Rösta fram t-shirt till communityt!

Varför har flygplan 2x3.5mm?

Permalänk
Medlem

Varför har flygplan 2x3.5mm?

Hej

Har flugit en del till USA och andra länder internationellt och då undrar jag varför de inte bara har vanliga hörlurskontakter utan istället de där konstiga 2x3.5mm?
Är det något med elen ombord eller är den någon form av konspiration för att man ska köpa en adapter? xD

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Hej

Har flugit en del till USA och andra länder internationellt och då undrar jag varför de inte bara har vanliga hörlurskontakter utan istället de där konstiga 2x3.5mm?
Är det något med elen ombord eller är den någon form av konspiration för att man ska köpa en adapter? xD

Tacksam för svar

Ser händelsen konstig ut, följ penningspåret

Permalänk
99:e percentilen

Because fuck you. That's why.

Nej, jag skämtar inte. Jag tror faktiskt det. Precis som hotellet jag är på, som har "Wi-Fi på rummet", men bara med inloggning som man måste göra om efter varje inaktivitet och bara allmänt värdelöst. De har ett WLAN för varje våning ...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

De vill väl att folk ska betala för att hyra hörlurar av flygplanet. Sedan vet jag inte om det har nåt att göra med att deras system endast vill ha hörlurar med en viss impedans eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det var länge sen jag flög, men kan det vara för att de har delat ut gratis hörlurar till passagerarna så att de kan lyssna på radio/film och vill vara säkra på att få tillbaka hörlurarna?
Kan också vara så att de vill att passagerarna använder flygbolagets hörlurar då de inte isolerar så mycket mot omgivningen, alltså kan passagerarna höra när cabincrew meddelar något i högtalarna även fast passagerarna lyssnar på musik/film.

Om det är så att de inte delar ut hörlurar gratis så borde det rimligtvis vara för att de ska kunna tjäna lite extra pengar...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk

För att man ska köpa lurar, eller adaptrar. Själv sätter jag igång en fet lista med film/musik på telefonen eller plattan. Man får mälja musik och film^^^;)

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har för mig att Airbus (konkurrenten till Boeing) ska gå över till vanliga 3,5 mm uttag. Notera att jag dock inte har källa på detta.

Permalänk
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ziddie:

Hej

Tacksam för svar

Det är någon form av konspiration så de kan sälja adaptrarna dyrt på charterflygen och på så vis öka vinstmarginalerna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är någon form av konspiration så de kan sälja adaptrarna dyrt på charterflygen och på så vis öka vinstmarginalerna.

Wow, flera KRONOR EXTRA VARJE RESA!!!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag vette tusan om det är pengarna som styr i det här fallet? När jag bodde i USA tidigare så blev det mycket flygresor och samtliga längre flygningar jag var på så fick man iaf hörlurar gratis av kabinpersonalen. Detsamma gäller de gånger jag flygit med SAS och KLM från Europa.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Flera kronor extra i inkomst per flygresenär blir ganska mycket pengar i slutet med tanke på att det är ungefär 2,5 miljarder flygresenärer per år...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

antar att det är för att deras "splitter" ska orka med, dvs förstärkaren som ska splitta ljudet till alla stolar. På flygkontakterna är det är mono, därav 2 kontakter (left och right). Finns adaptrar att köpa på biltema så slipper du ha deras världelösa lurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Om du har ett flygplan med 500 passagerare och säljer adaptrar för 20kr stycker eller vad dom nu kostar, och du lyckas sälja på alla en sådan så har du 10000kr intjänade PER RESA. Notera sedan den stora mängd av resor som görs varje dag, snitta lite här och där och du märker att det knappast är några kronor extra det handlar om.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Slaktardej:

Senast jag flög med ett bolag som tog betalt för adaptrar kostade de ett par euro att köpa. I inköp handlar det om några ören. Så säg att de drar in 20 kr per såld adapter. En nyare Boeing 737 vilket är ett väldigt vanligt flygplan för flyg inom Europa, tar ca 150 pers beroende på modell. Om då 20 % av dem köper en adapter så har de dragit in 600 kr vilket lär vara mer än vinstmarginalen på en biljett. Så det är ett enkelt sätt att dra in lite extra pengar. Med tanke på hur många flighter de större bolagen gör per år så landar vi snart i miljonbelopp per år i extra inkomst, utan att egentligen behöva lägga så mycket extra arbete.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xyborg:

Jag vette tusan om det är pengarna som styr i det här fallet? När jag bodde i USA tidigare så blev det mycket flygresor och samtliga längre flygningar jag var på så fick man iaf hörlurar gratis av kabinpersonalen. Detsamma gäller de gånger jag flygit med SAS och KLM från Europa.

Det varierar rätt mycket beroende på vilket bolag och vilken typ av resa man gör. Budgetflyg och charter är mycket mer benägna att suga ut varenda liten extra krona de kan medan reguljärflygen lägger de där kostnaderna på biljettpriset direkt istället. Det är lite olika affärsmodeller. Ryabair har ju dragit det till sin absoluta spets där ingenting alls ingår mer än en plats för dig och ditt handbagage. Allt utöver det kostar pengar. Om deras VD får som han vill ska till och med stolar och toalettbesök kosta extra. Jag skojar inte, han vill slänga ut en toalett och slänga in ståplatser för att kunna få in fler personer per flyg.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Om man tar ett litet bolag som SAS, så fraktar dom cirka 250 000 passagerare på ett år.
Så som räkne exempel , om dom kan tjärna 30:- på varje passagerare, då tar dom in en vinst på 7 500 000:- per år.
Är det något du skulle tacka nej till?

Som Puttefnasket redan skrivit, Ser händelsen konstig ut, följ penningspåret

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /
Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Tror inte det är för att dom ska tjäna extra pengar utan för att deras utrustning måste ha det systemet. Fick det där förklarat en gång men har glömt bort, men i princip var det att om det skulle vara en vanlig stereo kontakt vid varje säte skulle dom få fylla halva planet med slutsteg.

Edit: åkte till milano för ett tag sen med ett nyare flygplan från norwi...norweg...hur fan det nu stavas, så var det vanligt uttag så dom har nog kommit på en annan lösning nu...eller så har tekniken gått framåt

Permalänk
Medlem

Senaste flyget jag åkte hade de vanliga två uttagen.
De var inte mono.

Uttag 1: Var till för planets kommunikation.
Uttag 2: Var till för planets underhållningssystem.

Så det gick bra använda sina egna lurar. Detta fick man inte göra under start och landning.
Då var man tvungen att använda deras lurar för att man garanterat skulle höra deras säkerhetsutrop osv.

Så svaret på din fråga är säkerhet. Som allt annat på flyg