Student: jobba deltid som utvecklare?

Permalänk
Medlem

Student: jobba deltid som utvecklare?

Jag undrar om man som student (datateknik) har några realistiska möjligheter att hitta enklare jobb som utvecklare (gärna java)? Är fn mest intresserad av erfarenhet, så det mesta på deltid är intressant.

Permalänk

Det beror på är du en tjej? Om inte så blir det genast mycket svårare och då finns det diverse studentkonsultbolag eller kontakter som det gäller.
Rent allmänt så tar en nyexad dataingenjör mer tid i upplärning än vad man får ut av vederbörande i ett projekt, så det hela är en invertering. Småuppgifter finns hos många företag, men det gäller att hitta rätt.
Så mitt råd hör med studentkonsulting, academik work etc, många arbetsplatser har dessutom bra kontakt med föreläsare på skolorna där dessa kan rekommendera de bästa studenterna.

När jag tänker efter så träffade jag en snubbe från chalmers på en mässa där de hade något slags bemanningsuthyrning av något slag och de ville hyra ut studenter. (jag är ej insatt i exakt vad det var för något uthyrningsverksamhet) Men liknande bör alla större universitet ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag studerar datateknik och jobbar deltid som utvecklare så visst går det. Ett tips är dock att lära dig något annat utöver det som alla andra som läser också kan (java på lth): web applikationer, android, xcode, ruby on rails, dot.net, php, sql...

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av spXq:

Jag undrar om man som student (datateknik) har några realistiska möjligheter att hitta enklare jobb som utvecklare (gärna java)? Är fn mest intresserad av erfarenhet, så det mesta på deltid är intressant.

Definitivt. Testa att gå genom bemanningsföretag eller liknande, det är nog det enklaste. I allmänhet tror jag att en student ser bäst ut som "allt-i-allo" när det gäller programmering, alltså någon de kan ge enkla arbetsuppgifter inom olika saker som ingen annan riktigt vill lägga tid på. Sök för fullt. I värsta fall har du fått slipa lite på ditt CV och fått träna lite på att skriva personliga brev.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det beror på är du en tjej? Om inte så blir det genast mycket svårare och då finns det diverse studentkonsultbolag eller kontakter som det gäller.

Jag undrar lite varför det är så? Är det såpass mycket "lättare" att komma in och jobba extra som tjej?

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk

Jag studerar Informationsteknik på Chalmers och jobbar ibland en del utanför skolan, känns som att företagen skriker efter en drar åt alla håll. Har flera gånger blivit uppringd av företag som vill att jag ska jobba åt dem eller involvera mig i dvs projekt. Dock är jag ganska klipsk och kan programmera ganska bra samt är en väldigt driven & utåtriktad person, vet många som varken är är särskilt bra på att programmera eller bygga kontaktnät och då kan jag tänka mig att det är svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av FreeLou:

Jag undrar lite varför det är så? Är det såpass mycket "lättare" att komma in och jobba extra som tjej?

En tjej utmärker sig mer och har lättare att komma på intervjuer. Inom It på lite högre nivåer är tjejer extremt sällsynta och det är inte många programmeringsgenietjejer som går arbetslösa i vårt land.
När personen sedan har fått jobbet så är det såklart samma krav som gäller, även om min erfarenhet säger att duktiga tjejer brukar bli omplacerade i högre grad än oss killar. (omplacering = dokumentationsarbete, jobba med testning, avancera till projektledare etc)
Man har sin skattade tid att göra saker på, att man är tjej är ingen bra ursäkt till projektledarna att dra över tiden på.. Och det jag menar med detta är alltså att kraven är desamma.

Så det är fördelaktigt att vara kvinna om man vill få jobb som systemutvecklare, det svåra momentet att behålla jobbet brukar dock vara detsamma.

-=|ZetaXtreme|=-
Då har du bra kontaktnät med företag som har behov av enklare arbeten. Annars brukar företag ta in exjobbare för att göra grunderna för enklare arbeten och sedan själv göra resten, alternativt anställa exjobbaren och få den slutföra jobbet.
För det är inte ovanligt att det krävs väldigt mycket handledning åt en systemutvecklare med 5-10års arbete att göra det man vill, en person som inte ens har gått ur skolan, ja då kan det ofta att bli att göra om precis allt.

Men har man kontakt med rätt typ av företag som har "rätt" arbetsuppgifter så är det enklare att få jobb.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".