Permalänk
Medlem

Uppgradering på Tiden?

Tjenare Sweclockers!

Nu nalkas sommaren och de kanske skulle vara tiden att bättra på prestandan lite före kommande lan partyn

Sitter för tillfället med

  • Antec Three Hundred

  • MSI 870A-G54 AM3

  • AMD Phenom2 x4 955 3,2GHz Black Edition

  • Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC

  • Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB

  • Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB

  • 1TB Western Kalles Kaviar Grön

  • Cougar CM 550W 80+ Bronze

  • Noctua NH-U12P SE2

Vad tror ni?

Budget 2.000 - 3.000kr (Kan väl gå lite över om det är delar som får munnen att vattnas )

Permalänk

Kör på ett Radeon 7950, helst Sapphire med VaporX, annars fungerar Gigabyte's Windforce x3 kylare bra.

Permalänk
Medlem

Något annat / Någon annan som har något att tillägga eller bara ny gpu?

Permalänk

Överklocka cpu:n och köp ett nytt grafikkort
ex
gtx 660, gtx 660ti, hd 7950, hdf 7870, hd 7850

Du skulle kunna köpa ny cpu men googlade snabbt och såg att ditt mobo inte stödjer nya amd fx cpu:er
Därför behöver du överklocka så din cpu inte flaskar, det eller leta upp en begagnad bättre cpu med am3, ex amd phenom II x6 1090t
Men cpu:n du har nu borde inte vara något problem om du kan klocka den till ca 4ghz

Andra förslag
Nytt chassi kanske om du får pengar över
Men bara om du vill

Permalänk
Medlem

Decalibration,
Ursäkta mitt inlägg. Läste det idag och kände att det lite oartigt så som jag skrev. Det var inte tanken Mer menat "Tack för tipset, Någon mer som har tips?

Jacke3,
Tackar. Får la överclocka lite kanske :p, Hur stor prestanda skulle du gissa på om man går från 3,2 > 4? Mer än märkbart?
Har faktiskt aldrig överclockat något innan xD

Har funderat lite på chassi till och från, Men det jag har nu är helt ok. Isf hade jag skaffat ett High tower eller något sådant för att få in lite mer luft i burken

Permalänk
Skrivet av NetWt:

Decalibration,
Ursäkta mitt inlägg. Läste det idag och kände att det lite oartigt så som jag skrev. Det var inte tanken Mer menat "Tack för tipset, Någon mer som har tips?

Jacke3,
Tackar. Får la överclocka lite kanske :p, Hur stor prestanda skulle du gissa på om man går från 3,2 > 4? Mer än märkbart?
Har faktiskt aldrig överclockat något innan xD

Har funderat lite på chassi till och från, Men det jag har nu är helt ok. Isf hade jag skaffat ett High tower eller något sådant för att få in lite mer luft i burken

Att överklocka till 4ghz borde ge en teoretisk prestanda ökning på ca 25%
Så i spel som är cpu intensiva ska du ju få 25% mer fps teoretiskt
T.ex. om du har 60 fps nu i ett cpu intensivt spel borde du få 75fps, men inte alltid säkert det fungerar så, men märkbar skillnad ska det vara

Men det har inte så stor betydelse, du behöver bara prestanda nog så att din cpu inte flaskar grafikkortet
Det är grafikkortet som ska vara flaskhalsen i ett system för att det ska fungera bra
Kolla på guider hur du överklockar och studera dem noga innan du börjar, så du inte riskerar att något går fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Att överklocka till 4ghz borde ge en teoretisk prestanda ökning på ca 25%
Så i spel som är cpu intensiva ska du ju få 25% mer fps teoretiskt
T.ex. om du har 60 fps nu i ett cpu intensivt spel borde du få 75fps, men inte alltid säkert det fungerar så, men märkbar skillnad ska det vara

Men det har inte så stor betydelse, du behöver bara prestanda nog så att din cpu inte flaskar grafikkortet
Det är grafikkortet som ska vara flaskhalsen i ett system för att det ska fungera bra
Kolla på guider hur du överklockar och studera dem noga innan du börjar, så du inte riskerar att något går fel

Ok,
Tackar för informationen