Permalänk

WiFi Magnet ?

Hej

Det är så att internet är kasst i vårt hus bara för att vi har så många anslutna enheter, men när jag är ensam hemma och det bara är en ansluten enhet i huset (min dator) så funkar internet prima. Jag ber mina föräldrar att uppgradera internet hastigheterna och så för jag har nyligen införskaffat en ny dator och vill kunna köra online spel och så men det duger för deras surfande på webben (så fint som det heter), visst det funkar på eftermiddagarna när jag är ensam hemma. Men sen på kvällarna vill jag ladda ner saker och så men då är ju internet kasst. Men jag har funderat lite men jag har inte kunnat hitta någon lösning. Men jag tänkte mig att det kanske fanns ett program eller en inställning som gör min dator till en WiFi magnet eller att den prioriteras först av routern. Jag undrar om detta är möjligt och om det är skulle jag uppskatta länkar och förklaringar och om det inte är möjligt skulle jag också uppskatta en förklaring på detta.

Tack på förhand / Jakob Hilleskog

Permalänk
Medlem

låter snarare som att ni behöver en ny router än snabbare internet.
någon wifi magnet tvivlar jag på att det finns...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Hej

Det är så att internet är kasst i vårt hus bara för att vi har så många anslutna enheter, men när jag är ensam hemma och det bara är en ansluten enhet i huset (min dator) så funkar internet prima. Jag ber mina föräldrar att uppgradera internet hastigheterna och så för jag har nyligen införskaffat en ny dator och vill kunna köra online spel och så men det duger för deras surfande på webben (så fint som det heter), visst det funkar på eftermiddagarna när jag är ensam hemma. Men sen på kvällarna vill jag ladda ner saker och så men då är ju internet kasst. Men jag har funderat lite men jag har inte kunnat hitta någon lösning. Men jag tänkte mig att det kanske fanns ett program eller en inställning som gör min dator till en WiFi magnet eller att den prioriteras först av routern. Jag undrar om detta är möjligt och om det är skulle jag uppskatta länkar och förklaringar och om det inte är möjligt skulle jag också uppskatta en förklaring på detta.

Om ert internet är segt kan du väl fråga om ni kan höja ett steg brukar inte kosta mycket typ 25kr extra för varje steg kanske? Vad har du för mbit/s idag och vilken leverantör?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du är inkopplad med sladd¿

Permalänk

Det går ju snabbare om du kör med kabel än med wifi. för om du kör med wifi då delas de 30 Mbit/s (eller vad du har) upp på allas enheter. Men om du kör med kabel då får du 30 Mbit/s(eller vad du har) rakt in i datorn. Har jag för mig att det är. inte så insatt i det. Tyvärr.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Tack !

Just nu så betalar vi för c:a 8Mbit/s men sen så för mina föräldrar kvittar det priset bara dom kan betala sina räkningar och läsa sydsvenskan är dom nöjda och då tycker dom att det är skit bra. Jag brukar byta mellan sladd och WiFi för ibland segar olika ner sig rejält. Jag vet inte om det kan bero på att själva LAN kabeln har några år på nacken (kanske 8) eller att vårt internet suger. Men jag brukar ibland jämföra vårt internets beteende med en kvinna som har menstruation (ursäkta mitt språk). Vissa dagar i månaden vill fanskapet bara inte funka det kvittar vad man försöker och sen när man börja klaga och ska uppvisa bevis för sina föräldrar så är allting finfint.

Men jag undrar om det kan ha med internet kabeln att göra ifall den inte kan ge mig så mycket internet för den är ju som sagt gammal.

Tack för all respons / Jakob Hilleskog

P.S Relativt ofta så brukar min Ping bli så hög att jag brukar slängas ut från servrar på BF3

Permalänk

Begränsa hastigheten till dina pärons dator/enheter i routern

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk

Noob fråga här :/ Hur gör man ?? Jag vet hur man kommer in på router inställningara via default gatewayen.

Permalänk
Medlem

Brukar stå under typ QoS/Quality of Service och liknande Vad har du för router?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk

Tror det är en D-Lingk DIR-655

Dock hittar jag inget om QoS

Permalänk

Har lanat 10 pers på en 8mbit ADSL lina! Fanns bara en regel: inga torrents! Vi lirade bland annat bf3, arma 2, HoN, m.m. Svarstiderna var helt okej, inget lagg. Så nånting är nog inte helt som det ska med dina prylar...

Och om dina föräldrar verkligen bara surfar och betalar räkningar m.m, som de säger, så ska det inte påverka ditt gibb särskilt mycket/inget alls!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk

Mm jag tycker också att det är väldigt konstigt :/

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Noob fråga här :/ Hur gör man ?? Jag vet hur man kommer in på router inställningara via default gatewayen.

Du har en dålig router för begränsning av hastighet till andra enheter i lanet men du kan göra så din dator prioriteras här är en länk titta en bit ner finns bilder hur denna killen gjorde http://www.broadbandreports.com/forum/r21911308-Help-Me-QoS-B... funkar inte det kan du installera ett program i deras dator för att begränsa finns nog många denna är bara en trial men värt o testa http://www.netlimiter.com/download.php

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

Just nu så betalar vi för c:a 8Mbit/s men sen så för mina föräldrar kvittar det priset bara dom kan betala sina räkningar och läsa sydsvenskan är dom nöjda och då tycker dom att det är skit bra. Jag brukar byta mellan sladd och WiFi för ibland segar olika ner sig rejält. Jag vet inte om det kan bero på att själva LAN kabeln har några år på nacken (kanske 8) eller att vårt internet suger. Men jag brukar ibland jämföra vårt internets beteende med en kvinna som har menstruation (ursäkta mitt språk). Vissa dagar i månaden vill fanskapet bara inte funka det kvittar vad man försöker och sen när man börja klaga och ska uppvisa bevis för sina föräldrar så är allting finfint.

Men jag undrar om det kan ha med internet kabeln att göra ifall den inte kan ge mig så mycket internet för den är ju som sagt gammal.

Tack för all respons / Jakob Hilleskog

P.S Relativt ofta så brukar min Ping bli så hög att jag brukar slängas ut från servrar på BF3

Jag spår dig en dålig till måttlig framgång hos kvinnorna i ditt liv om du redan vid din låga ålder (gissar kring 14?) börjar använda deras menstruationscykel som exempel på saker som fungerar dåligt eller opålitligt. Byt spår!

Permalänk
Medlem

Det är ingen dålig router om det är DIR-655. Gigabit LAN och hög LAN-WAN troughput samt bra räckvidd på WiFi. Det enda som kan slöa ner en router så pass är antalet anslutningar, och det som har mest anslutningar är P2P, bla. torrents. Btw, nätverkssladdar blir inte långsammare med åren, antingen fungerar dem eller inte alls.

Någon gör något mer än bara kollar websidor. Mät hastigheten och svarstid med tptest eller speedtest.net.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Brukade spela Starcraft 1 på battle.net servrar för 15 år sedan med ett 56k modem typ 5kbps, utan lagg... Problemet ligger i routern eller mottagaren..

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av J.Hilleskog:

Hej

Det är inte så att någon utomstående har "råkat" ansluta sig till ert trådlösa nätverk i stället och belastar det med att spela eller tanka eller något som tar mycket av er tillgängliga hastighet? Eller att någon av de anslutna enheterna gör något som ger mycket trafik, hur många är "många anslutna enheter"?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Du kan ju även kolla när det går segt ifall du som exempel laddar upp mycket just då via torrents eller liknande. Just i ADSL så har upload en tendens att begränsa linan så om du maxar upp så har du knappt någe ner.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Stryp internet till deras datorer. Tror det var med QoS man gjorde det.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

Ta denan fråga ytterst seriöst, har du telia som leverantör och Vilket ADSL-modem har du nu ?
Ett svart zyxel kanske?

Om svaret är ja, går du till kjell eller vad du nu har för butik i närheten och köper ett nytt.
Hade ett me innan, de har en hållbarhet på några år. sedan börjar de betesig som du beskriver. Har du kört bredbandskollen?
Låt mig gissa så får du ut ca 2-300Kb/s av din 8 mbit lina? Och ibland random DC och hög ping.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Ta denan fråga ytterst seriöst, har du telia som leverantör och Vilket ADSL-modem har du nu ?
Ett svart zyxel kanske?

Om svaret är ja, går du till kjell eller vad du nu har för butik i närheten och köper ett nytt.
Hade ett me innan, de har en hållbarhet på några år. sedan börjar de betesig som du beskriver. Har du kört bredbandskollen?
Låt mig gissa så får du ut ca 2-300Kb/s av din 8 mbit lina? Och ibland random DC och hög ping.

Eller så kanske han har en Thomson, stackarn.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Eller så kanske han har en Thomson, stackarn.

JA jo de är ju inte så roliga heller.
Det är bara det att de fenomenen han beskriver uppträder kraftigt på de gamla svarta zyxel modemen från telia.
De funkar sisådär istället för att ge upp helt.

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

JA jo de är ju inte så roliga heller.
Det är bara det att de fenomenen han beskriver uppträder kraftigt på de gamla svarta zyxel modemen från telia.
De funkar sisådär istället för att ge upp helt.

Ah, jag tänkte mer på dålig prestanda i allmänhet. Men jag minns de gamla ZyXEL-modemen som Telia använde och de buggar de hade förr, både det silverfärgade och det svarta hade jag problem med. Tråkigt att det inte verkar ha blivit bättre...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

jag har en D-Link DIR-655

Skickades från m.sweclockers.com

Och har telia eller telenor :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Hilleskog:

jag har en D-Link DIR-655

Skickades från m.sweclockers.com

Och har telia eller telenor :/

Det är routern ja, men ni lär ju ha ett modem också?
Och DIR-655 har QoS stöd så rota vidare i inställningarna tills du hittar det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.