Windows 8 "Blue" släpps under året

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 "Blue" släpps under året

Microsoft bekräftar att det blir en större uppdatering av Windows 8 innan årsskiftet. På dagordningen står tätare integrering med Microsofts tjänster och justeringar baserade på användarnas feedback.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gå direkt till skrivbordet utan att passera Metro/Modern?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Så... Vad kommer det kosta? Om något?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

haha lätt att ja åter säger PASS på detta.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

"The Windows Blue update is also an opportunity for us to respond to the customer feedback that we’ve been closely listening to since the launch of Windows 8 and Windows RT."

Säger hon det så lär ju den gamla startmenyn komma tillbaka.... Lär ju inte hända.

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant och se om det kostar eller inte, som tur är har man ju MSDN access men intressant i alla fall...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det kunde ha varit spännande. Dock säger hon till ABC news att Modern UI kvarstår och att de är principfasta med sin inrikning av Windows 8. http://abcnews.go.com/Technology/microsoft-windows-blue-bring...

Vi som undviker Windows 8 på grund av att Microsoft inte tillhandlahåller en startmeny som alternativ till Modern UI och/eller för att vi inte är nöjda med hela "Windows 8-filosofin" lär alltså inte ha mycket att hämta ur "8.1".

Frågan är vad för "feedback" de påstår ha tagit till sig. Det enda de som klagar klagar på är ju just Modern UI/avsaknaden av startmeny och de bitarna lyssnar de ju uppenbarligen inte på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Gå direkt till skrivbordet utan att passera Metro/Modern?

Det ryktas om att det ska fixas samt en "startknapp". Men modern UI blir dessvärre kvar så jag tror den här uppdateringen blir främst för dem redan frälsta.

Skrivet av Printscreen:

Så... Vad kommer det kosta? Om något?

Vi får se. Microsofts plan har från början varit att gå mot snabbare release-perioder, likt Apple's Mac OSX. Så det är stor chans att den kommer kosta men vi får se som sagt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Värt att nämna är att 100 miljoner sålda licenser nästan är identiskt med antalet sålda licenser som Windows 7 hade vid samma tidpunkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har bara en fråga - vad kostar det för oss som redan har Win8?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Om det inte finns en startmeny hoppas jag de tar betalt så man kan bojkotta skiten.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Entusiast

Skulle kunna sitta med mitt trogna Windows 7 till 2020 om det är så, det enda som kommer få mig att byta är när spel börjar kräva senare operativsystem än Windows 7 eller när spelprestandan påverkas markant i ett nytt operativsystem

Typo
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

...så de säger egentligen ingenting om vad som kommer i uppdateringen? (Utom det där med tätare integrering av molntjänster vilket i alla fall jag inte har hört någon uttryckt önskan om)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Tätare integration med Microsofts tjänster?

...

Det låter ju riktigt lovande! Då kanske jag ska ta bort min google mail, avinstallera dropbox, köpa office och ersätta photoshop med paint. För det var ju vad användarna bad om! Tur att Microsoft lyssnar på feedbacken från kunderna iaf.

Permalänk
Snusfri

Bara bra att dom behåller ModernUI som är en startmeny och inte tar tillbaka den gamla förlegade versionen.

Vill man prompt ha en sådan så finns det många 3'e parts program för det.

påhopp på andra medlemmar borttaget
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerat*

Påhopp/klagande på andra medlemmar borttaget. Tråden handlar om nyheten, vad andra medlemmar har uttryckt för åsikter på andra ställen hör inte hit.

Permalänk
Medlem

Ingen startmeny, inget Windows 8/Blue för mig.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Värt att nämna är att 100 miljoner sålda licenser nästan är identiskt med antalet sålda licenser som Windows 7 hade vid samma tidpunkt.

Och värt att nämna är att det var utan att det var billigt som snor (i jämförelse med normalpris) direkt efter release.

Man undrar ju egentligen hur många licenser som hade sålts utan att de skulle ha använt den strategin, hade det gjort någon större skillnad på licenserna sålda via OEM etc etc.

För vi kan ju bara anta att större delen av de påkallade 100 miljonerna licenser är via OEM.

Permalänk
Avstängd

Så Windows 8 är nya Vista, nya Windows Me.

Alla som kör på Windows 7 kan lugnt hoppa över Windows 8 och gå direkt till Windows Blue istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så Windows 8 är nya Vista, nya Windows Me.

Alla som kör på Windows 7 kan lugnt hoppa över Windows 8 och gå direkt till Windows Blue istället.

Tror de kan hoppa över Blue med.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bara bra att dom behåller ModernUI som är en startmeny och inte tar tillbaka den gamla förlegade versionen.

Vill man prompt ha en sådan så finns det många 3'e parts program för det.

Jag hatar inte Windows 8, eller Modern UI. Jag hatar att man inte kan välja en klassisk startmeny.

För oavsett vad startskärmen än är, så är den i fullskärm och det är främst det som stör mig. Global sök skall de ju återinföra, så då är det bara ett irritationsmoment kvar, nämligen att menyn inte går att växla till att bara ta upp en bit av skärmen om man vill.

Jag tycker inte att de ska ta bort det som redan finns då det finns folk som uppskattar det, men det skulle inte vara skadligt för någon om man fick VÄLJA. Det har man alltid fått göra innan så det är inget nytt.

Eftersom du nu är sådan motståndare till att låta användarna välja vilket gränssnitt från Microsoft (inte tredje part) de föredrar får du gärna förklara varför.

Den här diskussionen hade över huvud taget inte existerat om man fick välja, och folk som inte kan med Modern UI låter bli att installera Windows 8, eller tar till tredjepartsprogram, så Microsoft vinner ju över huvud taget inget på att slopa valfriheten. Om man inte gillar något lär man inte gilla det mer när lite tid har förflutit heller. New coke är ett exempel på det. Kolla upp.

Jag vill kunna se mina redan öppna program när jag öppnar nya. Lös det med Modern UI och utan tredjepartsprogram så byter jag direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Jag hatar inte Windows 8, eller Modern UI. Jag hatar att man inte kan välja en klassisk startmeny.

För oavsett vad startskärmen än är, så är den i fullskärm och det är främst det som stör mig. Global sök skall de ju återinföra, så då är det bara ett irritationsmoment kvar, nämligen att menyn inte går att växla till att bara ta upp en bit av skärmen om man vill.

Jag tycker inte att de ska ta bort det som redan finns då det finns folk som uppskattar det, men det skulle inte vara skadligt för någon om man fick VÄLJA. Det har man alltid fått göra innan så det är inget nytt.

Eftersom du nu är sådan motståndare till att låta användarna välja vilket gränssnitt från Microsoft (inte tredje part) de föredrar får du gärna förklara varför.

Den här diskussionen hade över huvud taget inte existerat om man fick välja, och folk som inte kan med Modern UI låter bli att installera Windows 8, eller tar till tredjepartsprogram, så Microsoft vinner ju över huvud taget inget på att slopa valfriheten. Om man inte gillar något lär man inte gilla det mer när lite tid har förflutit heller. New coke är ett exempel på det. Kolla upp.

Jag vill kunna se mina redan öppna program när jag öppnar nya. Lös det med Modern UI och utan tredjepartsprogram så byter jag direkt.

Säger det samma, hatar att det inte finns global sökning så jag köpte Start8 pallade inte längre.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

windows 8 bästa OS som en annan använt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Har bara en fråga - vad kostar det för oss som redan har Win8?

Det kommer presenteras inom ett par veckor, håll ut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det kommer presenteras inom ett par veckor, håll ut!

Hoppas på ett introduktionserbjudande som Win8 hade

Sen håller jag med Ozzed att man skulle kunna välja om man vill ha klassiskt startmeny eller inte på Desktop versionen av Win8.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Intressant också att hon säger att IDCs siffror om den minskade PC-försäljningen inte riktigt överensstämmer med de siffror Microsoft ser med antalet aktiverade Windows 8-licenser hos slutkund. Kanske går inte PC-försäljningen så dåligt som befarats tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Tror de kan hoppa över Blue med.

Beror på hur det blir...
Om Windows Blue har klassiska startmenyn så blir det ju som Windows 7 med service pack.
Det blir bra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Beror på hur det blir...
Om Windows Blue har klassiska startmenyn så blir det ju som Windows 7 med service pack.
Det blir bra då.

Visst då kommer det uppgraderas. Om inte tror jag intresset kommer vara svalare än för W8.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

100 miljoner sålda är ointressant. Vad som är intressant är hur många av dessa licenser som nått slutanvändare då hög andel av den statistiken är OEM.

Lyssnat på feedback säger de. Förblir rent bullshit tills det faktiskt syns.

Permalänk

Hoppas att det kommer en del buggfixar med. Som det är nu klarar jag inte av det.

Jag använder eyefinity när jag spelar och går ur det när jag tex surfar, genom Windows inbyggda verktyg win + p.
I sjuan gick detta utan problem, men i åttan så kraschar det varje gång jag går ur eyefinity. Alla program stängs ner och jag kommer till inloggningsskärmen. Det var det som fick bägaren att rinna över för mig.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se