NAS problem - hjälp/support önskas
Jag har en NAS - Linkstation från Buffalo.
Det är min primära backup för hushållets all data. Såklart hade jag en sekundär backup, en extern USB HDD från WD på 2TB men den började nyligen strula så jag har tänkt byta ut den. I väntan köp av ersättare så använde jag hushållets NAS till allt som skall sparas.
Men då är såklart otursvännen "Murphy" framme och jävlas. -Jag skall en kväll köra Buffalos Navigationsprograms scanning om HDD bär på problem men HDD låser sig i processen och slutar funka den med. Jippie :-S
Buffalos support skickade direktiv att jag skulle försöka uppdradera firmwaren men NASen vill inte boota efter uppdateringen och programvaran tar timeout och stänger ner efter 1200sek.
Så NASen tar inte emot firmware uppdateringen och går inte att hitta i nätverket. Dess EM (emergency läge) vill inte vara med längre och jag har blivit ombedd att reklamera NASen till Dustin som sålt den i höstas.
Problemet är att HDD i NASen är intakt. Och det finns ca 2TB data jag vill komma åt och kopiera innan den skickas in för reklamation.
Det är en 3TB WD HDD inuti NASen som såklart körs i GPT GUID format. Då inga mer lösningar fanns genom nätverket öppnade jag NAS chassit och tog ur HDDn.
Jag har istället kopplat in NASens HDD via Sata kontakten direkt i datorn men inga program jag hämtat och testat vill eller kan komma åt partitionen i HDDn.
Datorn hittar HDDn och visar dess partitioner från E: tom N: där N: är de 2.7TB jag vill komma åt och kunna kopiera
Jag har testat bl.a:
Acronis Disk Director 11
EASEUS Data Recovery Wizard Professional 5.6.5
i mina försök att rädda mina data.
Jag tror inte jag har utelämnat något och hoppas min problembeskrivning går att förstå.
Och söker efter hjälp från någon som orkar hjälpa mig genom detta.