Windows Blue Build 9364 läcker ut på nätet

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemen alls...

Metrogränsnittet tittar man lika mycket på som den gamla startmenyn! Skillnaden är att Metro är i fullskärmsläge.
99.99% av tiden är jag i desktop/andra program. Att lägga ner så mycket tid på att gnälla om den där 0.01% har jag aldrig förstått.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Anledningen till att man vill ha en 30' på 2560*1600 är för att man ska slippa ha allt i fullskärm för att kunna se sakerna.

Otroligt vad effektiv arbetsyta man har på sin 30' då detta skulle kunna varit något som har 800x600

Fy vad mysigt.

Modern UI skulle passa bra då man gick från DOS till 3.1 för då hade man inte så hög upplösning.

Skrivet av Mr_Lazy:

Metrogränsnittet tittar man lika mycket på som den gamla startmenyn! Skillnaden är att Metro är i fullskärmsläge.
99.99% av tiden är jag i desktop/andra program. Att lägga ner så mycket tid på att gnälla om den där 0.01% har jag aldrig förstått.

Intressant... Det säger ändå inte varför M$ envisas om att man MÅSTE ha något som man använder 0.01% istället för att slopa det helt.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Snusfri

Modern UI är oerhört mycket smidigare och bättre än den gamla startmenyn.
De spel, program och livetiles jag vill ha pinnar jag i Modern UI (räknade nu att det var 31st totalt) andra program jag vill starta trycker jag bara på win-tangenten och skriver vad programmet heter, enter, klart.

Sedan att det är mycket snabbare än tidigare Windows är så mycket härligare det med.

On topic så verkar uppdateringarna och poleringarna i Blue trevliga och förhoppningsvis så släpper Microsoft det som en gratis uppdatering aka Service Pack.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att Blue skulle vara en riktig uppföljare till win 7 men det var typ ett servicepack till win "surfplatta", ja ja win 7 funkar i nåt år till...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Hade hoppats att Blue skulle vara en riktig uppföljare till win 7 men det var typ ett servicepack till win "surfplatta", ja ja win 7 funkar i nåt år till...

Fram till den 14 januari 2020 om jag inte misstar mig nu.

Edit: Jupp det var som jag hade för mig. 7 år+ med Windows 7 för min del
http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?al...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fram till den 14 januari 2020 om jag inte misstar mig nu.

Edit: Jupp det var som jag hade för mig. 7 år+ med Windows 7 för min del
http://support.microsoft.com/lifecycle/search/default.aspx?al...

Haha ja det lär ju räcka!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Får hoppas Kina satsar rejält i Ubuntu och Linux så det blir ett alternativ för fler

http://www.bbc.co.uk/news/technology-21895723

Annars fungerar ju Windows 7s explorer rätt bra i Windows 8 så man får startmeny och slipper Metro helt.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Har bytt från XP till Win 8 i båda mina burkar. Fungerar klockrent! Fler spel / program som fungerar. Snabbare uppstart och avstängning. Hur menyn ser ut är av mindre betydelse för mig när allt fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Anledningen till att man vill ha en 30' på 2560*1600 är för att man ska slippa ha allt i fullskärm för att kunna se sakerna.

Fast då känns det ju ganska onödigt att uppgradera från en 1080p monitor eftersom pixeltätheten är fortfarande ungefär lika låg, om man har en så stor skärm...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Windows 8 - aldrig har jag haft en sådan avsaknad att INTE vilja köpa ett operativsystem. Chrome OS känns mer upphetsande än denna epidemi.

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Det som imponerar mig mest är nog funktionen att kunna ha två appar öppna samtidigt. Helt galet high-tech! Om bara min dator med Windows 95 kunde det. Eller Windows 98, eller Windows ME, eller valfri version av Windows NT och senare. Eller OS X, eller någon version av Linux, Unix, BSD...

Ae, galet imponerande! Det här kommer slå stort i hushållen!

Det var f** det bästa och roligaste jag hört på länge, det måste jag dra i skolan imorgon.

Det är helt fantastiskt att man måste betala för att få en uppdatering där man kan ha fönster bredvid bara för att man ska appar istället för program.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Fast då känns det ju ganska onödigt att uppgradera från en 1080p monitor eftersom pixeltätheten är fortfarande ungefär lika låg, om man har en så stor skärm...

Din poäng med detta är?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

man borde förbjuda MS att använda ordet "WINDOWS"
köpte win8 då jag tänkte ge den en chans men jag gav upp efter 30min.
har man 4-5 skärmar med 20-30 program som man använder hela tiden, där varje pixel utnytjas, så är win7 överlägset.

och jag fattar inte dom som säger att win8 är snabbare. För mig så är det flera hundra % långsammare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det här min vän, är precis hur jag känner om det hela och jag känner mig glad att jag inte är ensam om den åsikten.

On topic: Det är alltid bra med uppdateringar, det känns som om Blue är "hela" metro, där de har lagt ner lite tid på att fixa bas apparna också och inte bara släppa ett API och lite snabba (och delvis slarviga) implementationer. Jag hoppas dock att de inte följer efter fruktföretagen och bestämmer sig för att ta betalt för 'nya' versioner.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4770k @~4.3Ghz GPU: Zotac GTX 970 SLi Nättagg:Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Define R4 SSD: Intel SSD 520 240gb RAM: 4xCorsair XMS3 1600MHz

Permalänk
Skrivet av Izlandi:

Det här min vän, är precis hur jag känner om det hela och jag känner mig glad att jag inte är ensam om den åsikten.

On topic: Det är alltid bra med uppdateringar, det känns som om Blue är "hela" metro, där de har lagt ner lite tid på att fixa bas apparna också och inte bara släppa ett API och lite snabba (och delvis slarviga) implementationer. Jag hoppas dock att de inte följer efter fruktföretagen och bestämmer sig för att ta betalt för 'nya' versioner.

Håller med till 3000% fullständigt skönt inte vara ensam!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja.

VARFÖR ska det vara så jävla svårt?? De som vill ha Modern UI kommer ju att använda det. Men de skrämmer slag på alla som inte vill det.

"Hej! Här är vårat nya operativsystem. Ni som inte gillar precis alla förändringar vi genomfört kan ta era pengar och dra åt helvete. - Microsoft".

Precis.
Det skulle ta nån minut för dem att skriva kod raden.
Då skulle jag köpa Windows 8 utan att tveka, och jag är inte den enda..

Vore så otroligt lätt för Microsoft att få fler att köpa W8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frestation:

Det var f** det bästa och roligaste jag hört på länge, det måste jag dra i skolan imorgon.

Det är helt fantastiskt att man måste betala för att få en uppdatering där man kan ha fönster bredvid bara för att man ska appar istället för program.

Ja äntligen får vi funktionen portad från Acorn Archimedes med att ha flytande fönster! Och multitaska i fönster det är ju ändå från Xerox Star tiden (1980-81)

Visst är det underbart med innovation.

=P

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Precis.
Det skulle ta nån minut för dem att skriva kod raden.
Då skulle jag köpa Windows 8 utan att tveka, och jag är inte den enda..

Vore så otroligt lätt för Microsoft att få fler att köpa W8.

Om du vill testa hur bra Windows 8 kunde ha varit utan alla dumheter kan du köra ex7forw8 så ersätts windows 8's exporer-process med den från Windows 7, startmenyn kommer tillbaka och Metro laddas inte ens in i minnet (för det sitter i Windows 8's explorer-process, som inte laddas).

Skillnaden från övriga startmenyersättare är at det.. inte är någon ersättare direkt, för det är ju startmenykoden från Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att Windows 8 är jävligt bra. Windows Blue ser ut att bli ännu bättre. Love it!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ja äntligen får vi funktionen portad från Acorn Archimedes med att ha flytande fönster! Och multitaska i fönster det är ju ändå från Xerox Star tiden (1980-81) http://www.catb.org/esr/writings/taouu/html/graphics/starscre...

Visst är det underbart med innovation.

=P

Historien brukar upprepa sig som sagt.

http://www.webpronews.com/windows-8-bears-a-strong-resemblanc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Modern UI är oerhört mycket smidigare och bättre än den gamla startmenyn.
De spel, program och livetiles jag vill ha pinnar jag i Modern UI (räknade nu att det var 31st totalt) andra program jag vill starta trycker jag bara på win-tangenten och skriver vad programmet heter, enter, klart.

Sedan att det är mycket snabbare än tidigare Windows är så mycket härligare det med.

On topic så verkar uppdateringarna och poleringarna i Blue trevliga och förhoppningsvis så släpper Microsoft det som en gratis uppdatering aka Service Pack.

Antar att du insett detta, men du beskrev faktiskt startmenyn i win7 nu.. Har dock aldrig sett poängen med att "pinna" saker, tar ju bara lång tid att snurra runt med musen för att klicka på det.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du vill testa hur bra Windows 8 kunde ha varit utan alla dumheter kan du köra ex7forw8 så ersätts windows 8's exporer-process med den från Windows 7, startmenyn kommer tillbaka och Metro laddas inte ens in i minnet (för det sitter i Windows 8's explorer-process, som inte laddas).

Skillnaden från övriga startmenyersättare är at det.. inte är någon ersättare direkt, för det är ju startmenykoden från Windows 7.

Har man stulit/reverseengineerat källkoden ifrån W7 startmenyn och säljer den? Jag har svårt att tro på det.
Utseendet är däremot en kopia rakt av, men det är väl poängen?

Men, vad är storheten med startmenyn?
Jag tycker inte att det är kul att scrolla runt i 20 undermenyer med musen för att hitta ett program som jag enklare hittar med *winknapp* +skrivtext eller bara klickar igång ifrån taskbar om det är något jag kör ofta.
Vad är det som är bättre med startmenyn jämfört med metro?
Är det bra att varje program har en egen undermapp med en samling ikoner man aldrig klickar på samt en avinstallera länk?

Startmenyn var ett stort lyft ifrån klicka upp 20 fönster alá Windows 3.11, som man sedan behövde stänga igen.
Men det är dags att den får kasta in handuken för något nyare, smartare och smidigare.

Det största felet MS gjorde med W8 lanseringen tycker jag personligen är att man inte för-pinnade några Desktop appar på metro/livetiles-menyn och särskiljer dem "app"/program bättre.
Det leder till onödigt stor frustration för icke teknikbevandrade att inte hitta sin "gamla" browser samtidigt som man har ett nytt gränssnitt att vänja sig med.

Att däremot ha samma grundgränssnitt och program(app)utbud på sin mobil som dator tror jag i längden är ett vinnande koncept. Bara de kan prata och synva inställningar med varanra på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har man stulit/reverseengineerat källkoden ifrån W7 startmenyn och säljer den? Jag har svårt att tro på det.
Utseendet är däremot en kopia rakt av, men det är väl poängen?

Men, vad är storheten med startmenyn?
Jag tycker inte att det är kul att scrolla runt i 20 undermenyer med musen för att hitta ett program som jag enklare hittar med *winknapp* +skrivtext eller bara klickar igång ifrån taskbar om det är något jag kör ofta.
Vad är det som är bättre med startmenyn jämfört med metro?
Är det bra att varje program har en egen undermapp med en samling ikoner man aldrig klickar på samt en avinstallera länk?

Startmenyn var ett stort lyft ifrån klicka upp 20 fönster alá Windows 3.11, som man sedan behövde stänga igen.
Men det är dags att den får kasta in handuken för något nyare, smartare och smidigare.

Det största felet MS gjorde med W8 lanseringen tycker jag personligen är att man inte för-pinnade några Desktop appar på metro/livetiles-menyn och särskiljer dem "app"/program bättre.
Det leder till onödigt stor frustration för icke teknikbevandrade att inte hitta sin "gamla" browser samtidigt som man har ett nytt gränssnitt att vänja sig med.

Att däremot ha samma grundgränssnitt och program(app)utbud på sin mobil som dator tror jag i längden är ett vinnande koncept. Bara de kan prata och synva inställningar med varanra på ett enkelt sätt.

Nej, man måste ha tillgång till en Windows 7-skiva så att programmet kan kopiera explorer.exe och lite annat, och det är gratis, så man har varken stulit något eller tar betalt för det.

Om startmenyn är bättre eller sämre bör få vara en individuell bedömning. När Windows 95 kom fanns fortfarande en fullt körbar progman.exe med bibehållen funktionalitet. Alltså var man tillräckligt räkra på att tillräckligt många på sikt skulle gilla startmenyn bättre, så man skeppade med program manager för de som föredrog det.

I och med Windows 8 och modern UI har man valt att stänga ute de som hellre använder den klassiska startmenyn. Det sänder signalen att man inte alls är säker på att de flesta föredrar Modern UI, vilket också visat sig vara fallet. Oavsett om man gillar det eller inte kan nog ingen förneka att det är ett jävla liv om ifall det ör bättre eller sämre. Den diskussionen slapp man i Windows 95.

"Jag gillar inte startmenyn. Jag hatar Windows 95!"
"Programhanteraren finns kvar, likaså den klassiska filhanteraren om du föredrar den. kolla efter progman.exe och winfile.exe så kan du fortsätta precis som du alltid gjort och nosa på det nya gränssnittet när du känner för det, på dina villkor, bra va?" (fanns förövrigt kvar till och med Windows xp)
"....OK"

I windows 8 finns inget sådant, utan man är förpassad till tredjepartstillverkares utbud av olika slag. Att Microsoft gör detta för att tjäna pengar förstår jag, rent tekniskt, men det gynnar inte mig som kund då jag redan valt Android och iOS som mobila plattformar. 50 000 appar där 90% är rena dyngan lär inte få mig att byta ut 800 000 appar där 90% åtminstonne känns "OK" eller bättre.

Kunder får man genom att leverera bra produkter, inte genom försök till fårvallning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag använder den för nästan varenda program jag startar. Och då använder jag oftast sökfunktionen som inte fungerar längre. För att inte nämna alla konstiga "hot corners" som inte alls fungerar bra med flera skärmar. Jag försökte ärligt ge Metro en chans och va fast besluten att använda det minst en vecka. Jag stog inte ut mer än ett par timmar, det förstörde totalt hur jag använder min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag använder den för nästan varenda program jag startar. Och då använder jag oftast sökfunktionen som inte fungerar längre. För att inte nämna alla konstiga "hot corners" som inte alls fungerar bra med flera skärmar. Jag försökte ärligt ge Metro en chans och va fast besluten att använda det minst en vecka. Jag stog inte ut mer än ett par timmar, det förstörde totalt hur jag använder min dator.

Där har du huvudet på spiken. Du ska ju inte jobba som du brukar göra. "Hot corners" är lite trixigt början eftersom du måste "sikta" lite grann. Med bara en skärm så kan du hej vilt slänga bort muspekaren i någon av hörnen och det fungerar. Med flera skärmar kan du inte bara slänga muspekarn i ett hörn för då glider den över i nästa skärm ... Du måste alltså bromsa ner handen till hörnet. Efter ett par timmar sitter det lika säkert som att bara slänga ner muspekarn i hörnet ...

Man måste arbeta lite annorlunda och välja vilka program man vill ha i "Metro". Någon här ovanför beskrev det väldigt bra. Gamla startmenyn där har man en mapp per program med releasenotes och allt möjligt plus själva programet. I Windows 8 och ModernUI så har du bara programmet. Sen att det är fullskärm istället för nere i ena hörnet, vad spelar det för roll? Vad är det som är så dåligt med just det?
Varför måste ni se en knapp för att trycka på den? Den finns där men syns inte hela tiden. Vill du ha något du inte använder så ofta som du då inte har "pinnat" till startmeny är det ju bara att börja skriva direkt efter du antingen klickat nere i hörnet eller tryckt på win-knappen på t-bordet.

Sen är det ju ofantligt mycket som har gjorts under huven som man missar iochmed att köra Windows 7.

Gillar man inte hur man stänger av Win8 så kan man lägga till "tiles" för att just logga ut, stänga starta om osv. Vet man inte hur, finns det program som lägger till dessa åt dig.

Tänk om när du sitter med Windows 8. Kör inte i samma gamla spår, effektivisera ditt sätt att styra din dator.

För dom som tycker vertikal scrollning är fel och horisontellt är bäst. Säg mig, hur läser ni böcker? från vänster till höger eller från upp och ner? Dålig jämförelese egentligen men att scrolla åt ett annat håll, vad gör det?

Gillar ni inte förändringar så har ni nog valt fel gren i livet. Börja med knyppling eller något annat som inte har förändrats på bra många år ...

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad jag vet fungerar appar i princip som på iOS och Android, dvs de körs sandlådade och kan inte ställa till med något såvida du inte tillåter det.

Ja, att scrolla i sidled känns väldigt kontraproduktivt och det går emot det de har sagt om att de utvecklat startskärmen så att man lättare ska komma åt sina program.

På Windows telefonerna scrollar man vertikalt (då sidled känns mer natrurligt) och på datorn horisontalt. där det känns bättre vertikalt ;D

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Där har du huvudet på spiken. Du ska ju inte jobba som du brukar göra. "Hot corners" är lite trixigt början eftersom du måste "sikta" lite grann. Med bara en skärm så kan du hej vilt slänga bort muspekaren i någon av hörnen och det fungerar. Med flera skärmar kan du inte bara slänga muspekarn i ett hörn för då glider den över i nästa skärm ... Du måste alltså bromsa ner handen till hörnet. Efter ett par timmar sitter det lika säkert som att bara slänga ner muspekarn i hörnet ...

Man måste arbeta lite annorlunda och välja vilka program man vill ha i "Metro". Någon här ovanför beskrev det väldigt bra. Gamla startmenyn där har man en mapp per program med releasenotes och allt möjligt plus själva programet. I Windows 8 och ModernUI så har du bara programmet. Sen att det är fullskärm istället för nere i ena hörnet, vad spelar det för roll? Vad är det som är så dåligt med just det?
Varför måste ni se en knapp för att trycka på den? Den finns där men syns inte hela tiden. Vill du ha något du inte använder så ofta som du då inte har "pinnat" till startmeny är det ju bara att börja skriva direkt efter du antingen klickat nere i hörnet eller tryckt på win-knappen på t-bordet.

Sen är det ju ofantligt mycket som har gjorts under huven som man missar iochmed att köra Windows 7.

Gillar man inte hur man stänger av Win8 så kan man lägga till "tiles" för att just logga ut, stänga starta om osv. Vet man inte hur, finns det program som lägger till dessa åt dig.

Tänk om när du sitter med Windows 8. Kör inte i samma gamla spår, effektivisera ditt sätt att styra din dator.

För dom som tycker vertikal scrollning är fel och horisontellt är bäst. Säg mig, hur läser ni böcker? från vänster till höger eller från upp och ner? Dålig jämförelese egentligen men att scrolla åt ett annat håll, vad gör det?

Gillar ni inte förändringar så har ni nog valt fel gren i livet. Börja med knyppling eller något annat som inte har förändrats på bra många år ...

Bara levande fiskar simmar mot strömmen, de döda följer med.

Permalänk
Medlem

Blir kvar med Windows 7 ett tag till ser det ut som!

Visa signatur

| i7 4770k | Asus z87-pro | 8GB Corsair CL9/1600Mhz Vengeance | EVGA GTX 970 | Asus Xonar DX 7.1 | Intel 180GB SSD | Samsung 2TB 5400 | Samsung 1TB 7200 |

Permalänk
Skrivet av enRödjävel:

då hoppas vi på att MS har tänkt till och fixat så alla vi som vill köra på 720p ( på tv:n hemma lr liknande) kan göra detta efter den update. tycker det är väldigt störande att behöva köra 1080p på TV:n för själva skrivbordet och allt som inte är metro ui blir ju så himla litet när man sitter 4 meter från tv:n och den bara är 50tum.

Varför kan du inte köra 720? Du förlorar väl charms etc men annars är det väl inga problem? Förövrigt kan du ju ändra DPI-scaling för att göra text o.l. större fast behålla upplösningen.

Skrivet av Ozzed:

"Hej! Här är vårat nya operativsystem. Ni som inte gillar precis alla förändringar vi genomfört kan ta era pengar och dra åt helvete. - Microsoft".

Eller "Hej! Här är vårat nya operativsystem. Ni som inte gillar precis alla förändringar vi genomfört kan spara era pengar och låta bli att uppdatera. - Microsoft".

Skrivet av Mocka:

Hur säkert är det sedan att installera gratisappar från Windows Store? Finns det någon säkerhetskontroll?

Alla appar som finns i Windows Store har blivit certifierade av Microsoft. Ibland kan någon app släppa igenom som gör något den inte borde men då kan Microsoft dra tillbaka den om behövligt. Med andra ord är det lika säkert som att installera alla gratisappar till en iPad.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Fast med Blue kan du ju köra upptill 8 Metro-applikationer sida vid sida.. Visserligen inte alls lika smidigt som att köra 8 program arrangerade precis som man vill på desktop, men ett stort nog steg i riktig rättning för att folk flest (Svensson) ska klara sig.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Eller "Hej! Här är vårat nya operativsystem. Ni som inte gillar precis alla förändringar vi genomfört kan spara era pengar och låta bli att uppdatera. - Microsoft".

Med den inställningen kommer Windows på sikt (eller kanske t. om ganska snart) bli någon slags nicheprodukt som Mac var en gång i tiden. Man kan naturligtvis ha inställningen att de som inte gillar företagets inriktning är man inte intresserade av att tjäna pengar på, men det tror jag inte Microsoft har. De vill absolut tjäna så mycket pengar det bara går, så att stänga ute en kundgrupp på det här sättet är tonårsfasoner, och frågan är hur länge aktieägarna kommer spela med.

Visa signatur