Windows 8 Problem (Svart skärm)

Permalänk
Medlem

Windows 8 Problem (Svart skärm)

Tja!

Idag när jag startade om datorn så uppstod det ett väldigt konstigt problem. När datorn sattes på igen kom jag till inloggningsskärmen som vanligt och loggade in. När jag väl kom in så var hela skärmen svart, det ända jag såg var muspekaren.

Jag kan få upp aktivitetshanteraren och starta vissa program från den, men de fungerar inte som dem ska. Jag kan inte starta explorer.exe men jag kunde starta chrome. När jag skriver in en adress på en hemsida i chrome-webbläsaren så händer det inget, jag ser fortfarande mina senaste besökta hemsidor. Däremot ser jag olika texter när jag rör muspekaren, så hemsidan ligger där i bakgrunden bara det att jag inte kan se den.

Det går inte att få upp start eller någonting. Bara aktivitetshanteraren... Hur ska jag lösa detta? tänkte på en systemåterställning, men vad ska jag skriva i "kör" för att starta det?

Tack så mycket!

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kommandot heter rstrui.
Jag vet inte i vilken mapp det programmet ligger i Windows 8 men i Windows 7 är det C:\windows\system32.

Permalänk
Medlem

Testa att boota om datorn och mata shift-F8 då kan du sedan boota upp i felsäkert läga, testa o ta bort dina grafikdrivers och sedan boota om!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det läste sig efter att ha kört en fil-reparation. Men sedan körde jag en sak på datorn för att kunna använda W8 fullt ut och då blev det likadant. Så jag installerade Widnows 7 igen, så problemet kvarstår inte

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riille:

Det läste sig efter att ha kört en fil-reparation. Men sedan körde jag en sak på datorn för att kunna använda W8 fullt ut och då blev det likadant. Så jag installerade Widnows 7 igen, så problemet kvarstår inte

Du får gärna säga vad för något du körde för att använda datorn fullt ut, alltså vad som pajade den...