Intel vill se fler hybriddatorer med Android

Permalänk
Melding Plague

Intel vill se fler hybriddatorer med Android

Osäkerheten på datormarknaden i kombination med det svala intresset för Windows 8 får Intel att uppmana datortillverkarna till att ta fram fler hybriddatorer baserade på Google Android.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska man våga satsa på nåt liknande som pluggdator, eller blir man för "begränsad" då? Ej windows program m.m..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Snusfri

En hybrid med 12" minst 1080p IPS, Core i5, 128GB SSD, 8GB Ram för runt 5000:- så kan man kanske fundera på ett köp.
Dagens priser är på tok för höga.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Va? Android är på ARM och fungerar inte (vad jag vet) på x86 så varför skulle intel pusha på hårdvarutillverkare att adoptera Android? Borde inte det första steget vara att skapa en x86 port av android isf? Eller är det vad google kommer lansera på Google IO kanske?

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Va? Android är på ARM och fungerar inte (vad jag vet) på x86 så varför skulle intel pusha på hårdvarutillverkare att adoptera Android? Borde inte det första steget vara att skapa en x86 port av android isf? Eller är det vad google kommer lansera på Google IO kanske?

Intel kan köra sina X86 processorer på Android sen ett tag tillbaka av det jag vet så det ska inte vara några problem.

Ja datorer med Android hade kanske varit något. Känns dock som att detta konceptet ärväldigt likt Chromebooks fast med Android då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Inb4 Apple slutar köpa CPUer från Intel för att dem främjar Android.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av exodeus:

Va? Android är på ARM och fungerar inte (vad jag vet) på x86 så varför skulle intel pusha på hårdvarutillverkare att adoptera Android? Borde inte det första steget vara att skapa en x86 port av android isf? Eller är det vad google kommer lansera på Google IO kanske?

Intel har en x86-version av Android. https://01.org/android-ia/

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Sorry intel men tror inte det här skulle hjälpa. Industrin går ner på grund av att behovet att uppgradera för den vanliga användaren gör det.

Permalänk
Medlem

En annan lösning hade är en gammal favorit hos SweClockers, Windows 7. Men jag förstår att Intel inte vill att Microsoft ska ha allt för stor andel i framtiden. Dock känns Ubuntu som ett smartare vall än Android...

Jag skulle vilja våga säga att det är inte fel på Windows 8 i sig, utan konceptet; jag tror inte folk vill ha en pekskärm på en dator. Att byta till Android med samma touchkoncept tror jag inte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Intel kan köra sina X86 processorer på Android sen ett tag tillbaka av det jag vet så det ska inte vara några problem.

Skrivet av Andreas D:

Intel har x86-version av Android. https://01.org/android-ia/

wow! Det hade jag inte en aning om... hmm.. Skulle kunna bli riktigt intressant! Kanske äntligen börja hugga bort lite av Windows på marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En annan lösning hade är en gammal favorit hos SweClockers, Windows 7. Men jag förstår att Intel inte vill att Microsoft ska ha allt för stor andel i framtiden. Dock känns Ubuntu som ett smartare vall än Android...

Jag skulle vilja våga säga att det är inte fel på Windows 8 i sig, utan konceptet; jag tror inte folk vill ha en pekskärm på en dator. Att byta till Android med samma touchkoncept tror jag inte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. Android är kanon på bärbara enheter med touch och utan fysiskt tangentbord, men jag har svårt att se nyttan med det på en riktig PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dennis126:

Sorry intel men tror inte det här skulle hjälpa. Industrin går ner på grund av att behovet att uppgradera för den vanliga användaren gör det.

Eller hur... Varför skulle man betala dyra pengar för att uppgradera till något som knappt är bättre..

Funderade på att köpa dator ca. 2 år sedan, men gjorde inte det. Hårdvarumässigt känns det som om jag får nästan samma grejer idag som då för nästan samma pris. På mobilfronten så får man snart quadcore A15 SoC på nästan 2ghz mot dåtidens 1ghz dualcore A9... Vadå ojämn utveckling? Kanske Intel har snålat för mycket pga. bristande konkurrens?

Permalänk
Medlem

Android på en laptop är väl ännu värre än windows8 på en laptop?
Då tror jag mer på Ubuntu faktiskt, om de bara ser till att alla drivers funkar direkt ur kartong.

Men problemet för tillverkarna är ju fortfarande att ingen behöver uppgradera eftersom inga program kräver så mycket längre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

köra ett megabegränsat os med enbart appar på en pc? intel låter verkligen desperata om de tror att de ska konkurrera med surfplattor på det här viset, det är liksom eee pc fast 10 ggr sämre.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

köra ett megabegränsat os med enbart appar på en pc? intel låter verkligen desperata om de tror att de ska konkurrera med surfplattor på det här viset, det är liksom eee pc fast 10 ggr sämre.

Megabegränsat OS? Hur tänkte du där?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Ge mig en hybrid som kör Android och har möjlighet till Windows 8 utan att kosta 10 lax, då kan man snacka om det bästa från två världar. Annars kan man lika gärna bara köpa en surfplatta med tangentbord som tillbehör. Får man extra prestanda och TDP gentemot en surfplatta ska man kunna använda det till något vettigt tycker jag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

En annan lösning hade är en gammal favorit hos SweClockers, Windows 7. Men jag förstår att Intel inte vill att Microsoft ska ha allt för stor andel i framtiden. Dock känns Ubuntu som ett smartare vall än Android...

Jag skulle vilja våga säga att det är inte fel på Windows 8 i sig, utan konceptet; jag tror inte folk vill ha en pekskärm på en dator. Att byta till Android med samma touchkoncept tror jag inte på.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag tänkte när jag läste detta. Att byta ut ett OS optimerat för pekskärm mot ett annat optimerat för pekskärm tror jag inte är en smart lösning. Har dock inte kört Ubuntu så mycket så kan inte kommentera på det.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Megabegränsat OS? Hur tänkte du där?

Tror han menade att det inte har samma möjligheter som ett OS gjort för PC från början.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Det första jag tänkte på nät jag såg Andriod gubben med en Intel CPU i famnen:
Andriod: -Ohh Intel I want you inside of me!!! (If you know what I mean MEME)
Intel: -Oh yeahh! Giggity.

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

köra ett megabegränsat os med enbart appar på en pc? intel låter verkligen desperata om de tror att de ska konkurrera med surfplattor på det här viset, det är liksom eee pc fast 10 ggr sämre.

Håller helt med dig. Förstår inte hur android baserad bärbar/hybrid skulle kunna konkurrera med Windows 8. Vad finns det för möjlighet med en sån liksom?

Skiter fullständigt om det finns en Office variant från google. Vill göra mer med min bärbara/hybrid än att bara ordbehandla och surfa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Skiter fullständigt om det finns en Office variant från google. Vill göra mer med min bärbara/hybrid än att bara ordbehandla och surfa.

Fast behoven för majoriteten av användare skulle i stort sett fyllas av ett så pass enkelt upplägg.

Det gamla imperiet Wintel har haft svårt att snabbt nog svara upp mot förändringar på marknaden. Intel gör mig lite fundersam bl a med tanke på dess ambivalenta hållning till Android alternativ som Meego, för att sedan hoppa på igen med Tizen. Kanske är det här "gamlingarnas" svaghet, att de fegar ut och väntar tills någon annan satt bollen i rullning.

Permalänk
Medlem

Håller med Intel fullständigt, android har kommit så pass långt att det har passerat windows 8 på touchscreen baserade enheter. Enda nackdelen är avsaknande av program anpassade för en vanlig dator, alla programmen är ganska bantade för att funka bra med mobila enheter.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

detta skulle bara skjuta Intel själva i foten i längden. det kommer öka längden mellan utbytescyklerna då ingen längre kommer byta för att "datorn är sönder" Microsofts största gåva till maskintillverkarna är trots allt inbyggd självhjälp till självförstörelse.

inga fler gråvargar hos Elgigafanterna som vill byta ut sin numera långsamma laptop data efter 4-5 år.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Som någon sa tidigare, ubuntu känns som ett mer naturligt val. ARM-support och anpassat för pekskärmar (nu när unity används).

Permalänk
Medlem

Detta är så mycket att fästa sig vid, det är klart att Intel vill sprida ut sina ägg lite grand. De förlorar inget på att vara lite kaxiga och backa lite Windows konkurrenter vid sidan av. Precis som Microsoft inte vunnit något på Windows RT för ARM ännu, en ofärdig produkt som skapar en stor mängd inkonsekvens i deras lineup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4RZ:

Som någon sa tidigare, ubuntu känns som ett mer naturligt val. ARM-support och anpassat för pekskärmar (nu när unity används).

fast nu är säkert fokus på typiska plattfunktioner, då blir Ubuntu ungefär lika nödvändigt som Windows. och för det extra bruket som dubbelt OS efterfrågas så är säkert Windows ändå det som kommer "fungera bäst" för de som behöver. trist men fortfarande sant.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Roligt med flera operativsystem till dator!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller med. Android är kanon på bärbara enheter med touch och utan fysiskt tangentbord, men jag har svårt att se nyttan med det på en riktig PC.

Android är på tok för "enkelt" för att kunna användas på en vanlig PC.
Dock ser jag betydligt mer pontential i Googles utveckling än för de som utvecklar Ubuntu.
Skulle vara skit kul om Google fixar ett fullgott desktop OS likt Windows och OSX.

Permalänk
Medlem

Användbart jmf PC

Har ni prövat att använda tangentbord och mus till en android-enhet någongång? Det har jag, både med bluetooth och med en USB-OTG-kabel. Jag måste säga att upplevelsen var över förväntan. Android är redan anpassat för att fungera med mus och tangentbord. Det är bara att koppla in och mus och tangentbord fungerar på en gång. Systemet är också anpassat så att det går enkelt att navigera med dessa styrenheter.

Jag prövade att skriva ett dokument på motsvarande två A4 via plattan: det fungerade utmärkt. Upplevelsen var nästan densamma som på en PC! Det går också att skriva ut direkt från platta till skrivare. Den enda funktion jag saknar från en PC är spelmöjligheten för spel anpassade för Windows. Om jag hade den möjligheten så hade jag inte haft en enledning att ha en PC.

Ps. Detta är skrivet på min platta via ett vanligt fysiskt tangentbord. Ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Har ni prövat att använda tangentbord och mus till en android-enhet någongång? Det har jag, både med bluetooth och med en USB-OTG-kabel. Jag måste säga att upplevelsen var över förväntan. Android är redan anpassat för att fungera med mus och tangentbord. Det är bara att koppla in och mus och tangentbord fungerar på en gång. Systemet är också anpassat så att det går enkelt att navigera med dessa styrenheter.

Jag prövade att skriva ett dokument på motsvarande två A4 via plattan: det fungerade utmärkt. Upplevelsen var nästan densamma som på en PC! Det går också att skriva ut direkt från platta till skrivare. Den enda funktion jag saknar från en PC är spelmöjligheten för spel anpassade för Windows. Om jag hade den möjligheten så hade jag inte haft en enledning att ha en PC.

Ps. Detta är skrivet på min platta via ett vanligt fysiskt tangentbord. Ds.

Det går alldeles lysande, jag körde in android x86 ICS på min laptop i julas. Funkar klockrent med mus och tangentbord.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.