Ultra HD-paneler prispressas i Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16816-sony-prissatter-tva-ny...

Det motsvarar ju inte precis utbudet av 1080p BluRay, men nog finns det.

Lite mer än 10 filmer (varav hälften dåliga) behöver det såklart vara. Tröttnar man på rätt fort

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Man kanske skulle köpt en Seiki http://www.amazon.com/Seiki-Digital-SE50UY04-50-Inch-120Hz/dp...
De flesta som har köpt den tycker den är mycket prisvärd, kanske behöver nya grafik kort om jag ska spela bara det blir dyrt..

Den är inget vidare. Sämre bild på den än en 1080p tv i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Är det bara jag för övrigt som är mer förväntansfull över OLED än det här med 4k-tv? Datorskärmar är en sak, men på tv uppskattar jag kontrast och färgåtergivning mer än bara antal pixlar

Nope inte bara du, jag är också mer förväntansfull på OLED än 4k.

Tittade på en LG UHD skärm 85" på Mediamarkt i helgen. Bara 139.000kr
Blev dock inte den utan en LG 55" istället, för en tiondel av priset
Vist va bilden större på 85" men jag tyckte inte Blu-ray filmen som spelades på båda såg bättre ut på UHD skärmen.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

10% över HD skräms priset? Altså runt ~2.5k? Länka vart!

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan vi sluta kalla det för 4K för det är inte 4K. Det är 2160p.

Tar gärna en datormonitor med 2160p men det är rätt meningslöst på en TV. Får skaffa en projektor med 2160p sen istället. När det väl släpps lite material i den upplösningen dvs.

Vad ska vi kalla det för tycker du? Ultra HD? Vilket låter bäst? Full HD eller Ultra HD? Hur ska man veta vilken som är bättre?
Eller ska det heta Ultra Full HD? Det är ju 4 gånger mer pixlar än 1080p,
fast man kan ju undra varför det heter 4"K" och inte 4X, möjligen för att dom tyckte det lät bättre.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Vist va bilden större på 85" men jag tyckte inte Blu-ray filmen som spelades på båda såg bättre ut på UHD skärmen.

Det är väl inte så konstigt då källmaterialet har samma upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad ska vi kalla det för tycker du? Ultra HD? Vilket låter bäst? Full HD eller Ultra HD? Hur ska man veta vilken som är bättre?
Eller ska det heta Ultra Full HD? Det är ju 4 gånger mer pixlar än 1080p,
fast man kan ju undra varför det heter 4"K" och inte 4X, möjligen för att dom tyckte det lät bättre.

4K står för den horisontella upplösningen(alltså nästan 4000 pixlar i sidled). Nästa upplösning är 8k vilket är 7680 pixlar i sidled. 4x hade varit ett dåligt namn då det refererar till ett annat namn(hade försvårat det när 1080p är gammalt).

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

4K står för den horisontella upplösningen(alltså nästan 4000 pixlar i sidled). Nästa upplösning är 8k vilket är 7680 pixlar i sidled. 4x hade varit ett dåligt namn då det refererar till ett annat namn(hade försvårat det när 1080p är gammalt).

Hade det inte bara varit smidigare att fortsätta att mäta på höjden som man gör med 720p eller 1080p, jag hade gärna sett att dom kallade 3840 × 2160 2160p eller 2K och 7680 × 4320 för 4320p eller 4K

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Hade det inte bara varit smidigare att fortsätta att mäta på höjden som man gör med 720p eller 1080p, jag hade gärna sett att dom kallade 3840 × 2160 2160p eller 2K och 7680 × 4320 för 4320p eller 4K

Jo det hade definitivt varit det smidigaste. Problemet med att kalla det 2K är att 1080p är 2k upplösning. Jag ser dock inte vad problemet i att kalla det 2160p är. Det vore det smidigaste tycker jag, det är alltid smidigast att följa en standard(vertikal upplösning). Det handlar väl i vanlig ordning om marknadsförning, och 4k låter som mer än 2160 och därför tror säkert de teknikokunniga att det är en ännu större uppgradering från 1080p(1080 vs 4000| 1080 vs 2160), även om det är exakt samma sak.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Ställer mig avvaktande till det finns underhållning som utnyttjar upplösningen

Skrivet av SebboD:

Annars kan du ju köpa till en receiver som klarar av att skala upp bilden till 4K, funkade riktigt bra när man såg på DVDer på sin 1080p-TV för några år sedan.

Skrivet av JAZIP:

Lite mer än 10 filmer (varav hälften dåliga) behöver det såklart vara. Tröttnar man på rätt fort

Missar ni inte fördelen med 2160p? 2160 / 2 = 720 , 2160 / 2 = 1080
Dvs man kan få både 720p och 1080p pixelmappat utan att få en massa grummel pga antialiasing eller fel i uppskalningen.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan ju titta på priset på utrustningen innan du börjar kalla folk bakåtsträvare. En kamera som klarar 1080p går på runt miljonen. Objektiv kostar från ett par hundra tusen till över miljonen. Räkna kameror nästa gång du ser en livesändning. I en mindre studio har du tiotals miljoner bara i kameror. Sen vill jag inte ens tänka på vad det kostar att köpa resten av utrustningen runt omkring.

Som sagt, köper du nya kameror så stödjer de allra flesta HD, och såvida man inte haft riktigt långa uppgraderingscykler så borde man vara där vid det här laget. Men vet att det finns OB-bussar etc som fortfarande känner sig oförberedda på HD. Dålig och slapp planering och jag är glad att produktionsbolag börjar säga ifrån och söka sig till andra.

Jag vet också flertalet svenska TV-produktioner i år som spelats in på XDCAM-EX IMX 35 el 50 mbit "HD", men som inte levererats till kanalerna i HD p.g.a. att de ändå bara beställt SD och man inte vill krångla till det. I många fall är det inte ens så hemskt mycket pengar det handlar om utan bara knasiga grejor så som att SVT vill ha 5.1 ljud gjort till all HD-produktion (nu sänkt till 3.1 vad jag vet) eller att HDCAM-SR band kostar mer än Digibeta. Det har också tittats kritiskt på XDCAM som godtagbart för HD, men för studio, reality och tävlingsprogram tycker jag det borde låtas gå. (Förstås inte drama, men där är Sverige på HD-tåget sedan länge, kostnader till trots.)

SD har helt enkelt funkat och tittarna verkar inte vara så haj på att se skillnaden mellan material levererat i HD och uppskalad HD (*host*Mästarnas Mästare*host*).

pengafråga är det väl visst fortfarande, men i mindre utsträckning jämfrt med hur det varit
Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

Som sagt, köper du nya kameror så stödjer de allra flesta HD, och såvida man inte haft riktigt långa uppgraderingscykler så borde man vara där vid det här laget. Men vet att det finns OB-bussar etc som fortfarande känner sig oförberedda på HD. Dålig och slapp planering och jag är glad att produktionsbolag börjar säga ifrån och söka sig till andra.

Jag vet också flertalet svenska TV-produktioner i år som spelats in på XDCAM-EX IMX 35 el 50 mbit "HD", men som inte levererats till kanalerna i HD p.g.a. att de ändå bara beställt SD och man inte vill krångla till det. I många fall är det inte ens pengafråga utan bara knasiga grejor så som att SVT vill ha 5.1 ljud gjort till all HD-produktion (nu sänkt till 3.1 vad jag vet) eller att HDCAM-SR band kostar mer än Digibeta. Det har också tittats kritiskt på XDCAM som godtagbart för HD, men för studio, reality och tävlingsprogram tycker jag det borde låtas gå. (Förstås inte drama, men där är Sverige på HD-tåget sedan länge, kostnader till trots.)

SD har helt enkelt funkat och tittarna verkar inte vara så haj på att se skillnaden mellan material levererat i HD och uppskalad HD (*host*Mästarnas Mästare*host*).

Glöm inte att sändningarna ofta är så hårt komprimerade att det är skit samma vad grundmaterialet kommer ifrån. Vissa har så mycket komprimeringsartifakter att det får mig att tänka på första generationens youtube. Så det är fortfarande långt ifrån hela kedjan som klarar HD bevisligen eftersom det inte fungerar. Vissa HD-sändningar får mig att önska att jag satt på en gammal CRT där den låga upplösningen hade agerat AA-filter och plockat bort mycket av komprimeringsskiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan vi sluta kalla det för 4K för det är inte 4K. Det är 2160p.

Tar gärna en datormonitor med 2160p men det är rätt meningslöst på en TV. Får skaffa en projektor med 2160p sen istället. När det väl släpps lite material i den upplösningen dvs.

QuadHD är en del av 4K standarden.

2160p är ett alternativt namn på 4K QuadHD standarden.

Bägge är korrekta. Men jag håller med om att 4K är lite overkill för TV. 1080p kommer man långt med. Jag hade hellre sett 1080p med 10-bpp bli standard. På datorsidan däremot skulle högre upplösning var önskvärt.

Permalänk
Avstängd

36000:- för en 65" 4K tv
http://www.aliexpress.com/item/Uhd-hd-4k-flagship-hisense-led...
Buy Now?

glöm inte att det inte bara är upplösningen på materialet som gör skillnad.
jag har sett tester där dom flesta trott att det är 4K material som visats på en 4K tv när det bara var 1080p.
så även 1080p material kommer att se bättre ut.

sen blir det bättre bild då fler pixlar får rum på skärmen.
fler färger kan visas på samma yta= högre microkontrast

Edit: klart skum beskrivning av den tvn
det verkar som dom kopierat specsen från en 55" Samsung smart tv
1080p och 55" står det

kollar man längre ner så står det ju tydligt 4K

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik.dv:

QuadHD är en del av 4K standarden.

2160p är ett alternativt namn på 4K QuadHD standarden.

Bägge är korrekta. Men jag håller med om att 4K är lite overkill för TV. 1080p kommer man långt med. Jag hade hellre sett 1080p med 10-bit.

Nja har du sett en 4k film på en av de där 84" tv? Det är ganska så stor skillnad mot allt det andra som står runt omkring. Vet inte riktigt skillnaden med 10bit färger men 4k är ett ganska stort steg från 1080p. Min 42 tummare med en 1080p film känns ordentligt tråkigt i jämförelse.

Permalänk
Inaktiv

Oj kul information, kollade en snabbis på taobao och det verkar finnas ganska rejält med billiga 4k tv skärmar från olika kinesiska märken. ca. 7000 för en 50-55" och ca. 4000 för en 40".

Skönt, det betyder väl 4k kommer komma ut till rediga priser ganska snart.
Men ännu saknas två saker:
1 en vettig kontakt som kan köra 4k i minst 60hz
2 ett vettigt prisat grafikkort som har en sådan kontakt.

Ser fram emot slutet av året

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Glöm inte att sändningarna ofta är så hårt komprimerade att det är skit samma vad grundmaterialet kommer ifrån. Vissa har så mycket komprimeringsartifakter att det får mig att tänka på första generationens youtube. Så det är fortfarande långt ifrån hela kedjan som klarar HD bevisligen eftersom det inte fungerar. Vissa HD-sändningar får mig att önska att jag satt på en gammal CRT där den låga upplösningen hade agerat AA-filter och plockat bort mycket av komprimeringsskiten.

Nä, men HD-kanalerna brukar ju förstås ha högre bitrate. Också därför jag tror SD-uppskalningarna som går på HD-kanalerna kan imponera på folk, det ser ju oftast bättre ut när det inte börjar kokas gröt i kinderna på människors ansikten. Playtjänster har potential att erbjuda riktigt bra kvalitet i framtiden, egentligen redan nu.

Men om vi ser till det originalargument. Att det kostar miljoner kronor inte redan investerade att fixa utrustningen i studios. Ja, det ligger något i det. Även om jag tror att just kamerorna nog redan är utbytta mot något HD-kapabelt i många av dem. Snarare EVS och annan utrustning som är problemet. Och där är grejen lite, till slut när allt bara är uppdaterat och utbytt på naturlig väg, först då kommer vi få se HD-studioprogram på allvar. Ingen är "sugen" riktigt på att hoppa på HD annars. Både eventuellt nytt workflow och och kanalernas ointresse för formatet bidrar.

Att icke-studioprogram i många fall spelas in och bearbetas i HD för att sedan skickas iväg i SD till kanalen.. err.. Där har du exemplet när utrustningen som kamerauthyrarna har nuförtiden (XDCAM EX1: or etc) helt enkelt spelar in i HD redan, och att slutleveransen till kanal i SD helt enkelt är en teknikalitet i kontrakt som vi förhoppningsvis kommer förbi så snart som möjligt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Det är väl inte så konstigt då källmaterialet har samma upplösning?

Nä precis, det som va poängen. Därför jag tidigare i texten skrev att jag är mer intresserad av OLED panelers inträde än 4k skärmar.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför man inte anger upplösningen i megapixlar och förhållandet mellan höjden och bredden

tex: 1920x1080=2mp (16/9)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasd_101:

Är det någon som vet varför man inte anger upplösningen i megapixlar och förhållandet mellan höjden och bredden

tex: 1920x1080=2mp (16/9)

folk kommer då att jämföra med systemkameror på 21mp och då låter 2mp riktigt sniket.
det låter bättre med 4K helt enkelt

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Teddis:

Datorskärmar ja, men TV-utsändningar i 4k lär ju dröja. Speciellt för oss i Sverige där övergången till HD i svenska TV-program till slut kommer bero på att nya kameror och annan inspelningsutrustning inte längre stödjer SD. Bakåtsträvare är vi...

Jaha? Vem bryr sig om TV-sändningar? Man kollar på Blu-ray och dylikt, det är där du får vettig kvalitet!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

folk kommer då att jämföra med systemkameror på 21mp och då låter 2mp riktigt sniket.
det låter bättre med 4K helt enkelt

men det är ju sniket.

4k hade varit det samma som 8mp

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Nä precis, det som va poängen. Därför jag tidigare i texten skrev att jag är mer intresserad av OLED panelers inträde än 4k skärmar.

ah

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Kan vi sluta kalla det för 4K för det är inte 4K. Det är 2160p.

Tar gärna en datormonitor med 2160p men det är rätt meningslöst på en TV. Får skaffa en projektor med 2160p sen istället. När det väl släpps lite material i den upplösningen dvs.

Skrivet av Friterad:

Vad ska vi kalla det för tycker du? Ultra HD? Vilket låter bäst? Full HD eller Ultra HD? Hur ska man veta vilken som är bättre?
Eller ska det heta Ultra Full HD? Det är ju 4 gånger mer pixlar än 1080p,
fast man kan ju undra varför det heter 4"K" och inte 4X, möjligen för att dom tyckte det lät bättre.

Skrivet av Ahlen:

Hade det inte bara varit smidigare att fortsätta att mäta på höjden som man gör med 720p eller 1080p, jag hade gärna sett att dom kallade 3840 × 2160 2160p eller 2K och 7680 × 4320 för 4320p eller 4K

Skrivet av flyawaynille:

Jo det hade definitivt varit det smidigaste. Problemet med att kalla det 2K är att 1080p är 2k upplösning. Jag ser dock inte vad problemet i att kalla det 2160p är. Det vore det smidigaste tycker jag, det är alltid smidigast att följa en standard(vertikal upplösning). Det handlar väl i vanlig ordning om marknadsförning, och 4k låter som mer än 2160 och därför tror säkert de teknikokunniga att det är en ännu större uppgradering från 1080p(1080 vs 4000| 1080 vs 2160), även om det är exakt samma sak.

2160p är ett mediaformat. (p står för progressive, jmfr i = interleaved)

Skärmformat anges enligt länk nedan!

http://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_display_resolution

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

Ställer mig avvaktande till det finns underhållning som utnyttjar upplösningen

det händer ju inget innan dessa tv apparater blir en standard.. men iofs sänds ju fortfarande vanliga tv sändningar i löjligt låg upplösning, är det inte 360p eller något liknande?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

det händer ju inget innan dessa tv apparater blir en standard.. men iofs sänds ju fortfarande vanliga tv sändningar i löjligt låg upplösning, är det inte 360p eller något liknande?

Ska man använda den sortens begrepp, så är det väl 576i som ligger närmast till hands att kalla det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Namnet 4K kommer ifrån bildproducenter på den proffesionella sidan av produktion i film samt biograf.. Där har man alltid namngett olika standarder efter den horisentala mängden pixlar på formaten. 2k är ju som vi vet 2048x1080 pixlar och formateras om till 1920x1080 för konsumenter av media som DVD och BLU RAY. Vanligtvis klipper man bort lite på kanterna circus 6% totalt. Lika dant är 4k standarden 4096x2160 pixlar och måste konverteras om till 3840x2160 pixlar.

På konsumentsidan eller hemmabio entusiastsidan har man för att inte blanda ihop med olika AR som förekommer därför gjort det enklare och kallat formaten efter den vertikala längden av pixlar. 480, 576, 720p samt 1080p men inte 2160p ??

4K är därför taget direkt från bildproducenter som jobbar med film mest pga att tekniken gått så fort fram och man har inte hunnit namnge en bra standard ännu på konsumentsidan innan det började pratas om 4k på olika teknikmässor och hifi tidningar.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nja har du sett en 4k film på en av de där 84" tv? Det är ganska så stor skillnad mot allt det andra som står runt omkring. Vet inte riktigt skillnaden med 10bit färger men 4k är ett ganska stort steg från 1080p. Min 42 tummare med en 1080p film känns ordentligt tråkigt i jämförelse.

Vid enorma skärmstorlekar som 84" vid nära tittavstånd blir 4K eventuellt intressant. De flesta har inte så pass stora apparater hemma eller så vid ett normalt tittavstånd är inte upplösningen ett primärt problem. Även bio kommer lång med 1080p / 2K.

10-bit färg (med det menar jag 10 bit per pixel, dvs 30-bit färg) tar bort allt vad heter bandningar. 64 gånger fler färger än vanlig 8-bpp som de flesta monitorer är idag.

Däremot vet jag inte vad det finns för disturbitionsmöjligheter för 10-bit material. Jag tror en high-profil variant av h264 har stöd för mer än 8-bpp, om det var upp till 10 eller 12-bpp eller så. Dagens operativsystem är också sega på att stödja detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

2k är ju som vi vet 2048x1080 pixlar och formateras om till 1920x1080 för konsumenter av media som DVD och BLU RAY. Vanligtvis klipper man bort lite på kanterna circus 6% totalt. Lika dant är 4k standarden 4096x2160 pixlar och måste konverteras om till 3840x2160 pixlar.

Nja… 2K finns i en rad olika format.

- 2048x1080
- 2048x1152
- 2048x1536

2K digital cinema är 2048×1080, men filmar du för 16x9 i 2K är det snarare 2048x1152 som gäller. Bl.a. Arri's Alexa filmar så. Jag tror ex. RED filmar i ett 2:1 forhållande och den kan filma i 2K (2048x1024).

4K finns som sagt en rad olika standarder för.

- 3840 × 2160
- 4096 × 2160
- 4096 × 1714
- 3996 × 2160
- 3656 × 2664
- 4096 × 3112

En 4K film-projektor håller sig till formatet 4096 × 2160, 3840 × 2160 har troligen härstammat från just att det är 4X högre upplösning än 1080p vilket gör det enklare att hantera.

Det enklaste hade varit om man satte en 4K-standard som 4096 bredd men nu har flera olika standarder fallit under detta begrepp. Bortser man från de "udda" formaten så måste man ta höjd för 16x9 och 4x3 ex.

Skrivet av dealerovski:

På konsumentsidan eller hemmabio entusiastsidan har man för att inte blanda ihop med olika AR som förekommer därför gjort det enklare och kallat formaten efter den vertikala längden av pixlar. 480, 576, 720p samt 1080p men inte 2160p ??

Ja, typ. För en TV fungerar detta där man sätter en ganska tydlig standard. Dock fungerar inte det så bra på skärmar då de kan variera mellan 16x9 och 16x10 aspekt ofta. Läsplattor har ytterligare fler förhållande som strular till det.

Skrivet av dealerovski:

4K är därför taget direkt från bildproducenter som jobbar med film mest pga att tekniken gått så fort fram och man har inte hunnit namnge en bra standard ännu på konsumentsidan innan det började pratas om 4k på olika teknikmässor och hifi tidningar.

Det mer korrekta namnet är nog "QuadHD" eller "4K UHD" för så kallad 4K TV med upplösningen 3840 × 2160.

Permalänk
Medlem

Vågar man köpa en kinesisk tv? Fan man får 80 tum 1080p för 8000 + tull och moms.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |