Das Keyboard med nordiska tangenter till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Haaa, jag undrar hur många som kommer fatta den ;P

13 likes, så 13 som fattade

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Hehe jag köpte ett daskeyboard för ca 3år sedan nu, dock med helt blanka tangenter, ett grymt t-bord!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

13 likes, så 13 som fattade

14 med mig...

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Blue eller inget är det som gäller.

Där har du ju tokfel, gröna är min dröm.

Sitter på blåa nu, för mjuka enligt mig.

PBT är ett måste.

Det där tangentbordet är verkligen inte värt priset, riktigt ful design och ABS. Usch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Var inte Das Keyboard det som hade helt svarta tangenter för att vara mer "pro"? Det är ju inte fallet på detta i alla fall...

Jo dem har ett helsvart också, modellen heter Ultimate.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Proffsmoddare

Har ägt bland annat ett mekaniskt razor ultimate eller vad de heter. Kan säga att ett sådant tangentbord kommer inte nära ett av dessa byggen när det kommer till kvalitet och känsla. De må ha samma brytare men det är stor skillnad. Riktigt kul att kvalitetsmärkena börjar komma på riktigt till Sverige nu.

Denna tråden kan jag rekommendera starkt om man funderar på mekaniska tangentbord. http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Slutade med att jag själv köpte ett Filco Majestouch 2 tenkeyless för ett år sedan ungefär. Fanns ingen svensk återförsäljare så det blev att köpa det från england med svensk layout.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Bland det stilrenaste tangentborden som finns verkligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

inte en chans. billiga rubberdome tangentbord för 79kr kommer alltid att ha världsmarknad.

I så fall får man leta efter typ ett Keytronic eller AST. Dagens rubber dome har blivit allt sämre. De på högskolan är stela och tröga. Känns som någon hällt läsk i dom.

Permalänk
Datordax
Skrivet av Zotamedu:

Jag är väldigt sugen på ett Das Keyboard Model S Ultimate Silent Tactile men det verkar inte finnas med rätt tangentuppsättning. Har kört lite med smal enter och det går inte bra.

Hej Zotamedu,

Ifall du är ute efter Das Keyboard Ultimate med svensk layout så finns det. Den kallas dock EU då det är samma modell för hela Europa (eftersom det inte är några tecken utskrivna). Just nu är denna modell tillfälligt slut hos oss, men den beräknas komma in igen kring månadsskiftet april-maj.

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Skrivet av Brodholm:

Har ägt bland annat ett mekaniskt razor ultimate eller vad de heter. Kan säga att ett sådant tangentbord kommer inte nära ett av dessa byggen när det kommer till kvalitet och känsla. De må ha samma brytare men det är stor skillnad. Riktigt kul att kvalitetsmärkena börjar komma på riktigt till Sverige nu.

Denna tråden kan jag rekommendera starkt om man funderar på mekaniska tangentbord. http://www.overclock.net/t/491752/mechanical-keyboard-guide

Slutade med att jag själv köpte ett Filco Majestouch 2 tenkeyless för ett år sedan ungefär. Fanns ingen svensk återförsäljare så det blev att köpa det från england med svensk layout.
http://www.keyboardco.com/keyboard_images/filco_tenkeyless_it...

Trist att det inte har mediaknappar, det är väldigt användbart. Sen finns det ju på svenska också.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Flamso:

Trist att det inte har mediaknappar, det är väldigt användbart. Sen finns det ju på svenska också.

Det är det som är det fina! Cleant och inte massa trams till knappar!

Man kan ju enkelt fixa mediaknappar! Jag har tex så att ctrl+left arrow tar föregående låt ctrl+right arrow tar nästa. Ctrl med upp och ned på piltangenterna sänker och höjer volymen osv. Kör bara ett script i bakgrunden. Fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Bakgrund:

Varför ska man välja Daskeyboard framför något annat märke?

Das är plastigare och glansigt, dyrt som fan om man jämför med vad man får från andra tillverkare.

Har du ens känt på ett DasKeyboard? Ett tangentbord som väger 1.36kg skulle jag inte kalla plastigt.

Permalänk

när kommer den med svensk layout, med helt blanka tangenter?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Datordax
Skrivet av fille3002:

när kommer den med svensk layout, med helt blanka tangenter?

Hej fille3002!

Das Keyboard Ultimate (som har blanka tangenter) finns med svensk layout, men den kallas dock "EU" då det är samma modell för alla europeiska språk. Finns både med Cherry MX Blue "Clicky" och Cherry MX Brown "Tactile soft".

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut, gäller att jobba ihop lite pengar bara. Tänk vad just tillbehör ska kosta nu för tiden. Tangentbord, möss, musplattor, headset-hörlurar osv blir mycket pengar tillsammans.

Permalänk
Medlem

Das ist gut ja

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk

Gött, då blir det ett sådant i födelsedagspresent

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Det är det som är det fina! Cleant och inte massa trams till knappar!

Man kan ju enkelt fixa mediaknappar! Jag har tex så att ctrl+left arrow tar föregående låt ctrl+right arrow tar nästa. Ctrl med upp och ned på piltangenterna sänker och höjer volymen osv. Kör bara ett script i bakgrunden. Fungerar hur bra som helst.

Det är ju nice med mediaknappar på vanliga layouten med en FN modifier. Visst är det lätt att binda egna hotkeys i vissa program och så, men mycket finare med native

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med nya mekaniska tangentbord som har svensk layout, om inte annat för konkurrensen.

Är inte något jättefan av hur Das Keyboard ser ut dock, föredrar klassisk simpel look some med Filcos Majestouch-2 (fast det är givetvis personligt..) och jag förespråkar hårt att tangentbord ska vara utan numpad (vilket är svårare att hitta) pga att det är mer ergonomiskt.

Permalänk
Medlem

Ni som vill ha EU layout utan märkning kan titta hit: http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S

Permalänk

Nu börjar det likna något.. Ett stilrent tangentbord utan massa lull-lull. Det enda jag saknar är faktiskt bakgrundsbelysningen..
Nu när man inte är 14 (på långa vägar..) längre så skyr man dessa utspejsade gamingkeyboards som pesten. Har nu ett Qpad MK-80 Pro med blå cherrybrytare. Det är väldigt stilrent men jag känner att jag skulle vara beredd att gå steget längre och skaffa ett ännu mer avskalat tangentbord. Men frågan är finns det? Måste vara blå brytare och bakgrundsbelysning. Helst vit sådan då det är mer neutralt än flashigt blått (som jag har nu) eller rött. Typ ett Filco Majestouch 2 med blå brytare och vit bakgrundsbelysning som går att stänga av samt ställa i olika ljusstyrkor. Skulle köpt det direkt..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ett "äkta" das keyboard (utan etiketter på tangenterna) och dämpade bruna = jag slutar fundera vilket jag vill ha och köper..!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krutovs:

äsch jag behöver inte den längre, har kopplat runt på ett specialsätt... mjuuuuusic!!

Amen va FAAAAAN!!!!
-Fan nu behöver jag saxen
-Få se *kapyyschhhh*..så

Permalänk
Medlem

Hur är kvalitén på Das Keyboard jämfört med tex Ducky? Stabilisatorerna mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

typ alla som någonsin har sett på tv?

Jag tittar inte på TV. Dock ser jag lånebilar från VW med texten "Das Lånebil" ute på vägarna

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorDax.se:

Hej fille3002!

Das Keyboard Ultimate (som har blanka tangenter) finns med svensk layout, men den kallas dock "EU" då det är samma modell för alla europeiska språk. Finns både med Cherry MX Blue "Clicky" och Cherry MX Brown "Tactile soft".

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Har ni planer på att även ta in den Mac-anpassade varianten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Nu börjar det likna något.. Ett stilrent tangentbord utan massa lull-lull. Det enda jag saknar är faktiskt bakgrundsbelysningen..
Nu när man inte är 14 (på långa vägar..) längre så skyr man dessa utspejsade gamingkeyboards som pesten. Har nu ett Qpad MK-80 Pro med blå cherrybrytare. Det är väldigt stilrent men jag känner att jag skulle vara beredd att gå steget längre och skaffa ett ännu mer avskalat tangentbord. Men frågan är finns det? Måste vara blå brytare och bakgrundsbelysning. Helst vit sådan då det är mer neutralt än flashigt blått (som jag har nu) eller rött. Typ ett Filco Majestouch 2 med blå brytare och vit bakgrundsbelysning som går att stänga av samt ställa i olika ljusstyrkor. Skulle köpt det direkt..

http://www.inet.se/produkt/6606522/ducky-shine2-tenkeyless-mx... Tenkeyless med vita leds
http://www.inet.se/produkt/6606479/ducky-shine2-mx-blue-red-l... röda leds

Vill du ha det avskalat är tenkeyless lätt att föredra. Mycket mer ergonomiskt.

Permalänk
Datordax
Skrivet av beh:

Ni som vill ha EU layout utan märkning kan titta hit: http://www.getdigital.de/products/Das_Keyboard_Model_S

Och givetvis finns den även hos oss: https://datordax.se/product/42769

Skrivet av gobias:

Har ni planer på att även ta in den Mac-anpassade varianten?

Hej gobias!
Vi har Das Keyboard Professional for Mac, men den finns ännu så länge bara med amerikansk layout: https://datordax.se/product/44461
Das Keyboard Ultimate EU fungerar förstås lika bra för Mac som till andra OS eftersom tecknen inte är utskrivna: https://datordax.se/product/42769

Alla modeller finns här hos oss: https://datordax.se/daskeyboard

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av DatorDax.se:

Hej Zotamedu,

Ifall du är ute efter Das Keyboard Ultimate med svensk layout så finns det. Den kallas dock EU då det är samma modell för hela Europa (eftersom det inte är några tecken utskrivna). Just nu är denna modell tillfälligt slut hos oss, men den beräknas komma in igen kring månadsskiftet april-maj.

Mvh,
Olle
DatorDax.se

Tack så mycket för tipset. Ska lägga det på minnet och lägga en beställning när mitt nuvarande tangentbord ger upp. Det är nog inte så långt kvar innan entertangenten lossnar. Det är ju alltid trevligare att beställa inom Sverige, speciellt om något skulle krångla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ett tips är att dessa ännu inte visas på prisjakt, så se till att få listning.