Tips på program som man spelar in

Permalänk
Medlem

Tips på program som man spelar in

Hej, spelade precis in ett klipp på datorn på cirka 5 min, när jag sedan ska redigera det ser jag att filen är förvånansvärt stor hela 1,7GB. I och med detta kan jag inte ladda upp det på youtube, eller kan och kan det kommer ta för lång tid ;). Så har ni några tips på bra program där man spelar in på datorn, det jag ska spela in är vid desktop så ett bra program som lämpar sig för spel är kanske inte nödvändigt. Vill ha bra bild och att filen inte ska sticka iväg i antal gb/mb.

Obs, spelar in i 1920x1080.

Visa signatur

CPU: Intel i5 3570K@3.4GHz - Modekort: MSI Z77A-G45 - Minne: Corsair 8GB LP - Grafikkort: Gigabyte Windforce 7950 3GB Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 830 128GB - Nätaggregat: OCZ Fatal1ty 750W - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Fraps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lsak:

Jag har för mig att Fraps inte komprimerar det minsta (dvs att filerna blir EXTREMT stora).

Permalänk
Medlem

Använd VirtualDub för att komprimera filerna.

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner är mitt tips, helt gratis och spelar in såväl desktop som spel. Filerna blir även hälften så stora som Fraps, så go for it

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Msi afterburner eller Dxtory tycker jag är de bästa.

Permalänk
Medlem

1,7Gb för 5min spelande är riktigt jävla bra, vad använde du för program egentligen? Inga av de nämnda programmen är lika bra på att komprimera.(kanske dxtory beroende på codec)

Ladda ner detta program och komprimera i MP4
http://www.xmedia-recode.de/

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Det är inte meningen att du ska ladda upp dina orginalfiler direkt till Youtube. Först ska du komprimera dem, det gör du förslagsvis med Handbrake som är ett av de nybörjarvänligare programmen. På detta vis behöver du inte välja inspelningsprogram efter vilket som ger de minsta videofilerna, utan du kan välja det som ger dig bäst FPS (vilket antagligen är Fraps)

Permalänk
Medlem

med OBS ( http://obsproject.com/ ) kan man välja att skriva till en fil isf att streama, har dock inte testat det själv men på streaming fronten är det hur bra som helst, (game mode) ska användas.

Permalänk
Medlem

Har testat Fraps, Dxtory, BandiCam och MSI Afterburner.

MSI Afterburner äger ut Fraps och de andra totalt. Fraps suger.

Enda anledningen att folk rekommenderar fraps är för att det var det bästa för några år sen, sedan fortsätter folk tipsa om det än idag.

Så varför är MSI Afterburner bästa valet idag?

  • Multitrådat, använder alla kärnor = Hög FPS

  • Du kan välja vilken codec du vill = Liten fil storlek / Hög FPS

  • En codec är tex MJPG där man kan ställa in kvaliten (0-100%)

  • Ljud från din mic + från spelet hamnar i två olika ljud kanaler

  • Du kan välja att ta bort ljudet från micen (eller Push 2 talk)

  • Gratis

Så kan alla sluta rekommendera fraps nu?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Har testat Fraps, Dxtory, BandiCam och MSI Afterburner.

MSI Afterburner äger ut Fraps och de andra totalt. Fraps suger.

Enda anledningen att folk rekommenderar fraps är för att det var det bästa för några år sen, sedan fortsätter folk tipsa om det än idag.

Så varför är MSI Afterburner bästa valet idag?

  • Multitrådat, använder alla kärnor = Hög FPS

  • Du kan välja vilken codec du vill = Liten fil storlek / Hög FPS

  • En codec är tex MJPG där man kan ställa in kvaliten (0-100%)

  • Ljud från din mic + från spelet hamnar i två olika ljud kanaler

  • Du kan välja att ta bort ljudet från micen (eller Push 2 talk)

  • Gratis

Så kan alla sluta rekommendera fraps nu?

Hmm intressant... Trodde fortfarande Fraps var "bäst" så att säga. Men gäller detta även i spel att MSI Afterburner "äger ut" Fraps?
För folk använder ju också Fraps till spel etc.

Permalänk
Medlem

FRAPS segar ju ner vilken dator som helst, deras teknik är så omodern att man blir gråhårig.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Jag har för mig att Fraps inte komprimerar det minsta (dvs att filerna blir EXTREMT stora).

Fraps komprimerar inte nej! Jag skulle göra ett gameplay på lite över 10 minuter, 37gb! 1920x1080 med bästa inställningarna på fraps.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hmm intressant... Trodde fortfarande Fraps var "bäst" så att säga. Men gäller detta även i spel att MSI Afterburner "äger ut" Fraps?
För folk använder ju också Fraps till spel etc.

Ja gäller så klart även i spel. Multitrådat är självklart bättre än en-trådat.

Med afterburner filmar jag utan problem i 60FPS (kan inte filma i mer då mitt grafikkort inte pallar mer).
Med fraps kommer jag upp i 30FPS...

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Du kan förövrigt lägga in rawfilen i vegas och rendera ut. Om den ska upp på YT brukar man oftast redigera lite

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem

Bandicam funkar fint och filerna blir inte gig stora. Men innan du laddar upp filmerna på nätet så är ju en redigering och sedan sparning av filerna bättre för när de renderats så är filen kanske 700MB eller något.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Juste, eftersom Msi AB använder alla cpu kärnor så kan den komprimera filerna ännu mer, provade med detta av och på.
När den var av så blev filen 410MB. När den var på så blev storleken 377MB. Det var exakt samma klipp, springa runt i minecraft i 30sek

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Skrivet av Sony?:

Har testat Fraps, Dxtory, BandiCam och MSI Afterburner.

MSI Afterburner äger ut Fraps och de andra totalt. Fraps suger.

Enda anledningen att folk rekommenderar fraps är för att det var det bästa för några år sen, sedan fortsätter folk tipsa om det än idag.

Så varför är MSI Afterburner bästa valet idag?

  • Multitrådat, använder alla kärnor = Hög FPS

  • [/*][/*]

  • Du kan välja vilken codec du vill = Liten fil storlek / Hög FPS

  • [/*][/*]

  • En codec är tex MJPG där man kan ställa in kvaliten (0-100%)

  • [/*][/*]

  • Ljud från din mic + från spelet hamnar i två olika ljud kanaler

  • [/*][/*]

  • Du kan välja att ta bort ljudet från micen (eller Push 2 talk)

  • [/*][/*]

  • Gratis

  • [/*][/*]

Så kan alla sluta rekommendera fraps nu?

Problemet är att du ej kan ta bort muspekaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Openbroadcaster software eller msi afterburner.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

FRAPS segar ju ner vilken dator som helst, deras teknik är så omodern att man blir gråhårig.

Skaffa en SSD så löser det sig

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Ändra inställningarna bara.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Skaffa en SSD så löser det sig

Nej, det löser inget, det är FRAPS som är problemet, inte hårddisken.
Finns ingen anledning att använda fraps när det finns bättre alternativ som inte begränsar din dator.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Skaffa en SSD så löser det sig

Hur gör en SSD min CPU snabbare?

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av memoryofrage:

Problemet är att du ej kan ta bort muspekaren.

Skickades från m.sweclockers.com

ett väääääldigt stort problem

not

Dold text
Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Nej, det löser inget, det är FRAPS som är problemet, inte hårddisken.
Finns ingen anledning att använda fraps när det finns bättre alternativ som inte begränsar din dator.

För mig fungerar det felfritt...

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Spelade ju själv in 1 rond caspian border 1080p i 45 fps med FRAPS (blev svårt att spela på bara 30) vilket resulterade i 172Gb av filer. Efter lite om och men med att sony vegas krashade när jag skulle redigera så gick det iaf. till slut

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

För mig fungerar det felfritt...

Klart det fungerar, fungerar även lika bra med en vanlig mekanisk disk, men det tar ej bort det faktum att FRAPS är ren skräp när det kommer till att spela in, om man jämför med andra program som t.o.m är gratis.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

*** redigerat ***

Vad pratar du om? Varför piratkopiera ett skitprogram när det finns gratisprogram som är bättre?
Kan man ändra videoinställningar i fraps om man betalar? kvalite? bitrate? codec? ljudkanaler?

Tekniken dom använder sig av när dom spelar in är fortfarande ren skit, även snabba datorer begränsas i framerate, Fraps använder sig inte av multitrådar, vilket alla andra program gör.

Ge någon anledning till varför FRAPS skulle vara bättre än t.ex MSI afterburner eller Dxtory.
Jag har testat dom alla, och fraps åkte i papperskorgen direkt.

Notera: FRAPS lägger in begränsningar på din FPS. stänger du av "lock framerate" så begränsas du fortfarande ingame-fps till 60FPS, om inte din dator kan nå över en tröskel i spelet över 100fps elelr liknande(vet ej exakt)
Vill man nå över 60fps ingame så måste man gå igenom en massa bullshit för att lösa det. Mer problem än någon vettig människa orkar gå igenom.

Alla andra program jag nämnt påverkar inte din ingame FPS på något sätt mer än 4-5 FPS loss totalt(om man har en klen dator)
För att inte tala om FRAPS löjliga filstorlekar, vilket är ett resultat av att man har noll kontroll över videokvalité förutom "full size" och "half size".

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Skrivet av FlorrpaN:

Vad pratar du om? Varför piratkopiera ett skitprogram när det finns gratisprogram som är bättre?
Kan man ändra videoinställningar i fraps om man betalar? kvalite? bitrate? codec? ljudkanaler?

Tekniken dom använder sig av när dom spelar in är fortfarande ren skit, även snabba datorer begränsas i framerate, Fraps använder sig inte av multitrådar, vilket alla andra program gör.

Ge någon anledning till varför FRAPS skulle vara bättre än t.ex MSI afterburner eller Dxtory.
Jag har testat dom alla, och fraps åkte i papperskorgen direkt.

Notera: FRAPS lägger in begränsningar på din FPS. stänger du av "lock framerate" så begränsas du fortfarande ingame-fps till 60FPS, om inte din dator kan nå över en tröskel i spelet över 100fps elelr liknande(vet ej exakt)
Vill man nå över 60fps ingame så måste man gå igenom en massa bullshit för att lösa det. Mer problem än någon vettig människa orkar gå igenom.

Alla andra program jag nämnt påverkar inte din ingame FPS på något sätt mer än 4-5 FPS loss totalt(om man har en klen dator)
För att inte tala om FRAPS löjliga filstorlekar, vilket är ett resultat av att man har noll kontroll över videokvalité förutom "full size" och "half size".

Det funkar skit bra för mig, full HD, ljudet och allt är strålande. Kan faktiskt inte bry mig mindre om någon snubbe som tycker att det är sämst och shitstormar sönder tråden. PEACE!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Det funkar skit bra för mig, full HD, ljudet och allt är strålande. Kan faktiskt inte bry mig mindre om någon snubbe som tycker att det är sämst och shitstormar sönder tråden. PEACE!

Jag lägger snarare fram fakta till varför fraps är sämre än gratisalternativen, jag sa heller aldrig att Fraps inte fungerar... hursom, fortsätt använda din SSD för att spela in separata 4Gb filer per minut, jag bryr mig inte så mycket faktiskt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti