Permalänk
Medlem

Cerwin vega

Hej!
Undrar om någon vet hur cerwin-vega ve-8f är? Hur är ljudet? Kramftig bas? Funderar på köpa ett par. Ska ha dom i ett rum på cirka 12m2, räcker då dom högtalarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Provlyssna på klubben kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Provlyssna på klubben kanske?

Ingen möjlighet att kunna ta mig dit :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, eftersom man har olika preferenser, men för MIG skulle de definitivt spela tillräckligt högt och med tillräckligt (för mycket för min smak) med bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Svårt att säga, eftersom man har olika preferenser, men för MIG skulle de definitivt spela tillräckligt högt och med tillräckligt (för mycket för min smak) med bas.

Okej, vad använder du för förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Cerwin Vega är kända för att spela högt och med mycket bas, men audiofiler brukar inte tycka att de är så bra då de färgar ljudet ganska mycket och att basen låter men lyckas inte återge den på ett "korrekt" sett.
Många gillar Cerwin Vega ljudet och tycker "korrekta" högtalare låter dåligt så om du gillar mycket bas och höga ljudnivåer passar nog dessa ganska bra. Om du vill ha högtalare som låter mer "korrekt" ska du nog kolla på annat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickee_:

Okej, vad använder du för förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror knappast att han äger ett par av högtalarna med tanke på vad han skrev..

Jag drev ett par Cerwin Vega LS-15 med en http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3... förut. Tyckte det lät väldigt bra i början, men efter ett tag kände jag att ljudet liksom kändes livlöst. Så då uppgraderade jag mig med en effektförstärkare och en annan förstärkare fick agera försteg. Då lät det riktigt grymt. Men tror att den där skulle funka bra till de små åttorna faktiskt. Det var helt okej till mina 15" så då gissar jag att effekten blir ännu bättre till de där lite mindre Men jag vet inte, har inte hört de två kombinerade..

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag har ett par 15" Cerwin men känner inte att jag kan utnyttja ljud nivån i dem för jag har grannar och sen tycker jag att de har en svag ljudbild men mycket bas som sagt och det går att spela mycket högt, jag har bytt ut dem mot ett par JBL nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickee_:

Okej, vad använder du för förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en Topping TP20 MkII (http://www.tpdz.net/en/products/tp20mk2.htm), men om du tänker spela högt med mycket dunkadunka så bör du kanske ha en förstärkare med lite mer effektresurser, skulle jag kunna tänka mig.

Edit:
För för att klargöra så äger jag inte de högtalarna. Jag har ganska bra koll på vad Cerwin Vega levererar för typ av ljud och de levererar mycket ljud med lite väl mycket bas, för min personliga smak. Jag föredrar mer neutrala/"korrekta" högtalare. Vill man spela högt är CV dock vettiga.
Har du pengarna och platsen tycker jag att du ska titta på dessa:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-dynamite-10-v-2-bla...
De klarar spela med hög volym och mycket bas, men har, IMO, mer hifi-ambitioner än CV har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickee_:

Hej!
Undrar om någon vet hur cerwin-vega ve-8f är? Hur är ljudet? Kramftig bas? Funderar på köpa ett par. Ska ha dom i ett rum på cirka 12m2, räcker då dom högtalarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har dom högtalarna till surroundsystemet, som frontar.
Jag klarade mig utan subbas i flera år tills jag bestämde mig för att köpa en ändå bara för att.
För sin storlek basar dom galet mycket, solklart köp om du är ute efter basen. Mitt vardagsrum är för övrigt ungefär 25 kvadrat.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar.

Har även kollat på DALI concept 6 som dom har satt ner till 2698 från 5396 på HiFi-klubben. Är de bättre högtalare? Vill inte bara ha bas, ska även kunna spela musik och höra vad det är.

https://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_conc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relel:

Jag har dom högtalarna till surroundsystemet, som frontar.
Jag klarade mig utan subbas i flera år tills jag bestämde mig för att köpa en ändå bara för att.
För sin storlek basar dom galet mycket, solklart köp om du är ute efter basen. Mitt vardagsrum är för övrigt ungefär 25 kvadrat.

Okej, vad använder du för förstärkare till dom?

Permalänk
Medlem

Man får ju inte "bara bas" med CV, men de är mer "basglada" än många andra högtalare. Jag har inte hört Dali Concept 6, men utifrån andra Dali jag hört skulle jag gissa på att de är betydligt mer i min smak än CV VE-8F är. 2st 6.5" element ger större konarea än ett 8", men i regel lättare membran, så man får oftast en fastare och snärtigare bas och mellanregister och bättre transienter, om man ska generalisera lite. Det finns ju andra saker som påverkar ljudet.
Det är ju dock, som sagt, svårt detdär med ljud och vad som låter "bra", eftersom man tycker så olika och har hört/använt olika saker tidigare.

Permalänk
Medlem

Cerwin Vega är discohögtalare tycker jag.. DALI är bra prylar.

Permalänk
Medlem

Men med tanke på att jag lyssnar på mycket pop, rnb och sådan musik känns det som cerwin vegas högtalare passar bätte till det, plus att jag gillar kraftig bas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickee_:

Men med tanke på att jag lyssnar på mycket pop, rnb och sådan musik känns det som cerwin vegas högtalare passar bätte till det, plus att jag gillar kraftig bas.

En bra högtalare passar för all musik,varför skulle cv passar bättre till pop,rnb osv?
Med kraftig antar jag att du menar mycket bas,nån magsmocka tror jag dock inte du kan få utan att ruinera dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En bra högtalare passar för all musik,varför skulle cv passar bättre till pop,rnb osv?
Med kraftig antar jag att du menar mycket bas,nån magsmocka tror jag dock inte du kan få utan att ruinera dig.

Håller med. Vilken dum myt. Nästan lika dumt som att det finns subbasar som passar "bättre" till film än musik...

Permalänk
Rekordmedlem

Får väl slänga in att de flesta CV har mycket lite djupbas, den existerar i stort sett inte, så jag anser att de har oerhört lite bas
CV själva specar ve-8f att gå till 40Hz och det är inte särskilt djupt för en så pass stor högtalare.
De har däremot för hög nivå på mellanbasen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig för att köpa CV högtalarna, men vill även införskaffa en receiver. Har kollat lite på pioneer VSX-527 som endast kostar 1990 å¨netonnet, tror ni att den klara att spela dom högtalarna? Och om man ska börja med att köpa något av dom, vad ska man då börja med? Har en ganska tight budget.

Permalänk
Rekordmedlem

Receiven kan du använda till annat, funkar bra tex som hörlursdrivare, men högtalare utan förstärkare tar bara plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Men med tanke på att jag har en gammal Pioneer m-j300 förstärkare hemma så kanske den duger så länge tills jag har råd med en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

En bra högtalare passar för all musik,varför skulle cv passar bättre till pop,rnb osv?
Med kraftig antar jag att du menar mycket bas,nån magsmocka tror jag dock inte du kan få utan att ruinera dig.

Cerwin vega är ju överlag inget "finlir". De passar bra till dunka dunka musik pga sin överdrivna bummel bas, men låter definitivt inte bra med t.ex klassisk musik eller hårdrock.

Talar av egen erfarenhet, då jag har ägt ett par CW E-312.

Just nu har jag ett par Dali Zensor 7 som fronthögtalare i hemmabion. Låter betydligt bättre,och framför allt renare.

nickee: Visst! Köp ett par Cerwin vega högtalare, lira och ha kul med dom. Men jag tror nog du kommer ledsna på dom om något/några år. Det gjorde jag. Och ang, förstärkare, CW är ju lättdriven med hög känslighet, så din pioneer förstärkare bör fixa biffen gallant.
Annars så brukar kombinationen Nad/Cerwin vega var vanlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Cerwin vega är ju överlag inget "finlir". De passar bra till dunka dunka musik pga sin överdrivna bummel bas, men låter definitivt inte bra med t.ex klassisk musik eller hårdrock.

Talar av egen erfarenhet, då jag har ägt ett par CW E-312.

Just nu har jag ett par Dali Zensor 7 som fronthögtalare i hemmabion. Låter betydligt bättre,och framför allt renare.

nickee: Visst! Köp ett par Cerwin vega högtalare, lira och ha kul med dom. Men jag tror nog du kommer ledsna på dom om något/några år. Det gjorde jag. Och ang, förstärkare, CW är ju lättdriven med hög känslighet, så din pioneer förstärkare bör fixa biffen gallant.
Annars så brukar kombinationen Nad/Cerwin vega var vanlig.

Som sagt, har även kollat på dali conept 6, vet du hur dom är? Har dom bas likt CVs högtalare eller ska man köra på CVs om man vill ha bas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nickee_:

Men med tanke på att jag har en gammal Pioneer m-j300 förstärkare hemma så kanske den duger så länge tills jag har råd med en ny.

Ja om du redan har en förstärkare så kan du köpa högtalare först, helt oavsett om det blir CV eller nått annat, men ett bra alternativ kan vara att köpa begagnat, om du vill ha en golvhögtalare som går djupt i basen och låter bra för lite pengar istället för rocklådor så kolla efter Snell e2 och e3 och Dahlqvist DQ 8, de är mycket bra och brukar kosta 2-3000 begagnade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inte lyssnat på concept 6. Men jag skulle tänka mej att de har ungefär samma ljudkaraktär som Dalis, zensor serie.

Är du orolig för att det inte är tillräckligt med bas, så kan du ju alltid komplettera med en aktiv subwoofer. Då kommer du framför allt att få djupare bas än vad du får med cerwin vegas fullregisterhögtalare.

Permalänk
Medlem

Concept 6 är utan tvekan det bästa alternativet i den prisklassen. CV Ve8-f levererar inte det CV är kända för, dock så vill jag tillägga att concept 6 är aningen ljusa i karaktären men dom spelar korrekt och det är bättre upplösning.

MVH en HiFi Klubben anställd

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja om du redan har en förstärkare så kan du köpa högtalare först, helt oavsett om det blir CV eller nått annat, men ett bra alternativ kan vara att köpa begagnat, om du vill ha en golvhögtalare som går djupt i basen och låter bra för lite pengar istället för rocklådor så kolla efter Snell e2 och e3 och Dahlqvist DQ 8, de är mycket bra och brukar kosta 2-3000 begagnade.

Tack för tipset, ska kika runt lite

Permalänk
Medlem

är det bas du vill ha så är cerwin vega absolut rätt spår att gå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

är det bas du vill ha så är cerwin vega absolut rätt spår att gå.

Känner så också, eftersom jag lyssnar mycket house,pop

Permalänk
Rekordmedlem

Jag lyssnar på de flesta musikstilar, så jag vill ha djupbas och inte för mycket nivå på övre basen, jag har aldrig uppskattat CV och Infinitys SM serie, däremot JBL L och XL Fidelity är välbalanserade och bra rocklådor som kan spela starkt men ändå inte bryter ihop om man försöker med nått akustiskt som man vill ska låta neutralt.
CV innebär i många falla att man begränsar sin musiksmak, de ger en viss karaktär på alla musik som döljer övriga saker, de har dessutom i de flesta fall väldigt lite djupbas just för att de ska klara höga ljudtryck, men de höga ljudtrycken är ändå oanvändbara över 99% av den tid man spelar på dem.
Det kan vara roligt att spela starkt, men man gör det inte hela tiden och man kan ju fundera på om det är värt att offra ljudkvalitet för vardagsspelandet för att kunna spela starkt nån timme när man har fest (och kanske är onykter så man ändå inte hör särskilt bra)
Har man en neutral högtalare som inte är pytteliten kan man dessutom lägga på en eq som hissar 80-200 Hz med 3-6 dB så blir det ungefär samma sak, men det går att stänga av om man inte vill ha det när man spelar starkare eller när man vill ha neutralt ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.