Så här ligger det till, jag har bestämt mig att uppgradera från min gamla Samsung syncmaster 940BW @ 1440 x 900. Jag har valt ut Eizo Foris FS2333 och Asus PB238Q som potentiella kandidater, skärmarna är ganska lika på papperet, IPS, 60hz, Full-HD. Jag har valt ut IPS-skärmar då jag tycker fördelarna med det är mer tilltalande än fördelarna med en snabb TN-skärm, likväl är det så att jag har tänkt spela en hel del och vill att det ska kännas bra.
Ta en titt på dessa tester, Eizon är lite snabbare på papperet, men tror ni att man märker någon skillnad i praktiken? Recensenterna hävdar att den mest aggresiva overdrive-inställningen på Eizon är kass, så om man sänker den blir det väl ca. samma responstid som på Asusen:
Eizo foris FS2333: http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-eizo-foris-...
Asus PB238Q: http://www.prad.de/en/monitore/review/2011/review-asus-pa238q...
Är det värt att gå för en Eizo? Eller ska jag nöja mig med den billigare Asus:en? Det verkar tyvärr som att båda skärmar har problem med backlight bleed och/eller IPS glow, någon som har erfarenheter och kan dela med sig? Är den ena värre än den andra?
Tack
Kan rekommendera EIZO som tillverkar/inköpare osv.
Har dock ingen 2333 men har 3 stycken 2331. Lirar mycket sc2 och på 2331 som har en ms på 8. märker jag inget lagg och så alls. underbara färger och svarta. Har väldigt lite bleeding i mina skärmar, så jag ser det inte ens. Bara på en helt svart bild om ja lyser på skärmen med en lampa xD.
2331 är ccfl panel, jag tycker de är mycket bekvämare ljus och färger, känner inte alls att jag behöver ips. Betraktnings vinkeln är också väldigt bra
och de ligger på ca 1700 nu, så de är riktigt fint pris på dem. Köpte mina för ca 2200.
Ok, jag tänkte uppdatera denna tråden och säga att jag köpte en FS2333, mitt intryck är blandat. Färgerna är fantastiska, svärtan är dålig, betraktningsvinklarna är som väntat.
Det som jag är lite upprörd över är responstiden på 3,4 ms, jag kan säga direkt att marknadsförningen inte talar om hela sanningen. 3,4ms gäller nämligen på den högsta overdrive-inställningen ("enhanched"), och den är i praktiken helt obrukbar då det blir stora svarta/vita spår efter saker och ting så fort det rör sig. Resultatet är att man är tvungen att sätta ner overdrive till "Standard" och då är det samma responstid som på vilken som helst annan IPS-panel (eller rättare sagt PLS, för det är en Samsung PLS-panel som sitter i fodralet).
Något annat som jag inte gillar är mjukvarufunktionerna (som väntat), smart insight och allt vad det heter. Det är bara post-processing som gör att allt ser helt idiotiskt manipulerat ut, vem vill använda något sådant? Tänk att de har lagt pengar på att utveckla något som ingen kommer att använda?
Slutsatsen är att man borde köpa en sån här istället:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452608
Min bror köpte nämligen en sådan och jag kan säga att upplevelsen i praktiken är densamma (det är samma paneltyp, ser ingen skillnad på dem, faktiskt hade samsungen lite bättre svärta men det kan vara tillfälligt) men till en betydligt lägre prislapp. Den fungerar precis lika bra för gaming som Eizon.
Säger inte att Eizon är ett dåligt köp, för all del den är fantastisk att titta på, men det känns lite tråkigt att slösa bort över 1000kr på ingenting.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.