SATA Express i Intel 9-serien styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

SATA Express i Intel 9-serien styrkretsar

Trots att Haswell ännu inte hittat till butikshyllorna börjar Intel förbereda inför uppföljaren Broadwell, vars styrkretsar utrustas med stöd för nya SATA Express.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel ligger verkligen inte på latsidan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Konstigt att de skulle gåi från principerna med att ändra i chipset funktionerna, Broadwell skall ju normal bara var en minskning av tillverkningsprocessen ingen förändring av chipset?
Tick-Tock strategin kanske inte överlever marknaden? det har ju varit oerhört tunt sista 5åren..

Permalänk
Snusfri

Mycket trevligt, Intel ligger verkligen inte på latsidan som en viss annan aktör.
Verkar som att Broadwell blir min nästa burk när min 2600K går i graven

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Konstigt att de skulle gåi från principerna med att ändra i chipset funktionerna, Broadwell skall ju normal bara var en minskning av tillverkningsprocessen ingen förändring av chipset?
Tick-Tock strategin kanske inte överlever marknaden? det har ju varit oerhört tunt sista 5åren..

PCH har väl knappast följt tick tock. Den har ju legat länge på 65nm nu minskar de till 32nm iom 8-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

När SATA Express går över PCI Express betyder det att en SATA enhet med elakt firmware kan få DMA åtkomst och exekvera instruktioner på CPUn?

Vad exakt är Intel Device Protection med Boot Guard?
Hur fungerar det?

Permalänk
Skrivet av THB:

Mycket trevligt, Intel ligger verkligen inte på latsidan som en viss annan aktör.

Så du förutsätter att AMD ska kunna ha samma utvecklingstempo när Intel använder mer resurser på forskning än vad AMD omsätter?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hasseb64:

Konstigt att de skulle gåi från principerna med att ändra i chipset funktionerna, Broadwell skall ju normal bara var en minskning av tillverkningsprocessen ingen förändring av chipset?
Tick-Tock strategin kanske inte överlever marknaden? det har ju varit oerhört tunt sista 5åren..

Sandy Bridge hade Cougar Point, Ivy Bridge hade Panther Point. Alltså 6-serien och 7-serien men båda var LGA 1155. Nahelem och Westmere, alltså LGA 1156 fick däremot nöja sig med ett chipset i 5-serien, Ibex Point. Så att det dyker upp ett nytt chipset för bara en krympning är inte nytt. De gjorde ju samma sak med P35 och P45. Båda var ju LGA 775.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Borde inte SAS-3 komma i år? Det ger ju redan en förbättring till 12 Gb/s.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig kunna uppgradera, det kommer ju roliga saker hela tiden som man vill ha. Suck...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Så du förutsätter att AMD ska kunna ha samma utvecklingstempo när Intel använder mer resurser på forskning än vad AMD omsätter?

Han/Hon skriver alltid så. Uppenbarligen vet inte Han/Hon något om hur det fungerar. Knappt lönt att säga till för de vill inte veta av något annat.

Så nu ska vi koppla diskar via PCI-e portarna också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rockjet:

Borde inte SAS-3 komma i år? Det ger ju redan en förbättring till 12 Gb/s.

Tyvärr får vi ju aldrig SAS till konsumentmoderkort. Det är bara på serverprylar eller möjligtvis de extremaste plattformarna som bygger på serverprylar som får de roligaste leksakerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr får vi ju aldrig SAS till konsumentmoderkort. Det är bara på serverprylar eller möjligtvis de extremaste plattformarna som bygger på serverprylar som får de roligaste leksakerna.

Tycker åtminstone typ Gigabyte GA-X79S-UP5-WIFI är ett vanligt konsumentmoderkort och likaså i7 -3820, däremot sas diskar ligger väll inte riktigt på konsument nivå.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Nice med mer bandbredd 8Gbit i första känns dock lite klent?

Skrivet av Slaktardej:

Så du förutsätter att AMD ska kunna ha samma utvecklingstempo när Intel använder mer resurser på forskning än vad AMD omsätter?

Ser onekligen mörkt ut för AMD men eftersom intel nu uppenbarligen fortsätter att utveckla sina produkter snabbare än AMD trots att intel har ett rejält försprång så är kanske den så högt prisade konkurrensen från AMD inte så viktig som ungefär halva forumet vill göra gällande?
Personligen så tror jag att intel skulle fortsätta utveckla i samma takt oavsett om amd fanns eller inte. Om de inte gjorde det så skulle det ju inte finnas ett behov av att uppgradera och då får inte intel en spänn.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Om PCie och sata kommer upp i samma hastighet så är det ju ingen idé att låta grafikkorten ha PCIe eller att de måste sitta där de sitter för övrigt. Behövs ju bara en intern sladd för att minska datorerna såsom en pcie riser gör idag.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Lutar åt att Broadwell blir min nya plattform när man ska uppgradera.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gaston85:

Tycker åtminstone typ Gigabyte GA-X79S-UP5-WIFI är ett vanligt konsumentmoderkort och likaså i7 -3820, däremot sas diskar ligger väll inte riktigt på konsument nivå.

s2011-plattformen är inte en vanlig konsumentplattform och dessutom bygger den på Intels serverplattform. Sandy Bridge-E är designad för servrar och workstations i första hand men inte ens där följer ju SAS med. Det var snack om att vi skulle få SAS i X79 men de tog bort det. Dock har ju vissa lagt till det med en lös kontroller. Andra kör serverchipseten även för extremkorten och då får man med SAS.

Sen är ju SAS kompatibel med SATA så man behöver ju inte köra SAS-diskar om man inte vill. Hade gärna kört SAS bara för att då de smidiga kabelpiskorna istället för att dra en sladd till varje kontakt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Spännande.

Har faktiskt funderat mer än en gång över varför man håller på med SATA, och inte kopplar in diskarna direkt på PCIe-controllern. Finns det några praktiska skäl, eller är det helt enkelt så att man kopplar in lagringsenheter på en controller som inte kan användas till särskilt mycket annat av gammal hävd, enligt principen "så har vi alltid gjort"?

Visst, på den gamla goda tiden när PATA var de facto standard fanns det några ganska uppenbara fördelar med att ha det på ett specialinterface som bara används till lagring, men i en modern datorn kan jag inte se något självklart skäl till att ha det på det viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Spännande.

Har faktiskt funderat mer än en gång över varför man håller på med SATA, och inte kopplar in diskarna direkt på PCIe-controllern. Finns det några praktiska skäl, eller är det helt enkelt så att man kopplar in lagringsenheter på en controller som inte kan använda s till särskilt mycket annat av gammal hävd, enligt principen "så har vi alltid gjort"?

Visst, på den gamla goda tiden när PATA var de facto standard fanns det några ganska uppenbara fördelar med att ha det på ett specialinterface som bara används till lagring, men i en modern datorn kan jag inte se något självklart skäl till att ha det på det viset.

Det finns pci-e diskar dock är dom dyra. Sen klarar inte alla moderkort boota från pci-e. Finns kontroller också för pcie till sata.

Så inte omöjligt att välja att köra på pcie om man vill. Men är inte billigt därför det inte är lika vanligt förekommande i affären.

Att det ska komma upp nya tekniker, som gör en sugen att uppgradera trots det inte behövs har precis fått ihop denna burken komplett.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det finns pci-e diskar dock är dom dyra. Sen klarar inte alla moderkort boota från pci-e. Finns kontroller också för pcie till sata.

Så inte omöjligt att välja att köra på pcie om man vill. Men är inte billigt därför det inte är lika vanligt förekommande i affären.

Att det ska komma upp nya tekniker, som gör en sugen att uppgradera trots det inte behövs har precis fått ihop denna burken komplett.

Ah, menade inte så. Undrar snarast varför inte industrin frångått det där med separat controller för lagring, det finns ju mig veterligen inga direkta tekniska förhinder för det.

Som du säger finns det både diskar som ansluts till PCIe, och moderkort som klarar av att boota från dem, så det är ju väldigt uppenbart att det går. Vad jag undrar över är varför det inte är standard, när det inte finns några direkt uppenbara fördelar med att hålla på med SATA-anslutna grejer. Kostnaden i nuläget lär hänga ihop med att det tillverkas små serier till specialändamål, jag ser inte varför de skulle vara dyrare än dagens SATA-anslutna diskar om de tillverkades i lika stora serier som dagens SATA-diskar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ah, menade inte så. Undrar snarast varför inte industrin frångått det där med separat controller för lagring, det finns ju mig veterligen inga direkta tekniska förhinder för det.

Som du säger finns det både diskar som ansluts till PCIe, och moderkort som klarar av att boota från dem, så det är ju väldigt uppenbart att det går. Vad jag undrar över är varför det inte är standard, när det inte finns några direkt uppenbara fördelar med att hålla på med SATA-anslutna grejer. Kostnaden i nuläget lär hänga ihop med att det tillverkas små serier till specialändamål, jag ser inte varför de skulle vara dyrare än dagens SATA-anslutna diskar om de tillverkades i lika stora serier som dagens SATA-diskar.

Du menar så. Nackdelen just nu är som bekant att dom sitter i fel ända av moderkortet och det som skulle funka bäst är Pice x1 kontakter (annars blir det klumpiga kontakter) eller att ha som ett instickskort som vissa SSD modeller du kanske tänkte mer på?

Jag personligen ser hellre att dom behåller sata lättare att ha 4 till 10 diskar till samma moderkort (blir svårare med pice hur det är designat idag).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du menar så. Nackdelen just nu är som bekant att dom sitter i fel ända av moderkortet och det som skulle funka bäst är Pice x1 kontakter (annars blir det klumpiga kontakter) eller att ha som ett instickskort som vissa SSD modeller du kanske tänkte mer på?

Jag personligen ser hellre att dom behåller sata lättare att ha 4 till 10 diskar till samma moderkort (blir svårare med pice hur det är designat idag).

Fast det var inte riktigt så jag menade heller Vad jag är ute efter är den, som det verkar, redundanta SATA-controllern. Kontaktdon kan man miniatyrisera om man vill det, och placeringen på moderkortet kan man väl också göra lite som man vill med, exempelvis kunde man ju sätta PCIe-portar dedikerade till lagringsenheter där SATA-anslutningarna sitter idag om man nu ersätter dessa med PCIe.

Och ja, när du nämner insticks-SSD:s, så har vi ju ännu en grej: det är väl ändå ett ganska nytt påfund, som inte är en så grundmurad standard som just SATA. Där om någonstans borde man ju köra direkt på PCIe-bussen, istället för att göra ytterligare en variant på SATA.

Jag förstår kort och gott inte varför man envisas med att använda en SATA-controller, som i sin tur förmodligen är kopplad på PCIe-bussen, när PCIe ensamt kunde göra samma jobb. Förutom prestandaförluster torde den där SATA-controllern innebära ökade produktionskostnader. Det måste finnas någon orsak till varför man inte gör det som jag helt missar, antingen den är teknisk, ekonomisk, eller helt enkelt bara en fråga om att SATA är så inkört i konsumentledet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaput:

Fast det var inte riktigt så jag menade heller Vad jag är ute efter är den, som det verkar, redundanta SATA-controllern. Kontaktdon kan man miniatyrisera om man vill det, och placeringen på moderkortet kan man väl också göra lite som man vill med, exempelvis kunde man ju sätta PCIe-portar dedikerade till lagringsenheter där SATA-anslutningarna sitter idag om man nu ersätter dessa med PCIe.

Och ja, när du nämner insticks-SSD:s, så har vi ju ännu en grej: det är väl ändå ett ganska nytt påfund, som inte är en så grundmurad standard som just SATA. Där om någonstans borde man ju köra direkt på PCIe-bussen, istället för att göra ytterligare en variant på SATA.

Jag förstår kort och gott inte varför man envisas med att använda en SATA-controller, som i sin tur förmodligen är kopplad på PCIe-bussen, när PCIe ensamt kunde göra samma jobb. Förutom prestandaförluster torde den där SATA-controllern innebära ökade produktionskostnader. Det måste finnas någon orsak till varför man inte gör det som jag helt missar, antingen den är teknisk, ekonomisk, eller helt enkelt bara en fråga om att SATA är så inkört i konsumentledet.

Du ligger efter för det är precis det som kommer hända med SATA Express
Det verkar som om det inte blir en SATA 4 utan de satsar på att köra direkt på PCIE istället. Det blir helt enkelt för svårt att få till 12 Gbit/s. Det är på väg till nästa version av SAS men det blir för dyrt så de hoppar över det. Här kan du läsa hur mycket som helst, direkt från gänget som bestämmer:
http://www.sata-io.org/technology/sataexpress.asp

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24