Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter mellan Audio-Technica ATH-M50S och Beyerdynamic 770/880?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Någon som har erfarenheter mellan Audio-Technica ATH-M50S och Beyerdynamic 770/880?

Har ett par M50 och de är en bra nybörjar hörlur för de som gillar elektronisk musik. DT770 och 880 har jag inte provat men vet en som föredrar DT770.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Har ett par M50 och de är en bra nybörjar hörlur för de som gillar elektronisk musik. DT770 och 880 har jag inte provat men vet en som föredrar DT770.

Tack!
Ja det står nu mellan Beyer 770, 880 32ohm. Men kan fan inte bestämma mig och affären i stan har bara 770 hemma så jag kan bara testlyssna dessa.
Frågan är vad som passar bäst för EDM.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Min erfarenhet av DT880 är att diskanterna är lite för skarpa. Jag tror det är något de flesta Beyer lurar har gemensamt, åtminstone 770, 880 och 990 från vad jag läst. Det är inte jättefarligt men tillräckligt för att störa mig och få mig att kolla på andra lurar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker diskanten är ganska lik på både DT770 och M50, men jag kände att diskanten på M50 var lite mer metallisk, dvs att det lät lite burkigare ibland. När det kommer till komfort så är DT770 mycket skönare att ha på, M50 känns inte så bra på öronen tycker jag, påminner lite om PRO900.

Basen är ganska lik, men då utgår jag enbart från minne och inte en A/B jämförelse. DT770 är dock mer kända för att vara "bass monsters" till rimligt pris. Fast det betyder _inte_ att basen på M50 är sämre. Dom har båda ganska bra mid-bass, fast jag tyckte nog att DT770 hade lite mer sub-bass. Detalj och bass kontroll vågar jag inte kommentera på då jag inte längre har dessa lurar och vågar inte utgå mer från minnet. Jag kan bara säga att PRO900 är betydligt ljusare, men även dyrare, så diskant på DT770 och M50 är inget att oroa sig över precis, det är nog lika vanligt på XB serien. Kan bara tänkte mig Denon D5000 som har mindre diskant men fortfarande trycket ut en hel del bass.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Tycker DT770 fungerar riktigt bra med EDM. Har du möjlighet till att köra öppna lurar så skulle jag kollat på DT990 Pro 250Ohm tillsammans med en FiiO E10.

Tyckte även jag att mina DT770 (250Ohm) var lite vassa i diskanten, till en början. Efter inspelnings så tycker jag att de har lugnat ner sig och i en kombination med att man vant sig så gillar jag dem starkt. Föredrar dock DT990, blir lite roligare med en öppen lur men jag behöver en stängd variant pga. omgivningen. Något mer bas i DT770 vs 990 men med FiiO'ns bassboost så kan jag tänka mig att de blir riktigt trevliga

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Jag gillade verkligen mina DT990 600ohm till en del elektronisk musik och Pop pga sin vida ljudbild som är tack vare den öppna designen, men jag tycker dock också att den saknade samma bass som DT770 80ohm hade till DnB, Dubstep.

Alternativt finns också Beyers Custom One Pro.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Jag gillade verkligen mina DT990 600ohm till en del elektronisk musik och Pop pga sin vida ljudbild som är tack vare den öppna designen, men jag tycker dock också att den saknade samma bass som DT770 80ohm hade till DnB, Dubstep.

Alternativt finns också Beyers Custom One Pro.

Tycker att mina DT990 (250Ω) har rätt extrem bas när det kommer till EDM och Dubstep, snabb och "punchig" bas, snudd på att det blir jobbigt efter för långa sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Tycker att mina DT990 (250Ω) har rätt extrem bas när det kommer till EDM och Dubstep, snabb och "punchig" bas, snudd på att det blir jobbigt efter för långa sessioner.

250ohm versionen har mer bass än 600ohm versionen. Verkar passa bra för dig då, DT770 har mer bass just för att den har en sluten design. PRO900 har till och med ännu mer bass. Drar man på en EQ och pillar lite kan man nästan spränga huvudet av sig av vibrationerna.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

bas heter det va?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av =ezco=:

bas heter det va?

Bass är den Nordamerikanska Abborrfamiljen, så bas eller Bass beror på vad man syftar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

bas heter det va?

Och varför är det helt plötsligt fel att säga bass istället för bas? och treble istället för diskant? soundstage istället för ljudbild? Det är väl fortfarande införstått?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Och varför är det helt plötsligt fel att säga bass istället för bas? och treble istället för diskant? soundstage istället för ljudbild? Det är väl fortfarande införstått?

Införstått, ja. Men varför använda felaktiga uttryck som kan vilseleda okunniga? Dessutom är detta ett svenskt forum där vi pratar svenska, så varför använda engelska uttryck i onödan?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tänk om vissa bara känner till vissa uttryck? Jag har gått och sagt treble i flera år förs nyligen då jag började säga diskant också (och jag tror många andra svenskar gör det med), men ingen har gnällt förs nu. Det finns många engelska uttryck som kommit in i vardagligt svenskt uttal och skrift; vet inte heller hur det kan vara i 'onödan' då det betyder samma sak. Använder man en receiver tex vet man väl iaf vad Treble och Bass kontrollerna är? Eller kan man inte det som svensk?

Felstavning, uttryck och svengelska är väl inte det viktigaste som bör kommenteras och argumenteras här på tråden i vilket fall. Så varför ens fortsätta gnälla om det?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Absolut inte det viktigaste, men det blir tröttsamt att läsa.

Permalänk
Medlem

Det är värt att utmärka?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa ett par lurar för spelande, vill ha surround, frågan är ju om det räcker med 5.1 eller bör man sikta på 7.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Hade tänkt köpa ett par lurar för spelande, vill ha surround, frågan är ju om det räcker med 5.1 eller bör man sikta på 7.1?

Köp vanliga stereolurar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Köp vanliga stereolurar.

Ok fungerar de lika bra med surround? Är ganska viktigt att jag kan skilja på i vilken riktning saker händer i och var det pratas

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Ok fungerar de lika bra med surround? Är ganska viktigt att jag kan skilja på i vilken riktning saker händer i och var det pratas

Ta och kika igenom den här tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1087740-nagon-ide-at...

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Slutsatsen är alltså att bara ha ett par vanliga lurar men ett bra ljudkort?

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Slutsatsen är alltså att bara ha ett par vanliga lurar men ett bra ljudkort?

Välj själv vad du vill tro om det. Vissa tycker att flashiga headsets är ashäftigt och är ju nöjda med det ljudet de får i ett sånt. Själv har jag aldrig prövat ett "surround"headset så jag kan inte riktigt uttala mig för eller emot.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Jag har dock provat på både virtuell 7.1 surround och true 7.1 surround, dock inte 5.1 true surround. Det lät helt enkelt inte bra, man fick kanske minimal surround effekt, men det går lika bra att dra på Dolby Headphone för virtuell surround via 2.0. Vill man ha surround ska man egentligen ha högtalare. Med så många drivers tätt intill varann märks det knappast av enligt mig. Sen är ljudkvalitén ungefär likadan som på ett par 2.0 Logitech eller Siberia.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Som jag brukar säga, två högtalarelement i ett par hörlurar är allt som behövs för två öron.

Om du inte tror mig: http://youtu.be/IUDTlvagjJA

Hellre mjukvarulösning när det gäller surround IMO.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Då har man bestämt sig till 100%. LCD-2 beställda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Då har man bestämt sig till 100%. LCD-2 beställda!

Grattis, ska du köra dom via Lyr?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Grattis, ska du köra dom via Lyr?

Så är tanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelAti:

Så är tanken

Vilka rör ska du köra med?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estatus:

Vilka rör ska du köra med?

För tillfället blir det val mellan 2 olika rör. Electro Harmonix Gold plated och ett par Sovtek rör.

Men ska köpa Amperex Orange Globe snart samt Bifrost Uber. (Schiit Bifrost Uber DAC)

Permalänk
Medlem

Här är något för hörlursnördarna:

Jag söker inte bäst bas, bäst "ljudbild" eller bäst volym här inte, jag vill ha bäst "surround" typ.
Jag vill höra om fienden i Counterstrike går 143 grader bakom mig, inte "snett vänster/bakåt". Det gick i 1.6. Det är svårare i CS:GO, det är ännu svårare med ett par jävla Sennheiser PC-151. Helst ska det vara stora lurar med kåpa. Behöver inte ha mikrofon.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]