Xbox One - fördelar och nackdelar

Permalänk
Medlem

Xbox One - fördelar och nackdelar

Godkväll!

Innan forumet spamas sönder av liknande trådar så passar jag på att göra en Jag tänkte att vi kunde diskutera lite för och nackdelar med vår nya välkomnande konsol från Microsoft, på en seriös nivå) Nå.. Vad tycker ni om vad vi har fått sett? Vad tror ni att konsollen kommer att betyda för framtiden, inte minst för PC-världen. Lite trevligt att få höra era åsikter och tankar.

OBS! På en seriös och förnuftig nivå som sagt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Permalänk

Fördelar: Inga, det är en konsol.

OnT:
Tror absolut att den kan tillföra positiva saker, framförallt då den innehåller "vanligare" hårdvara, så att vi inte får lika kassa konsolportar som vi plågats med de senaste åren.

Sedan är det också najs att det sitter GCN i, blir kanske trevligt om man äger AMD.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag vakna nyss såklart, efter att jag vart uppe hela natten, och missade 3h...Great! Så jag skulle vilja fråga vad den har för speccs o så?
Såg lite bilder snabbt, att de använder sig och ansikten och så..Men inget jag blev förtjust i, då Nvidias aniskten ser bättre ut..Men jag är lite nyfiken gällade speccs.. Bara den inte är exakt som Ps3an med annat märke..då är de fail.

Förövrigt ser konsollen ganska stillren ut, älskar sånt, inte mycket bling bling. Ser mer ut som en Bluray spelare än en spelmaskin.

Permalänk
Medlem

Det finns väll obetydliga fördelar och nackdelar. Men PC kommer är och kommer alltid vara bättre

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag vakna nyss såklart, efter att jag vart uppe hela natten, och missade 3h...Great! Så jag skulle vilja fråga vad den har för speccs o så?
Såg lite bilder snabbt, att de använder sig och ansikten och så..Men inget jag blev förtjust i, då Nvidias aniskten ser bättre ut..Men jag är lite nyfiken gällade speccs.. Bara den inte är exakt som Ps3an med annat märke..då är de fail.

Förövrigt ser konsollen ganska stillren ut, älskar sånt, inte mycket bling bling. Ser mer ut som en Bluray spelare än en spelmaskin.

haha, lätt hänt Jo då ska vi se: Hårdvaran i konsollen var väl en av de saker som Microsoft faktiskt inte gick igenom. De nämde däremot 8 GB i RAM, men det kanske du kände till sedan innan? Att det sitter en x86-basserad AMD-processor kanske du också känner till? Dock togs inte det upp Mycket fokus verkade handla om rörelser och röstkommandon, något som jag är skeptisk till kommer att fungera lika bra hemma i vardagsrummet som på showen

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Godkväll!

Innan forumet spamas sönder av liknande trådar så passar jag på att göra en Jag tänkte att vi kunde diskutera lite för och nackdelar med vår nya välkomnande konsol från Microsoft, på en seriös nivå Nå.. Vad tycker ni om vad vi har fått sett? Vad tror ni att konsollen kommer att betyda för framtiden, inte minst för PC-världen Lite trevligt att få höra era åsikter och tankar

OBS! På en seriös och förnuftig nivå som sagt!

Gillar att du skriver "på en seriös nivå" i en text som innehåller 17 smileys.

För att bidra till diskussionen:

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Gillar att du skriver "på en seriös nivå" i en text som innehåller 17 smileys.

För att bidra till diskussionen:

http://i.imgur.com/KTteljF.png

Kvällens skratt!

+1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k4ptenen:

Det finns väll obetydliga fördelar och nackdelar. Men PC kommer är och kommer alltid vara bättre

Här börjas det..

VEM BRYR SIG?

Dold text

Jag kommer nog att införskaffa en Xbox One, då jag alltid har haft mer kul på Konsoler än PC.
Sen så finns ju nästan allt i konsolerna nuförtiden. Då kan man ha en bärbar dator i rummet när man måste surfa runt eller vill göra sådant som inte går på konsolen.

Permalänk
Medlem

Första frågan är givetvis om det går att stänga av allt junk såsom röststyrning, gestures m.m?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Första frågan är givetvis om det går att stänga av allt junk såsom röststyrning, gestures m.m?

Ja, jag håller med där... Det känns lite som Microsoft har tänkt en annan väg med denna konsol, precis som med W8, frågan är om Microsofts väg kommer att leda till konsumenternas väg, d.v.s kommer konsumenterna få det dom vill ha ut av nästa generations konsol?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Bort med Facebook, tv och sånt där skit. Det är en Konsol, man ska spela på den.
Konsolerna ser ut att mer och mer gå mot att bli en Socialt centrum och ingen spelmaskin.
Det är iaf min åsikt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är konstigt att många av er ser alla funktioner såsom röst och rörelsestyrning som en dålig sak. Hur tråkigt hade det inte varit om Microsoft hade introducerat en ointelligent och gammaldags produkt istället för det dom har kommit fram med nu ? Detta är framtidens konsoller, och som flitig pc ägare kan jag med gott samvete säga att min dator kommer med tiden bli utbytt mot ett Xbox One

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Bort med Facebook, tv och sånt där skit. Det är en Konsol, man ska spela på den.
Konsolerna ser ut att mer och mer gå mot att bli en Socialt centrum och ingen spelmaskin.
Det är iaf min åsikt.

Varför måste det bort? Vill du inte använda funktionerna så gör du det helt enkelt inte. Jag använder ex min 360 bara till netflix och spela spel trots att den innehåller "massa" sociala appar osv.
Tror knappast speldelen blir sämre av att det runt om förbättrats.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ante543:

Jag tycker det är konstigt att många av er ser alla funktioner såsom röst och rörelsestyrning som en dålig sak. Hur tråkigt hade det inte varit om Microsoft hade introducerat en ointelligent och gammaldags produkt istället för det dom har kommit fram med nu ? Detta är framtidens konsoller, och som flitig pc ägare kan jag med gott samvete säga att min dator kommer med tiden bli utbytt mot ett Xbox One

Så drygt när alla PC fantaster börja gråta för ingenting.
Jag tycker det är en bra sak, och kommer definitivt att köpa en Xbox

Permalänk
Medlem

Nackdel: Ps4 är betydligt bättre
Kommer vara samma spel till båda, men personsligen skulle jag föredra on-the-fly inspelning, möjligheten att hjälpa polare som kört fast, kunna spectata osv, framför en uppdaterad kinect och en tvtjänst som inte lär funka utanför USA...
Om jag nu skulle slå i skallen o köpa en konsoll istället för att köpa en HDMI kabel o sätta i tvn och en bra gamepad för en bråkdel av priset...

Edit: De "innovativa" sakerna med Xbox one går redan idag att lösa med mjukvara på en dator och en webcam/kinect....

Permalänk
Medlem

Har inget emot röststyrning och liknande. Det är en modern konsoll med moderna funktioner. Vill man inte använda de funktionerna ska man inte tvingas att göra det dock. Går det at stänga av är det inga problem om de finns.

Det som dödar X1 för mig är deras blockering av begagnade spel, det har varit mycket spekulationer, men det mest accepterade variationen är att man måste betala en avgift. Jag tänker iaf inte köpa en X1, just på grund av detta. Jag tänker inte stöda deras fascistiska metoder.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante543:

Jag tycker det är konstigt att många av er ser alla funktioner såsom röst och rörelsestyrning som en dålig sak. Hur tråkigt hade det inte varit om Microsoft hade introducerat en ointelligent och gammaldags produkt istället för det dom har kommit fram med nu ? Detta är framtidens konsoller, och som flitig pc ägare kan jag med gott samvete säga att min dator kommer med tiden bli utbytt mot ett Xbox One

För att alla dessa saker aldrig kommer fungera speciellt smidigt i verkligheten. Jag ser det som en gimmick. Ungefär som alla "features" i min Samsung GS4 med rörelse styrning m.m. Det är kul i ungefär 5 min men sen vill man ha en vanlig fjärr och inte sitta och tjata och veva med armarna. Skulle faktiskt inte förvåna mig om hela presentationen av Xbox One var riggad.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

+ Snygg design på konsollen
+ Handkontrollen som är en riktigt bra uppdaterad variant av världens bästa handkontroll
+ Blu ray-läsare
+ Halo, Gears of War, Forza och Remedy-skaparnas nya(?)

- Storleken på konsollen, typ stor som en förstärkare. CD-i vibbar någon?
- Troligtvis betalkrav för att få spela online, annars hade dom nämnt att det var gratis
- Att dom satsar mer på Kinect. Jag hade hoppats motsatsen

Ja, detta är väl mina intryck. Vi får se hur det är efter E3. Just nu så är det dock Sony som har gjort mig mest taggad, trots att dom inte ens visade basenheten.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

För att alla dessa saker aldrig kommer fungera speciellt smidigt i verkligheten. Jag ser det som en gimmick. Ungefär som alla "features" i min Samsung GS4 med rörelse styrning m.m. Det är kul i ungefär 5 min men sen vill man ha en vanlig fjärr och inte sitta och tjata och veva med armarna. Skulle faktiskt inte förvåna mig om hela presentationen av Xbox One var riggad.

Såklart allt ser bättre ut i en presentation än vad det egentligen är. Men jag tvivlar starkt på att det var riggat! och om funktionerna inte fungerar optimalt är det ingen som tvingar en att använda dom, utan allt går att styra på handkontrollen som vanligt.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

Yes, nu kan jag prata på skype, titta på tv, och googla saker, SAMTIDIGT som jag viftar med armarna! Utmärkt.
Vänta nu, jag tittar ju aldrig på TV, det här är 2013. Och om jag ville titta på TV så skulle jag väl bara kunna göra det på... min TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blathmac:

Yes, nu kan jag prata på skype, titta på tv, och googla saker, SAMTIDIGT som jag viftar med armarna! Utmärkt.
Vänta nu, jag tittar ju aldrig på TV, det här är 2013. Och om jag ville titta på TV så skulle jag väl bara kunna göra det på... min TV?

Ännu en gång om det finns funktioner på konsollen som man inte gillar är det ingen som tvingar en att använda dom. Det är bättre att det finns än inte. Varför så mycket hat?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define /// Asus P8Z68-V GEN3 /// Intel i7 2600k 4.4 ghz /// Cooler master hyper 212 plus /// Corsair vengeance 8gb 1600 mhz /// Asus gtx 570 dierctcu II /// Intel SSD 320 120GB// BenQ GL2440HM LED.

Bärbar: Hp pavilion dv7-5090eo /// Intel i7 2630QM 2.9 ghz /// Radeon HD 6570M 1 gb

Permalänk
Medlem

PC master race

/thread

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

jag vill ha allt samlat på ett ställe, tv-programmen jag gillar, filmerna jag vill se, facebook, twitter, sweclockers, youtube, snacka med folk över skype och såklart spela spelen jag älskar med så mycket ögongodis som möjligt... det var därför jag gick över från konsollvärlden till PC. både sony och microsoft har gjort bra ifrån sig med dessa konsoller verkar det som, dock tror jag att sony kommer ta hem vinsten denna generation, men det återstår att se

EDIT: och allvarligt, Xbox one...? x)

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk

Skulle föredragit en bild av en tolvåring som skriker om sina skills i en xbox-mic, sittandes ovanpå en en person som försöker limma ihop spillrorna av ett sönderklippt spel, och desperat försöker pilla bort bajsresterna från det efter att det passerat genom konsolernas matsmältning, medans tolvåringens mamma står i bakgrunden och hoppas innerligt att spelet inte ska vara för svårt så att ungen ska få ännu ett vredesutbrott, men sure, det är ju härligt att få drömma i alla fall, att det var så spelmarknaden såg på oss också

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante543:

Ännu en gång om det finns funktioner på konsollen som man inte gillar är det ingen som tvingar en att använda dom. Det är bättre att det finns än inte. Varför så mycket hat?

Vem har hatat? Vad jag kan se så har det endast varit en sansad diskussion. Kanske lite väl känslig om man läser in hat i allting?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Lite sugen på Hdmi/in/ut kommer innebära lite schyssta info-rutor om pågående progrma, sociala medier och sånt...
Men det är också det ENDA som intresserar mig, jag är verkligen ingen konsollkille...det gick snett någonstans när mina kompisar fick Nintento 8-bit mendans farsan gav mig en Commodore 64

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ante543:

Ännu en gång om det finns funktioner på konsollen som man inte gillar är det ingen som tvingar en att använda dom. Det är bättre att det finns än inte. Varför så mycket hat?

För att de förmodligen kommer att ta upp massor med obligatorisk plats på startmenyn etc, detta är ju dock inte satt i sten men det är väl det som jag och många ogillar. Ta det nuvarande dashboardet till exempel, reklam för spel och tjänster överallt... Jag gillar det inte i alla fall men är man helt mediagalen så är det väl nice.
Köper man en "Spelkonsol" eller ett "Playstation" så ska det ju vara centrerat på just spel och inte att titta på senaste Game of Thrones-avsnitten, det är det man har en HTPC till eller sin TV för den delen? För som jag har förstått det så har "Smart-TV's" en hel del funktioner nu som till exempel att surfa i en webbläsare.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som faktiskt är glad över att vi som gillar PC faktiskt kommer att få fetare grafik och bättre optimerade spel nu? jag är iaf glad för alla som gillar console för det är PC som kommer ha mest glädje av detta tror iaf jag!

gemensam arkitektur pluss DX 11.1 är ju fan inte helt fy skam

Något jag inte riktigt fattar är dock hur de skall få ihop det här med att byta kanaler osv när man har en exter digitalmotagare kopplad till xboxen? tror det krävs endel fiffel för att få alla dessa funktioner att fungera, sen verkar det ju som att det bara är i USA det kommer att fungera över huvud taget vid lansering.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Lite sugen på Hdmi/in/ut kommer innebära lite schyssta info-rutor om pågående progrma, sociala medier och sånt...
Men det är också det ENDA som intresserar mig, jag är verkligen ingen konsollkille...det gick snett någonstans när mina kompisar fick Nintento 8-bit mendans farsan gav mig en Commodore 64

jag är också C-64 förstörd, dock här hemma så ansågs Nintendo vara för folk som bodde i ghettot medan vi kids i villaområdet körde C-64, Amiga 500, Atari osv istället

jag är häller ingen konsollsnubbe men finner ändå ett visst nöje i att spela på konsol till å från. 95% av tiden är PC för min del. resterande 5% max är till xbox

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.