Hur fungerar det med bitcoins?

Permalänk
Medlem

Fan vilken djungel detta verkar vara.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Nej självklart men han skrev att jag skulle få 5-6 MHash det är därför jag går efter skalan på sidan bara för att visa att det går att komma mycket högre.
Det var absolut inte menat som någon garanterad siffra men själv hoppas jag på liknande med klockad cpu...

Jo men saken är den att din CPU vid full load ligger på 130 W, då ska den i bästa fall minea 66,6 Mhash/s.
Mitt HD6870 minear 290 Mhash/s och ligger i sin tur på ungefär 138 W.
Du förstår skillnaden i lönsamhet hoppas jag? Betalar du inte för din el behöver du inte bry dig, men det är som sagt inte lönt att minea via CPU.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jo men saken är den att din CPU vid full load ligger på 130 W, då ska den i bästa fall minea 66,6 Mhash/s.
Mitt HD6870 minear 290 Mhash/s och ligger i sin tur på ungefär 138 W.
Du förstår skillnaden i lönsamhet hoppas jag? Betalar du inte för din el behöver du inte bry dig, men det är som sagt inte lönt att minea via CPU.

Jag har dock aldrig minat bitcoins förut så jag tänkte testa och se vad jag kan komma upp i, jag har aldrig påstått att jag tänker köra gpu och cpu på heltid och jag tvivlar på att jag kommer använda burken i sign i slutändan också.
Min CPU klockad drar nästan 200w i full load så jag vet själv att det kommer vara lönt.

Jag tror dock min filserver får sej ett uppgraderat grafikkort från AMD i framtiden och tänkte nu först bara se hur man ställer in allt via min huvuddator.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Skall försöka svara på några detaljer som kom upp i tråden.

Bitcoinnätverket startades någon gång under 2009. Vid korrekt matematisk lösning av ett block fick man 50 btc.
Fram till i början av december 2012 justerades detta till 25 btc, dvs det halverades efter ett antal block (kommer inte ihåg vilket blocknummer det var). Denna justering är väl inbyggd i koden i mjukvaran. Om några år kommer det att halveras ytterligare till 12,5 btc.

Att solomina bitcoin är inget man skall göra är min åsikt, såvida man inte har runt 100+ Ghash/s med dagens svårighetsgrad. Kör man solo med den lilla kraften man har finns det risk att det dröjer månader eller år innnan man får något block alls, och tid är ju pengar. Vill man komma igång fort och lära känna systemet skall man gå hos en pool.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Herrekristus min skapare, surfade in på låsta bitcoin forum delen, någon som i början hade donerat 2500BTC till någon, då värda ca 1500SEK, med dagens kurs ca 2.2 miljoner SEK. Galet!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av xapa112:

Provade just att mina, men jag får konstiga artefakter på skärmen(?). När jag stoppar miningen försvinner dem direkt.

Jag också!
Tvivlar på att det handlar om värme, då kortet inte går över 60 grader. Har artefakter med mining igång även vid 38 grader, försvinner nästan direkt när jag slutar minea.

Hoppas det inte är någon hårdvaruskada som spökar

Edit:
Det verkar vara fel på 13.1 och ska tydligen funka perfa i betadrivers eller tidigare.
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/18p1qp/artifacts_on_...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Herrekristus min skapare, surfade in på låsta bitcoin forum delen, någon som i början hade donerat 2500BTC till någon, då värda ca 1500SEK, med dagens kurs ca 2.2 miljoner SEK. Galet!

Sådana företeelser får en att tänka på hur abstrakt det verkligen är det här med pengar.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Känner mej fortfarande lite lost när jag läser allt här vilka steg ska man börja med?
Som jag förstått det hela så ska man:
1 Skapa en E-wallet
2 Tanka ner Kiv's GUI miner
3 Registrera sej själv
4 Koppla sej själv till en miningpool och föra in deras och sina egna uppgifter i Kiv's GUI miner.

Är det allt eller är det något jag missat?
(Tänkte börja imorgon så har inte startat än).

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av Cyberhof:

Känner mej fortfarande lite lost när jag läser allt här vilka steg ska man börja med?
Som jag förstått det hela så ska man:
1 Skapa en E-wallet [till en början, har du fler btcs och nästa steg är en offline wallet för bästa skydd]
2 Tanka ner Kiv's GUI miner
3 Registrera sej själv [hos den miningpool du vill köra, prova fler om det fungerar dåligt]
4 Koppla sej själv till en miningpool och föra in deras och sina egna uppgifter i Kiv's GUI miner.
[5 Skaffa öronpluggar]
Är det allt eller är det något jag missat?
(Tänkte börja imorgon så har inte startat än).

Jag lade in det kursiva.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Jag lade in det kursiva.

Ha ha ha klockrent!

Tänkte köra servern som miner så den kommer inte stå i sovrummet som tur är!
Får se om jag ska försöka stoppa in den i klädkammaren istället (finns bra ventilation där inne så borde funka).

Tack för hjälpen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Skrivet av triplea:

den drastiska värdeökningen på bitcoins sedan nyår

...sägs bero på att (helt oreglerade och helt utan insyn) exchanges manipulerar exchange rate. Nån pushar väldigt mycket publicitet om bitcoins just nu också. Det är en inte alltför vild gissning att det ena kanske har nåt med det andra att göra.

Bitcoins är designat för att hjälpa folk tvätta pengar & ducka skatt, och bygger på att man litar på att den typen av människor inte försöker blåsa en. Å andra sidan drabbar det ingen som inte förtjänat det.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

...sägs bero på att (helt oreglerade och helt utan insyn) exchanges manipulerar exchange rate. Nån pushar väldigt mycket publicitet om bitcoins just nu också. Det är en inte alltför vild gissning att det ena kanske har nåt med det andra att göra.

Jag tror ändå att betydligt fler har visat intresse och "köpt" in sig några bitcoins jämfört med 2011, 2012. Flera tjänster, marknader har vuxit fram också. Exchanges kanske kan manipulera, men det kanske har varit oväsentligt och inte en av stora anledningarna till varför kursen BTC/USD gått upp så mycket?
Att någon pushar för att det skall bli något är väl inte heller så konstigt. Det är väl så med allt.
Pga av uppgången eller bubblan eller vad man nu skall kalla det så väcker det nyfikenhet runt om världen. Det finns minst lika mycket negativ publicitet som det finns positiv publicitet, men all publicitet är bra publicitet hör man ganska ofta.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

Kommer med några snabba frågor, vi säger att jag går med i en pool, och jag kör bitcoin programmet under tiden jag är i skolan, ungefär 5-8 timmar om dagen, kanske på natten ochså(beroende på hur mycket det låter etc.), hur lönsamt skulle det vara?
Eller är det "tvunget" att man skall ha på programet 24/7, med andra ord en dedikerad burk för miningn, för att tjäna något?

(Vem vill inte tjäna lite pengar på dumburken sin? ^^)

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Kommer med några snabba frågor, vi säger att jag går med i en pool, och jag kör bitcoin programmet under tiden jag är i skolan, ungefär 5-8 timmar om dagen, kanske på natten ochså(beroende på hur mycket det låter etc.), hur lönsamt skulle det vara?
Eller är det "tvunget" att man skall ha på programet 24/7, med andra ord en dedikerad burk för miningn, för att tjäna något?

(Vem vill inte tjäna lite pengar på dumburken sin? ^^)

med ett geforce gtx 660 tjänar du kanske 1 kr om dagen om du minar sådär, endast radeonkort är intressanta för mining.

Permalänk
Skrivet av mackan_93:

med ett geforce gtx 660 tjänar du kanske 1 kr om dagen om du minar sådär, endast radeonkort är intressanta för mining.

Heh, synd.

Permalänk

De som funderar på mining tror jag får ta en titt på ASIC.
Seriösa miners i så fall. Avalon har levererat en del Asicburkar, tyvärr är de väldigt dyra.
De tar bara emot bitcoins i betalning och deras 63 Ghash/s säljes för ca 74btc, med dagens kurs
runt 70k kr. Beställer man idag får man kanske inte den förrän om ett tre-fyra månader.
Det sägs att burken drar ca 600W.

BFL är annars billigare. Deras 50 Ghash/s säljes för 16k kr. Problemet med BFL är att de har lovat, lovat, och lovat, försenat och försenat gång på gång. Dessutom har de inte kunnat hålla sitt löfte om hastigheten på 60 Ghash/s och lägre effektförbrukning (60W!). Har sett siffror på 170-190W med okänd hastighet.
Beställer man idag kanske man inte får förrän om ett halvår.

Med andra ord är det kanske riskfyllda investeringar, så man bör vara försiktig.
Men men, alla investeringar är väl riskfyllda.

Känns som att det är aktuellt att öppna upp den låsta forumdelen igen?

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Oj, nu blev jag lite orolig. :/ När man minar så går ju GPU-använding upp i taket. Kommer mitt CX600 räcka för det?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Skrivet av xapa112:

Oj, nu blev jag lite orolig. :/ När man minar så går ju GPU-använding upp i taket. Kommer mitt CX600 räcka för det?

En 600 wattare räcker, men lite osäker om du skall med en sådan dygnet runt i veckor eller månader.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på detta så jag testade lite ..
Satte upp en wallet med Armory och klickade runt lite på http://skude.se/BTC/

Visst, de bulkar utbetalningar för att minimera transaktionsavgifter, men när ser jag transaktioner i mitt Armory?
Sökte lite och fann än så länge en st utbetalning skett Länk
.. måste den bli "confirmed" först, eller hur funkar det?

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att nämna att även bitcoins är skattepliktiga enligt skatteverket (läst i någon dagstidning nyligen).

Permalänk

ja det e skatteplikt du ger en tjänst som du tar betalt för i.e "jobb" sen kna man ju claim avdrag för gpun men de vet jag inte om det går igenom

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Avstängd

Ok så om jag har förstått det rätt.

1. Du startar din Bitcoin client, den jobbar / minear åt andra och som belöning för det får du Bitcouns.
2. Du handlar för Bitcoins online genom att skriva in deras adress i betalnings blalba formulär.
3. Du får produkten.

Borde det inte finnas en stor del "scammers" här.

https://www.bitmit.net/en/item/16163-msi-n580gtx-lightning-xt... - Tänk om killen här tar emot bit coinsen sen bara struntar i att skicka sitt grafikort.

Och är det "helt" kört för mig som har ett nVidia kort att minea? Någon skrev väl att de släpte en ny "miner" haha

Just nu håller jag på att Synkorinsera med ett nätverk, vad fan innbeär det! haha

Hjälp snälla, och ha en bra dag.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberhof:

Känner mej fortfarande lite lost när jag läser allt här vilka steg ska man börja med?
Som jag förstått det hela så ska man:
1 Skapa en E-wallet
2 Tanka ner Kiv's GUI miner
3 Registrera sej själv
4 Koppla sej själv till en miningpool och föra in deras och sina egna uppgifter i Kiv's GUI miner.

Är det allt eller är det något jag missat?
(Tänkte börja imorgon så har inte startat än).

Jag använder BitCoin Wallet, den officiella och den kan väl också Minea och inte bara fungera som plånbok. Eller måste jag ha en extra.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Skrivet av aztekk:

Blev lite nyfiken på detta så jag testade lite ..
Satte upp en wallet med Armory och klickade runt lite på http://skude.se/BTC/

Visst, de bulkar utbetalningar för att minimera transaktionsavgifter, men när ser jag transaktioner i mitt Armory?
Sökte lite och fann än så länge en st utbetalning skett Länk
.. måste den bli "confirmed" först, eller hur funkar det?

Har kollat i länken. Det stämmer nog det du skrev, det skall vara "confirmed" först.
Den här transaktion har tagit tid i och med att den inte prioriterats. Ingen transaktionsavgift -> ingen prio

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk

Det är väl nästan aldrig värt att minea, ska du minea och gå i vinst ska du inte sälja nu.

Vill du ha bitcoins och sitta på dom så köp istället

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Herrekristus min skapare, surfade in på låsta bitcoin forum delen, någon som i början hade donerat 2500BTC till någon, då värda ca 1500SEK, med dagens kurs ca 2.2 miljoner SEK. Galet!

Satt här och kollade dagens pris för första gången på något år... förargad över att jag i början hade närmare 1000 coins som jag sålde av för ett par dollar/styck, det hade just nu varit drygt 160000 dollar, över en miljon kronor, fyfasen att man sålde allt.. har tre kvar, alltid något!

Funderar på att köpa en ASIC enhet men det känns inte värt det om man inte är bland de första som får tag på en, svårighetsgraden lär öka avsevärt de nästa månaderna, suck..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

edasvangen: vem vet, 3st kan göra dig till miljonär en dag

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av phuonganh:

edasvangen: vem vet, 3st kan göra dig till miljonär en dag

Känns faktiskt värt att sälja för $160/styck och gör förmodligen det nu då jag är sugen på lite ny hårdvara, för snål för att ta från sparkontot!

Edit: och där var man $481.23516 rikare!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edasvangen:

Känns faktiskt värt att sälja för $160/styck och gör förmodligen det nu då jag är sugen på lite ny hårdvara, för snål för att ta från sparkontot!

Edit: och där var man $481.23516 rikare!

Haha grattis.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Känns faktiskt värt att sälja för $160/styck och gör förmodligen det nu då jag är sugen på lite ny hårdvara, för snål för att ta från sparkontot!

Edit: och där var man $481.23516 rikare!

Det är inte lite pengar! ca 450 * 6.6 =......... Cirka 3000!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI