En Newbie behöver startertips på starcraft 2

Permalänk

En Newbie behöver startertips på starcraft 2

Hej sweclockers!

Jag ska köpa starcraft 2 snart och undrar om jag kan få hjälp. Jag kan näst intill inget om spelet så lite knepigt blir det men vill ha någon/några hyffsat bra som hjälper mig så jag får en bra start och fortsätter med spelet. Finns det någon video jag kan kolla på? Finns det nått sorts rankingsystem? Ska man köra med speciella keybinds redan i början så man vänjer sig? osv osv.. förklara gärna vad spelet går ut på typ.. jag testade det en gång och tyckte det såg coolt ut.
Hoppas jag får veta så mycket som möjligt nu finns det trials av något slag btw? då kan jag ju testa mer typ.

Tack på förhand alla sweclockers!

Permalänk
Medlem

Det finns en kampanj. Spela igenom den så lär du dig nog ganska bra vad spelet handlar om och hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

övning ger färdighet

Permalänk

Ok tack för all hjälp! Ska testa era tips

Permalänk
Medlem

En introduktionsvideo av många: http://www.youtube.com/watch?v=1-QtVxce44k (väldigt grundläggande)

Mitt tips är att hålla ett öga på http://www.reddit.com/r/starcraft/, mycket underhållande och allting röstas upp och ner så syns en guide på förstasidan så är den oftast sevärd.

Deras introduktions sida: http://www.reddit.com/r/starcraft/wiki/new ..endel guider är troligtvis utdaterade iom HotS men här är iaf ett par helt färska för nybörjare:

http://www.reddit.com/r/starcraft/comments/1ake1w/filter_sc_i...
http://www.reddit.com/r/starcraft/comments/1ajnos/improve_wit...

Permalänk
Medlem

Utöver dessa guider så finns ju en starter edition att ladda ner från battle.net, har du ett battle.net konto redan så är det bara att registrera dig för starter edition och börja spela, den innehåller ingen kampanj och du kan inte spela multiplayer (möjligt du kan spela med andra som har starter edition) men du kan spela skirmish mot datorn, dock endast som Terran (kanske Zerg också nu i och med HotS men osäker på det)

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Spela båda singleplayerkampanjerna som finns. Dels så får du känna av om du gillar spelmekaniken. Och dels så börjar du öva en aning på hur man micrar (styr enskilda enheter, t.ex. dra undan skadade enheter så att de inte dör) och macroar (skaffar mycket bönder,mycket fabriker och bygger mycket enheter).

Om du verkligen vill öva på singleplayer så spela på Hard. Och försök vänja dig med att använda hotkeys på förmågor och när du producerar saker. Hard är rätt svårt på senare uppdrag om du inte är van vid denna typ av spel. Men det finns ingen skam i att spela om uppdrag.

Sedan när du börjar spela multiplayer och skall försöka vinna mot andra spelare så strunta i vinster/förluster. Särskilt i början så finns det ganska många builds man måste lära sig försvara; där det är mycket enklare att lära sig göra builden än det är att lära sig försvara den.
Det gör att många som är i låga divisioner t.ex. brons/silver gärna gör en endaste build om och om igen (t.ex. 6-pool, 4-gate, 7 roach pusch et.c etc.). De spelarna har en tendens att inte bli bättre då de spelar för att vinna, inte spelar för att bli bättre. Om deras build slutar fungera så har de en tendens att sluta spela, eller försöker hitta en ny build som ger dem snabba vinster.
Snabba vinster skall aldrig vara ett mål om man är ute efter att bli bra på något.

Jag rekommenderar också att hitta en eller flera vänner som är ungefär på din nivå och spela lag. T.ex. 3vs3 eller 2vs2 och snacka över vent/skyper samtidigt. Dels så får du ett litet gäng att prata SC2 med och dels så kan du börja öva på saker som du kanske inte alltid kan öva på i singleplayer.

Permalänk
Skrivet av chokladtomten:

Hej sweclockers!

Jag ska köpa starcraft 2 snart och undrar om jag kan få hjälp. Jag kan näst intill inget om spelet så lite knepigt blir det men vill ha någon/några hyffsat bra som hjälper mig så jag får en bra start och fortsätter med spelet. Finns det någon video jag kan kolla på? Finns det nått sorts rankingsystem? Ska man köra med speciella keybinds redan i början så man vänjer sig? osv osv.. förklara gärna vad spelet går ut på typ.. jag testade det en gång och tyckte det såg coolt ut.
Hoppas jag får veta så mycket som möjligt nu finns det trials av något slag btw? då kan jag ju testa mer typ.

Det finns övningsuppdrag som faktiskt är väldigt bra, 'challenge missions' tror jag de kallas. Men grundtipset är att börja med att spela genom de två kampanjerna, riktigt roligt och sjukt välgjorda. Sen kan du spela några matcher mot AI (datorn). Det kan man göra 2vsAI, eller 3vsAI också. I olika svårigheter, börja med en lätt, gå sedan på svårare och svårare. När du är redo, eller bara blir sugen på riktigt motstånd då börjar du köra ranked matches.

gl hf! (good luck have fun)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Kör en del team games, t.ex. 4v4.
Inte nog med att du har 3 andra att skylla på (;)) ifall det går fel, så är det generellt lite mer förlåtande ifall man skulle glömma t.ex. Anti-Air, Detection eller dylikt då du har lite teammates som (förhoppningsvis) hjälper dig.
Men så fort du har börjat få en feel för gameplayet, så satsa på 1v1 för det är där man utvecklas.

Och glöm inte - Ibland får man rätt korkade förluster för att man har klantat till det lite. Eller torskar mot någon rush som man "borde ha vunnit över".
Det händer! Bara rage-quitta och queuea upp ett nytt game.

//Simon

Permalänk

Jag fattar inte hälften men jag ska nog försöka!

Permalänk

Jag vill helst inte spela med folk i ett lag.. det är en av anledningarna varför jag vill börja. Så fattar inte.. vad menar ni med builds?

Permalänk
Medlem

Här har du ett litet ordlexikon

http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Definitions

Adda mig ingame så kan jag coacha dig lite, är top master.

sundquist154@hotmail.com

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Har än så länge bara starter edition men ska beställa nu genast.

Permalänk
Administrativ avgift

Börja bara spela sen efter en stund kör uppåt med Apollos bronze to master viss @YouTube efter det börja kolla streams!// high master zerg som får k"k av rank 15gms

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

teamliquid.net där finns streams till alla pros nyheter forum osv, kan va bra o titta på

Permalänk
Medlem

bästa är att tvinga sig själv använda snabbkomandon på tangentbordet istället för att använda mussen och klicka på allt, det finns en inställning för att visa snabbknappar vid sidan av varje komando. Sedan efter ett tag så kan man stäcnga av möjligheten att klicka på dem med musen. Detta sparar mycket tid så att man får tid till mer i spelet

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på youtube efter guider osv, till exempel day9.

Permalänk

Jag testade både stream och youtube.. Fattar nada

Permalänk
Medlem

Jag testade både stream och youtube.. Fattar nada

Du kommer fatta vad som menas med allt när du väl börjar spela själv.
Börja med att dra igenom kampanjen (eller kampanjerna om du köper Heart of the Swarm) så du får ett humm om hur spelet fungerar och sen kommer du förstå precis vad som menas med build orders osv.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Du kommer fatta vad som menas med allt när du väl börjar spela själv.
Börja med att dra igenom kampanjen (eller kampanjerna om du köper Heart of the Swarm) så du får ett humm om hur spelet fungerar och sen kommer du förstå precis vad som menas med build orders osv.

Ok ska nog beställa idag eller imorron.. vart får man det billigast?

Permalänk
Medlem

Ok ska nog beställa idag eller imorron.. vart får man det billigast?

Ingen aning, köpte både Wings of Liberty och Heart of the Swarm direkt på Battle.net Men kolla prisjakt, sidor som greenmangaming osv har inget avtal med Blizzard så du lär inte hitta någon auktoriserad sådan sida att handla av.

Värt att tänka på är att du måste köpa både Wings of Liberty och Heart of the Swarm om du vill kunna spela med de som har HotS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Ingen aning, köpte både Wings of Liberty och Heart of the Swarm direkt på Battle.net Men kolla prisjakt, sidor som greenmangaming osv har inget avtal med Blizzard så du lär inte hitta någon auktoriserad sådan sida att handla av.

Värt att tänka på är att du måste köpa både Wings of Liberty och Heart of the Swarm om du vill kunna spela med de som har HotS.

Tänkte köpa det första sedan andra om jag gillar det Men jag ska nog beställa ikväll och testar starter edition just nu

Permalänk
Medlem

Kampanjen ger ju inte mycket. De flesta uppdrag e ju bara att bygga upp en jättearmé o gå all in. Kul, men den taktiken funkar inte i multi har ja märkt

Permalänk
Medlem

köra mot AIn är väl ändå ok att träna sig på lite innan man ger sig in på multi läget.

Permalänk
Medlem

Blizzard Official Tutorial Videos av dApollo. Visades under launch-eventet för HotS. Bra för nybörjare

In these videos, I look at showing individuals who have never played Multiplayer how to approach doing so.

I will look at three simple concepts that will apply when learning how to play Multiplayer within Heart of the Swarm

Dold text

..och som dApollo och HazZarD nämner ovan; kör mot Ai:n först, spela tills du spöar den på nästan svåraste men kom ihåg att det är skillnad på CPU och mänskligt motstånd också.

Permalänk
Medlem

Hej sweclockers!

Mitt råd är att du börjar med keybinds direkt så slipper du vänja om dig som jag fick göra det tar kanske 100 games att vänja om sig och det är rätt irriterande en typ av layout som jag själv kör med är ganska smart du använder Q-R för units rad 1, A-G för units rad 2, Z-C för units rad 3, samma sak med byggnader Q-E för abilitys/spells, worker standard building Q och advanced W, rätt smidigt faktiskt

Permalänk
Skrivet av Zytech:

Mitt råd är att du börjar med keybinds direkt så slipper du vänja om dig som jag fick göra det tar kanske 100 games att vänja om sig och det är rätt irriterande en typ av layout som jag själv kör med är ganska smart du använder Q-R för units rad 1, A-G för units rad 2, Z-C för units rad 3, samma sak med byggnader Q-E för abilitys/spells, worker standard building Q och advanced W, rätt smidigt faktiskt

Jag fattar tyvärr inte så mkt att jag vet vad du menar.. detta är mitt första RTS spel

Permalänk

Kom ihåg att ekonomi är en rätt sotr grej i spelet, om du har mer pengar så kan du få ut mer gubbar snabbare än motståndaren och vinner då.

Gå på fiendens arbetare så att dom hamnar bakom rent ekonomiskt och den som dör rikast har antagligen förlorat, så spendera dina pengar så fort du kan, eller fått ihop det du ville ha. 2000 på terran/zerg/protoss banken är definitionen av värdelöst.

Permalänk

Vilken race borde jag spela?

Permalänk
Medlem

Vilken race borde jag spela?

Det kan nog ingen förutom du själv svara på.
De har så skilda spelstilar så vilken som passar dig märker du bäst själv efter att ha provat alla 3.

Vill du bara ha personliga åsikter så för mig så är Protoss roligast följt av Terran och sist Zerg. Frågar du någon annan så kan listan vara omvänd, är rätt bra spritt mellan de olika raserna om man kollar på vad folk spelar på ladder osv.

Visa signatur