Permalänk
Medlem

Nya Chronos Series 7:an verkar ha den bästa grafiken på marknaden bland smidiga laptops. Den kommer slå både Zenbook u500 och MacBook Pro.

Jag skulle gärna köpa en så'n 15-tummare med både SSD och Touch Screen. Men jag har hittills bara hittat HDD med Touch screen eller SSD utan touch screen. Pest eller kolera alltså:-)

Permalänk
Skrivet av Safta20:

Nya Chronos Series 7:an verkar ha den bästa grafiken på marknaden bland smidiga laptops. Den kommer slå både Zenbook u500 och MacBook Pro.

Jag skulle gärna köpa en så'n 15-tummare med både SSD och Touch Screen. Men jag har hittills bara hittat HDD med Touch screen eller SSD utan touch screen. Pest eller kolera alltså:-)

Vart hittar du en 15" med hdd o touch?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Skrivet av rice_boiler:

Vart hittar du en 15" med hdd o touch?

http://www.pcworld.co.uk/gbuk/samsung-series-7-chronos-15-6-t...

Permalänk

Såg att komplett säljer Chronos modellen (770Z5E) för 13.695! Preliminärdatum 4 april. Det är den med matt skärm, utan touch.
Bättre pris än netonnet med andra ord...

Permalänk

Frågan är nu om man ska satsa på denna eller asus zenbook u500. Vad jag läst om chronos så verkar det vara problem med grafikdrivisarna.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits. Var har du hört att det är problem med drivrutinerna?

Annars verkar grafikkorten och resten av specsen vara lika. U500 är lite lättare men Chronosen kan du få med mer minne. Någon som har känt på båda och jämfört byggkvalitet?

Permalänk
Skrivet av Rasras:

Sitter i samma sits. Var har du hört att det är problem med drivrutinerna?

Annars verkar grafikkorten och resten av specsen vara lika. U500 är lite lättare men Chronosen kan du få med mer minne. Någon som har känt på båda och jämfört byggkvalitet?

http://forum.notebookreview.com/samsung/702308-introducing-ne... 430 sidor, bara att läsa (skummat genom lite snabbt bara)

Jag har kikat på en u500 och kan säga att den var väldigt trevlig att handskas med, det verkar som att grafikkortswitchandet allmänt verkar bättre hos nvidia än amd.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk

Jag är intresserad av en 13,3 och inte större pga vikten. Har varit i kontakt med både Samsung Sverige på FB och Inet, Dustin och Netonet och dom modellerna som listas i butikerna är 730u3e med det dedikerade grafikkortet utan pekskärm och 740u3e med pekskärm fast endast Intel 4000...
Ingen verkar känna till något om kombinationen av både pekskärm och dedikerad grafik tyvärr. Enligt bl.a http://ultrabooknews.com/2013/03/27/samsung-series-7-ultraboo... Så ska alla series 7 ha dedikerad grafik vilket alltså inte verkar stämma. Vet inte om det är Samsung som gått ut med fel info eller vad det är som gäller egentligen...

Några andra tips på kombon 13,3 touch skärm + dedikerad grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rice_boiler:

http://forum.notebookreview.com/samsung/702308-introducing-ne... 430 sidor, bara att läsa (skummat genom lite snabbt bara)

Jag har kikat på en u500 och kan säga att den var väldigt trevlig att handskas med, det verkar som att grafikkortswitchandet allmänt verkar bättre hos nvidia än amd.

Ja det var en matig post

Har beställt en Samsung 770Z5E-S02SE nu iaf. Hämtar upp den imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rice_boiler:

Frågan är nu om man ska satsa på denna eller asus zenbook u500. Vad jag läst om chronos så verkar det vara problem med grafikdrivisarna.

Jag sitter i samma sits. Asus Zenbook u500 och Samsung Chronos med 8870m är mycket lika. Men jag har kommit fram till följande skillnader:

SSD och Touch Screen:
Asus Zenbook u500 har både snabb raid 0 SSD och Touch screen. Samsung chronos har inte touch för den modellen som säljs i Sverige. En Samsung Chronos på Best Buy har touch men inte SSD. Det finns dock tecken på atten Chronos med både ssd och touch kommer framöver. Hoppas att den även kommer till Sverige.

Grafikkort:
Samsung Chronos har Radeon 8870m. Det är en mer kraftfull hårdvara än Asus Zenbooks Geforce 650m. Å andra sidan är drivrutinerna dåliga för 8870m vilket gör att spelgrafiken i de tester jag sett hittils visar att 8870m och 650m är likvärdiga. Om 8870m får drivrutiner (vilket kan ske när som helst eller aldrig) och om Asus Zenbook får nya Geforce 750m (vilket lär dröja och bara är ren spekulation) så förändras situationen.

Fläkten
Det enda vanliga klagomålet på Asus Zenbook u500 är att fläkten alltid är på. Men det verkar som att det även gäller Samsung Chronos enligt ryktena.

Slutsats
Båda laptopsen är av bästa kvalitet. Vill man ha en snygg laptop med ssd och touch screen av bästa kvalitet så är Zenbook u500 att föredra. Vill man också spela avancerade spel så måste man nog vänta tills Geforce 750 kommer till Asus Zenbook u500 (om den nå'nsin gör det) eller när drivrutiner kommer till Samsung Chronos (om det nå'nsin gör det). Den enda laptopen som kan mäta sig med dessa är Apples MacBook Pro. Men den duger inte för spel som jag ser det. Grafiken är för svag och OSX har för liten Mod-community och för få spel.

Haswell-processorerna är det ingen ide att vänta på om man inte tycker det är viktigt att kunna surfa eller göra andra enklare saker i mer än 7 timmar utan sladd. Och om ni sitter och surfar i mer än 7 timmar så borde ni nog fundera på att byta liv istället för att byta laptop;-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdeman:

Jag är intresserad av en 13,3 och inte större pga vikten. Har varit i kontakt med både Samsung Sverige på FB och Inet, Dustin och Netonet och dom modellerna som listas i butikerna är 730u3e med det dedikerade grafikkortet utan pekskärm och 740u3e med pekskärm fast endast Intel 4000...
Ingen verkar känna till något om kombinationen av både pekskärm och dedikerad grafik tyvärr. Enligt bl.a http://ultrabooknews.com/2013/03/27/samsung-series-7-ultraboo... Så ska alla series 7 ha dedikerad grafik vilket alltså inte verkar stämma. Vet inte om det är Samsung som gått ut med fel info eller vad det är som gäller egentligen...

Några andra tips på kombon 13,3 touch skärm + dedikerad grafikkort?

Vad jag kommit/läst mig fram till:

730 är icke touch
740 är med touch

Sen finns det varianter av både modellerna (men har bara sätt en med touch och det e den med hd4000)
730u3e-S0X X = 1, 2, 3, 4 eller 5

730u3e-S01 - i5, HD4000, 128SSD
730u3e-S02 - i7, 8570, 128SSD (Den som kommer finnas i Sverige utan touch.)
730u3e-S03 - i5, 8570, 128SSD
730u3e-S04 - i5, 8570, 256SSD
730u3e-S05 - i7, 8570, 256SSD

Varför Sverige har valt att bara sälja S02 är väl att Samsungs "gissat" att den kommer säljas mest.
Tyskland däremot verkar sälja de flesta modeller.
USAs modeller verkar skilja sig lite.

Det verkar vara rätt rörigt från samsungs sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Vad jag kommit/läst mig fram till:

730 är icke touch
740 är med touch

Sen finns det varianter av både modellerna (men har bara sätt en med touch och det e den med hd4000)
730u3e-S0X X = 1, 2, 3, 4 eller 5

730u3e-S01 - i5, HD4000, 128SSD
730u3e-S02 - i7, 8570, 128SSD (Den som kommer finnas i Sverige utan touch.)
730u3e-S03 - i5, 8570, 128SSD
730u3e-S04 - i5, 8570, 256SSD
730u3e-S05 - i7, 8570, 256SSD

Varför Sverige har valt att bara sälja S02 är väl att Samsungs "gissat" att den kommer säljas mest.
Tyskland däremot verkar sälja de flesta modeller.
USAs modeller verkar skilja sig lite.

Det verkar vara rätt rörigt från samsungs sida...

Jag blir inte klock på de här varianterna. Ibland heter den Samsung series 7 chronos, ibland heter den Samsung 7-serien. Ibland heter den Ativ Book 8. Ibland heter den bara serienumret. Och vad den står för är det väl ingen som vet. Jag tror s02 är med 256 ssd. Se'n tror jag följande gäller:

NP770Z5E - matte, silver
NP780Z5E - touchscreen, silver
NP870Z5E - matte, black
NP880Z5E - touchscreen, black

Men som sagt alla säger olika och det är rätt rörigt just nu. Jag hoppas bara Samsung släpper 256ssd med touch till Sverige. Annars köper jag en Asus u500 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag blir inte klock på de här varianterna. Ibland heter den Samsung series 7 chronos, ibland heter den Samsung 7-serien. Ibland heter den Ativ Book 8. Ibland heter den bara serienumret. Och vad den står för är det väl ingen som vet. Jag tror s02 är med 256 ssd. Se'n tror jag följande gäller:

NP770Z5E - matte, silver
NP780Z5E - touchscreen, silver
NP870Z5E - matte, black
NP880Z5E - touchscreen, black

Men som sagt alla säger olika och det är rätt rörigt just nu. Jag hoppas bara Samsung släpper 256ssd med touch till Sverige. Annars köper jag en Asus u500 istället.

Ah det är minst lika rörigt med Chronosen, mycket förrvirrande..

Inte nog med det nu dök S07(Ultran) med Quad core upp i Tyskland:
http://www.heise.de/preisvergleich/samsung-730u3e-np-730u3e-s...

Permalänk
Medlem

Hej, Har beställt denna 770Z maskin för drygt en vecka sedan. Har ej fått den levererad ännu. Finns det någon annan som lyckas få tag på en maskin.
Och hur fungerar den i så fall? Nöjd (a)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safta20:

Jag blir inte klock på de här varianterna. Ibland heter den Samsung series 7 chronos, ibland heter den Samsung 7-serien. Ibland heter den Ativ Book 8. Ibland heter den bara serienumret. Och vad den står för är det väl ingen som vet. Jag tror s02 är med 256 ssd. Se'n tror jag följande gäller:

NP770Z5E - matte, silver
NP780Z5E - touchscreen, silver
NP870Z5E - matte, black
NP880Z5E - touchscreen, black

Men som sagt alla säger olika och det är rätt rörigt just nu. Jag hoppas bara Samsung släpper 256ssd med touch till Sverige. Annars köper jag en Asus u500 istället.

7-series/chronos/ativ är alla olika modeller så vitt jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hur intressant är recension av Samsung 7-serien Ultra? Överväger att ta in både 730 (utan touch, Radeon HD 8570M) och 740 (med touch, HD 4000) för recension, är dock velig med tanke på att Haswell lanseras om ca. 1,5 månad.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

15.6" verkar vara en riktigt bra maskin!
http://www.notebookcheck.com/Test-Samsung-Serie-7-Chronos-770...

Fenomenalt resultat på batteritiden, 10h vid surf är galet.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hur intressant är recension av Samsung 7-serien Ultra? Överväger att ta in både 730 (utan touch, Radeon HD 8570M) och 740 (med touch, HD 4000) för recension, är dock velig med tanke på att Haswell lanseras om ca. 1,5 månad.

Väldigt intressant! Vet inte om jag pratar för mer än mig själv men i mina ögon är den utan touch med dGPU mest intressant för att dels se hur laptopen är överlag men sen också för att se vad 8570 klarar av, bättre/sämre än 620, benchmarks etc

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det jag undrar är egentligen inte om det är intressant av "akademiska skäl" utan snarare om folk faktiskt har planer på att lägga ut ~10k och uppåt på 730/740, när Haswell är på ingång som kommer med stora förbättringar i framförallt batteritid. Även om det hade varit extremt roligt att recensera 730/740 för sakens skulle ska det gärna vara någonting folk är intresserade av att köpa Recensionerna görs i konsumentvägledande syfte, vi kommer inte plocka in en bärbar dator enbart för att få fram prestandasiffror på en viss plattform eller grafikkort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Den svarta 15.6" med touch (NP880Z5) ser ut att vara på gång in i maj.

http://www.multitronic.se/showprod.php?prod_id=NP880Z5E-X01SE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hur intressant är recension av Samsung 7-serien Ultra? Överväger att ta in både 730 (utan touch, Radeon HD 8570M) och 740 (med touch, HD 4000) för recension, är dock velig med tanke på att Haswell lanseras om ca. 1,5 månad.

Jag är väldigt intresserad av att läsa en recension av 730 utan touch eftersom det är en så unik dator. Det finns, vad jag vet, ingen annan ultrabook med SSD och dedikerad grafikkrets.

Edit: Utöver hårdvaran så skulle det vara trevligt att få veta hur bra pekplattan fungerar, hur smidigt den byter mellan gpu och hd4000 osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det jag undrar är egentligen inte om det är intressant av "akademiska skäl" utan snarare om folk faktiskt har planer på att lägga ut ~10k och uppåt på 730/740, när Haswell är på ingång som kommer med stora förbättringar i framförallt batteritid. Även om det hade varit extremt roligt att recensera 730/740 för sakens skulle ska det gärna vara någonting folk är intresserade av att köpa Recensionerna görs i konsumentvägledande syfte, vi kommer inte plocka in en bärbar dator enbart för att få fram prestandasiffror på en viss plattform eller grafikkort.

Ah okej, förstår tänket!

Men som svar: Ja det är intressant ur ett konsumentvägledande perspektiv, jag är väldigt sugen på att införskaffa denna.
Jag är ingen större touchfantast när det gäller laptops och som jag förstått det rätt kommer det vara ett krav iom Haswell. Sen är ju såklart batteritid något som står med på topfem-prio-listan vid köp av en ultrabook men vad jag hört ska 730/740 ha väldigt bra batteritid.

Permalänk
Medlem

Dom finns på komplett nu i alla fall Jag är i valet och kvalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Hur intressant är recension av Samsung 7-serien Ultra? Överväger att ta in både 730 (utan touch, Radeon HD 8570M) och 740 (med touch, HD 4000) för recension, är dock velig med tanke på att Haswell lanseras om ca. 1,5 månad.

Jag är personligen intresserad av Haswell. Men å andra sidan... tror du att det kommer en 730/740/Chronos med Haswell redan i Juni? För om det dröjer till efter sommaren så tycker jag man absolut kan recensera 730 och 740 idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det jag undrar är egentligen inte om det är intressant av "akademiska skäl" utan snarare om folk faktiskt har planer på att lägga ut ~10k och uppåt på 730/740, när Haswell är på ingång som kommer med stora förbättringar i framförallt batteritid. Även om det hade varit extremt roligt att recensera 730/740 för sakens skulle ska det gärna vara någonting folk är intresserade av att köpa Recensionerna görs i konsumentvägledande syfte, vi kommer inte plocka in en bärbar dator enbart för att få fram prestandasiffror på en viss plattform eller grafikkort.

Vilka förbättringar i batteritid kan man förvänta sig med Haswell? Det skrivs en del om det, men det känns som om folk övertolkar Intels marknadsföringsmaterial. Länka gärna till någon artikel med lite hårda fakta.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av whopido:

Jag är väldigt intresserad av att läsa en recension av 730 utan touch eftersom det är en så unik dator. Det finns, vad jag vet, ingen annan ultrabook med SSD och dedikerad grafikkrets.

Edit: Utöver hårdvaran så skulle det vara trevligt att få veta hur bra pekplattan fungerar, hur smidigt den byter mellan gpu och hd4000 osv.

Skrivet av Tunnland:

Ah okej, förstår tänket!

Men som svar: Ja det är intressant ur ett konsumentvägledande perspektiv, jag är väldigt sugen på att införskaffa denna.
Jag är ingen större touchfantast när det gäller laptops och som jag förstått det rätt kommer det vara ett krav iom Haswell. Sen är ju såklart batteritid något som står med på topfem-prio-listan vid köp av en ultrabook men vad jag hört ska 730/740 ha väldigt bra batteritid.

Plockar vi in 7-serien blir det test av både 730/740 i samma recension. Det är ändå i princip exakt samma dator, så den extra arbetsbörda det innebär är inte hög och dessutom blir det en intressant jämförelse. Vi får se hur det ser ut i nu i maj, har det inte kommit något annat som är extra intressant kanske vi plockar in dessa.

Angående vad som testat blir upplägget detsamma som här: http://www.sweclockers.com/recension/16534-asus-vivobook-u38n Sen blir det genomgång av andra aspekter som kan vara relevanta, exempelvis hur bra/dåligt AMD Enduro fungerar.

Skrivet av Safta20:

Jag är personligen intresserad av Haswell. Men å andra sidan... tror du att det kommer en 730/740/Chronos med Haswell redan i Juni? För om det dröjer till efter sommaren så tycker jag man absolut kan recensera 730 och 740 idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte särskilt troligt (men det har jag inte belägg för), logiskt är att Samsung vill tjäna in pengar på dessa innan de lanserar direkta ersättare. Mitt resonemang handlar mer om att det kan dyka upp andra modeller från andra tillverkare som kan vara mer intressanta.

Skrivet av clarkbones:

Vilka förbättringar i batteritid kan man förvänta sig med Haswell? Det skrivs en del om det, men det känns som om folk övertolkar Intels marknadsföringsmaterial. Länka gärna till någon artikel med lite hårda fakta.

Beror på vad du söker i form av konkret fakta, vill du ha siffror på batteritid finns det inte att tillgå officiellt i dagsläget. Det enda jag kan säga är att datortillverkarna bekräftat detta och vi kommer självklart kommer bekräfta det själva till lanseringen av Haswell

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

En intressant bild som förklarar röran med namnen, ATIV book, ultra, chronos etc

https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/316085_5179569382... (från samsungs FB sida)

Source: http://www.engadget.com/2013/04/25/samsung-ativ-pcs/

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på att köpa "Samsung 770Z5E".
Med mina tidigare laptops så har jag haft problem med överhettning, och har behövt använda kylplatta för att de inte ska stänga av sig när jag spelar spel. Chasset har då varit i plast, och förhoppningsvis så blir kylningen mer effektiv med ett aluminiumchassi?

Jag ska använda datorn till spel som Fallout New Vegas, ARMA 2: Dayz-modden, Dota 2, Bioshock infinite och även arbeta i de senaste Adobe-programmen (lightroom, ps osv.)
Vill slippa fläktplatta, men kan tänka mig att köpa laptop-fötter i framtiden om jag skulle få överhettningsproblem.

I skrivande stund använder jag mig av en Dell N7110 17r. i7, 6 gb ram, 128gb ssd & geforce gt 525m. Denna dator är fruktansvärd på alla sätt och vis. Klumpig, dålig byggkvalité och ful.

Tror ni att jag kommer bli nöjdare med Samsungen?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Denna datorn skulle faktiskt kunna vara något, ialla fall med Haswell. Så man får bättre integrerad grafik och bättre batteritid/standby.

1080p
SSD
Aluminium
Max 10 GB RAM

Hoppas att dom kan få ner priset 1000-1500:- till Haswell.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Ativ Book 8, 15.6", Svart med touch-skärm (880Z5E-X01SE) finns nu i lager och säljs på flertalet ställen.