Permalänk
Medlem

Rendering och processorn betydelse?

Jag har observerat att många rekommenderar folk ha många kärnor när man t.ex ska använda datorn till rendering m.m. Vad menar ni då?

Brukar inte de flesta program för t.ex videoeditering rendera med hjälp av GPU:n? Jag vet att det jag använder gör detta (Power Director 11). När man nämner just rendering är det då 3D rendering folk menar? Om det är så, då borde det ju enbart vara några få personer som behöver just en i7:a.

De flesta andra skulle alltså klara sig med 2 kärnor (för spel)?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Rendering är ju att rendera stillbild eller video med ett 3D eller CAD program.

Vad är det du ska göra ?
Du kan ju kolla om dom programmen du vill använda har stöd för rendering med hjälp av grafikkortet.
Är väl långtifrån säkert att alla program har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Rendering är ju att rendera stillbild eller video med ett 3D eller CAD program.

Vad är det du ska göra ?
Du kan ju kolla om dom programmen du vill använda har stöd för rendering med hjälp av grafikkortet.
Är väl långtifrån säkert att alla program har det.

Jag ska inte göra något. Ville bara ha en förklaring då jag tror att det inte spelar någon stor roll nu när som jag skrev många program använder GPU:n.

Det jag har reagerat på är att många använder rendering som argument att köpa t.ex en i7:a. Men har inte den spelat sin roll?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

Permalänk
Medlem

Beror ju på lite. Dem flesta använder ju Adobe After Effects, och där kan enbart ett fåtal plugins utnyttja GPU för rendering. Såvitt jag vet i alla fall.

På 3D-sidan är det ännu färre renderingsmotorer som kan utnyttja GPU-kraft.

Permalänk

Cinema 4D och 3ds Max kan ej använda GPU, och det är stora program.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Sony vegas har bara gpu på några plugin (om inget ändrats sen version 11 eller nå sånt) och där var det ändå ett skämt.
Sen om man ska göra om till x264 så blir det cpun igen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Lux render kan som blir allt populärare. Sitter på 680s så har inte testat själv. Vray kan man rendera previews med cuda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag har observerat att många rekommenderar folk ha många kärnor när man t.ex ska använda datorn till rendering m.m. Vad menar ni då?

Brukar inte de flesta program för t.ex videoeditering rendera med hjälp av GPU:n? Jag vet att det jag använder gör detta (Power Director 11). När man nämner just rendering är det då 3D rendering folk menar? Om det är så, då borde det ju enbart vara några få personer som behöver just en i7:a.

De flesta andra skulle alltså klara sig med 2 kärnor (för spel)?

Finns vissa spel som utnyttjar flera kärnor. BF3, PS2 (man märker en ganska stor skillnad med en i7 vs i5)

SEn finns det vissa andra som jag inte kan så på rak arm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Lux render kan som blir allt populärare. Sitter på 680s så har inte testat själv. Vray kan man rendera previews med cuda.

Kom även ihåg att det inte bara är lighting som ska räknas ut, mycket med fysik osv. Visst hade en GPU hjälpt väldigt mycket på den fronten men det är ju som sagt många stora program som saknar stöd för just GPU-rendering.

Och till frågan "De flesta andra skulle alltså klara sig med 2 kärnor (för spel)?"

Då PS4 kommer få en 8-kärnig cpu så borde det betyda att de nya spelen som släpps i samband med släppet utav PS4 verkligen kommer kunna nyttja alla 8 kärnor, som i sin tur betyder att samma sak säkerligen kommer gälla för PC också.
Visst klarar man sig på två kärnor för spel, men man vinner på att ha fler kärnor, och man kommer vinna ännu mer på det efter PS4 release.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk

Det med GPU-rendering är relativt nytt och fungerar därmed sådär. Det som finns är bara för video-rendering och oftast renderas inte hela videon med GPU utan vissa effekter t.ex. Även då kan det inte jämföras med kvalitén och noggrannheten som man får från en CPU. Sony Vegas kan rendera H.264 med GPU men resultatet blir mycket sämre då man måste i princip ha dubbel bitrate för att få samma kvalité som med det vanliga x264-kodaren. Men att det går 5 gånger snabbare även med äldre grafikkort kan man inte förneka.

Eftersom alla moderna 3D- och videoredigeringsprogram kan i princip använda hur många kärnor (trådar) som helst så köper man en dyrare processor med fler kärnor så kommer det alltid gå snabbare. Proffs som renderar video och 3D sitter ofta på system med två 8-kärniga Xeon-processorer som självklart gör märkbar tidsskillnad för dem.

Det med att två kärnor räcker för de flesta stämmer sådär. Jag skulle säga att det räcker för "vanligt" datoranvändande och enklare spel. Ska man köra de nyaste titlarna på högre inställningar så krävs en fyrkärnig processor då de spelen faktiskt kan utnyttja de kärnorna och för att två kärnor ofta inte räcker till.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag om detta stämmer, men när jag omkodar videos till mkv från DVD t.ex. så sägs det att kvalitén blir lidande om man använder GPU för denna beräkning. Någon som vet något mer om det?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

GPU är inte nödvändigtvis bättre för rendering mm. Det är därför det inte finns 100% stöd i plugins osv som andra nämner.

Problemet är att när man gör 264 komprimering så måste man göra beslut t.ex. baserat på förgående bildruta. Detta bryter dataflödet för GPUn och tar bort fördelen gentemot en CPU. Det finns dock delar som en GPU kan göra effektivt. Detta är anledningen till att det kallas GPU-accellererat. Hur du än vänder och vrider på det så maste CPU vara med pa ett hörn. Sa snabb CPU är viktig.

Om det finns inbyggd specialhårdvara som i Intels processorer (quicksync eller vad det kallas) så är det en annan femma

DX 9 och 10 är single trådade vill jag minnas, sa en dualcore där spelet körs i en trad och windows etc körs pa den andra kärnan kommer köras likabra som en quadcore. DX11 är flertrådat men jag tror inte det är så många spel som implementerar det (än).

Permalänk
Skrivet av exodeus:

GPU är inte nödvändigtvis bättre för rendering mm. Det är därför det inte finns 100% stöd i plugins osv som andra nämner.

Problemet är att när man gör 264 komprimering så måste man göra beslut t.ex. baserat på förgående bildruta. Detta bryter dataflödet för GPUn och tar bort fördelen gentemot en CPU. Det finns dock delar som en GPU kan göra effektivt. Detta är anledningen till att det kallas GPU-accellererat. Hur du än vänder och vrider på det så maste CPU vara med pa ett hörn. Sa snabb CPU är viktig.

Om det finns inbyggd specialhårdvara som i Intels processorer (quicksync eller vad det kallas) så är det en annan femma

DX 9 och 10 är single trådade vill jag minnas, sa en dualcore där spelet körs i en trad och windows etc körs pa den andra kärnan kommer köras likabra som en quadcore. DX11 är flertrådat men jag tror inte det är så många spel som implementerar det (än).

Vill inte rätta dig utan vill bara påpeka att det är renderingen i t.ex. DX9 som måste komma från samma tråd. Det gör att kärnan den körs på måste vara tillräckligt snabb för att kunna mata GPUn med rendering-calls. Resten av spelet som logik och annan sorts rendering kan köras på hur många trådar som helst beroende på hur många trådar de är programmerade för. Så även om informationen till GPUn skickas på en tråd så finns det flertal andra trådar som gör beräkningar vilket gör att det KAN löna sig med fler kärnor i DX9-spel. I DX11 kan man köra draw-calls från olika trådar som gör att det går att få ett spel att använda ännu fler trådar.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Vad jag förstår så skulle ni rekommendera t.ex 2 eller 4 kärnor för den vanliga användaren? Då spelen och word dokumenten inte utnyttjar fler kärnor tillräckligt, än så länge?

Nu när Haswell kommer så finns det ju inga i3:or. Så då är det en i5:a som gäller? i7:an är för folk som arbetar med tung rendering. För är det värt priset att lägga pengarna på en med fler kärnor pga spel? Då dessa är ganska få än så länge och som det ser ut nu så kommer de bli färre. Då företagen verkar satsa på enklare spel.

Btw skulle det vara möjligt att köpa en i7:a och "koppla bort" några kärnor för att dra ner på värmen och energiförbrukningen. Kanske även få bättre möjligheter att klocka den mer? Så att man får en snabb i3:a istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

3ds Max har en inbyggd GPU-renderingsmotor (iray) som fungerar alldeles utmärkt. Utöver det finns tex både Octane och Arion som plugins.

Visa signatur

3D grafiker
Arbetsdator: HP workstation
Hemdator: Core i7 3930k @ 4,5GHz, 32GB DDR3, 2 x 120GB SSD, 2 x 1TB HD, 3 x GTX 580

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rbjorn:

3ds Max har en inbyggd GPU-renderingsmotor (iray) som fungerar alldeles utmärkt. Utöver det finns tex både Octane och Arion som plugins.

+ Quicksilver

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)