Starta ny minecraft server, Tips och idéer?

Permalänk
Medlem

Starta ny minecraft server, Tips och idéer?

Hejsan!

Funderar lite över att starta en Minecraft server, har sedan tidigare haft mindre servrar som varit hostade hemma hos mig fast det var mest för polare och bekanta.

Just nu hyr jag en server hos http://www.plugpayplay.com/ Speccs och liknande finns säkert att hitta på deras hemsida. Hosten finns i England och jag har ungefär 100ms till servern.
Har 1024mb att använda men detta kanske uppgraderas i framtiden ifall efterfrågan är såpass stor.
Tycker för övrigt att det är riktigt roligt att ha hand om en server och även om jag inte är den mest begåvade byggaren så är det alltid trevligt att se fina skapelser på sin egna server.

Nu eftersom jag inte är helt säker vad jag och folket här på SweC vill ha så frågar jag därför er om tips och idéer.
Har vart inne på tanken om en helt vanilla server efter att spelat på servrar med massvis med plugins och saker som gör spelet enklare.
Det gör spelet lite svårare känns det som dessutom går det snabbare att uppdatera när en ny version av Minecraft släpps

Så lite idéer om dessa saker uppskattas

Gamemode? survival? creative? något moddpack?
Antal Spelare?
Plugins? isåfall vilka
Whitelist? ingen alls eller kanske väldigt strängt?

Även ifall någon kanske skulle vilja hosta/skapa en hemsida för servern skulle även detta va otroligt bra! har tyvärr ingen kunskap om hur man gör detta.
Men mer om detta när vi kommit fram till hur servern ska vara!

För övrigt så kan jag säga att Tekkit tyvärr är ute ur bilden då jag har spelat detta en hel del senaste tiden och blivit ganska trött på det.

Som sagt idéer, tankar, förslag eller kanske bara skriva för att visa mig att det finns intresse för ytterligare en till server här uppskattas.

Permalänk

det är inte möjligt att ha en egen server hemma? (då måste man ha en rätt bra anslutning)

nackdelen med att ha den hemma är att man måste nästan ha en bra internetanslutning och datorkomponenter för ca 6-12K

fördelen är att det inte blir någon månadskostnad mer än el och internetkostnader (väljer man energisnåla komponenter behöver servern inte dra mer än 100-200w

gamemode: survival tycker jag är roligast
Antal spelare: beror helt å hållet på internetanslutning och prestanda på servern
Plugins: själv använder jag dessa
Whitelist: har du whitlist så blir det lättare att ha kontroll på vilka som spelar (mindre grief etc)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Hade en Intel Atom-server för mig och ett par vänner (kör OpenTTD-server på den nu istället). Det gick åt ganska mycket minne (har 4GB RAM och 8 GB swap), men det gick faktiskt bra att köra på en Intel Atom D525. Uppkopplingen var 100/10. OS: Ubuntu Server 12.10.

Intel Atom är kanske inte att rekommendera om du vill ha fler spelare, men å andra sidan drar den inte mycket ström. Vi körde creative-mode med Craftbukkit och addonet Worldedit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

det är inte möjligt att ha en egen server hemma? (då måste man ha en rätt bra anslutning)

nackdelen med att ha den hemma är att man måste nästan ha en bra internetanslutning och datorkomponenter för ca 6-12K

fördelen är att det inte blir någon månadskostnad mer än el och internetkostnader (väljer man energisnåla komponenter behöver servern inte dra mer än 100-200w

gamemode: survival tycker jag är roligast
Antal spelare: beror helt å hållet på internetanslutning och prestanda på servern
Plugins: själv använder jag dessa
Whitelist: har du whitlist så blir det lättare att ha kontroll på vilka som spelar (mindre grief etc)

Skrivet av saturday_sun:

Hade en Intel Atom-server för mig och ett par vänner (kör OpenTTD-server på den nu istället). Det gick åt ganska mycket minne (har 4GB RAM och 8 GB swap), men det gick faktiskt bra att köra på en Intel Atom D525. Uppkopplingen var 100/10. OS: Ubuntu Server 12.10.

Intel Atom är kanske inte att rekommendera om du vill ha fler spelare, men å andra sidan drar den inte mycket ström. Vi körde creative-mode med Craftbukkit och addonet Worldedit.

Ifall jag kunde så skulle jag haft en server hemma istället, har en någorlunda bra dator till det fast det är internet som flaskar. Våran högsta hastighet som vi kan få är 8mbit ner och 1mbit upp.
Så det var därför jag valde att hyra server

Det jag har att använda mig utav är 1024mb ram och sedan så är det ingen gräns på hur mycket bandbredd servern kan använda.
Har satt det för nuvarande på 20 spelare som är rekommenderat på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket svar på denna tråden.
Lever projektet?

Har själv hållit mig borta från mods och kört vanilla bra länge. Med det säger jag inte nej till moddar.
Gillar Survival.
Whitelist låter nog bra.

Permalänk
Entusiast

Det jag tycker är viktigt på en server varierar lite med beroende på vad det är för server. Är det en vänlig server utan tråkmånsar så behövs inga anti greifer plugin och sånt, vilket är skönt för det blir oftast en trevligare upplevelse utan sånt.

För en survivalserver:
Mo creatures är en mod jag verkligen gillar, och balkons weapon mod. Även om Ogers och warewulfs är förjävla jobbiga, brukar stänga av dem. Lika så musköter och blunderbuss i vapenmodden är ganska lame. Men resten är asnice.
Smart moving är också en favorit

För en creative server:
World edit
Voxel sniper

Dock spelar jag väldigt sällan minecraft nuförtiden, saknar det lite men har halkat efter i all vad breeding och potions och grejer är

Skrivet av kinnunen4321:

Du måste tänka på livslängden på servern också. Och dela upp vad en server kostar med inköp, el, uppkoppling osv i hur länge den ska användas. Det kan bli billigare än att hyra men det kan också bli mycket dyrare om den inte blir långlivad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cristerk:

Det var inte mycket svar på denna tråden.
Lever projektet?

Har själv hållit mig borta från mods och kört vanilla bra länge. Med det säger jag inte nej till moddar.
Gillar Survival.
Whitelist låter nog bra.

Har försökt hitta en spelarbas ett bra tag nu men har tyvärr inte gått särkilt bra. För nuvarande är servern nere men har allting redo så det skulle inte ta mer än 2 timmar för mig att starta upp det igen.

Skrivet av Blargmode:

Det jag tycker är viktigt på en server varierar lite med beroende på vad det är för server. Är det en vänlig server utan tråkmånsar så behövs inga anti greifer plugin och sånt, vilket är skönt för det blir oftast en trevligare upplevelse utan sånt.

För en survivalserver:
Mo creatures är en mod jag verkligen gillar, och balkons weapon mod. Även om Ogers och warewulfs är förjävla jobbiga, brukar stänga av dem. Lika så musköter och blunderbuss i vapenmodden är ganska lame. Men resten är asnice.
Smart moving är också en favorit

För en creative server:
World edit
Voxel sniper

Dock spelar jag väldigt sällan minecraft nuförtiden, saknar det lite men har halkat efter i all vad breeding och potions och grejer är

Du måste tänka på livslängden på servern också. Och dela upp vad en server kostar med inköp, el, uppkoppling osv i hur länge den ska användas. Det kan bli billigare än att hyra men det kan också bli mycket dyrare om den inte blir långlivad.

Mm att ha en server hemma är nog inte att tänka på just nu. Har faktiskt inte kollat så mycket på just sådana moddar, gör det lite svårare att hitta en stabil spelarbas kan jag tänka mig men det är inget jag har kollat på direkt.
Men är det så att jag ser att det finns intresse för detta så tar det inte särkilt lång tid för mig att få upp allt igen.

/Geffel