Jättejobbigt ljud från datorn. Vart kommer det ifrån?

Permalänk

Jättejobbigt ljud från datorn. Vart kommer det ifrån?

Hej!

Det är så att min dator ger ifrån sig ett konstigt ljudn och njag tror att jag kommer bli galen snart om jag får höra det mer. Ljudet har funnits där länge men då hörde man inget, nu sedan 2 eller 3 veckor tillbaka har det bara blivit värre. Här är en fil med ljudet. http://www45.zippyshare.com/v/70051913/file.html
Från vilken komponent tror ni ljudet kommer ifrån?

Hälsningar
SwordSoldier

specs i sign

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Vågar inte tanka ner det pga kan vara virus. Har du öppnat lådan och lyssnat vart ljudet kommer ifrån? t.ex. från nätagget, grafikkortet osv. Misstänker att det kan vara coilwhine du hör.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Hej!

Det är så att min dator ger ifrån sig ett konstigt ljudn och njag tror att jag kommer bli galen snart om jag får höra det mer. Ljudet har funnits där länge men då hörde man inget, nu sedan 2 eller 3 veckor tillbaka har det bara blivit värre. Här är en fil med ljudet. http://www45.zippyshare.com/v/70051913/file.html
Från vilken komponent tror ni ljudet kommer ifrån?

Hälsningar
SwordSoldier

specs i sign

Lägg istället upp ljudet på youtube, hundra gånger bättre än det där sättet så att folk slipper oroa sig över virus etc

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Lägg upp på youtube istället

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Lägg istället upp ljudet på youtube, hundra gånger bättre än det där sättet så att folk slipper oroa sig över virus etc

Skrivet av matnojje:

Lägg upp på youtube istället

ok

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Permalänk

Till er som inte lyssnat, det verkar vara en fläkt med som går på högvarv och/eller har dåligt lager. Öppna upp chassit och ta reda på vilken fläkt det är. Troligtvis är det ena eller båda fläktarna på grafikkortet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Till er som inte lyssnat, det verkar vara en fläkt med som går på högvarv och/eller har dåligt lager. Öppna upp chassit och ta reda på vilken fläkt det är. Troligtvis är det ena eller båda fläktarna på grafikkortet.

ok kan det vara chassifläktarna? För ett sätt och dölja ljudet är och sätta grafikkortsfläktarna på högsta då de överröstar det andra ljudet. Fast man vill ju helst ha det tyst så det funkar inte så bra.

OCh hur lägger jag upp det där ljudet på youtube (så ni andra kan höra) står bara failed to convert file.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är lättare att utesluta saker om du kopplar ur hårddiskar, chassi fläktar och tar bort grafikkortet.

Är ljudet fortfarande kvar tar du ut nätagget så att du lättare kan avgöra om ljudet kommer från den eller det som är kvar i datorn.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det är lättare att utesluta saker om du kopplar ur hårddiskar, chassi fläktar och tar bort grafikkortet.

Är ljudet fortfarande kvar tar du ut nätagget så att du lättare kan avgöra om ljudet kommer från den eller det som är kvar i datorn.

testar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stanna en fläkt åt gången med fingret och se när det blir tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

ok kan det vara chassifläktarna? För ett sätt och dölja ljudet är och sätta grafikkortsfläktarna på högsta då de överröstar det andra ljudet. Fast man vill ju helst ha det tyst så det funkar inte så bra.

OCh hur lägger jag upp det där ljudet på youtube (så ni andra kan höra) står bara failed to convert file.

Är det en mp3 fil du försöker ladda upp? Det måste vara i film format som t.ex. wmv eller avi. Går ej ladda upp mp3.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Är det en mp3 fil du försöker ladda upp? Det måste vara i film format som t.ex. wmv eller avi. Går ej ladda upp mp3.

ok vet du någit bra convert program? det är en .ga fil.

EDIT Något bra fläkt bra ni känner till, har testat speedfan men det var dåligt. JAg vet att jag kan googla men jag föredrar tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är CPU fläkten som går emot kabeln (om du nu har stockfläkten).

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Det känns som att det är CPU fläkten som går emot kabeln (om du nu har stockfläkten).

Har testat och ta ut båda chassifläktarna ljudet kvarstod. Tänkte ta ut ?-pins kontakterna från grafikort men var rädd att förstöra något då jag inte vet hur man tar ut dem. Det ser inte ut som CPU-fläkten nuddar någon kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Har testat och ta ut båda chassifläktarna ljudet kvarstod. Tänkte ta ut ?-pins kontakterna från grafikort men var rädd att förstöra något då jag inte vet hur man tar ut dem. Det ser inte ut som CPU-fläkten nuddar någon kabel.

Ta absolut inte ut GPU kabeln om du inte är säker på vad du gör.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tvivlar på det. Hans ljud fil var i 3ga formatet som är det format gamla mobiltelefoner använder när man spelade in något.

Permalänk
Medlem

ta inte ur pci-e medans datorn är igång bara heh... även strömkablar och saker som drar åt sig lite ström ska vara urladdade...
du kan stanna fläktarna med fingrarna som tidigare sagt istället för att dra ur dem (var försiktig med cpu fläkten bara stanna inte den helt utan gör så den varvar ned med fingret eller penna (trycker mot ena kanten vid motorn) och se om ljudet minskar :3)
kika även temperaturer med hwmonitor ifall grafikkortet eller något går varmt när du inte gör någonting... då är det antagligen damm ifall det är över 45c idle

msi afterburner så borde du kunna justera fläktarna på grafikkortet om inte msi gjort egen pcb eller plockat lite komponenter och satt dit billigare varianter så den styrs via ett fast värde som de satt själva...

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av azz0n^:

Ta absolut inte ut GPU kabeln om du inte är säker på vad du gör.

därför jag inte gjorde det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

ta inte ur pci-e medans datorn är igång bara heh... även strömkablar och saker som drar åt sig lite ström ska vara urladdade...
du kan stanna fläktarna med fingrarna som tidigare sagt istället för att dra ur dem (var försiktig med cpu fläkten bara stanna inte den helt utan gör så den varvar ned med fingret eller penna (trycker mot ena kanten vid motorn) och se om ljudet minskar :3)
kika även temperaturer med hwmonitor ifall grafikkortet eller något går varmt när du inte gör någonting... då är det antagligen damm ifall det är över 45c idle

msi afterburner så borde du kunna justera fläktarna på grafikkortet om inte msi gjort egen pcb eller plockat lite komponenter och satt dit billigare varianter så den styrs via ett fast värde som de satt själva...

grafik kortet ligger på 34

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

därför jag inte gjorde det.

Vadå, är det inte du som byggt datorn?
Kan man sätt i en sladd så kan man ta loss den också.

Permalänk
Medlem

Det är bara att stoppa en fläkt i taget med fingret och släpp igen efter någon sekund. Helt onödigt att dra ur kablar här och där..

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vadå, är det inte du som byggt datorn?
Kan man sätt i en sladd så kan man ta loss den också.

du verkar inte ha monterat en dator förut hör jag för alla grafikkort jag har ägt de senaste 10 åren har kommit med kylaren monterad och inkopplad iaf

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Det är bara att stoppa en fläkt i taget med fingret och släpp igen efter någon sekund. Helt onödigt att dra ur kablar här och där..

//Lasse

Skrivet av Oliver91:

du verkar inte ha monterat en dator förut hör jag för alla grafikkort jag har ägt de senaste 10 åren har kommit med kylaren monterad och inkopplad iaf

Min kompis har byggt den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Varför snackar du om kylaren när jag sa åt dig att ta ut HELA grafikkortet från datorn?

Det bruka vara självklart för att man snackar om HELA grafikkortet och INTE om nån kylare. Om din kompis byggde datorn så var du nog i rummet när grafikkortet packades ur lådan och borde åtminstone sett en bild på hur ett grafikkort ser ut under de här 10 åren.

Bättre grafikkort har ofta en extra ström kabeln som går från nätagget till grafikkortet. Det är den enda kabel på ett grafikkort folk bruka snacka om.

Har du kopplat ur ALLA hårddiskar ännu eller förstod du inte det heller?

Bild och Windows behöver man inte blanda just nu för du ska lyssna med dina öron om ljudet är kvar. Varför har jag redan skrivit tidigare.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Varför snackar du om kylaren när jag sa åt dig att ta ut HELA grafikkortet från datorn?

Det bruka vara självklart för att man snackar om HELA grafikkortet och INTE om nån kylare. Om din kompis byggde datorn så var du nog i rummet när grafikkortet packades ur lådan och borde åtminstone sett en bild på hur ett grafikkort ser ut under de här 10 åren. Bättre grafikkort har ofta en extra ström kabeln som går från nätagget till grafikkortet.

Bild och Windows behöver man inte blanda just nu för du ska lyssna med dina öron om ljudet är kvar. Varför man tar bort och kopplar ur har jag redan skrivit tidigare.

Jag har testat och ta bort hårddiskarna och jag har en väldigt bra upfattning av hur ett grafikkort ser ut, och om jag tar bort ?-pins kontakterna(vilket jag inte vågar för jag inte är tillräckligt kunnig) så får kortet ingen ström och kan inte låta. Det var så jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ljudet du hör låter som ett skorrande som uppstår när två ytor som nätt och jämnt nuddar varandra och utsätts för vibrationer.
T.ex. som när du har två glas på diskbänken eller i vitrinskåpet, som nuddar varandra, och du sätter på vatten kokaren eller går med tunga fotsteg. Det skapar något likt en klirrande rington.

Sätt på datorn med sidan öppen och när du hör oljudet nyp tag i chassit/hårddisks-hållarna etc. lite här och där tills det upphör.
För hoppnings är det bara en liten detalj som går att flytta eller fästa bättre.
Personligen tror jag att det uppstår någonstans kring hårddisk-en/-arna. Har du testat att ta ur den/dem ännu?
Alltså, ha allt anslutet men låt med ligga utanför lådan.

/Stuffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Jag har testat och ta bort hårddiskarna och jag har en väldigt bra upfattning av hur ett grafikkort ser ut, och om jag tar bort ?-pins kontakterna(vilket jag inte vågar för jag inte är tillräckligt kunnig) så får kortet ingen ström och kan inte låta. Det var så jag menade.

Men då vet du ju om det är grafikkortet eller inte.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det bruka vara självklart för att man snackar om HELA grafikkortet och INTE om nån kylare. Om din kompis byggde datorn så var du nog i rummet när grafikkortet packades ur lådan och borde åtminstone sett en bild på hur ett grafikkort ser ut under de här 10 åren.

Bättre grafikkort har ofta en extra ström kabeln som går från nätagget till grafikkortet. Det är den enda kabel på ett grafikkort folk bruka snacka om.

Bild och Windows behöver man inte blanda just nu för du ska lyssna med dina öron om ljudet är kvar. Varför har jag redan skrivit tidigare.

vad snackar du om?

klart man aldrig ska rycka ut 6/8-pins pci-e kabeln när datorn är under drift eller molex adapter eller vad man nu använder, det sitter också en kontakt på grafikkortet som kopplar ihop kylarens fläktar med antingen 3 eller 4 pins beroende på om den är pwm styrd eller inte som oftast är jobbig att komma åt eftersom kylaren sitter på den men givetvis kan man koppla ur fläkten på grafikkortet ett par sekunder och se om det är den som låter men det är ju inget som är rekommenderat att göra eftersom vissa grafikkort kan bli rejält varma fast brukar oftast inte vara några problem förrän man startar upp en krävande 3d applikation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

http://www.inet.se/produkt/5409742/msi-geforce-gtx-660ti-2048...

denna kylaren du använder? den är känd för att vara riktigt dålig och vara högljudd, kanske blivit uppgraderad på sistone men vid release var den sämst

om det är grafikkortet rekommenderar jag http://www.inet.se/produkt/5321958/arctic-cooling-accelero-tw... som är en riktigt bra aftermarket kylare och den passar till 660 ti det är bara inet som har glömt att lägga med det! kom ihåg att montera en kylare på grafikkortet är väldigt svårt så se till att du låter någon som verkligen kan det göra det åt dig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stuffe:

Ljudet du hör låter som ett skorrande som uppstår när två ytor som nätt och jämnt nuddar varandra och utsätts för vibrationer.
T.ex. som när du har två glas på diskbänken eller i vitrinskåpet, som nuddar varandra, och du sätter på vatten kokaren eller går med tunga fotsteg. Det skapar något likt en klirrande rington.

Sätt på datorn med sidan öppen och när du hör oljudet nyp tag i chassit/hårddisks-hållarna etc. lite här och där tills det upphör.
För hoppnings är det bara en liten detalj som går att flytta eller fästa bättre.
Personligen tror jag att det uppstår någonstans kring hårddisk-en/-arna. Har du testat att ta ur den/dem ännu?
Alltså, ha allt anslutet men låt med ligga utanför lådan.

/Stuffe

Skrivet av Oliver91:

http://www.inet.se/produkt/5409742/msi-geforce-gtx-660ti-2048...

denna kylaren du använder? den är känd för att vara riktigt dålig och vara högljudd, kanske blivit uppgraderad på sistone men vid release var den sämst

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1359589
den har jag

Visa signatur