Hjälp med en HP Laserjet 3100 [Gammal]

Permalänk
Medlem

Hjälp med en HP Laserjet 3100 [Gammal]

Tjo, placerade denna tråd i kategorin "retro" eftersom den kändes mest passande eftersom skrivaren är äldre än 17 år, och det inte finns någon kategori för skrivare.

Jag har då alltså en HP Laserjet 3100 som är en gammal multiskrivare (fax, scanner och skrivare) och kan inte få ingång den på min windows XP, skrivaren har fungerat felfritt på våran windows 95a och fungerar där än idag men, den börjar vara gammal och segstartad och väldigt sällan använd, därför skulle jag gärna koppla in den i familjens windows XP om så verkar möjligt.

Så, skrivaren har en seriell port på baksidan som för tillfället kopplas rakt in i vår DELL Dimension 9150 i en "skrivarport" där jag utan problem kunde köra en HP Deskjet 320 (som för övrigt är ännu äldre), så porten fungerar felfritt bak i datorn.

Jag har även provat att köra skrivaren genom en seriell-USB sladd som jag fäste bak i en USB port, (som också fungerade bra med våran HP Deskjet 320) men när jag ansluter vår Laserjet 3100 så säger den sig vara urkopplad, och programmet som medföljer med drivrutinen säger samma sak.

Skrivaren fungerar utmärkt att kopiera med, så den är det nog inte något fel på häller. Jag kör Windows XP 32-bit Media center edition SP2 (legalt)

Åtgärder jag har testat för att få igång denna skrivare är:
-Testa ALLA skrivarporter som finns att välja på i windows.
-Ominstallera drivrutin med skrivaren ikopplad
-Ominstallera drivrutin med skrivaren urkopplad
-Kört en Seriell - Seriell kabel
-Kört en USB-Seriell kabel
-Googla i sinne och inse att många går med frågan obesvarad

Så ifall någon har den blekaste aning om vad som kan stå på, eller själv vart i denna situation, var god och hör av dig, Tack på förhand

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

http://download.cnet.com/HP-LaserJet-3100/3000-2116_4-120959....

Enligt HP skall den funka i XP, men det går inte att downloada drivers från HP direkt "due to licensing" terms...vad det nu innebär...men den finns på ovanstående länk

Lycka till!

// Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

http://download.cnet.com/HP-LaserJet-3100/3000-2116_4-120959....

Enligt HP skall den funka i XP, men det går inte att downloada drivers från HP direkt "due to licensing" terms...vad det nu innebär...men den finns på ovanstående länk

Lycka till!

// Lazze

Tack för svaret, infon och länken, olyckligtvis hjälpte det mig inte i jakten på att få ingång skrivaren. Jag provade att ominstallera Jetsuite (som programmet till skrivaren heter) och sedan installera drivrutinen, men det gav inget resultat. Har ominstallerat skrivaren 3-4 gånger men även där utan resultat.

Jag provade även alla portar med den drivrutinen som du länkade, men "no luck there" så, egentligen är jag tillbaka på ruta ett :/

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte säkert att felet är i skrivaren utan det kan bero på dina adaptrar, jag förstår inte riktigt hur du kopplat när du säger serieport, skrivaren har en parallellport och går du via flera olika adaptrar kan det bli fel där. Så hur ansluter du till den ? Har du provat direkt med en parallellkabel?
Länken var till en drivrutinspatch så den kräver nog att du har grunddrivern installerad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Skrivarport" bak på en dator är ofta en parallellport, är du riktigt säker på att skrivaren har serieport ?

Det "normala" är att man har parallellport till skrivaren, även om det finns serieanslutna.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ja, den skrivaren har parallellport, länka din adapter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

En massa svar

Först och främst ursäkta mitt sena svar, jag har haft mycket att göra...

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att felet är i skrivaren utan det kan bero på dina adaptrar, jag förstår inte riktigt hur du kopplat när du säger serieport, skrivaren har en parallellport och går du via flera olika adaptrar kan det bli fel där. Så hur ansluter du till den ? Har du provat direkt med en parallellkabel?
Länken var till en drivrutinspatch så den kräver nog att du har grunddrivern installerad.

Ja, jag har installerat "grunddrivrutinen"
kopplingen mellan min skrivare och dator ser ut så här

denna sitter då fast bak i datorn (och jag tror det är en seriellport ) och kortet är av en annan modell, men ruggigt lik ^^

Jag har även provat med en USB adapter till en Deskjet 320, det gick finfint ^^

Skrivet av Karaff:

"Skrivarport" bak på en dator är ofta en parallellport, är du riktigt säker på att skrivaren har serieport ?

Det "normala" är att man har parallellport till skrivaren, även om det finns serieanslutna.

jag har alltså INTE en sådan här, sen namnet på porten e jag osäker på

Skrivet av muppens:

Ja, den skrivaren har parallellport, länka din adapter.

Jag har exakt en sådan som på denna bild:

men jag kan alltså koppla genom adapter: Dator (USB) -> (Adapter) -> (Skrivarsladd) -> (skrivare)
ELLER utan, direkt in i datorn: Dator ("skrivarport") -> (Skrivarsladd) -> (Skrivare)
Hoppas ni förstod min lite lustiga förklaring ^^
Ingen av dessa fungerar med min HP Laserjet 3100

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

För under 900 kr kan du köpa tex en sådan här:

http://www.inet.se/produkt/3505942/samsung-scx-3405

Bara ett litet tipps, istället för att lägga ner massa energi på den där gamla skrivaren du har.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Skrivaren har en parallellport, inte en sirielport.

Det bästa är alltså att köra med en sådan här kabel om du ska köra USB:

Den kan du koppla in rakt in i skrivaren från datorns USB-port.

EDIT:
Är du säker att din paralellport är aktiverad i BIOS på din dator.
Ser du en paralellport i enhetshanteraren i Windows?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Rekordmedlem

Det du visar upp är samma port men med olika kontakter, men det är en parallellport som främst användes för skrivare hursomhelst.
Har du ett expansionskort i datorn eller sitter porten på moderkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du visar upp är samma port men med olika kontakter, men det är en parallellport som främst användes för skrivare hursomhelst.
Har du ett expansionskort i datorn eller sitter porten på moderkortet ?

Eouw...hehe, det visste jag inte ^^ aja, nog om det I guess, det är (som på bilden) ett expansionskort och med drivrutiner från en CD vi hade hemma ^^

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Rekordmedlem

Om du använder ett expansionskort, hur vet du att det är korrekt ? Har du testat det med nån annan enhet eller gjort nått test som visar att skrivaren är ok?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte bara jag som envisas med att köra urgamla skrivare. Har en Deskjet 400 från 1998 i drift än med en USB skrivaradapter. Adaptern måste sitta i "rätt" uttag i datorn annars vägrar den skriva ut...

Permalänk
Medlem

Att porten på skrivaren inte är av typen centronics betyder inte att det är en serieport, även om centronics är den vanliga typen på gamla "LPT" anslutna skrivare.

Först och främst måste du veta att du har rätt port i datorn och skrivaren, koppla ihop en serieport och en parallellport blir fiasko.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av päpplet:

Inte bara jag som envisas med att köra urgamla skrivare. Har en Deskjet 400 från 1998 i drift än med en USB skrivaradapter. Adaptern måste sitta i "rätt" uttag i datorn annars vägrar den skriva ut...

Jag tycker många äldre skrivare är mycket bra. Hade tex själv en HP Laserjet 4 ett bra tag in i 2000-talet.
Allt handlar om VAD för skrivare vi pratar om. Den som trådskaparen har är ju inte den absolut bästa laserskrivare och tror även patronerna är jäkligt dyra.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Eouw...hehe, det visste jag inte ^^ aja, nog om det I guess, det är (som på bilden) ett expansionskort och med drivrutiner från en CD vi hade hemma ^^

Åter, ser du parallellporten (LPT1) i enhetshanteraren i Windows?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag tycker många äldre skrivare är mycket bra. Hade tex själv en HP Laserjet 4 ett bra tag in i 2000-talet.
Allt handlar om VAD för skrivare vi pratar om. Den som trådskaparen har är ju inte den absolut bästa laserskrivare och tror även patronerna är jäkligt dyra.

Min skrivare var urkass redan som ny. Långsamma utskrifter och löjligt låg upplösning men då jag fått tag på billiga patroner till den här och där och enbart skriver ut text har den fått fortsätta vara i drift.
Ända fördelen med den är att den tar lite plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du använder ett expansionskort, hur vet du att det är korrekt ? Har du testat det med nån annan enhet eller gjort nått test som visar att skrivaren är ok?

Jo, jag har som sagt kört min trogna HP Deskjet 320 på detta sätt, det gick felfritt

Skrivet av päpplet:

Inte bara jag som envisas med att köra urgamla skrivare. Har en Deskjet 400 från 1998 i drift än med en USB skrivaradapter. Adaptern måste sitta i "rätt" uttag i datorn annars vägrar den skriva ut...

Haha, det är rätta takter, det där med "rätt" usbport har jag också på en av mina datorer.

Skrivet av Karaff:

Att porten på skrivaren inte är av typen centronics betyder inte att det är en serieport, även om centronics är den vanliga typen på gamla "LPT" anslutna skrivare.

Först och främst måste du veta att du har rätt port i datorn och skrivaren, koppla ihop en serieport och en parallellport blir fiasko.

...Ehm, för att förenkla det hela så här har nu ett TON med bilder
http://picturepush.com/public/12819731 Sladd som sitter bak i skrivare (aldrig sett denna sorten förut...)
http://picturepush.com/public/12819839 Uttag bak i skrivaren (observera den lilla storleken)
http://picturepush.com/public/12819855 Andra änden av sladden bak i skrivaren
http://picturepush.com/public/12819863 Uttag bak i datorn
hoppas att detta förklarar nånting ^^

Skrivet av Knashatt:

Jag tycker många äldre skrivare är mycket bra. Hade tex själv en HP Laserjet 4 ett bra tag in i 2000-talet.
Allt handlar om VAD för skrivare vi pratar om. Den som trådskaparen har är ju inte den absolut bästa laserskrivare och tror även patronerna är jäkligt dyra.

Jag har och använder en HP Laserjet 4 på min dator :3 ( jag bor i ett hem med många gammla skrivare ) det är en STJÄRNskrivare btw :}

Skrivet av Knashatt:

Åter, ser du parallellporten (LPT1) i enhetshanteraren i Windows?

Ursäkta för detta, men svarar på denna då jag får tid, hinner inte nu :/

Skrivet av päpplet:

Min skrivare var urkass redan som ny. Långsamma utskrifter och löjligt låg upplösning men då jag fått tag på billiga patroner till den här och där och enbart skriver ut text har den fått fortsätta vara i drift.
Ända fördelen med den är att den tar lite plats

Min har inte några sådana problem, men min tar också ganska mycket plats

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│