Permalänk
Medlem

Kapa riktigt tjock aluminum.

Hej

Har fått två st alublock på 20mm som jag tänkt göra till något mindre vettigt i designväg, nämligen ett hörlurställ

Det enda jag har är en sticksåg för att kapa materialet, tror inte att det blir några större problem sålänge jag kör långsamt och häller T-röd medan jag kapar.
Tyvärr har jag i min design använt blocket på högkant på vissa ställen för att kunna bredda stället utan att behöva använda flera bitar, och skapa massa fula kanter som syns. Och blocken jag har kommer inte räcka om jag gör en annan lösning :/

Då kommer jag att kapa i 80mm, och det är jag mindre säker på att jag kan fixa med en sticksåg... Enda lösningen jag har just nu är att slipa ner dom detaljerna, men det är ju inte en realisisk lösning direkt. Och känner inte för att köpa nya verktyg för att kapa 3 bitar.

Finns det någon annan lösning på det än att skicka iväg det till något företag?

Edit: skall kolla med ett lokat företag, borde kunna locka med en kringla och ett paket kaffe.

Permalänk

Hade du bott lite närmare hade jag gärna tagit dom till jobbet och kapat dom åt dig. Men känner du inte någon som har tillgång till en kallsåg eller bandsåg av något slag?

Permalänk
Medlem

Är du stadig på hand fungerar väl en vanlig bågfil även om det kommer ta rätt mycket tid?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver verkstadsmaskiner för att kapa 80mm om det ska bli bra, ger du dig på det för hand så blir det inget bra snitt och det tar lång tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Närmaste gymnasieskola med industriprogram?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Haha fram med vinkelslipen

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Hade du bott lite närmare hade jag gärna tagit dom till jobbet och kapat dom åt dig. Men känner du inte någon som har tillgång till en kallsåg eller bandsåg av något slag?

Hmmm, ska fråga runt, men gissar på ett nej.

Skrivet av muppens:

Är du stadig på hand fungerar väl en vanlig bågfil även om det kommer ta rätt mycket tid?

Min arm kommer nog trilla av efter första biten
Men kommer ha det som nödlösning.

Skrivet av Josasp:

Närmaste gymnasieskola med industriprogram?

Gick på industriprogrammet som ligger i min ort. Ingen kap som fixar böjar, men de har ett antal manuella fräsar och en CNC fräs, ska kolla om jag kan köra i en fräs.

Skrivet av Esseboy:

Haha fram med vinkelslipen

Behöver en för poleringen som kommer efter

Permalänk
Medlem

CNC / NC fräs hade vart det bästa alternativet. Finns massa småföretag I Stenungsund som kan hjälpa dig, prova en rörfirma. Åk dit, fråga snällt osv. Bju gubbarna på lite munkar och cigg så ska det nog lösa sig.

Jag hade inte tipsat om att kapa med bandsåg med T-röd...
Vet du vad för slags material det är? Beteckning. Du kan behöva vissa speciella verktyg när du fräser i aluminium.

Permalänk
Medlem

Gula sidorna - din stad
Sök, mekanisk verkstad, eller liknande.

Ica - påse bullar.
Åk dit med bitarna och ett papper med kapritning, d.v.s. exakta mått du ska ha på dina bitar.
Mörda spargrisen om de ev. vill ha en slant också utöver bullarna

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Är du stadig på hand fungerar väl en vanlig bågfil även om det kommer ta rätt mycket tid?

Kanske en geringssåg eller en t.om. en enkel geringslåda skulle funka bra om bågfilen är stor nog och blocket går in. Sätt fast aluminiumblocket i lådan/ställningen med tving om det inte finns något i ställningen för det. Det är så mycket enklare att ta i om ämnet sitter stadigt.

Skrivet av Celcius:

... häller T-röd medan jag kapar.

Sprayflaska!

Skrivet av Celcius:

... utan att behöva använda flera bitar, och skapa massa fula kanter som syns.

Om du slipar hårt och grovt tvärs över fogen så kan "burret" ta sig ner i fogen och gömma den. Du kan sedan t.om. slipa och polera ytan blank utan att fogen syns. Men det gäller att delarna sitter riktigt riktigt tätt. Epoxy är bäst för att limma metall. Låt limmet härda medans delarna nuddar en plan yta täckt med t.ex. packtejp (som limmet inte tar på) så att resultatet också blir plant.
Men om du ändå ska måla den så spelar det inte så stor roll - då kan du spackla. Använd modellspackel för plastmodeller eller epoxy-spackel (t.ex. Milliput) efter första grundmålningen med aluminium-primer. Plastic Padding avråder jag ifrån.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kanske en geringssåg eller en t.om. en enkel geringslåda skulle funka bra om bågfilen är stor nog och blocket går in. Sätt fast aluminiumblocket i lådan/ställningen med tving om det inte finns något i ställningen för det. Det är så mycket enklare att ta i om ämnet sitter stadigt.

Sprayflaska!

Om du slipar hårt och grovt tvärs över fogen så kan "burret" ta sig ner i fogen och gömma den. Du kan sedan t.om. slipa och polera ytan blank utan att fogen syns. Men det gäller att delarna sitter riktigt riktigt tätt. Epoxy är bäst för att limma metall. Låt limmet härda medans delarna nuddar en plan yta täckt med t.ex. packtejp (som limmet inte tar på) så att resultatet också blir plant.
Men om du ändå ska måla den så spelar det inte så stor roll - då kan du spackla. Använd modellspackel för plastmodeller eller epoxy-spackel (t.ex. Milliput) efter första grundmålningen med aluminium-primer. Plastic Padding avråder jag ifrån.

Problemet är att jag har gjort designen ganska kurvig, så kapa med geringssåg är inte så himla optimalt.

Jag tänker polera ytan, men vet inte om jag vill limma riktigt. Känns svårt att få det placerat korrekt, speciellt då platsen där limfogen sitter inte är plan. Så kommer få bygga en ställning för att få en helt jämn fog, ska se om jag kan hitta lite tjockare plywood billigt.

Kan kanske ändra lite i designen så det blir rakt där limfogen sitter. Men vet inte om det blir lättare att få det rakt

Permalänk
Medlem

Ring och fråga WOSAB i stenungsund om dom kan hjälpa dig.

Permalänk

Aluminium är mjukt och går att bearbeta med en fogsvans om man vill, jag skulle gå för en bågfil till det grova och sedan slipa resten, det kommer du får göra i vilket fall som helst.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Aluminium är mjukt och går att bearbeta med en fogsvans om man vill, jag skulle gå för en bågfil till det grova och sedan slipa resten, det kommer du får göra i vilket fall som helst.

Jupp, det borde gå. En gerlåda är tämligen enkel att åstadkomma själv av några brädlappar, alternativt kan man köpa en i plast för några tior på närmaste bygghandel. Tror till och med Ikea har.

Jag hade nog försökt mig på att attackera det med en fanér- eller laminatsåg, kort och gott någon form av träsåg med lite finare tänder. Bågfilar har ganska smal klinga, och därmed kan det bli svårt att få ett rakt och bra snitt med den.

Annars finns det gersågar, en sådan vore väl det allra bästa. Kanske någon släkting eller bekant har, köper TS bara ett nytt blad till den, så finns det ju inga skäl att neka honom att låna den.

Får man till ett bra snitt så det inte blir så mycket material som måste slipas ned sedan, så kan man ju göra själva slipningen/poleringen med ungefär samma metodik som folk lappar processorer/kylare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Aluminium är mjukt, det går att grovbearbeta med tex en rasp avsedd för trä för att sedan finputsa med filar, slippapper mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.