Hårddisk dyker inte upp som oallokerad.

Permalänk

Hårddisk dyker inte upp som oallokerad.

Hej på er, fick precis hem min nya disk på garantin när den gamla la av, nu är det så att jag har kopplat in den som vanligt.

I min värld borde den dyka upp som oallokerad, eller hur? Den gör inte det, jag hittar den som bootalternativ i bios och den dyker upp när bios laddar.

Missar jag något eller vad kan felet vara?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Har du initierat den?

Vad menar du?

Permalänk

Kommando/knapptryck för att visa diskar

Hej,

Såhär är det, har problem med en utav mina diskar, den är ny och syns inte som icke allokerad, har en tråd om det (som ingen skriver i, därav ny tråd ang. detta).

Jo, kortfattat så syns disken inte som icke allokerad när jag kopplar in den, och en utav mina bekanta påstår att det finns ett kommando/knapptryck för att visa diskar när man installerar operativsystem där man väljer olika partitioner osv, min tanke var nämligen att rensa den på så sätt.

Så, finns det ett kommando eller knapptryck för att visa diskar vid installation av operativsystem som har felaktigt filsystem osv?

Permalänk
Medlem

var är du och härjar? Antar att det är windows, den syns inte i diskhanteraren?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

var är du och härjar? Antar att det är windows, den syns inte i diskhanteraren?

Precis, diskhanteraren. Windows.

Kan det vara så att den inte har ett filsystem som stödjs av Windows och därav inte ses? Hur kommer jag lättast åt att ändra isf? A Damn Small Linux?

Permalänk
Medlem

Den borde ju komma upp ändå, fast kanske utan någon partition alls i och med att du ser den i bios. Ingen disk1 eller 2 eller liknande med bara en grå ruta till vänster?

Finns den med i enhetshanteraren under diskenheter?

Annars så funkar det med valfri livedist för att felsöka.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av Otur:

Den borde ju komma upp ändå, fast kanske utan någon partition alls i och med att du ser den i bios. Ingen disk1 eller 2 eller liknande med bara en grå ruta till vänster?

Finns den med i enhetshanteraren under diskenheter?

Annars så funkar det med valfri livedist för att felsöka.

Nej, bara min ssd och dess reserverade partition syns.

Ja, den finns med i enhetshanteraren, ST1000DM 003-9YN162 SCSI Disk Device.

Någon du rekommenderar speciellt för det här?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

En fråga, en tråd. Se §3.3 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hjälpsam

Sök efter "disk management" eller "disk hantering", välj "create and format hard disk partions" eller "skapa och formatera partioner på hårddisk".
Välj GPT inte MBR om disken är större än 2TB, skrolla ned till din disk och välj "mark partion as active".
Har gjort detta ett par gånger men jag har alltid svårigheter att hitta denna "disk management" den är väl dold.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av collielol:

Nej, bara min ssd och dess reserverade partition syns.

Ja, den finns med i enhetshanteraren, ST1000DM 003-9YN162 SCSI Disk Device.

Någon du rekommenderar speciellt för det här?

Har du kollat med att koppla in disken i en annan SATA-port? Sen kan faktiskt en biosuppdatering vara av nöden för att det skall funka fullt ut, nyaste där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)