Konstiga problem (norton är borta, sysåterställning, update + cd-läsare funkar ej)

Permalänk
Medlem

Konstiga problem (norton är borta, sysåterställning, update + cd-läsare funkar ej)

Hej!

För ca en vecka sedan hade jag problem med att vissa program vägrade starta ibland, samt att jag fick upp texten att mitt operativsystem inte var äkta, vilket det är, googlade om problemen lite, försökte göra en systemåterställning som inte funkade, försökte få rätt på det men ingenting funkade, jag hade givit upp och berättade för min pappa om problemen och han frågade om det inte bara var så att jag behövde en uppdatering, jag tyckte det lät konstigt att man skulle få sådana problem bara för att man inte installerat de senaste uppdateringarna, men jag installerade de 2 viktiga uppdateringarna som fanns där och datorn funkade helt plötsligt bra, förutom att systemåterställningen fortfarande inte fungerade.

Fram tills igår fungerade det bra. Då märkte jag att Norton inte fanns i verktygsfältet, tänkte att datorn kanske hade missat att starta Norton vid uppstart och tänkte att jag skulle starta Norton manuellt. Men Norton finns inte på min dator längre. Tyckte jag också var konstigt och tänkte: "jaja, jag får installera om det imorgon" Idag fick jag upp att operativsystemet inte var äkta igen, vilket försvann efter en omstart, jag satte i installationsskivan till Norton men fick ett felmeddelande på datorn som sa att den inte kunde läsa skivan när jag försökte öppna den (den syntes i "Dator"), kollade efter uppdateringar i Windows Update, men där var ett stort rött kryss och när jag tryckte på "sök efter uppdateringar" stod det att det inte gick för att Windows Update inte körs.

Kör Windows 7 Pro x64

Hjälp?

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk

Är även windowsbrandväggen avstängd och går ej att aktivera? Isf har du nog fått ett virus som t ex anti malware doctor eller liknande.
Du får då ladda ner malwarebytes eller liknande och byta namn på exe filen före installation och sen även byta namn på programmet innan du öppnar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Är även windowsbrandväggen avstängd och går ej att aktivera? Isf har du nog fått ett virus som t ex anti malware doctor eller liknande.
Du får då ladda ner malwarebytes eller liknande och byta namn på exe filen före installation och sen även byta namn på programmet innan du öppnar det.

Alldeles riktigt! Tack för svaret, kör Malwarebytes just nu. Hoppas på att det hjälper..

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Är även windowsbrandväggen avstängd och går ej att aktivera? Isf har du nog fått ett virus som t ex anti malware doctor eller liknande.
Du får då ladda ner malwarebytes eller liknande och byta namn på exe filen före installation och sen även byta namn på programmet innan du öppnar det.

Såja! Har int haft tid/glömt bort att skriva hur det gick. Det gick bra! Efter första körningen hittade den en del ZoomEx-filer, och jag kände inte igen namnet, raderade filerna, såg också att där var ett program installerat på datorn som hette ZoomEx, så jag avinstallerade det. Då funkade Windows Update igen, men brandväggen funkade inte och datorn kunde fortfarande inte läsa skivor. Datorn låste sig också i avstängningsläge vid omstart eller avstängning. Jag körde sökningen ett par gånger till och den hittade flera filer varje gång, (Varför hittar den inte alla i samma sökning?) främst ZoomEx. Men efter ett antal sökningar och raderat alla filer den hittat funkar datorn fint igen!

TACK!

Visa signatur

MacBook Pro 16" M1 Max (2021) | UAD Apollo Twin MKII

www.intagram.com/guenna.music
www.instagram.com/wilsontjernell