Permalänk

Blanda RAM minnen

Tjena Sweclockers, jag undrar om man kan blanda detta http://www.corsair.com/cmv4gx3m1a1333c9.html med ett av detta http://www.corsair.com/vengeance-8gb-dual-channel-ddr3-memory... och framförallt om mina delar här under klarar det

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650

Permalänk
Medlem

Det bör gå fint

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Inaktiv

Ja det kommer gå men Vengeance-minnena kommer klocka ner sig till 1333MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Ja det kommer gå men Vengeance-minnena kommer klocka ner sig till 1333MHz.

Ja men det gör ALLA minnen, även om du har likadana osv

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:

Inte för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Nej. Bara att ladda upp XMP i BIOS (om moderkortet stödjer det) och sedan är det bara att tuta och köra. Och Ja, det går att blanda men Ramstickorna kommer att klocka ner sig i takt med det "slöare" minnet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Inte för mig.

Så du tog ett par 1600MHz (eller högre) minnen och kasta in i burken. och då gick dom inte i 1333MHz?
Dom sätts alltid i default dvs 1333MHz, så länge du inte aktiverat XMP / överklockat eller ändrat liknande intällningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Bara att ladda upp XMP i BIOS (om moderkortet stödjer det) och sedan är det bara att tuta och köra. Och Ja, det går att blanda men Ramstickorna kommer att klocka ner sig i takt med det "slöare" minnet.

Ja men då överklockar man skiten ju. standard så sätter moderkortet dom i 1333MHz tills du överklockar aktiverar XMP eller liknande

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:

Så du tog ett par 1600MHz (eller högre) minnen och kasta in i burken. och då gick dom inte i 1333MHz?
Dom sätts alltid i default dvs 1333MHz, så länge du inte aktiverat XMP / överklockat eller ändrat liknande intällningar

Nej. Jag körde med Ripjaws 2133MHz och de ställdes automatiskt in på 2133MHz på mitt ASRock Pro4 moderkort och om du inte tror mig... hepp.. synd. Jag kan tyvärr inte göra något mer för att övertyga dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Ja men då överklockar man skiten ju. standard så sätter moderkortet dom i 1333MHz tills du överklockar aktiverar XMP eller liknande

Knappast. 1600MHz är en garanterad klock på minnena och kommer från fabrik. Standardklocken ligger på 1600MHz. Moderkortet klockar däremot ner minnena när du inte har XMP igång.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Jag skulle då inte blanda minnen, även om det kan fungera. Det är alltid bäst att bios känner av exakt samma inställningar för alla minnen, det kan alltid hända att nån av stickorna inte rullar 100% med lägre/högre timings. Det är inte bara de 4-5 timings som visas i spec som bör vara samma, utan alla 100st man ser i bios. Men så är jag lite kräsen och vill ha extrem stabilitet också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Knappast. 1600MHz är en garanterad klock på minnena och kommer från fabrik. Standardklocken ligger på 1600MHz. Moderkortet klockar däremot ner minnena när du inte har XMP igång.

Det är ju samma sak jag sitter och säger!

Moderkortet sätter minnena i 1333MHz.(då det är en säker klockfrekvens som är 100% stabilt på moderkortet osv) och så länge man inte aktiverar XMP (eller om moderkortet gör det själv som det verkade göra för en nisse här)
eller du överklockar dom "vanligt" så kommer alla minnen vilken MHz det än är på dom gå i 1333MHz

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:

Moderkortet sätter minnena i 1333MHz.(då det är en säker klockfrekvens som är 100% stabilt på moderkortet osv) och så länge man inte aktiverar XMP (eller om moderkortet gör det själv som det verkade göra för en nisse här)
eller du överklockar dom "vanligt" så kommer alla minnen vilken MHz det än är på dom gå i 1333MHz

Du kan kalla mig Mattias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du kan kalla mig Mattias.

Va ? XD

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solding:
Citat:

(eller om moderkortet gör det själv som det verkade göra för en nisse här)

^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solding:

Så du menar att när ett grafikkort klockar ner sig ute vid skrivbordet och återgår till normal klock när man belastar kortet så är det alltså en överklock? Bara för moderkortet klockar ner minnena så klockar man inte upp dessa genom att aktivera XMP som är INTE är en överklockningsfunktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att när ett grafikkort klockar ner sig ute vid skrivbordet och återgår till normal klock när man belastar kortet så är det alltså en överklock? Bara för moderkortet klockar ner minnena så klockar man inte upp dessa genom att aktivera XMP som är INTE är en överklockningsfunktion.

Men för f*n. Jag har inte sagt att XMP är en överklockningsfunktion?
Har Bara sagt att minnena går i 1333MHz sålänge man inte aktiverar XMP eller överklockar dom.
Tror vi stoppar diskussionen här

Ha det

Visa signatur

Permalänk

Tack för hjälpen!

Visa signatur

AMD FX-8320 | 32 GB | AMD R9 285 | Asus M5A97 R2.0 | Corsair VS650