Xbox One mot Playstation 4 i hårdvara

Permalänk

MS har inte lyckats övertyga mig denna gång heller. Blir en PS4:a om något. Sony vet i alla fall hur man gör hårdvara. Microsoft har ju haft sina problem.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Xbox One vilket jävla skämt, ser ut som en stor besvikelse!

Sony verkar ha gjort allt rätt med PS4'an för konsol för mig är just det en spelmaskin och vill jag kolla på film har jag redan en helt överlägsen sak som kallas PC där jag streamar film via XBMC for Windows so fuck MS dom gör bara allt fel nu för tiden så för att vara en äkta nörd säger jag, TOTAL FAIL

Sen har jag aldrig gillat dom typ 2 exklusiva titlar dom har för resten kommer ju ändå till den överlägsna bästa plattformen Pc ändå så dessa crapspel + klen ful HTPC maskin kan dom behålla själva. Pc + PS4 + WiiU för mig är allt jag behöver!

Permalänk
Skrivet av Thunde:

Är inte ddr3 dåligt som grafik minne? Varför inte plugga in vanligt grafik minne för kortet och ddr3 för systemet?

Om du har läst så delar konsolerna på grafik och ramminne. Alltså har CPU:n och GPU:n samma minne. Detta gör att Sony gick efter prestanda och Microsoft efter prislappen.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Var ganska taggad på ett xbox one innan denna presentation. Alldeles för mycket fokus på det som jag inte är intresserad av (Tv, skype, kinect osc). Sen när de presenterade CoD så dog mina förväntningar helt. Spelet såg ju inte ens snyggt ut jämfört med dagens pc teknik. Sen att de gör uttalande om att det kommer vara ett fps i full hd med hela 60 stabila fps... Kan man kalla ett fps spel som inte går i mer är 60 fps för ett fps spel?

Nej framtiden får avföra om det blir någon konsol eller ej men efter gårdagens presentation sjönk chanserna grymt mycket :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Om du har läst så delar konsolerna på grafik och ramminne. Alltså har CPU:n och GPU:n samma minne. Detta gör att Sony gick efter prestanda och Microsoft efter prislappen.

Tänkte du på prislappen för kunderna då eller? Jag tror nog att båda kommer att vara lika dyra endå.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara hårdvara som bestämmer vilken konsol som är bäst utan det är spel, MS betalar bara för att få exclusiva spel på xbox one

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D, Intel Core i7 4820K, Corsair H100, Asus Rampage IV Formula, 16GB Corsair Dominator Platinum 1866MHz, Asus GTX 980, Intel 320 120GB SSD, 640 GB WD Caviar Black x2 Raid 0, Corsair AX750, Asus VG278H med 3D Vision 2 kit, Asus G900, Asus ROG Mechanical Tangentbord CherryMX Svart, Xbox 360 Wireless controller ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Tror de kommer prestera efter priset.
Xboxet kommer antagligen prestera sämre men vara billigare än PS4'an.

Sen tillkommer xbox live förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhizo:

Var ganska taggad på ett xbox one innan denna presentation. Alldeles för mycket fokus på det som jag inte är intresserad av (Tv, skype, kinect osc). Sen när de presenterade CoD så dog mina förväntningar helt. Spelet såg ju inte ens snyggt ut jämfört med dagens pc teknik. Sen att de gör uttalande om att det kommer vara ett fps i full hd med hela 60 stabila fps... Kan man kalla ett fps spel som inte går i mer är 60 fps för ett fps spel?

Nej framtiden får avföra om det blir någon konsol eller ej men efter gårdagens presentation sjönk chanserna grymt mycket :/

Hur är det med vanliga tv apparater och projektorer som man normalt kopplar sin konsol till, klarar dessa högre framerate än 60FPS? En PC har ju en monitor och dessa vet jag klarar högre men hur är det med den normal vardagsrums TVn?

/Fredrik

Permalänk
Inaktiv

Min mobil, Nexus 4 har också 4x1,6Ghz processor!!

Permalänk
Medlem

Är du en fet amerikan som vältrar dig i sport och tv-tittande, samt föredrar att se Halo som tv-serie framför att faktiskt spela det, så är XBOX One maskinen för dig!

Är du en människa utanför USA med marginellt eller inget intresse av sport samt att du köper en konsol för att SPELA SPEL och använder din dator till all annan multimedia, så är PS4 maskinen för dig!

I en konsol, speciellt om du är mest intresserad utav spel, så är GDDR5 att föredra. I en dator som skall hantera OS, drivrutiner och en uppsjö program och tjänster samtidigt som spel så är DDR3 att föredra.
Och jag tror inte att dom 32Mb sram:en kommer att kompensera och i praktiken ge Xbox likvärdig minnesprestanda med PS4. Sedan återstår det att se klockhastigheterna på cpu:erna samt skillnaden i deras gpu:er. Men det ryktas redan att xboxen kommer att ha en klenare gpu.

Jag är egentligen en xbox-fanboy. Jag hade Playstation när den kom och bytte sedan upp mig till Xbox, och sedan Xbox360. Och jag var övertygad om att även denna xbox skulle ge något bättre grafisk kvalitet/prestanda än playstation (jag vet att detta är kontroversiellt).

Men om jag skall gå på det som jag vet hittills så kommer jag att köpa en PS4, för OM jag köper en konsol så är det ENBART för upplevelsen att spela på min stora fina HDTV, något som min dator ej kan.
Och vill jag utsätta mig för social networking, titta på tv, se filmer, se foto eller göra andra mulimedia-relaterade saker så använder jag min dator eller, hör å häpna; min tv för detta då dom sedan 10 år är ihopkopplade!

PS4 FTW!

PS: Sedan lär jag i praktiken köpa den som först får, eller får bäst, möjlighet att "spela backup spel". Det är min ekonomiska verklighet.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Det blir en steambox för min del.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av MartenKL:

Den verkar inte stödja IP-TV. Finns allt för stora differenser i iimplementering och ingen tydlig standard. Xbox One fungerar genom att få HDMI-sgnal från din TV-box, den kan då också skicka tillbaka kommandon över CEC-lagret för att byta kanal etc.

Microsoft har sålt hela sin IP-TV division till Ericsson. De hade redan på den Xbox 360 en integrerad IP-TV som fungerar i UK. I princip inga andra operatörer har vågat ta steget till en modern IP-TVPlattform av rädsla för straffavgifter etc om det visar sig lätt att piratkopiera de som sänds.

Håller tummarna för att det kommer mjukvara för detta med tiden. Just nu har vi HBO genom en TELIA - box, deras menyer från 1990 är rena skämtet. Hade varit skönt att kunna klumpa ihop (vanlig) TV, HBONordic, Netflix och TV - spel i en och samma box.

IPTV är ganska stort i Australien och där har de sagt följande: "He said the Xbox One will offer over-the-air TV, set-top box input, and internet television (IPTV), as well as a host of content that Microsoft is preparing."

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Ok, men jag förstår inte varför detta är ett så stort problem? Jag bor mitt ute i landet och här har väl varit ett par timmars internetavbrott de senaste 3 åren. Strömavbrott har vi haft mer av men då hjälper det ju inte ett skit att internet fungerar...

Ja jag fattar inte riktigt detta gnäll heller.
Har svårt att tro att någon äger en av förra generationens konsoler eller en PC för den delen, och inte har den/dom uppkopplade.
Eller har dom som gnäller på det tänkt dra med sig skiten på camping turen?
Ta med ett GSM/3G/4G modem också då, klarar man sig inte utan konsol ett par dagar så lär man ju inte klara sig utan internet uppkoppling heller.

Med det sagt, så är jag väldigt kluven på vilken konsol jag kommer köpa.
Då jag är ett sort fan av Forza serien så vill jag att det ska bli en XBox One, men just nu lutar det åt en PS4 då jag gillar det jag sett av dess hård/mjukvara bättre. Men man får se hur dom båda fungerar i praktiken och köpa där efter.

Skrivet av mr4ffe:

Min mobil, Nexus 4 har också 4x1,6Ghz processor!!

Min med, så om vi slår ihop våra så har vi lika många kärnor som en av dom ny konsolerna...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Det blir en steambox för min del.

Varför? Kommer ju bara vara en dyr brandad dator..

Permalänk
Medlem

Speccdetaljerna kommer som sagt snart att glömmas bort, och det kommer handla om smak.

Jag spelade mycket PS1 och PS2 när dualshockkontrollen fortfarande passade till dåtidens spel. Man använde inte styrspakarna lika mycket, utan använde sig mer av "D-paden".

Smaksak såklart, men mina tummar kommer aldrig att vänja sig vid att ha styrspakarna placerade som dom är nu på dualshocken. Jag trodde faktiskt att Sony skulle förändra kontrollen mycket mer denna gång. Så återigen blir det xbox pga kontrollen.

Många säger "varför ändra på ett vinnande koncept", men det finns inget sånt koncept nuförtiden. Spel och spelvanor förändras. Kolla på nintendo, dom har vågat förnya sin kontroll efter varje generation och den har bara blivit bättre och bättre enligt mig (Wii U undantaget då jag inte har testat den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

xbox360 har aldrig varit mycket starkare än ps3 utan dom har varit ungefär lika prestanda mässigt dock så har ps3 hela tiden haft ett litet till mellan prestanda övertag.
xbox360 = Dvd läsare, 3kärnig processor som är en modifierad version av ps3 (nedbantad), Ramminne 512mb som delas med grafikkort.
Ps3 = Blueray läsare , 8kärning processor varav 6 kärnor används till spel, uppdelat ramminne 256 till system 256 till grafikkort alltså samma mängd ihopräknat,
nyare gpu i ps3 med högre klockfrekvens.
Kontentan av detta xbox360 har aldrig varit kraftfullare!!

Ojojoj, okunskapen alltså. Har du funderat över varför vissa titlar körs i högre upplösning på Xbox 360 än på PS3?
Xbox 360 har 3-kärnig processor med HT för totalt 6 trådar. PS3 har en 1-kärnig processor med några SPE-enheter. Dessa har en del kraft, men är inget underverk, vilken tillverkare som helst kan göra dem, men det finns en anledning till att man låter bli. En SPE kan inte på långa vägar mäta sig med en riktig kärna i Xbox 360. Det är ingen konst att göra en processor med dem, konsten är att göra en processor och program som faktiskt kan använda den teoretiska kraften.
Och sedan grafiken. Du tror på allvar att du kan räkna enbart frekvens alltså? Så ett GTX Titan är bara runt dubbelt så snabbt som ett Xbox 360 menar du? Nä just det!
1950 XT är något snabbare än 7900GTX. Vad har då gjorts? Jo, i XBOX 360 har man tagit et 1950 XT och uppgraderat det med teknik från 2900-serien och en hjälpprocessor med 192 pixelprocessorer egna ROPS och 256Gb/s SRAM. Och i PS3 har man tagit 7900 GTX och nergraderat det genom att sänka minnesbandbredden och ta bort hälften av alla ROPs.
Och minnet då, du ser inte varför 512Mb delat + SRAM kan vara mer flexibelt än 256Mb låst till varje chip?

Skrivet av Thunde:

Är inte ddr3 dåligt som grafik minne? Varför inte plugga in vanligt grafik minne för kortet och ddr3 för systemet?

Det är bandbredden som gör DDR3 dåligt för grafik, fast i Quad-channel konfiguration så är det inte så dåligt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Ok, men jag förstår inte varför detta är ett så stort problem? Jag bor mitt ute i landet och här har väl varit ett par timmars internetavbrott de senaste 3 åren. Strömavbrott har vi haft mer av men då hjälper det ju inte ett skit att internet fungerar...

Man måste nog tänka på att vi i norden har väldigt väl utbyggd infrastruktur för bredband. Ser liksom inte ut så i resten av världen. Vissa delar av USA är ju i stort sett ett u-land när det gäller detta. I och med att USA är Microsofts kärnmarknad så kan det vara ett ganska riskabelt beslut med en påtvingad uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

xbox360 har aldrig varit mycket starkare än ps3 utan dom har varit ungefär lika prestanda mässigt dock så har ps3 hela tiden haft ett litet till mellan prestanda övertag.
xbox360 = Dvd läsare, 3kärnig processor som är en modifierad version av ps3 (nedbantad), Ramminne 512mb som delas med grafikkort.
Ps3 = Blueray läsare , 8kärning processor varav 6 kärnor används till spel, uppdelat ramminne 256 till system 256 till grafikkort alltså samma mängd ihopräknat,
nyare gpu i ps3 med högre klockfrekvens.
Kontentan av detta xbox360 har aldrig varit kraftfullare!!

Fast det där stämmer ju inte. Xbox 360:s processor är definitivt inte en nerbantad version av ps3:ans.
Eftersom cell-processorn som ps3 använde var så jäkla svår att programmera till så kom xbox segrande ut ur prestandafighten förra gången. Vissa spel till ps3 har dock piskat 360 på fingrarna.
Ramen stämmer inte riktigt heller. Utvecklarna kunde använda mer än 256mb på xboxen eftersom det fanns 512mb som var delat men på ps3 så var de begränsade till 256mb.

Kontentan av detta, vilken som var kraftfullast berodde helt på vem som utvecklat spelet.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Man måste nog tänka på att vi i norden har väldigt väl utbyggd infrastruktur för bredband. Ser liksom inte ut så i resten av världen. Vissa delar av USA är ju i stort sett ett u-land när det gäller detta. I och med att USA är Microsofts kärnmarknad så kan det vara ett ganska riskabelt beslut med en påtvingad uppkoppling.

Så dåligt är det inte i USA, ut och res med dig.
Och vad spelar det för roll för oss om det är ens uns riskabelt ur ekonomisk synvinkel. Konsolerna och spelen kommer ändå, vi pratar konsumentperspektiv, inte investerarperspektiv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Så dåligt är det inte i USA, ut och res med dig.
Och vad spelar det för roll för oss om det är ens uns riskabelt ur ekonomisk synvinkel. Konsolerna och spelen kommer ändå, vi pratar konsumentperspektiv, inte investerarperspektiv.

Njae, där jag bodde var det dåligt, hemskt, sedan har du ju under-städerna, men till stora delen är USA landsbygd, underutvecklad sådan.

Vad jag även ser så är ju en del av tjänsterna direkt riktad mot det amerikanska kabel tv systemet, vilket inte existerar någon annanstans. Här kunde man ju helt enkelt tänkt till lite...

Nåja, ska bli intressant och se hur det fungerar med IPTV, förhoppningsvis har de tänkt på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

För Steambox kommer fungera offlne?

Syftade mer på att när ändå både Sony och Microsoft använder x86 i sina konsoler, så kanske det är bättre att ändå vänta på Valves Steambox istället.

Hade vart roligare om nya PlayStation och Xbox använde sig utav POWER, SPARC, Alpha, IA-64, eller nåt.

Permalänk
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja jag fattar inte riktigt detta gnäll heller.
Har svårt att tro att någon äger en av förra generationens konsoler eller en PC för den delen, och inte har den/dom uppkopplade.
Eller har dom som gnäller på det tänkt dra med sig skiten på camping turen?
Ta med ett GSM/3G/4G modem också då, klarar man sig inte utan konsol ett par dagar så lär man ju inte klara sig utan internet uppkoppling heller.

Med det sagt, så är jag väldigt kluven på vilken konsol jag kommer köpa.
Då jag är ett sort fan av Forza serien så vill jag att det ska bli en XBox One, men just nu lutar det åt en PS4 då jag gillar det jag sett av dess hård/mjukvara bättre. Men man får se hur dom båda fungerar i praktiken och köpa där efter.

Min med, så om vi slår ihop våra så har vi lika många kärnor som en av dom ny konsolerna...

Dom som gnäller är dom som vill spela backup spel på sin konsol inga andra iaf. inte en som bor i Sverige där bredband är standard.

Permalänk
Skrivet av zhizo:

Du kan inte uppfattta skillnaden över just 60 fps. Så varför elda för kråkorna?
*suck*

Visa signatur

Goog enough - är bra nog...

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

Tänkte du på prislappen för kunderna då eller? Jag tror nog att båda kommer att vara lika dyra endå.

Epic chansning?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredag:

Xbox One kommer vara kraftfullast, utan tvekan. Man kan söka på bing(bästa sökmotorn just nu) via internet explorer och njuta av reklam samtidigt som man kollar på kabeltv. Å man kan när man vill komma till hemskärmen bara genom att bara gripa tag i luften framför sig och trycka ihop den!

Dessutom kommer Steven Spielberg göra en serie om Halo! och du kommer kunna ha en hund i CoD.

Hur i hela friden ska Sony kunna matcha det?

Med SPEL eller?

Tillåt mig att skratta, hahahaha! PS4 har inte en suck nu! Säger bara en sak, NFL, bitches! It's in the game!

Hoppas du skämtar!
Hela inlägget är ju ett skämt!

Permalänk
Medlem

Om det är fakta att man inte kan låna vänners spel eller köra en gaming natt utan att alla ska behöva ta med sin konsol för Xbox one, vinner PS4 den här ronden IMO...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antor:

Även om det nu skulle stämma...på vilket sätt påverkar det dig och mig? Det är ju därifrån man för debatten, med utgångspunkt från sig själv eller nationellt skulle jag påstå. Har man inte uppkoppling undrar jag hur intresserad man är av konsol ändå, med tanke på uppdateringar, online-spelandet osv. Nej personligen så ser jag inga nackdelar, med just detta.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Online-requirement

Om jag vill vara uppkopplad så skall jag kunna vara uppkopplad - vill jag inte vara uppkopplad, skall inte det vara ett hinder. Mer argumentation en så behövs inte. Det är idioti att begränsa konsumenten, speciellt när det gäller en stagnerande marknad (konsolmarknaden). Sim City och Diablo 3 (deras releaser) var mer än bevis för att det inte är ett framgångskoncept med "Always on".

Många speltjänster och serverar för spel som haft always-on-requirement har lagt ned sina servertjänster efter release, vilket betyder att du köpt en värdelös kopia av ett spel du sedan inte kan använda när företaget inte längre går plus på produkten. Rekordlöjligt.

Sony har tänkt många steg längre än Microsoft och tacksamma skall vi vara för det. Jag tror Microsofts flopp med Windows 8 följs av den med Xbox One. Just nu håller jag Wii U (på pappret) högre än Xbox One - Nintendo hade många smarta lösningar, sociala plugins och live-feeds utan att vara 'Always on'. Synd att inte utvecklare hakade på bara.

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Njae, där jag bodde var det dåligt, hemskt, sedan har du ju under-städerna, men till stora delen är USA landsbygd, underutvecklad sådan.

Vad jag även ser så är ju en del av tjänsterna direkt riktad mot det amerikanska kabel tv systemet, vilket inte existerar någon annanstans. Här kunde man ju helt enkelt tänkt till lite...

Nåja, ska bli intressant och se hur det fungerar med IPTV, förhoppningsvis har de tänkt på det.

Det är det som är ett - ? - hur den funktionen med deras TV satsning kommer att fungera i resterande del av världen.
Det vore så kung om det fungerar som en allt-i-ett konsoll för både media och spel, men hur kommer det funka här, det är frågan.

Jag orkar inte gå igenom teorin om varför jag tror eller hoppas på ett yber xbox one, men hoppas på att det ska bli en så fullfjädrad media-spel-konsoll som jag önskar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De sa ju att spelen kommer att köras i 60fps iaf vilket är jäkligt nice

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200