Permalänk

Är mitt tangentbord kört?....

På min 20:års dag ( självfallet ), var min mor tvungen att SMÄLLA upp dörren och skrämma livet ur mig. Så att jag spillde en hel kopp kaffe över mitt 2 veckors '' gamla ''tangentbord ( Blackwidow 2013 ). Panik, gick jag ut och kollade runt vad folk i samma sits har gjort och kom fram till att en dusch var det bästa sättet. Så jag tog av alla knappar och duschade av det tills allt vatten som kom ut var vatten och inte kaffe blandat.

Nu testade jag att koppla in det igen, vad som händer är att alla knappar är fel, t ex om jag tryckte på W, så stängdes fönster ner och backspace blev ?. Vet inte vad backspace blev men det blev en bockstav iaf när jag testade att skriva in lösen. Mitt andra tangentbord tog efter och alla knappar där blev också fel tills jag startade om datorn. Datormusen sluta också fungera helt random när tangentbordet var inkopplat.

Är det någon ide att vänta? Kanske räckte inte en dag för att låta det torka? Jag förmodrar att det inte finns någon garanti på detta? Och till slut, finns det något ställe jag kanske kan lämna in de på och få det lagat och cirkus hur mycket skulle det landa på?
Tragiskt..... Jag hade precis vant mig vid tangentbordet och la ut en rejäl slant på det..

Edit: Vet inte om det gör någon skillnad. Men det var vanligt svart kaffe, med en skvätt mjölk. Inget socker etc.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kolsyrad123:

På min 20:års dag ( självfallet ), var min mor tvungen att SMÄLLA upp dörren och skrämma livet ur mig. Så att jag spillde en hel kopp kaffe över mitt 2 veckors '' gamla ''tangentbord ( Blackwidow 2013 ). Panik, gick jag ut och kollade runt vad folk i samma sits har gjort och kom fram till att en dusch var det bästa sättet. Så jag tog av alla knappar och duschade av det tills allt vatten som kom ut var vatten och inte kaffe blandat.

Nu testade jag att koppla in det igen, vad som händer är att alla knappar är fel, t ex om jag tryckte på W, så stängdes fönster ner och backspace blev ?. Vet inte vad backspace blev men det blev en bockstav iaf när jag testade att skriva in lösen. Mitt andra tangentbord tog efter och alla knappar där blev också fel tills jag startade om datorn. Datormusen sluta också fungera helt random när tangentbordet var inkopplat.

Är det någon ide att vänta? Kanske räckte inte en dag för att låta det torka? Jag förmodrar att det inte finns någon garanti på detta? Och till slut, finns det något ställe jag kanske kan lämna in de på och få det lagat och cirkus hur mycket skulle det landa på?
Tragiskt..... Jag hade precis vant mig vid tangentbordet och la ut en rejäl slant på det..

Edit: Vet inte om det gör någon skillnad. Men det var vanligt svart kaffe, med en skvätt mjölk. Inget socker etc.

Vänta minst 72h innan du pluggar in elektronik som har utsatts för fukt. Stoppa gärna komponenten i en påse och sen påsen ner i en låda med ris eller annat fukta absorberande material.

Ska du tvätta elektronik så är det Batterivatten eller avjoniserat vatten som gäller.

Troligen är tangentbordet helt kört nu när du har startat den. Det kommer vara billigare att köpa ett helt nytt.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om dina föräldrar har drulleförsäkring så kan du betala självrisken på ca 1500kr men det får du även ett sprillans nytt Ducky för.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Inaktiv

Om du kopplar in elektronik som har kommit i kontakt med fukt/vatten så kan man säga att det kortsluts och allt hamnar på fel ställe så vänta tills fukten är borta!

Permalänk

HELVETE. Om man får säga så.

Tandläkargrejs på G dessutom, och jag har inte längre fri tandvård. 5000:- där och sedan tangentbordet 1300:- ... O.o. Kul saker som händer när man fyller år. Saker och ting verkar alltid finna mig vid sämst tillfälle.
Får ta och vänta tills tis/ons och testa igen. Det var dock konstigt att mitt gamla tangentbord också började att strula, o va tvungen att starta om datorn för att det skulle '' reseta '' och bli normalt igen. Sen att datormusen stängdes av :/.

Permalänk

Kopplade precis in det och testa igen. Det fungerar!!!!!!!!!!!!! <3
Brev rädd i måndags när det flippade ur totalt, men tis, ons gjorde skillnad. Hade väll rejält med tur, inga billiga grejor.
Tack för hjälpen ändå, ska köpa lite batterivatten så att jag har hemma ifall att :).