Permalänk
Medlem

Val av skärm...

Letar efter en hyfsat bra extern skärm då jag inser att jag sitter flera timmar framför min 13" laptopskärm vilket inte är särskilt snällt för ögon, rygg, produktivitet osv osv. Eftersom utgången är en mini-DP har jag i första hand tänkt att den skall ha DP-ingång men inte nödvändigt. Max 24". Design är viktigt, all blank plast och annat bling-bling går bort.
Användningsområdet är ganska all-round. I första hand surf-/kontorsprogram, i andra hand titta på film och bilder, lite fotoredigering och så spelar jag en del SC2 i perioder. IPS verkar ju generellt bättre än VA som verkar generellt bättre än TN i allt utom kanske responstider? Och inte så mycket dyrare heller. Så jag har i princip bara kollat på IPS/PLS.

Har kommit fram till följande kandidater:
1. Eizo Flexscan EV2336 - verkar vara en bra skärm fast något svår att få tag i?
2. ASUS PB238Q - lite billigare men inte sämre (?) kandidat än EV2336?
3. Eizo Foris FS2333
4. Fujitsu P23T-6 - Hittade dessvärre bara Thor-versionen och eftersom jag inte går i mellanstadiet längre känns Thor inte 100% häftigt.
5. Eizo Foris FS2331

Någon som kan komma på något mer eller mindre starkt argument mot EV2336:an jmf. övriga kandidater eller som tycker att man bör ta med ytterligare någon skärm med i beräkningarna?

lagt till länkar
Permalänk
Medlem

Kollat på u2312hm? Bra skärm, kanske något kraftig anti glare. Har DP-ingång.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Kika på Dell's utbud, dom har DP ingång och är generellt sätt riktigt trevliga att titta på, finns dessutom i lite högre upllösningar också.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en Eizo FS 2333 och är grymt nöjd, kan rekomendera den för spel och film.
Har många inställningar så du kan ställa in den just för dina krav!

Den enda nackdelen med skärmen är att dom inbyggda högtalarna inte har nå vidare ljud.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Ah. Jo jag har tittat en del på Dells skärmar också. Verkar ju såklart branchledande, men å andra sidan kryllar det av Dell-skärmar på jobbet (och man vill ju inte ha jobbkänsla hemma). Kanske om jag kan pillar bort loggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan2k:

Ah. Jo jag har tittat en del på Dells skärmar också. Verkar ju såklart branchledande, men å andra sidan kryllar det av Dell-skärmar på jobbet (och man vill ju inte ha jobbkänsla hemma). Kanske om jag kan pillar bort loggan

Dagens I-landsproblem...