yate - http://yate.ro

Finns det något annat alternativ jag har missat?
Jag har än inte smakat och har inte testat programmen, men är dom enkla att använda för icke datorkunniga människor?
Vilket av dessa tre alternativ har mest användare?
Har ni erfarenhet av något av dessa program och kan säga hur dom är? Enkla att använda, klass med Skype?
Något annat som är bra att tillägga?
Jitsi och Yate har fördelen att det stödjer XMPP/Jabber vad jag ser. (Allmänt plus i kanten men inte alls avgörande)

Permalänk

Raidcall: http://www.raidcall.com/v7/index.html
Använde det förut när jag lirade CS funkade bra med gruppsamtal, har ingen koll på mycket mer än så!

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du letar efter något annat än Skype :)?

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Folk använder ju i princip bara skype och raidcall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Moderkort: MSI Z77A G43 Gaming. CPU: Intel Core i5 3570K. Ram: Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz. Grafikkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB. Hårddiskar: 2x Samsung 830 128gb. Samsung HD103SJ 1TB. Nätagg: Be-Quiet Pure Power L8 630 W.

Permalänk
Medlem

Mumble?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Får man fråga varför du letar efter något annat än Skype :)?

Skype är väl inte gratis längre? Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Skype är väl inte gratis längre? Eller har jag missat nåt?

Så vitt jag vet är skype fortfarande gratis.

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk

Skype är gratis.

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Medlem

Pidgin (http://www.pidgin.im/) är en fri klient som stödjer massvis av protokoll. Jag har dock enbart använt Pidgin till att chatta, och kan inte säga hur video- och ljudkonversationer är. De klienterna du listade stödjer också mer än ett protokoll. I slutändan är det protokollet som gäller när du börjar prata om användarbas, inte själva klienten.

Skrivet av raggelito:

Raidcall: http://www.raidcall.com/v7/index.html
Använde det förut när jag lirade CS funkade bra med gruppsamtal, har ingen koll på mycket mer än så!

Fast Raidcall är inte fritt, utan proprietärt. Dock måhända att det är gratis. Skype är också gratis, men samtidigt proprietärt.

Permalänk
Medlem

klart skype är gratis. varför skulle det inte vara det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

klart skype är gratis. varför skulle det inte vara det?

För att Microsoft äger Skype.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

För att Microsoft äger Skype.

Än så länge har det bara varit positivt, även om jag inte gillar pyttemjuk särskilt mycket. Dom har snabbat upp utvecklingen av linux versionen ordentligt sen dom tog över.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Än så länge har det bara varit positivt, även om jag inte gillar pyttemjuk särskilt mycket. Dom har snabbat upp utvecklingen av linux versionen ordentligt sen dom tog över.

Och de har förstört windows och mac-versionerna.
De är bloatade, fula och framför allt buggiga.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En klient som kör över XMPP (Jabber)-protokollet verkar vara det bästa alternativet. Får helt enkelt leka med olika programen för att se vilket som passar. En fråga i det hela. Om en kör Jitsi och en annan Linphone, kan dom kommunicera med varandra över XMPP-protokollet? Att XMPP är ett universiellt protokoll, som exempelvis ICQ som stödjs av flera program och kan kommunicera med varandra utan problem.

Skrivet av raggelito:

Raidcall: http://www.raidcall.com/v7/index.html
Använde det förut när jag lirade CS funkade bra med gruppsamtal, har ingen koll på mycket mer än så!

Inte fritt, bara Windows.

Skrivet av MuLLvaD3n:

Får man fråga varför du letar efter något annat än Skype :)?

Varför inte?

Skrivet av hejkk:

Designat för gamers, olika rum man går in i. Inte enkel chat- och pratfunktion som Skype som "vanliga" människor förstår.

Skrivet av Exry:

Pidgin (http://www.pidgin.im/) är en fri klient som stödjer massvis av protokoll. Jag har dock enbart använt Pidgin till att chatta, och kan inte säga hur video- och ljudkonversationer är. De klienterna du listade stödjer också mer än ett protokoll. I slutändan är det protokollet som gäller när du börjar prata om användarbas, inte själva klienten.

Fast Raidcall är inte fritt, utan proprietärt. Dock måhända att det är gratis. Skype är också gratis, men samtidigt proprietärt.

En som har förstått. Jag gillar inte att använda program med stängd källkod för ingen har någon möjlighet att granska hur programet egentligen fungerar. Det är som en säkerhet för mig att inte skaparen, Microsoft i detta fall, smyger in elaka "funktioner" och "finesser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Får man fråga varför du letar efter något annat än Skype :)?

Jag tycker Skypes UI är oerhört rörigt och fult. Skulle vara kul med ett open source-alternativ.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Varför inte?

därför att du vill ju ha ett program som gör precis allt det som skype gör, då kan du ju lika gärna använda skype?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag tycker Skypes UI är bättre nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

därför att du vill ju ha ett program som gör precis allt det som skype gör, då kan du ju lika gärna använda skype?

Att använda Skype är som att använda Windows. Det är en av anledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Och de har förstört windows och mac-versionerna.
De är bloatade, fula och framför allt buggiga.

Därför man sitter med 2.8.0.866 (för mac)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Skype går samma död till mötes som msn.. overbloated shit !
Därför kommer jag följa tråden här efter alternativ.
Ge mig ett program som gör det det ska, vill jag kolla facebook använder jag webläsaren *morr*

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vatten:

Designat för gamers, olika rum man går in i. Inte enkel chat- och pratfunktion som Skype som "vanliga" människor förstår.

Kan man lära sig Skype kan man med all säkerhet lära sig Mumble, det är ingen raketforskning direkt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att ni kör en TS / Mumble server. En TS server är extrermt lätt att starta, medans på en mumble server kan du customiza mer vad du vill göra.
Kvalitetsmässigt så är de på ungefär samma nivå, vissa påstår att du får lite mindre delay på mumble, men ställer du in ts på 20 ms delay vilket är lägsta tycker inte jag man märker någon skillnad. Testat båda samtidigt.
Du kan enkelt starta servern när ni ska lira, istället för o starta ett gruppsamtal, det fungerar även mycket bättre med fler användare än skype.
Största plusset imo är att man slipper bakgrundsbruset, något som de flesta skype användare vant sig vid. Men de finns där, o de är otroligt skönt o bli av med skiten. Imo

Lycka till!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Att använda Skype är som att använda Windows. Det är en av anledningarna.

får man fråga vad som är fel med windows nu då? är det för mainstream eller?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

får man fråga vad som är fel med windows nu då? är det för mainstream eller?

Gillar man inte Microsoft kanske man inte vill använda deras produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gillar man inte Microsoft kanske man inte vill använda deras produkter.

du menar alltså anledningen till att man inte vill använda en produkt som är extremt bra lämpad för just det ändamålet är för att man är fanboy?

eller har du någon vettig anledning att inte gilla microsoft? har dom gjort dig något?
(vill inte tjafsa, är faktisk intresserad av din åsikt)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Linuxclienten till skype är väll inte bloatad? Funkar klart bättre än den någonsin gjorde tidigare och det finns någon att prata med som man känner.
Visst den är inte open source men å andra sidan inte värre än de andra stängda lösningarna.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av morxy49:

du menar alltså anledningen till att man inte vill använda en produkt som är extremt bra lämpad för just det ändamålet är för att man är fanboy?

eller har du någon vettig anledning att inte gilla microsoft? har dom gjort dig något?
(vill inte tjafsa, är faktisk intresserad av din åsikt)

Vissa föredrar open source, istället för Windows.

Lite som att man föredrar Android, istället för iOS.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du menar alltså anledningen till att man inte vill använda en produkt som är extremt bra lämpad för just det ändamålet är för att man är fanboy?

eller har du någon vettig anledning att inte gilla microsoft? har dom gjort dig något?
(vill inte tjafsa, är faktisk intresserad av din åsikt)

Själv har jag inga problem med Microsoft eller Windows (7), men trådskaparen har tydligen det, så jag skrev det å hans vägnar, då du inte riktigt verkar förstå att man kanske inte vill använda något gjort av någon man inte gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Om en kör Jitsi och en annan Linphone, kan dom kommunicera med varandra över XMPP-protokollet? Att XMPP är ett universiellt protokoll, som exempelvis ICQ som stödjs av flera program och kan kommunicera med varandra utan problem.

Ja, det kan de göra.

http://xmpp.org/ finns det dessutom en lista över massvis av klienter: http://xmpp.org/xmpp-software/clients/ (fria som ofria). Ett XMPP-nätverk är väl http://www.jabber.org/.

Egentligen är jag också intresserad av att byta ut Skype, då Skype mer eller mindre tvingar mig att använda deras GUI och x86/AMD64-platformar. Deras GNU/Linux-klient är bara lite bloatad just nu, men Windows-klienten är helt värdelös. Det samma gäller för Android-klienten, av det jag testat, då den kraschar stup i kvarten och är sirapsseg.

Problemet är att man blir ensam med XMPP eller andra protokoll. Mycket p.g.a. personer som inte ser det som ett problem med att bli inlåst, och då inte heller vill byta. I och med att de personerna nöjer sig med att låsa in sig till Skype, och Microsoft, så blir jag och andra som vill kommunicera med dem också inlåsta.

Skrivet av Sushifrukt:

Skulle rekommendera att ni kör en TS / Mumble server. En TS server är extrermt lätt att starta, medans på en mumble server kan du customiza mer vad du vill göra.

Minst lika enkelt att använda en Mumble-server. Du kan både hyra en server, eller ställa upp en egen. Mumbe-servern (murmur) finns i de flesta GNU/Linux-distributionernas förråd, eller så är det bara tanka en installationsfil från Mumbles hemsida. Teamspeak är inte heller fri programvara, så där är du också låst precis som med Skype. Detta bortsätt att varken Mumble eller Teamspeak uppfyllde OP:s krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Vissa föredrar open source, istället för Windows.

Lite som att man föredrar Android, istället för iOS.

Jag som är en vanlig användare:

Jag använder Android för att jag trivs med det inte för att andra säger att det är "öppet".

Jag använder Windows för jag trivs med det och känner mig inte mer stängd i det än Android.