TSMC tar över 100 procent av Apples processortillverkning för Iphone 2014

Permalänk
Melding Plague

TSMC tar över 100 procent av Apples processortillverkning för Iphone 2014

Apple lämnar Samsung och låter den taiwanesiska halvledarjätten TSMC ta över all tillverkning av systemkretsar för 2014-års modell av Iphone.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om de pallar trycket, många kretsar som ska göras.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Finns det någon insatt som kan förklara vad det här kan få för inverkan på marknaden? Med Apple som kund kommer TSMC ha möjlighet att forska "snabbare" så att intel får en konkurrent eller påverkar detta egentligen inte så mycket?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Apple är ändå inte helt fri från samsung då de fortfarande kommer att göra skärmar och minnen. Skärmar har jag iof för mig att Apple har alternativa tillverkare och minnen finns det några andar också.

Det mest intressanta vore om uppgifterna endast gäller iphone och inte ipad. Det har ryktas lite (väldigt löst) om att det kommer att bli x86 processorer i iPad (och köra OSx isället för iOS).

Permalänk
Medlem

Försökte hitta på något roligt skämt om 100% tsmc tillverkade, men jag är inte så rolig som jag trodde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CTH:

Apple är ändå inte helt fri från samsung då de fortfarande kommer att göra skärmar och minnen. Skärmar har jag iof för mig att Apple har alternativa tillverkare och minnen finns det några andar också.

Det mest intressanta vore om uppgifterna endast gäller iphone och inte ipad. Det har ryktas lite (väldigt löst) om att det kommer att bli x86 processorer i iPad (och köra OSx isället för iOS).

Med tanke på att Windows nu finns på surfplattor med x86 så är ju Apple så illa tvungna att hänga på trenden. De som ska vara ledande på inovationer kan ju inte sitta där med en förvuxen mobiltelefon i plattan när värsta konkurrenten har en hel dator i den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Jag tror nog apple vet vad det gör, och har fått ett bra avtal. Dessutom ger de la en ritning till den som ska tillverka grejerna, så tror inte det blir någon skillnad för någon som köper en iphone 2014.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på att Windows nu finns på surfplattor med x86 så är ju Apple så illa tvungna att hänga på trenden. De som ska vara ledande på inovationer kan ju inte sitta där med en förvuxen mobiltelefon i plattan när värsta konkurrenten har en hel dator i den.

Är bara Sweclockers-nördar som vill ha en dator i surfplattan, vanligt folk vill köra appar från Appstore/Play.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Är bara Sweclockers-nördar som vill ha en dator i surfplattan, vanligt folk vill köra appar från Appstore/Play.

Vad baserar du detta på? Jag tror att de flesta vill ha det som funkar smidigast och bäst...tror inte att vanliga ARM appar har en chans mot fullfjädrade x86 program när det kommer till kritan...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Det finns nog flera anledningar att byta, bland annat att man som produkttillverkare inte vill bara ha en ensam producent av delar. Då sitter man riktigt i skiten om de börjar obstruera eller typ att ett par fabriker hamnar under vatten eller ngt.

Bättre att sprida riskerna och se till att det finns andra producenter som kan ta hand om de volymer och "yield" som det pratas om. Om samsung har monopol är det inte bra för någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Det finns nog flera anledningar att byta, bland annat att man som produkttillverkare inte vill bara ha en ensam producent av delar. Då sitter man riktigt i skiten om de börjar obstruera eller typ att ett par fabriker hamnar under vatten eller ngt.

Bättre att sprida riskerna och se till att det finns andra producenter som kan ta hand om de volymer och "yield" som det pratas om. Om samsung har monopol är det inte bra för någon...

Nu så sprider de ju inte riskerna med att låta TSMC ta över 100% av tillverkningen. Fast jag tror itne att de hade mycket av ett val, de enda som kan tillverka det apple vill är TSMC, Intel och Samsung (reserverar mig för att ha glömt någon) och Intel verkar köra på non-competing products endast och samsung är ju en direkt konkurrent så då finns det bara TSMC kvar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mfm:

Är bara Sweclockers-nördar som vill ha en dator i surfplattan, vanligt folk vill köra appar från Appstore/Play.

Det tror jag inte ett dugg på. Jag tror att folk vill kunna använda samma program på alla sina plattformar för det är enklast så. Speciellt nu när gränsen mellan surfplatta och laptop börjar suddas ut i och med alla hybrider som kommer. Varför nöja sig med en begränsad version av ordbehandlare när man kan använda samma som på sin vanliga dator?

Sen ska ju Apple enligt egen utsago ligga i framkant av teknik och innovation. Då kan de inte låta konkurrenterna springa om med så enkla saker som en hybrid mellan surfplatta och laptop som kör x86. Lär ju bara vara en tidsfråga innan de släpper en egen hybrid för det passar ju bra in i deras mål med Macbook Air och Ipad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zotamedu:

Det tror jag inte ett dugg på. Jag tror att folk vill kunna använda samma program på alla sina plattformar för det är enklast så. Speciellt nu när gränsen mellan surfplatta och laptop börjar suddas ut i och med alla hybrider som kommer. Varför nöja sig med en begränsad version av ordbehandlare när man kan använda samma som på sin vanliga dator?

Sen ska ju Apple enligt egen utsago ligga i framkant av teknik och innovation. Då kan de inte låta konkurrenterna springa om med så enkla saker som en hybrid mellan surfplatta och laptop som kör x86. Lär ju bara vara en tidsfråga innan de släpper en egen hybrid för det passar ju bra in i deras mål med Macbook Air och Ipad.

Jag kör atm HP 8570w med HP Elite pad 900 och Lumia 920 och, jag testade på jobbet innan macbook pro retina 15 tums ipad och iphone 5.

JAG gillar mer windows 8 mot Apple om man har alla 3 saker Windows 8 padda dator och telefon.

Funkar hur bra som helst.

Det är högst personligt kan man bara säga.
Hp har redan en as nice hybrid. Denna http://www8.hp.com/se/sv/products/tablets/product-detail.html... dock kostar den, jag har testat den och funkar hur bra som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Jag kör atm HP 8570w med HP Elite pad 900 och Lumia 920 och, jag testade på jobbet innan macbook pro retina 15 tums ipad och iphone 5.

JAG gillar mer windows 8 mot Apple om man har alla 3 saker Windows 8 padda dator och telefon.

Funkar hur bra som helst.

Det är högst personligt kan man bara säga.

Och det är där Apple har en del att hämta. De har ju redan ett ekosystem som arbetar väldigt bra tillsammans. Att då få in en platta eller en hybrid med Osx passar ju deras system perfekt. Fast de kanske är rädda att folk då skulle köpa en hybrid istället för en Macbook och en Ipad. Det vore ju lite dåligt för deras försäljning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Det handlar om kvalitet, men inte kvalitet på det du får i handen utan kvalitet i produktionen som blir till kostnader för den kontrakterade producenten och Apple om den inte är hög nog. Det ligger i Apples intresse att hålla exemplarvariansen så låg som möjlig, den enda "ryska roulette" sak jag kan erindra mig var differansen i hastighet mellan Samsung och Toshiba SSDs i Air modellerna som upptäktes på modellerna som kom 2011. Dock har jag märkt att komponenterna blir billigare och av sämre kvalitet alt efterhand som en produkt åldras och Apple fasar ut den. Iphone 3Gs skärm på en nyare modell från 2012 var enligt mig inte lika bra som den som originalt satt på 2009 års modell. Detta är i och för sig en naturlig del av produktion, att hitta billigare ersättningskomponenter alt eftersom och optimera processen, men det är tråkigt när nyare modell har sämre specifikation än den gamla.

Skrivet av CTH:

Nu så sprider de ju inte riskerna med att låta TSMC ta över 100% av tillverkningen. Fast jag tror itne att de hade mycket av ett val, de enda som kan tillverka det apple vill är TSMC, Intel och Samsung (reserverar mig för att ha glömt någon) och Intel verkar köra på non-competing products endast och samsung är ju en direkt konkurrent så då finns det bara TSMC kvar.

Ja, du glömde GlobalFoundries, största oberoende efter TSMC. Det är not inte så lätt att sprida tillverkningen av CPUer mellan flera olika Fabs med olika interna processer. Vad jag vet finns det ingen som tillverkar samma design hos fler kokurrerande fabs, men kan ju ha fel. Men de kanju sprida olika modeller mellan fabriker, men eftersom de är så lika så blir det dubbla kostnader av anpassningen till varje producent. Lättare att byta fabriker över tid tror jag, och sprida modellerna i olika klasser där man låter många produkter ligga kvar på en äldre fab. Intel måste förr eller senare börja producera kokurrerande CPUs eller SOCs, om de inte gör det så är det antingen för att de blir så dominerande att hindrar utvecklingen eller att de förlorar betydelsen helt. Det finns en intressant artikel om ämnet här: THE INTEL OPPORTUNITY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

Nu så sprider de ju inte riskerna med att låta TSMC ta över 100% av tillverkningen. Fast jag tror itne att de hade mycket av ett val, de enda som kan tillverka det apple vill är TSMC, Intel och Samsung (reserverar mig för att ha glömt någon) och Intel verkar köra på non-competing products endast och samsung är ju en direkt konkurrent så då finns det bara TSMC kvar.

Nejdå, det finns GlobalFoundries, IBM, UMC, Fujitsu, STM, TI som alla är fullt kapabla. Det finns några andra som också sitter på 300mm fabs och 300mm fabs helt dedikerade till minnestillverkning. GloFo och IBM delar verktyg och process med Samsung så det är lätt att flytta produkter än att designa om mot helt andra fabs/processer. Samsung anläggning i Texas är inte särskilt stor, det är ingen megaanläggning som TSMCs huvudfabs särskilt inte innan sådär 2011-12 samarbetet finns där för att deras designteam kommer från ett företag som arbetat nära Samsungs fab i Texas och designat grejer med Samsung tidigare. Samsungs Texasfab har kunder som Qualcomm med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Med tanke på att Windows nu finns på surfplattor med x86 så är ju Apple så illa tvungna att hänga på trenden. De som ska vara ledande på inovationer kan ju inte sitta där med en förvuxen mobiltelefon i plattan när värsta konkurrenten har en hel dator i den.

Ta efter Microsofts koncept lär de knappast göra efter alla klagomål på deras implementation. OK för att det kan vara kul att köra samma program på många plattformar, men vi lär knappast se ett "Modern UI" med apple-tappning. Dessutom verkar många ha bytt/funderar på att byta till apple just på grund av Microsofts implementation av "dator i plattan". Så de är nog snarare glada.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Är väl Sharp som gör skärmarna sen ett par år tbx efter de första uppmärksammade tvisterna i media om patenten?

Sen är det väl fortf Apple som utformar/designar hårdvaran? Så jag tror nog inte (hoppas) det ska tummas på någon kvalité i slutändan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Är väl Sharp som gör skärmarna sen ett par år tbx efter de första uppmärksammade tvisterna i media om patenten?

Sen är det väl fortf Apple som utformar/designar hårdvaran? Så jag tror nog inte (hoppas) det ska tummas på någon kvalité i slutändan.

Det är i huvudsak LG, Sharp och Samsung som tillverkar skärmar till Apples datorer, Apples pekplattor och Apples mobiler. Du har hittat Samsung även i t ex Retina iPad samt Retina MacBook Pro 15.4. De är inte ute ur bilden på något sett. Sharp kan inte leverera särskilt mycket. De använder även AUO och Chimei. Bland annat en del AUO för iPad mini. iMacs och Cinema Display har kört LG IPS-paneler länge nu. Självklart skiljer kvalitén på sånt som skärmar som underleverantörerna designar helt själva. Det betyder också att sådana som Ondo kan sälja plattor med exakt samma skärm.

Apples SoC är ganska custom vid det här laget, men mycket är såklart IP de köper in, designverktyg och bibliotek de köper in eller använder specifikt mot fab, grafikprocessorn är IP (PowerVR) från en annan part, de har inga integrerade modem eller liknande. Det är sånt som klockfrekvenser och strömförbrukning som skiljer mellan olika processer/anläggningar i slutändan men man kan inte jämföra olika generationer och designer på det sättet. Det finns inget som tyder på att Apple skulle sky paneler, DRAM, NAND, SSD-kontrollers osv från Samsung för den delen så använder andra skärmpanelstillverkare drivkretsar från Samsung och Samsung själva använder numera Sharp (de har anläggningar som knappt går på halvfart) som de äger 3% av för vissa paneler/produkter. Apple använder en hel drös med leverantörer, särskilt till produkterna som levereras i massor tiotals miljoner om året och det är ofta 3 st olika tillverkare för sånt som paneler. Det är inget vanliga kunder märker av, även om panelerna inte är identiska i sina egenskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nejdå, det finns GlobalFoundries, IBM, UMC, Fujitsu, STM, TI som alla är fullt kapabla.

Av de du nämner är det väl bara GF som skulle kunna ta hela Apple produktionen av t.ex. nästa SOC med tanke på produktionskapacitet och tillverkningsprocess? UMC var ju tidiga till 28nm, men tror inte de har kapaciteten att ta Apple utan att producera för lager ett år först

Skrivet av Tozzi:

Sen är det väl fortf Apple som utformar/designar hårdvaran? Så jag tror nog inte (hoppas) det ska tummas på någon kvalité i slutändan.

Ja, jag är av den uppfattning att Apple styr skärm och batteri produktionen i högre grad än vad många tror.

Permalänk
Medlem

Det det enda foxcon gör assembly eller vad? ROC kanske inte kan tävla mot PRC i manfolk och löner, men det ser ut som TSMC fortfarande konkurerar ut seoul och shanghaibaserade konkurenter i vissa segment. Intressant.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nejdå, det finns GlobalFoundries, IBM, UMC, Fujitsu, STM, TI som alla är fullt kapabla. Det finns några andra som också sitter på 300mm fabs och 300mm fabs helt dedikerade till minnestillverkning. GloFo och IBM delar verktyg och process med Samsung så det är lätt att flytta produkter än att designa om mot helt andra fabs/processer. Samsung anläggning i Texas är inte särskilt stor, det är ingen megaanläggning som TSMCs huvudfabs särskilt inte innan sådär 2011-12 samarbetet finns där för att deras designteam kommer från ett företag som arbetat nära Samsungs fab i Texas och designat grejer med Samsung tidigare. Samsungs Texasfab har kunder som Qualcomm med flera.

Man ska inte glömma toshiba heller, de är sataniskt stora fast nästan osynliga.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple gör alltså avkall på kvaliteten för gammalt grålls skull? Det rimmar illa med deras målsättning att erbjuda bra hårdvara. Samsung gör bäst skärmpaneler och grymma minnen, så det blir ju ett nerköp att de byter.

Apple använder såvitt jag vet Sharps/LGs paneler i sina enheter.
Är väl dumt att fylla Samsungs kistor med pengar när de är deras största konkurrent? Tror knappast det gör ngn skillnad kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Av de du nämner är det väl bara GF som skulle kunna ta hela Apple produktionen av t.ex. nästa SOC med tanke på produktionskapacitet och tillverkningsprocess? UMC var ju tidiga till 28nm, men tror inte de har kapaciteten att ta Apple utan att producera för lager ett år först

Ja, jag är av den uppfattning att Apple styr skärm och batteri produktionen i högre grad än vad många tror.

Alla av dem har i princip kapacitet till Apples produktion, när det gäller enskilda SoC-modeller åtminstone, det är bara deras mobila SoCar det handlar om. UMC har kapacitet om sådär 2 x 50 000 wafers per månad. Dvs de kan ta hela Apples processorproduktion. GloFo kan ta hela. De skulle i teorin kunna dela ut produktionen mellan IBM, Samsung och GloFlo eftersom de delar process, designverktyg osv i praktiken måste du nästan dela produktionen över flera anläggningar vilket som när det gäller sådana volymer, iaf om du ska göra stora chip – det finns anledning att de inte kör A6or, A6X eller A5X chip överallt. UMC och TSMC är de enda som kör riktigt stora fabs med allt på samma plats.

Apple använder fortfarande battericieller från Samsung och batterimodultillverkare från främst Taiwan. De kan inte styra vem som levererar celler för skulle de välja fel skulle de inte få några batterier. Bli förseningar osv när de ska fasa in nya grejer. Apple är inte så intresserade så de kan få någon egen kemi så de beställer helt enkelt batterier av sina Taiwanesiska leverantörer som i sin tur använder LG Chem, Samsung SDI, Sony osv. Det finns knappast avtal som förbjuder batteritillverkaren att byta celler vid behov för de kan ju ha god anledning att göra det så det sourcas från olika källor både hos underleverantörerna och från Apple. De är inte direkt inblandad i leveranser av celler eller liknande utan det får ju deras underleverantörer se till att det fungerar.

judgen, Toshiba är en av de som mest producerar minnen. Minnestillverkare som Micron, Toshiba, SanDisk i mindre mån, SKHynix, Elpida med flera är relativt anonyma och har ofta fabs helt dedikerade till detta, då det skiljer sig en hel del i processerna så kan man inte räkna in sånt i foundrytjänster för mikroprocessorer på senaste processen rakt av, det är något de måste specialisera sig emot.

Permalänk
Medlem

Ja, vad jag menar är att man nog hittar många som arbetar med batterier hos Apple och att dessa personer sannolikt har en stor del av den komptens som leverantörerna har om just batterikemi, beteende vid olika temperatur etc. Apple är sjuka på att vilja kontrollera alla externa beroenden till sina produkter. Apple Intel sammarbetet är ett bra exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Foxconn är för övrigt också ett plast/kemibolag som kör processorsocket, kontaktdon och annat. Det alla hundratusentals arbetare i fastlandet gör är montering, tillverkning av kretskort, sitta och skruva på slutmonteringen för hand och liknande. Apples chassin görs t ex av en tillverkare i Taiwan. Foxconn har väl börjat med sådant som slutmontering av LCD-paneler alltså att de får in glas utan backlight från tillverkarna. De gör en massa saker. De är ju en komplett ODM, inte bara kontrakttillverkare.

Halvledartillverkning finns i Kina och deras inhemska bolag har börjat satsa på nyare teknik, men tillverkare från andra länder vill inte riktigt lägga sina mest avancerade anläggningar där ännu. Sånt som paneler domineras av Sydkorea, Japan och Taiwan, de kan få ut fler paneler per anläggning och med högre kvalité. Där är det fortfarande rätt svårt att bara köpa utrustning och börja tillverka, upphovsmännen och de som står för forskningen är också de som tillverkar. Det är ju ändå de som satsar och investerar som får något. Sådana som Japan vill inte direkt släppa iväg teknik heller. De som vänder det ryggen till blir utan. Har du inga produktionsanläggningar konkurrerar du ju inte.

Permalänk
Medlem

Så sant! Skönt med lite höjd på diskussionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ja, vad jag menar är att man nog hittar många som arbetar med batterier hos Apple och att dessa personer sannolikt har en stor del av den komptens som leverantörerna har om just batterikemi, beteende vid olika temperatur etc. Apple är sjuka på att vilja kontrollera alla externa beroenden till sina produkter. Apple Intel sammarbetet är ett bra exempel på detta.

Ändå har du inte egna kretsar för att kontrollera batterierna, laddning eller för strömförsörjning. De kan bestämma sig för 3.7V LiPo och total kapacitet efter samarbete med batteripacktillverkaren, men knappast säga att Samsung inte får leverera celler till batterierna då de inte riktigt bestämmer vem som tillverkar celler eller vem som sitter på kapaciteten. Apple kör off the self de med, och när de lägger ut det på underleverantörer så blir det ju i praktiken de som är ansvariga för lagerhållning, leveranser och källmaterialen. Det Apple kan styra här är ju egentligen bara mjukvaran som sköter och tar hand om batteriet och laddning. Apple är ändå en av de som visat att de inte vill integrera och bestämma över allt själva. De har inte egna modem, de har inte egna WiFi-kretsar osv. De köper inte upp massor teknik och tillverkning med sin pengahög.

Permalänk
Medlem

Spännande!
Kan fortfarande inte fatta hur Apple och Samsung har kunat "hålla sams" på denna nivån med tanke på allt som här hänt, verkar ju helt otroligt