Permalänk
Medlem

no touch

Skrivet av magohl:

Ativ Book 8, 15.6", Svart med touch-skärm (880Z5E-X01SE) finns nu i lager och säljs på flertalet ställen.

Desvärre får man offra SSD för touch i falet ovan. vad som låter mest intressant är 770Z5E-S02SE fast med touch, alltså 780Z5E-S02SE. mailade samsung swe support och fick följande svar

Hej

I nuläget finns produkten Samsung 770Z5E-S02SE att köpa i Sverige men jag är intresserad av Samsung 780Z5E-S02SE som finns i UK och USA bla. Den modellen har touch screen vilket 770 saknar. Har Samsung planer på att ta in den produkten till Sverige och i så fall när??

Hej

Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

Det har vi faktiskt ingen information om.
Vi har inga uppgifter om att denna kommer att släppas i Sverige. Det beror nog lite på hur det går med den i andra länder innan den kommer hit om den gör det.

Ledsen att jag inte kunde hjälpa dig med detta.

Ha en fortsatt bra dag.

Jim

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Pga brist på tålamod beställde jag 770Z5E-S02SE igår, får försöka pilla på annat istället för sammy skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MZN:

Desvärre får man offra SSD för touch i falet ovan. vad som låter mest intressant är 770Z5E-S02SE fast med touch, alltså 780Z5E-S02SE.

Ja att offra SSD är ju inte att tänka på! Jag köpte en 880Z5E-X01SE och bytte ut dess 1TB HDD mot en 500GB SSD och satte i en extra 8GB modul.

Nu går den som en raket!!

Att ta av botten på datorn för att komma åt disken var allt annat än en trevlig upplevelse... Hade verkligen nytta av tipsen på forum notebook review.

Här en är bild som jag tog med bakstycket av:

Permalänk
Medlem

Är det nån som sett om det finns inbyggt 4G i nån av dessa? Klart intressant isf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magohl:

Ja att offra SSD är ju inte att tänka på! Jag köpte en 880Z5E-X01SE och bytte ut dess 1TB HDD mot en 500GB SSD och satte i en extra 8GB modul.

Nu går den som en raket!!

Att ta av botten på datorn för att komma åt disken var allt annat än en trevlig upplevelse... Hade verkligen nytta av tipsen på forum notebook review.

Här en är bild som jag tog med bakstycket av:

http://oi40.tinypic.com/oqkrkp.jpg

Jäklar vad najs! Får nog bli en sådan variant för mig med!
Hade egentligen helst velat ha plats för TVÅ SSD-diskar som man kunde köra raid0 på för lite extra speed, men man klarar sig nog på en...
Finns det en extra plats för minnesmodul? Enligt prisjakt finns ej lediga minnesplatser??!
Vad tycker du om skärmen? Hade hellre sett att det var samma matta skärm som på 770 istället för högblank. Hur är ljusstyrkan?
/B

Permalänk
Medlem

Köpte NP880Z5E-X01SE i lördags och suttit sedan dess för att uppdatera och installera för att få den arbetsmässig. Tack alla för bra beskrivningar hur man få loss bakstycket för att byta hårddisk mm. Stoppade in en Samsung 840 512GB. Istället för att installera W8 från scratch (funkade inte att kreera ISO fil då installationsprogrammet från Microsoft säger att Product Key inte funkar med OEM (gissar de försöker säga att det bara funkar för OEM och det jag laddar ner från Microsoft är inte OEM)), använde jag istället Samsungs program för att clona HDD till SSD som kom med SSD. Funkade alldeles utmärkt, och mycket enklare. Nu känns den snabb och både tunga filmer i PowerPoint och bf3 rullar bra

Några initiala reflektioner:
- Ingen info om modellen på Samsungs hemsida. Och när jag vill registrera mitt köp så finns inte modellen i listan. Slött/skumt
- Samsungs egen sw updater säger att modellen inte finns....
- Minnesplatsen för RAM var tom. Så antar att de installerade 8GB är fastlödda, vilket ger mig enkel möjlighet att stopp i 8GB extra
- Pekskärm med W8 funkar kanon. Redan vant mig och börjat kladda på kollegornas skärmar

Lite förvånad när jag körde Prestandaklassificeringen. Blev inte så mycket bättre siffror än datorn jag köpte till frun för 1/3 av priset för någon månad sedan (asus K55A-SX181V). Är det lägre siffror när kör W8 än W7?

Permalänk
Medlem

med 16GB

Satte i 8GB till i min NP880Z5E-X01SE. Fick upp index en aning:
Proc 6.3
RAM 7.4
Graf 6.9
Spelg 6.9
SSD 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingFlu:

Satte i 8GB till i min NP880Z5E-X01SE. Fick upp index en aning:
Proc 6.3
RAM 7.4
Graf 6.9
Spelg 6.9
SSD 8.1

Du hade den inte i powermode "High Performance" när du testade eller? Har för mig att det påverkade mina siffror lite åt rätt håll att ändra till det. Jag har samma disk och mängd RAM men nyinstallerad W8.

Permalänk
Medlem

Provade i High Performance, men samma siffror för mig...
Misstänker att det är de slöa processorn som drar ner grafik o RAM siffrorna.
Känns som fel någonstans med bara 6.3 i processorn, min frus i5-3210QM ger 7.1
Något i processorn som är ställt på "slow"????

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingFlu:

Provade i High Performance, men samma siffror för mig...
Misstänker att det är de slöa processorn som drar ner grafik o RAM siffrorna.
Känns som fel någonstans med bara 6.3 i processorn, min frus i5-3210QM ger 7.1
Något i processorn som är ställt på "slow"????

Prova också att gå in i TaskManager/Startup-fliken och disabla en del onödiga saker innan du gör om testen.

Permalänk
Medlem

Tnx Lyckades få upp HD till 8.4, men processorn fortfarande bedrövligt lågt. Kanske några program som jag inte vågar ta bort som drar otroligt mycket kraft....

Permalänk
Medlem

Kontaktade Samsung support för att höra om de hade någon hjälp för den stora skillnaden mellan våra datorers index. Fick detta till svar

"Då tycker jag att du skall köra SW-update och se om du hittar uppdateringar och på detta sätt öka prestandan.
Enligt vad jag vet så är detta enda sättet förutom om man överklockar processorn. Men det skall tilläggas att windows klassificering inte alltid är helt korrekt och det kan även ha med denna att göra.
Överklockning av processorn har vi inte support för tyvärr. Men om din dator är allmänt långsam kan du även prova att köra en virusscan på den för att dse till att du inte har något liggande."

Har kört sw-update, tomt. Har Norton och kör virusscan o registerrensning mm.
Irriterande...

Permalänk
Medlem

Hittat felet!! Googlade och såg flera med samma problem (turbo-boosten plötsligt borta) och samma svar från Samsung support (kolla program, virus mm), men hittade plötsligt en person som löst det själv: I Samsungs settings (Fn-F1) kan man ställa in Tyst läge, dvs om fläkten ska minimeras (Av, På, Auto). Ställer man den på auto, som jag gjort i tron att datorn skulle vara lite smart, visar sig att den istället hindrar Hög Prestanda-läget, trots att man ställt in det under batteri/energischema... Helt logiskt alltså
Så nu ger datorn
Proc 7.8
RAM 7.8
Graf 6.9
Spelg 6.9
SSD 8.6

Ska meddela Samsung support oxo, så de kan hjälpa fler som ev. råkar få samma problem.

Permalänk
Medlem

Tänkte höra vad ni som har köpt och provat lite tycker om datorn?
Har tänkt köpa denna:
http://www.inet.se/produkt/1970576/samsung-7-series-np740u3e-...

För att ha under min utbildning(Systemutveckling), så den ska hänga med i 3år med studier och kanske en och annan film.

Permalänk
Medlem

Ingen som har något att tillägga? För om ingen har något större negativt att säga blir det en sådan jag länka till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Tänkte höra vad ni som har köpt och provat lite tycker om datorn?
Har tänkt köpa denna:
http://www.inet.se/produkt/1970576/samsung-7-series-np740u3e-...

För att ha under min utbildning(Systemutveckling), så den ska hänga med i 3år med studier och kanske en och annan film.

Det är en kompetent liten sak men tycker att du ska hålla ögonen öppna för (dator-)reor i allmänhet just nu och på ultrabooks specifikt. Den du länkar till innehåller förra generationens Intel i5. Det kostar att ha osålda "gamla" datorer på lager varför man nu rear ut förra och, i vissa* fall, även förr-förra generationens ultrabooks.

*NetOnNet har den här på sin TV-reklam just nu.

Permalänk
Medlem

Det låter ju bra, för min del så varken orkar eller vill jag vänta på haswell. Vill hellre köpa denna för en billigare peng. För batteritid på ca 7h duger gott åt mig iaf. Men om ingen annan har ngt att säga så kmr det bli en sådan jag länka till :).

Den du länka till var inte heller fel, men jag vill gärna ha touch. För ja, jag gillar att ha touch som komplement till styrplattan och i Win8 som jag också gillar kommer det passa ännu finare. Känns som man måste skriva ett litet försvar för man gillar Win8 och touch

Permalänk
Medlem

Efter en del velande fram och tbx har jag nu bestämt mig för att köpa den jag länka till.

Men har en sista fråga, när tror ni priset kmr gå ner på den hos Inet? Nu när haswell ligger runt hörnet.
7.999:- är billigast på internet. Plus att den är "slut i sortimentet" hos många andra.

Så kommer jag göra bort mig om jag köper den nu? eller kommer den sänkas i pris här om typ 2veckor.... vad tror ni?

Permalänk

Kikade på den här http://www.inet.se/produkt/1970578/samsung-7-series-np770z5e-15-6 igår och bestämde mig sedan för att köpa den idag, men då var det något som hunnit före på sista exemplaret. Någon som vet om den finns att köpa någon annanstans i Sverige?

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite men det ser mörkt ut tyvärr :/ hoppas ngn annan letar bättre än jag.

Permalänk
Medlem

Den är utgången. Jag hade en i somras som fick gå i retur på grund av sjukt mycket inbränningar, menyer och annat låg kvar om man öppnade en grå sida bara efter att ha visat föregående ca 2 min. Dessutom tappade wifi kontakten med nätet stup i kvarten även under goda förhållanden. Tangentbordsbelysningen gjorde tangenttecknen svåra att läsa i viss sorts ljus pga silverfärgade tangenter. I övrigt en formidabel lap om dessa saker hade funkat. Gediget tangentbord med noll flex, liksom musplattan skönare än Macbook som påstås vara bäst. Dessutom helt tyst, sval och suveränt ljud. Men googlar man så ser man att de problem jag hade är vanliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick datorn jag har tittat på igår och måste säga att jag verkligen älskar den, touch på skärmen för min del är iaf ett stort plus.
Tangentbordet är underbart tycker jag, även om det är en smak sak, skärmen grym, ljudet underbart(för en sån liten sak), hittar inget att klaga på just nu och har provat det mesta på den. Ska testa lite mer men första intrycket är inte dåligt iaf.....ja förutom all j*vla bloatware, som försvann fort som blixten :).

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en 730U3E-S03 på ustinhome för 7990kr, dvs den utan touch och med en i5:a. Ficck hem den igår och har testat lite. Mina synpunkter ärr som följer:

+Byggkvalitet är helt underbar! Och llätt är den.
+Skärmen.. Mums! Riktigt bra. Fina färger, uniformt ljus, ingen blödning vad jag kan se.
+Bra batteritid! Har inte gjort några dedikerade tester, men satt och pillade med den av och till under många timmar igår kväll, med wifi på, och sen körde jag med den på jobbbet i ett par timmar till i morse, utan laddning under natten. Det känns som att den specificerade batteritiden på 6-7h är heelt möjlig om man gör lågintensiva saker som ordbehandling, lättare surf mm.
+ Touch pad:en är underbar! Bra respons på alla typer av gester med 1,2,3 & 4 fingrar, och strukturen är skönt sslät jämfört med Asus lite grövre variant, vilket passar mig bra. Klicken är lagom hård, men är iofs inte något jag använder ändå eftersom två-fingersklick som högerklick fungerar så perfekt. Tre-fingerswipe för att navigera hemsidor är en dans och har inte felat en enda gång. Tvåfingerscroll är mjuk och responsiv. Det är väl bara pinch-zoom som är lite klurig då den verkar fungera lite dåligt i upp-ner riktning, och man verkar behöva röra båda fingrarna samtidigt. I sidled fungerar den bättre, om än inte felfritt. Det är dock en funktion jag använder ytterst sparsammt.

- Tangenntbordet: Slaglängden är väldgt låg, och känns inte så skönt. Däremot kommmer jag upp i rätt bra speed redan från start, så det ärr inga problem. Det som är en dealbreakker är att det är något fel på det. Som ni kanske kan se i inlägget så är det en del dubbelregistrerade bokstäver här occh där. (Som precis nyss). Jag har låtit dem vara för att illustrera problemet. Det ärr alltså inte jag som skriver dåligt eller ärr dyslektisk, utan det dubbbelregistreras tangenter titt som tätt, vilket är helt oacceptabelt. Man fårr hoppas att det ärr ett måndagsexemplar jag har fått, men lite oroväckande är det ju.

Sen är tangentbordet fult plastigt, occh vemm som kom på att mörkgrå bokstäver på grå tangenter, med en löjligt svag bakgrunsbelyssning var en bra ide borde få bakläxa. Det är oerhört svårt (läs: omöjligt) att se vad som står på tangenterna så fort man inte har bra belysning eller kolmörkt. Det är i halvljusen på kvällen som tangentbelysningen får bokstäverna att smälta samman med de ljusa tangenterna, så det till och med blir sämre än att ha ljuset av.

Mycket tråkigt med en sådan klantig men enorm fail på en i övrigt grymt bra specad och välbyggd ultrabook. Jag försöker för mitt liv hitta någon annan modell som kan ersätta denna, men hur man än vrider och vänder på det så får man ge upp antingen expanderbart RAM, SSD, byggkvalite, eller den diskreta grafiken, som ju är en trevlig bonus i Samsungenn.

Denna åker tillbaka till Dustinhome, men jag tror jag försöker mig på en ny som kanske har ett åtminstone fungerande tangentbord. Att det ärr svårt att läsa på får man väl se som det minsta problemet jämfört med alla fördelarna.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk

Jag har tidigare själv kikat på NP770Z5E men då den som tidigare talare skrev är utgången har jag istället beställt en Acer V7-582PG http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1....

Jag var först jäkligt skeptisk till acer pga dålig byggkvalitet men efter att ha läst diverse recensioner så ska kvalitén vara riktigt schysst nuförtiden (iaf på de dyrare modellerna). I mitt tycke så verkar den ruskigt prisvärd. Riktigt bra touchskärm, lätt och smidig (för att vara 15,6") bra batteritid med haswell-processor och bra bra grafikkort. Minuset är väl ssd-cachen och mekaniska disken, men jag tänker nog slänga in en större msata-ssd och lägga windows på den.

Sen återstår det väl att se hur den lever upp till förväntningarna! Om nån är intresserad av recension så finns det på 14"-versionen (som är i princip likadan): http://www.anandtech.com/show/7238/acer-v7482pg9884-review-ev...

Permalänk
Medlem

Har nu provat bra mycket och här är mina synpunkter av "Samsung 7-Series NP740U3E 13,3":

+Liten och robust byggd, det känns som en "riktigt" maskin.
+Touchskärmen följer dina rörelser perfekt och om man som jag gillar det tillför den en smidig användning i W8.
+Skärmen skämmer bort en! Kommer inte vilja gå ner i upplösning efter detta iaf, och riktigt fina färger.
+Ljudet är fylligt och låter förvånansvärt bra.
+Underbar touchpad, riktigt grym och med bra respons.
+Tangentbordet är riktigt bra och för min del känns knapparna i slaglängden jätte bra, har inga problem alls med varken det eller att se knapparna. Men detta är nog helt och hållet en smaksak. Har inte haft problemet med dubbelregistrerade bokstäver som "nikwid" hade(även om det nu var en annan modell). Hoppas du bara hade ett måndags exemplar nikwid...
+Batteritiden som känns att kunna leva upp till vad Samsung lovar med 7.5h!
+Bra med olika portar!

Som jag skrev tidigare så har jag inget dåligt att säga om datorn, förutom bloatware som fanns i överflöd. Men det är ju inga problem att ta bort.
Om någon funderar tycker iaf jag tveka inte du får mycket dator för den "lilla" peng den kostar. Om någon har en fråga om just denna modell som jag har ställ den så svarar jag, kanske inte direkt men så fort jag ser att ngn skrivit :).

Slänger med lite bilder här iaf ngn vill se.

Permalänk
Medlem

kasst

Så vansinnigt kasst att Samsung har tagit bort drivrutinerna från deras hemsida. Produkten var knappt på marknaden i 6 månader. Så jävla kasst. Sista gången jag köper en Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MZN:

Så vansinnigt kasst att Samsung har tagit bort drivrutinerna från deras hemsida. Produkten var knappt på marknaden i 6 månader. Så jävla kasst. Sista gången jag köper en Samsung!

Kan du vara lite mera relevant och komma med vilken dator du har?
Själv får jag uppdateringar på min 1 år gamla dator fortfarande.

Permalänk
Medlem

Ni som har en Samsung 730U3E och uppgraderat minnet, ska man välja minne med CL9, CL 10 eller CL 11?

Bryter man någon plombering när man öppnar datorn?

Permalänk
Medlem

XI: Hur upplever du storleken på SSD:n? Jag har precis beställt en 740U3E men läste nyss om en som inte haft mer än drygt 20GB ledigt utrymme kvar eftersom drygt 60Gb gick åt till OS och recovery partition och resterande 40 till något okänt han inte visste vad det var.. Har man bara 20GB kvar känns det ju sannerligen lite snålt.. Nog för att jag tänkt uppgradera senare till en större SSD men hade inte tänkt att jag skulle behöva göra det genast..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Kan du vara lite mera relevant och komma med vilken dator du har?
Själv får jag uppdateringar på min 1 år gamla dator fortfarande.

Ja, jag får också uppdateringar via SW update klienten men hade hellre velat se alla SW versioner på deras hemsida så man själv kan välja vilken version man vill vara på och om man verkligen har det senaste installerat.

jag har 770Z5E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelizaah:

XI: Hur upplever du storleken på SSD:n? Jag har precis beställt en 740U3E men läste nyss om en som inte haft mer än drygt 20GB ledigt utrymme kvar eftersom drygt 60Gb gick åt till OS och recovery partition och resterande 40 till något okänt han inte visste vad det var.. Har man bara 20GB kvar känns det ju sannerligen lite snålt.. Nog för att jag tänkt uppgradera senare till en större SSD men hade inte tänkt att jag skulle behöva göra det genast..

Du kommer inte ångra dig! Beroende på hur kräsen du är på saker, men jag har använd den mycket i plugget nu och den är underbar måste jag säga, älskar att skriva på den.

Nåväl till din fråga, tänkte inte på hur mycket jag hade från början men nu har jag ca 50Gb kvar och då har jag installerat office paketet, lagt in musik, lite filmer, och andra program...å WC3/SC. Men det första du ska göra är att rensa bort allt som inte har med datorn att göra! Sen är det bara att köra! Är sjukt mycket skit som följer med... Lycka till å skriv vad du tycker om datorn.