Permalänk
Medlem
Skrivet av Secterna:

Tack för det snabba svaret.

Japp jag har med kollat på det kortet, men precis som du säger så blev jag lite fundersam eftersom det bara hade 5 portar. Eftersom 4 av de portarna kommer gå till en RAID 10, så tänkte jag att det kunde vara bra att ha iallafall 2 portar lediga till större diskar (lagring). Det är precis som du säger att det blir lite begränsning i det hela.

Förstår din tanke.
Om du hade tänkt att köra en raidvolym, är det inte då värt att titta närmare på ett kontroller-/raidkort?

"IBM M1015" ska vara bra vad jag har förstått. Kan ej yttra mig mer om detta kort dock då jag inte har någon vidare koll.
Finns flera trådar här på SweC om detta kort.

Kan vara värt att kolla upp tror jag.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Hej!

Personligen har jag ingen koll på det moderkort som du har valt, dock kan jag bekräfta att pass through fungerar på detta moderkort:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=915538

Upp till 32 GB ram.
Enda nackdelen som jag har hittat hittils är att det totalt är 5 st sataportar vilket ger lite begränsningar om man vill ha många diskar. Men nöjer man sig med ett färre antal diskar fungerar det hur fint som helst.

Denna wikipedia-artikeln bekräftar att secternas val av moderkort passar. Adderat 8:e april men ingen källa. I manualen står det att man kan slå igång iommu i bios
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IOMMU-supporting_hardwar...

Skrivet av Sedman:

Förstår din tanke.
Om du hade tänkt att köra en raidvolym, är det inte då värt att titta närmare på ett kontroller-/raidkort?

"IBM M1015" ska vara bra vad jag har förstått. Kan ej yttra mig mer om detta kort dock då jag inte har någon vidare koll.

Det kortet brukar rekommenderas om man vill konvertera det till ett hba-kort för att köra tex passthrough mot en freenas med zfs. Vet inte hur prestandan blir egentligen. Raid 10 har ju dock inga paritetsberäkningar som raid 5 har, så raid-cpun borde inte begränsa.

Undviker dubbelpost
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedman:

Förstår din tanke.

Frågan är om det är värt pengarna eftersom servern ska stå i en hemmamiljö. Budgeten känns redan tung som den är. Hade det varit ett företagsnät hade jag förstått, men tveksam till en hemmamiljö.

Möjligen att man kan köpa till det senare ifall man känner att det skulle behövas. Men i nuläget känns det lite som att moderkortet borde klara av det tillräckligt bra. Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det kortet brukar rekommenderas om man vill konvertera det till ett hba-kort för att köra tex passthrough mot en freenas med zfs. Vet inte hur prestandan blir egentligen. Raid 10 har ju dock inga paritetsberäkningar som raid 5 har, så raid-cpun borde inte begränsa.

Det var precis pass through som jag tänkte på.
Eftersom TS nämnde filserver om jag inte minns fel, men det kan ju bli ett senare projekt!

Skrivet av Secterna:

Frågan är om det är värt pengarna eftersom servern ska stå i en hemmamiljö. Budgeten känns redan tung som den är. Hade det varit ett företagsnät hade jag förstått, men tveksam till en hemmamiljö.

Möjligen att man kan köpa till det senare ifall man känner att det skulle behövas. Men i nuläget känns det lite som att moderkortet borde klara av det tillräckligt bra. Men jag kan ha fel.

Som jag skrev ovan så kanske det kan vara ett senare projekt, att labba med eller så. Om du inte känner att du behöver fler diskar/sataportar i dagsläget så är det ju inte värt att köpa.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm, du skriver att du tänkt köra RAID10. Du vet väl att mjukvaruraid INTE fungerar med ESXi? Det är isf om du tänkt använda någon form av "riktig" RAID-controller eller dela ut en diskkontroller via mha VT-d till en VM som i sin tur kör mjukvaruraid.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Hmm, du skriver att du tänkt köra RAID10. Du vet väl att mjukvaruraid INTE fungerar med ESXi? Det är isf om du tänkt använda någon form av "riktig" RAID-controller eller dela ut en diskkontroller via mha VT-d till en VM som i sin tur kör mjukvaruraid.

Moderkortets raid ska stödja raid10, duger inte det? Vet att raid 5 är tungt, men raid 10 kräver ju inga konstiga beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Moderkortets raid ska stödja raid10, duger inte det? Vet att raid 5 är tungt, men raid 10 kräver ju inga konstiga beräkningar.

Oavsett hur tunga beräkningarna är så brukar de integrerade kretsarna på moderkorten (med vissa undantag) räknas som mjukvaruraid - dvs dom är inte helt transparanta mot OSet/hypervisorn utan kräver drivers och beräkningarna sker i CPU. Inget fel i sig men ESXi har inte stöd för det. Säg inte att jag inte försökte varna. Lycka till

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Oavsett hur tunga beräkningarna är så brukar de integrerade kretsarna på moderkorten (med vissa undantag) räknas som mjukvaruraid - dvs dom är inte helt transparanta mot OSet/hypervisorn utan kräver drivers och beräkningarna sker i CPU. Inget fel i sig men ESXi har inte stöd för det. Säg inte att jag inte försökte varna. Lycka till

Tack det visste jag faktiskt inte. Ska tänka på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Micke O:

Zfs som är en form av mjukvaruriad, funkar bra med esxi. Det finns nån enorm tråd hur man sätter upp en sån konfig, på hardforum.com. Heter nåt med opensolaris och esxi, halv miljon läsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Skrivet av saddam:

Zfs som är en form av mjukvaruriad, funkar bra med esxi. Det finns nån enorm tråd hur man sätter upp en sån konfig, på hardforum.com. Heter nåt med opensolaris och esxi, halv miljon läsningar.

Jo, jag vet. Vänligen se mitt inlägg tidigare i tråden (citerat ovan).

Visa signatur