Permalänk

Nya fonter. Inconsolata i terminal, berry i dwm-bar. gillas skarpt.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Sötast

Min första riktiga erfarenhet och full övergång har gjort de senaste veckorna från windows till Arch Linux.

Arch må vara en hel del att göra från grunden, mycket frågor som nybörjare, mycket saker man hade svårt att förstå, men tack vare den totalt övergrymma wikin så kan man verkligen ta sig dit man vill nästan helt utan depression

Jag har tidigare provat lite ubuntu och sådant men då aldrig haft orken att sätta mig in i det, tack vare Arch så är det både roligt, intressant och enormt givande att lära sig, som det känns nu så kommer jag aldrig att se tillbaka till Windows, men det får tiden avgöra

Känslan av att endast ha exakt det man vill ha installerat är enorm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Min första riktiga erfarenhet och full övergång har gjort de senaste veckorna från windows till Arch Linux.

Arch må vara en hel del att göra från grunden, mycket frågor som nybörjare, mycket saker man hade svårt att förstå, men tack vare den totalt övergrymma wikin så kan man verkligen ta sig dit man vill nästan helt utan depression

Jag har tidigare provat lite ubuntu och sådant men då aldrig haft orken att sätta mig in i det, tack vare Arch så är det både roligt, intressant och enormt givande att lära sig, som det känns nu så kommer jag aldrig att se tillbaka till Windows, men det får tiden avgöra

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23896733/arch.png

Känslan av att endast ha exakt det man vill ha installerat är enorm.

Du har ju nästan exakt samma skrivbord som jag

Permalänk
Medlem

https://www.dropbox.com/s/4t15ro2g5mrsmti/Sk%C3%A4rmbild%20fr...
Fick en gammal asus eee, la in ubuntu 13.04. Tråkigt att unity inte alls ville rulla på datorn.. aja rolig leksak.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd

Slackware med KDE 4.10.3:

http://fc05.deviantart.net/fs71/f/2013/131/3/2/kde_transparen...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk

Manjaro linux ganska ny installerad med en arch-conky.

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

varför kör så många manjaro nu? för att det är coolt med arch och att det äntligen finns en dist med gui installer?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

varför kör så många manjaro nu? för att det är coolt med arch och att det äntligen finns en dist med gui installer?

Förmodligen. Arch börjar bli mainstream nu också, du får nog gå över till LFS om du vill fortsätta att vara cool.

Edit: s/LMS/LFS.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Vad tycker du om nya elementary OS? Värt att installera betan?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av highsound:

Vad tycker du om nya elementary OS? Värt att installera betan?

Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt! Jag spenderar inte så mycket tid vid datorn nu för tiden och vill ha något som bara fungerar utan pyssel och underhåll. Och hittils har eOS fungerat ypperligt för mig! Den jobbigaste buggen jag stött på hittils är att Lightdm inte vill starta vid boot ibland.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hund:

Förmodligen. Arch börjar bli mainstream nu också, du får nog gå över till LFS om du vill fortsätta att vara cool.

Edit: s/LMS/LFS.

Det räcker nog med Gentoo. Man behöver inte gå ända ner till LFS. (Linux From Scratch)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Det räcker nog med Gentoo. Man behöver inte gå ända ner till LFS. (Linux From Scratch)

Om jag spenderade mer tid vid datorn eller hade en laptop hade jag absolut lagt in Gentoo eller Arch igen. LFS känns lite OP.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Gentoo är inget vidare, kör Funtoo istället.
Dock vill jag inte kompilera från sås, så jag kör Arch.
Önskar det fanns en Funtoo med binär pakethantering...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Gentoo är inget vidare, kör Funtoo istället.
Dock vill jag inte kompilera från sås, så jag kör Arch.
Önskar det fanns en Funtoo med binär pakethantering...

Det lär ju inte hända då det är precis motsatsen till varför gentoo/funtoo och dess föregångare skapades.

Permalänk

Laptopen med Ubuntu. Har tyvärr ett SiS grafikkort i den så kan inte få den att köra annan upplösning än 1024x768...

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Skrivet av aluser:

Det lär ju inte hända då det är precis motsatsen till varför gentoo/funtoo och dess föregångare skapades.

Stämmer, men i stort sett det enda minimalistiska med binär hantering är Arch och/eller Slack, om man ignorerar Debian m.fl.
Jag vill ha kraften från pacman / emerge , ett överlägset Init-system (inte sysvinit eller vad fan det hära nya kallas) och binärhantering.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Markthegreat:

Stämmer, men i stort sett det enda minimalistiska med binär hantering är Arch och/eller Slack, om man ignorerar Debian m.fl.
Jag vill ha kraften från pacman / emerge , ett överlägset Init-system (inte sysvinit eller vad fan det hära nya kallas) och binärhantering.

Skapa din egen dist då?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Skapa din egen dist då?

Försvinner inte poängen med att kunna vara lat/bekväm då?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:

Försvinner inte poängen med att kunna vara lat/bekväm då?

Det kan du vara sen, i all oändlighet.

Vi/Ni kanske kan starta en tråd om det här istället för att offtopic-bajsa den här tråden?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Hur har du fått till "menu-knappen" samt taskbaren att vara fristående och övriga nederdelen transparent? Något särkilt tema?
Vill få det att se ut som ditt skrivbord inklusive cairodock..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Hur har du fått till "menu-knappen" samt taskbaren att vara fristående och övriga nederdelen transparent? Något särkilt tema?
Vill få det att se ut som ditt skrivbord inklusive cairodock..

Cinnamon har ett sådant tema, http://cinnamon-spices.linuxmint.com/themes/view/104

Permalänk
Medlem

Arch Xfce4, Cairo dock, Conky klocka.

Klicka på bilden för full storlek.

Permalänk

Det blev funtoo efter senaste Arch-beslutet.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Bantat ner lite.

Clean:

Fake busy:

Openbox @ Archlinux

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

http://a.pomf.se/5Nc2.png

Det blev funtoo efter senaste Arch-beslutet.

Vad har dom nu hittat på?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Vad har dom nu hittat på?

Flyttat alla binärer till /usr/bin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Flyttat alla binärer till /usr/bin.

Skickades från m.sweclockers.com

Just ja.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Ren:

Smutsig:

Visa signatur

Arch Linux + Mate + Herbstluftwm = <3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.