Ljudproblem med Pinnacle Rave

Permalänk
Medlem

Ljudproblem med Pinnacle Rave

Har precis köpt ett Pinnacle PCTV Rave kort som funkar bra,förutom en liten störande sak.
Ljudet försvinner efter nån minut och kommer inte tillbax förrens jag har bytt kanal,nån som vet vad det kan bero på??

//Ola

Permalänk
Medlem

Det vanligaste felet med såna här typer av hårdvara är att de delar IRQ med en del av datorn som sysslar med liknande saker/saker som är krävande. Kolla alltså så att det inte delar IRQ med ljudkortet i det här fallet. Om det inte hade funkat alls brukar grafikkortet vara boven. Nätkortet kan strula ibland också.

Låter dock som ett väldigt lustigt problem. Speciellt det med att det funkar ett tag.

Hur försvinner ljudet? Blir det sprakigt och typ tonar bort eller blir det bara tyst som om man tryckt på mute?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Det vanligaste felet med såna här typer av hårdvara är att de delar IRQ med en del av datorn som sysslar med liknande saker/saker som är krävande. Kolla alltså så att det inte delar IRQ med ljudkortet i det här fallet. Om det inte hade funkat alls brukar grafikkortet vara boven. Nätkortet kan strula ibland också.

Låter dock som ett väldigt lustigt problem. Speciellt det med att det funkar ett tag.

Hur försvinner ljudet? Blir det sprakigt och typ tonar bort eller blir det bara tyst som om man tryckt på mute?

Det blir precis som om man har tryckt på mute bara försvinner och det försvinner alltid efter ungefär samma tid.
Har kollat lite i enhetshantreraren efter konflikter men där ser allt bra ut.Kan det vara några codecs som gör att det bli så månntro?

Mvh//Ola

Permalänk
Medlem

Hittade precis att mitt ljudkort (Inbyggt på modekortet) har samma IRQ som mitt Tv kort och dom ligger på IRQ 17.
Man kanske ska byta plats på tv kortet till ett annat PCI slot?

Permalänk
Medlem

Ja eller kolla om du kan ändra IRQ på ljudet i BIOS.

Det är jobbigt det där med videoredigeringskort/tv-kort. OM du flyttar det till en annan slot kan man ju ge sig fan på att den delas med nåt annat. Brukar finnas en tabell i moderkortsmanualen angående vilka PCI-platser som delar IRQ med varann.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Ja eller kolla om du kan ändra IRQ på ljudet i BIOS.

Det är jobbigt det där med videoredigeringskort/tv-kort. OM du flyttar det till en annan slot kan man ju ge sig fan på att den delas med nåt annat. Brukar finnas en tabell i moderkortsmanualen angående vilka PCI-platser som delar IRQ med varann.

Satte in kortet på en annan PCI plats så IRQ´n blev 16 istället men det hjälpte inte heller..jag får kolla lite till på det.
Men tack för tippsen!

Mvh//Ola

Permalänk

jag hade också ljudproblem med mitt rave-kort + att systemet blev extremt instabilt.
jag lämade tillbaka det och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |