Fritt och öppet alternativ till Skype? (GNU/Linux, Mac OS X och Windows)

Permalänk

Det enda jag saknar i Skype är möjligheten att muta/ändra volym för individuella personer i gruppsamtal.
T.ex. om man sitter två i ett rum och båda snackar med ett par andra i Skype, då vill man kunna muta den andre i rummet så att man inte behöver höra vad denne säger två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Skulle rekommendera att ni kör en TS / Mumble server. En TS server är extrermt lätt att starta, medans på en mumble server kan du customiza mer vad du vill göra.
Kvalitetsmässigt så är de på ungefär samma nivå, vissa påstår att du får lite mindre delay på mumble, men ställer du in ts på 20 ms delay vilket är lägsta tycker inte jag man märker någon skillnad. Testat båda samtidigt.
Du kan enkelt starta servern när ni ska lira, istället för o starta ett gruppsamtal, det fungerar även mycket bättre med fler användare än skype.
Största plusset imo är att man slipper bakgrundsbruset, något som de flesta skype användare vant sig vid. Men de finns där, o de är otroligt skönt o bli av med skiten. Imo

Lycka till!

Aningen off topic, men vill tillägga att nu i senaste versionen av Teamspeak så har dem lagt till Opus som codecalternativ vilket gjort att ljudkvaliteten är överlägsen alla andra populära "pratprogram". Alla som använder sig utav skype/raidcall borde testa Teamspeak bara för att höra skillnaden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av leafbranch:

Jag som är en vanlig användare:

Jag använder Android för att jag trivs med det inte för att andra säger att det är "öppet".

Jag använder Windows för jag trivs med det och känner mig inte mer stängd i det än Android.

Vad vill du ha sagt..?

Jag använder också android och windows... Det är TS som föredrar open source. Sen förstår även jag varför man hellre vill stödja open source, framför de instängda alternativen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jag som är en vanlig användare:

Jag använder Android för att jag trivs med det inte för att andra säger att det är "öppet".

Jag använder Windows för jag trivs med det och känner mig inte mer stängd i det än Android.

Klart man inte känner sin instängd när man använder Windows. Det är ju det dominerande operativsystemet. Det är först när man försöker använda något annat operativsystem (Linux exempelvis) och ska köra de programmen man alltid har kört (Office, Photoshop etc.) som man känner av instängdheten på riktigt. Ett öppen källkods-alternativ däremot finns oftast tillgängligt till de flesta plattformarna, till och med mobila enheter.

Därför föredrar jag och flera med mig att köra öppen källkod och öppna standarder, för att det inte ger ett enskilt företag en konkurrensfördel på grund av att de håller saker hemliga.

OnTopic: XMPP/Jabber och Mumble funkar utmärkt med lite olika förtjänster beroende på vad man ska använda dem till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Aningen off topic, men vill tillägga att nu i senaste versionen av Teamspeak så har dem lagt till Opus som codecalternativ vilket gjort att ljudkvaliteten är överlägsen alla andra populära "pratprogram". Alla som använder sig utav skype/raidcall borde testa Teamspeak bara för att höra skillnaden.

Men teamspeak servers kostar väl pengar? Skype är gratis om man ringer till andra som har skype.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

google talk har något röst chat system jag testade det med en polare för ett tag sedan var helt okej faktiskt men vi gick tillbaka till skype då ingen annan av våra vänner ville byta :/

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Dolby Axon kanske? Använde det någon gång, funkade bra. Måste säga att jag föredrar skype dock, antagligen en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Men teamspeak servers kostar väl pengar? Skype är gratis om man ringer till andra som har skype.

Sätt upp en egen server. Gratis upp med gräns på max 32 slots. Om ni bildar en förening/klan/vadsomhelstliknande och har en hemsida så kan man ansöka om att få hosta en med max 512 slots, helt gratis.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

bumpar lite.
Letar efter alternativ till Skype.
Vore trevligt om någon svensk gjorde ett nytt välgjort "Skype" program :).
Tror att allt fler kommer vilja lämna Skypa snart pga all övervakning.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har länge velat byta från Skype men ingen av mina vänner vill.

Permalänk

Tycker skype blivit något bättre, i slutet innan MS köpte det så var det påväg utför. Slött och buggit och åt mycket resurser.

Men den reklamen dom lagt till är inte rolig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste versionerna av skype upplever jag som riktigt kass, specieltl när det kommer till chat-delen som jag använder ganska frekvent. Har klarat mig genom att nedgradera och varje dag tacka nej till uppgraderingar vilket känns ganska trist i längden.

Utvecklarna verkar tyvärr inte vara intresserade av att lyssna på kritiken utan fortsätter på samma bana även i kommande versioner.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker Tox/qTox/Antox funkar helt okej. Det är helt öppet, men finns lite problem med android/Antox som gör att man inte ser andra inloggade ibland och att den inte verkar stödja samtal än..
ChatSecure för android är också trevligt.
Jag har iallafall ingen använding för Facebook messenger, skype, kik osv med dessa två. Oerhört skönt att slippa 100 tjänster för i princip samma sak och plus att batteritiden blev bra mycket längre nu än förr.

Visa signatur

MB: AsRock Taichi X570 | CPU: AMD 3900X | RAM: 2x Samsung M391A2K43BB1-CRC 16GB ECC | GPU: ASUS Strix VEGA 64 | NIC: Intel i350-T4 | SSD: 1x Samsung 970 EVO 500GB | SSD: 2x 480GB Toshiba THNSNJ480PCS3 | HDD: 4x WD WD100EZAZ 10TB | PSU: EVGA Supernova G3 1000W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sushifrukt:

Största plusset imo är att man slipper bakgrundsbruset, något som de flesta skype användare vant sig vid. Men de finns där, o de är otroligt skönt o bli av med skiten. Imo

Precis. Lyckas aldrig begripa hur så många användare klarar av att tortera sina öron på det sättet timme ut och timme in, och dessutom ha brus i bakgrunden i ljudkritiska spel som CS. För att inte tala om hur hela samtalet stängs ner om en enda deltagare disconnectar.

Skype är nice för (video)samtal, särskilt då plattformsoberoende portabilitet är viktigt. Till gaming är det fullständigt värdelöst. Använd rätt verktyg till rätt uppgift.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Meckoman:

Jag tycker Tox/qTox/Antox funkar helt okej. Det är helt öppet, men finns lite problem med android/Antox som gör att man inte ser andra inloggade ibland och att den inte verkar stödja samtal än..
ChatSecure för android är också trevligt.
Jag har iallafall ingen använding för Facebook messenger, skype, kik osv med dessa två. Oerhört skönt att slippa 100 tjänster för i princip samma sak och plus att batteritiden blev bra mycket längre nu än förr.

Jag har precis laddat ner qTox och det ser väl bra ut.
Gäller bara att få mina skype kontakter att skaffa qTox med ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Precis. Lyckas aldrig begripa hur så många användare klarar av att tortera sina öron på det sättet timme ut och timme in, och dessutom ha brus i bakgrunden i ljudkritiska spel som CS. För att inte tala om hur hela samtalet stängs ner om en enda deltagare disconnectar.

Skype är nice för (video)samtal, särskilt då plattformsoberoende portabilitet är viktigt. Till gaming är det fullständigt värdelöst. Använd rätt verktyg till rätt uppgift.

OT:
1. bruset är pga. dåliga mikrofoner. Det är exakt samma brus i mumble/teamspeak om man kör med öppen mikrofon.
2. Det finns push to talk i skype, ej optimalt men för alla som säger att det är ett problem så finns det ju en lösning.

Att ts/mumble är bättre för många spel är inte konstigt, men många verkar bara klaga på något som egentligen inte är skypes fel. T.ex. bruset.
Dock är inte ts eller mumble ett alternativ för TS så vet inte riktigt vad det har med något att göra.

OnT: Letade liknande förut, men hittade verkligen inget som var i närheten av lika bra på skype, med samma funktioner.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Elghinnarisa:

OT:
1. bruset är pga. dåliga mikrofoner.

Det finns ingen mikrofon (tillgänglig för en normal gamer iallafall) som är 100 % brusfri. Och det finns absolut ingen som helst chans att alla gamers skulle skaffa en sådan om det fanns. De flesta har ett dåligt eller medelbra headset med dålig eller medelbra mikrofon. Dessa har brus och det kommer man inte undan.

Citat:

Det är exakt samma brus i mumble/teamspeak om man kör med öppen mikrofon.

Ingen kör continuous i TS/Mumble. De som gör det kommer bli tillsagda och, om de vägrar anpassa sig, ignorerade och muteade. Jag använder TS varje dag och har aldrig varit med om någon som kör continuous.

Citat:

2. Det finns push to talk i skype, ej optimalt men för alla som säger att det är ett problem så finns det ju en lösning.

Ingen använder push to talk i Skype. De som kräver att folk ska göra det kommer bli emotsagda och, om de fortsätter klaga, ignorerade och kickade.

Vidare är push to talk inte vad man är ute efter för gaming comms: Man vill ha voice activation, och det har inte Skype. Så jag förstår inte vilken lösning du menar.

Citat:

Att ts/mumble är bättre för många spel är inte konstigt, men många verkar bara klaga på något som egentligen inte är skypes fel. T.ex. bruset.
Dock är inte ts eller mumble ett alternativ för TS så vet inte riktigt vad det har med något att göra.

Bruset är något som i praktiken finns i Skype och i praktiken inte finns i TS/Mumble. Det är bara vad man som användare faktiskt upplever som spelar roll, inte den tekniska/filosofiska orsaken till problemet. Förutom bruset vill jag självklart inte heller sitta och lyssna på folks tangentbord, saker som flyttas runt på deras skrivbord etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers