DMG fil från Webhallen?

Permalänk

DMG fil från Webhallen?

Hallå.

Jag fick lite nostalgia och såg att Force unleashed - sith edition va billigt på webhallen som PC download så jag tog och köpte mig ett sådant.
2-3 timmar senare efter att ha laddat ner de 10,5gb så såg jag att det var en DMG-fil. Jag har försökt unzipa och öppna i daemon tools, finns det något sätt att öppna denna Mac fil på windows? Har extractat den med poweriso men kan inte öppna några filer alls i mappen som skapades....

Det stod inte att det var för Mac på webhallen..... Fick CD kod också såklart men den går inte på steam. Har aldrig behövt hålla på med såna här filer, är det något jag kan göra eller är det bara att maila webhallen? Jäkligt segt att de inte skriver att det är Mac innan man köper något.... Känner mig lite lurad -.-

Tack på förhand.

Permalänk

Jag såg dock nu efter att ha hundradupelt kollat att det faktiskt var en MAC loga på fodralet i bilden. Men det är ju inget man sitter och kollar efter direkt, om det är Mac så brukar det alltid stå också :/.... Kört? Eller går det ändå på windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsyrad123:

Jag såg dock nu efter att ha hundradupelt kollat att det faktiskt var en MAC loga på fodralet i bilden. Men det är ju inget man sitter och kollar efter direkt, om det är Mac så brukar det alltid stå också :/.... Kört? Eller går det ändå på windows?

Eftersom du köpte det på nätet är det 14 dagars returrätt enligt distansavtalslagen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Eftersom du köpte det på nätet är det 14 dagars returrätt enligt distansavtalslagen.

Ångerrätt på nedladdad mjukvara känns dock väldigt tveksamt..
Ett tips är dessutom att, om det fortfarande inte står något om Mac, printscreena sidan för att använda i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Ångerrätt på nedladdad mjukvara känns dock väldigt tveksamt..
Ett tips är dessutom att, om det fortfarande inte står något om Mac, printscreena sidan för att använda i framtiden.

Mjo det är sant, men snubben har ju inte förbrukat sin nyckel än, eftersom han inte ens kunnat installera spelet. Vidare så tycker jag att de får vara lite extra snälla om det var dålig information om vilken plattform produkten var avsedd för.

Edit: Är det denna? http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc_downloads/149840-star_... Står ju PC, men Mac på bilden. Helt klart webhallens fel.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Mjo det är sant, men snubben har ju inte förbrukat sin nyckel än, eftersom han inte ens kunnat installera spelet. Vidare så tycker jag att de får vara lite extra snälla om det var dålig information om vilken plattform produkten var avsedd för.

Vi måste skilja på ångerrätt och reklamationsrätt. Att vara snäll spelar ingen roll - om spelet nu låg sorterat som PC-spel ska det vara för PC, annars är det per definition produktfel.

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Mjo det är sant, men snubben har ju inte förbrukat sin nyckel än, eftersom han inte ens kunnat installera spelet. Vidare så tycker jag att de får vara lite extra snälla om det var dålig information om vilken plattform produkten var avsedd för.

Edit: Är det denna? http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc_downloads/149840-star_... Står ju PC, men Mac på bilden. Helt klart webhallens fel.

Exakt. Det är den.
Jag kollar ju liksom inte på varenda vrå av bilden direkt, utan jag läste bara PC. Det var inte förräns efter cirkus 5 timmar jag märkte att det var en Mac loga.....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Mjo det är sant, men snubben har ju inte förbrukat sin nyckel än, eftersom han inte ens kunnat installera spelet. Vidare så tycker jag att de får vara lite extra snälla om det var dålig information om vilken plattform produkten var avsedd för.

Edit: Är det denna? http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc_downloads/149840-star_... Står ju PC, men Mac på bilden. Helt klart webhallens fel.

Skrivet av sirnicke:

Vi måste skilja på ångerrätt och reklamationsrätt. Att vara snäll spelar ingen roll - om spelet nu låg sorterat som PC-spel ska det vara för PC, annars är det per definition produktfel.

Fast vad innebär det att kalla en Mac för PC? Är det någon form av definitv beskrivning av en dator som inte har OS X?
Ren undran bara, hur det ser ut legalt.

Kollar du på produktspecifikationen så står det klart och tydligt att det är för OS X.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Har råkat ut för samma sak!

Jag mailade Webhallen och förklarade att det klart och tydligt stod att spelet var till PC men fick trots detta Mac-versionen
Spelet ligger ju trots allt under PC-downloads, är det till Mac får de göra en Mac-download.

Fick pengarna tillbaka utan problem, så tycker absolut du ska maila dom

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Inaktiv

Webhallens listade undantag från ångerrätt.

"· En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. DVD-film) eller ett förseglat datorprogram/spel (inkl. konsolspel) och förseglingen har brutits. "

Tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast vad innebär det att kalla en Mac för PC? Är det någon form av definitv beskrivning av en dator som inte har OS X?
Ren undran bara, hur det ser ut legalt.

Kollar du på produktspecifikationen så står det klart och tydligt att det är för OS X.

Ur ett rent juridiskt perspektiv så är väl den fackliga betydelsen av Mac respektive PC inte speciellt relevant. Vad som är relevant är snarare vad Mac/PC betyder i vardagligt tal, eller vad Nisse i Hökarängen skulle uppfatta det som.

Jag har själv inte kollat på produktspecifikationen, men om det står där att spelet är till för OS X har jag svårt att tro att TS kan få rätt, juridiskt sett. Om Webhallen sedan ersätter TS av goodwill är det en annan sak.

Permalänk
Medlem

Enklast är väll att höra av sig till Webhallen, förklara misstaget och be om en Windowsnyckel istället. Antar att man kan kalla en Mac för PC (det är det ju egentligen) och framförallt om man läser systemkraven så står det ju minst Leopard som operativsystem. Håller dock med dig att det var "dåligt skyltat". Webhallen borde ju kompensera dig, känns som ett billigt sätt att behålla en kund...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Vi måste skilja på ångerrätt och reklamationsrätt. Att vara snäll spelar ingen roll - om spelet nu låg sorterat som PC-spel ska det vara för PC, annars är det per definition produktfel.

Nu vet jag inte om de ändrat sidan, men under PRODUKTSPECIFIKATION så står det att det:

Operating System 10.5.8 (Leopard), 10.6.2 (Snow Leopard)

Dessutom finns det inget som säger att en Mac inte skulle vara en PC. PC är väl ändå en persondator, alltså till skillnad från en server eller annan dator som man inte direkt interagerar med på "vanligt" sätt.

Varför PC vardagligt har kommat att betyda "windows-baserad" är lite av ett mysterium för mig. Den kan lika gärna köra Linux, OSX, eller Solaris...

Jag kan tycka att de skulle kunna vara tydligare (nämn det i titeln, eller ha en tydlig varningstext), men jag kan inte påstå att webhallen gjort "fel" här.

Jag ser två potentiella lösningar på problemet:
1. Försök häva köpet. Det kanske går att bevisa att du (TS) denne inte använt produktnyckeln?
2. Det kan gå att använda produktnyckeln till PC-versionen av spelet. En PC-image är bör inte vara svår att få tag på (du kan skicka ett pm om du behöver hjälp med det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sirnicke:

Ur ett rent juridiskt perspektiv så är väl den fackliga betydelsen av Mac respektive PC inte speciellt relevant. Vad som är relevant är snarare vad Mac/PC betyder i vardagligt tal, eller vad Nisse i Hökarängen skulle uppfatta det som.

Jag har själv inte kollat på produktspecifikationen, men om det står där att spelet är till för OS X har jag svårt att tro att TS kan få rätt, juridiskt sett. Om Webhallen sedan ersätter TS av goodwill är det en annan sak.

Du kan slå ett öga här

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/pc_downloads/149840-star_...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Dessutom finns det inget som säger att en Mac inte skulle vara en PC. PC är väl ändå en persondator, alltså till skillnad från en server eller annan dator som man inte direkt interagerar med på "vanligt" sätt.

Varför PC vardagligt har kommat att betyda "windows-baserad" är lite av ett mysterium för mig. Den kan lika gärna köra Linux, OSX, eller Solaris...

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Skicka ett mejl så löser det sig. Det är ett kategorimisstag.
Lite som att ha både spel till Nintendo DS och Nintendo 3DS i samma kategori. Det blir fel och en seriös återförsäljare bråkar inte med en kund för en bagatellsak som detta.

Permalänk

SKickade iväg ett mail där jag frågar dom ifall de har en nedladdning för windows. Tack för hjälpen, det var inte bara jag iaf.
Oftast ( eller.. ALLTID ) så skriver dom MAC när det inte är för windows, aldrig varit med om liknande problem förut. Lite surt bara.... Såg fram emot en nostalgia kick när jag kom hem, blev inte så :(.

Permalänk
Medlem

Och med det här vill du säga att Apple definerar begreppet i sin reklamfilm?

Permalänk
Webhallen

Hej!

Här har det blivit fel ja.
Vi får produkttext och titel osv. från tjänsteleverantören som tillhandahåller spelen (faktum är att vi inte ens kan ändra det på ett enkelt sätt fick jag erfara när jag nu tänkte gå in och lägga till "OBS: Detta är MacOS-versionen av spelet och det fungerar ej på Windows" men jag ska be vår IT-avdelning fixa det imorgon.)

Givetvis ska du absolut få pengarna tillbaka och även om det står att det är för MacOS längre ner i systemkrav så är det förstås missvisande när det ligger i en kategori som heter "PC Downloads".

Ursäkta besväret och tack för att du uppmärksammade oss på det hela.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

tjah svårare än så var det inte

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Inga meninglösa inlägg som +1 då dessa inte är tillåtna.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM