Nvidia Geforce GTX 780

Permalänk
Medlem

Okej, jag vet inte varför, men jag vill ha ett, och en haswell

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Kan mycket väl bli ett sånt här till hösten, det kommer att trivas mycket bra med BF4

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Rätt stor skillnad från GTX680 men det var väntat.

Tur att jag har SLI men lär få uppgradera när 8xx serien kommer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

Jag ångrar mig inte för 5 öre då jag vill ha 6GB även om korten har kostat 11k styck.

såg att du har uppdaterat din signatur! När kommer bygglogen/Galleriet?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Blev lite hård i byxan...

Använd mjukmedel när du tvättar.

Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av tyvar1:

såg att du har uppdaterat din signatur! När kommer bygglogen/Galleriet?

När chassit kommer ^^ 27e

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att AMD får läcka lite med ås man vet vad man ska köpa

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så hade prestandajämförelsen gett väldigt mycket mer om det fanns "normala" grafikkort med också. Snudd på onödigt många spel och deltester med också. Skippa nåt deltest och släng in t.ex. ett GTX 560 Ti på den tiden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Nu tycker jag att AMD får läcka lite med ås man vet vad man ska köpa

AMDs nästa kommer nog bli snabbare eller kanske jämnsnabbt, men är å andra sidan ett halvår bort.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tvelander:

När chassit kommer ^^ 27e

Härligt!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Hittade Kfa kortet nu på Cdon för 4999 kr men går endast att boka och var rätt pris satt redan nu men lär
säljas slut fort för detta priset minus 5% rabatt.

4749 kr för GTX 780 referens är grymt bra pris.

Tack för en fantastisk recension Swec.

Jag vill gärna beställa det kortet nu på en gång, men är orolig att dom har gjort bort sig på något sätt. Någon som har vågat boka Kfa kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Kan man få mer än spelprestandetester? Jag ser gärna benchmark i t.ex. Renderingsmotorer som stödjer GPU. Ni testar ju CPU'er i renderingar, varför inte GPU's?

De prata om det i en fredagspanel. Svaret var att nvidia skiter i det själva när de här produkterna inte är gjorda för renderingar till skillnad från beräkningskort som tesla o dyl.

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

inte imponerad av priset alls. bättre att köpa 7970 då.
dock ett bra kort för de som har pengarna

Permalänk

Börjar bli dags att klocka cpu'n lite i testsystemet, 4,4Ghz räknas ju knappt som överklock

Permalänk
Medlem

Överraskande "billig" om man nu kan kalla ett så pass dyrt kort för billigt och uppfriskande med bra stock kylare.

Skrivet av Minsc S2:

Vad hände med "det blir ingen ny serie förrän 2014"?

Edit: Imponerande kort, om man inte behöver 6GB grafikminne så är det ju betydligt bättre pris/prestanda än GTX Titan. (Inte för att det säger mycket egentligen...)

Klockat så presterar GTX 670 som ett oklockat GTX 680, och eftersom GTX 680 SLI presterar bättre än GTX 780, blir det inget byte för min del.
~6000:- är alleldes för dyrt för min smak, och GTX 670 SLI kommer säkert funka galat en generation till.

Tja det beror på hur man ser det, det är bara GTX780 som är ny, baserad på nedskalad Titan krets, resten av korten i 7xx serien ser ut att bli omdöpta 6xx serien. Till exempel GTX770 är en fabriksklockad GTX680 så förvänta dig inga överraskningar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentoid:

De prata om det i en fredagspanel. Svaret var att nvidia skiter i det själva när de här produkterna inte är gjorda för renderingar till skillnad från beräkningskort som tesla o dyl.

Man kanske borde lyssna på panelerna

Hur som helst så anser jag ändå att de kan/ska benchmarka varje ny serie med andra föregående i även sådana syften.
GTX 580 spöar GTX 680 i renderingar/computing eftersom Kepler är endast gjort för spel, som du säger. Antagligen för Nvidia vill tvinga på en kort för 10-tusentals kronor om man vill rendera på GPU.

Hade varit intressant att ställa GTX 780 mot det gamla GTX 580 i renderingssyften och computing. Ett par enstaka test är väl inte omöjligt för dem att trycka in liksom!

Permalänk
Medlem

Bah, jag hade tänkt satsa på två 780 om de legat under 5000:-
Får se hur pass prispressat det är efter sommaren då :/

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Imponerande med 30-35% bättre prestanda hos ett GTX780 än ett GTX680.
Jag får nöja mig med att köpa ett till 680 och köra SLI.
Undrar hur mycket priset på ett GTX680 kommer att sjunka till innan det fasas ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Man kanske borde lyssna på panelerna

Hur som helst så anser jag ändå att de kan/ska benchmarka varje ny serie med andra föregående i även sådana syften.
GTX 580 spöar GTX 680 i renderingar/computing eftersom Kepler är endast gjort för spel, som du säger. Antagligen för Nvidia vill tvinga på en kort för 10-tusentals kronor om man vill rendera på GPU.

Hade varit intressant att ställa GTX 780 mot det gamla GTX 580 i renderingssyften och computing. Ett par enstaka test är väl inte omöjligt för dem att trycka in liksom!

Det fanns med en sektion i Titan-testet, borde gå att dra av typ 10 procent och få en hyfsad uppfattning!
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Med det andra, var väl så att Nvidia typ dissade all OpenCL och DirectCompute, menade att det enda de bryr sig om är CUDA för CUDA "är överlägset". Därför struntar de i om andra tester fungerar som tänkt, vilket var vad grabbarna hade problem med.

Permalänk

haha varför skulle man köpa ett titan nu

Visa signatur

Datorn:
Chassi: NZXT H440WProcessor: Intel I5 3570K Grafikkort: Asus r9 280x Moderkort:ASUS p8z77 v-LK CPU-kylare:Corsair H60 Lagring1:2TB Lagring2: 256GB Kingston SSD RAM:Crucial BallistiX 8Gb 1333mhz Nätagg: XFX 80+ Bronze 550w
eger på runescape, så passa dig.

Permalänk
Medlem

Det här med 120Hz stödet som gör att skärmar med sån uppdateringsfrekvens skulle få så mycket FPS är det ändå som är intressant för mig om jag skulle vilja köpa ett eller flera 780's.

Annars är det inget intressant med det kortet i dagsläget.

I have big power yet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hittade Kfa kortet nu på Cdon för 4999 kr men går endast att boka och var rätt pris satt redan nu men lär
säljas slut fort för detta priset minus 5% rabatt.

4749 kr för GTX 780 referens är grymt bra pris.

Känns som en no brainer om man är på jakt efter ett monster. Typ en stock Titan till halva priset ju xD

Känns dock som att man kanske flaskar kortet med en i5 i 1200p Får la dra på x128 AA xD

Bara jag som tänker på att eftersom alla korten är referens så kommer man kunna köpa utan att fundera på om vattenblock kommer passa senare? Bara att ta den billigaste

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holymacaloly:

haha varför skulle man köpa ett titan nu

För annat än spel. Om du behöver 6GB minne för rendering, video etc, t ex. Eller om du behöver double precision för beräkningar till en spottstyver av priset på NVIDIAs professionella linje.

Permalänk
Medlem

Varför klockar ni inte upp titan o gämför oc mot oc?
Mitt titan klockar 1175 mhz konstant i 3d mark utan att throttla, bör slå 780 utan problem
Fast klart är 780 mycket mer prisvärt.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131002:

Det fanns med en sektion i Titan-testet, borde gå att dra av typ 10 procent och få en hyfsad uppfattning!
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Med det andra, var väl så att Nvidia typ dissade all OpenCL och DirectCompute, menade att det enda de bryr sig om är CUDA för CUDA "är överlägset". Därför struntar de i om andra tester fungerar som tänkt, vilket var vad grabbarna hade problem med.

Tackar för länken, men där finns inte GTX 580 med vilket gör testet irrelevant då GTX 580 var det sista bra GTX-kortet från NVIDIA in terms of renderingar t.ex.

Bortsett från OpenCL-renderingar så änvänder jag CUDA-baserade rendering.
Även i CUDA-baserade beräkningar så är GTX 580 snabbare än GTX 680, även fast GTX 680 har många fler CUDA-kärnor (även om de fungerar på annat sätt).

Ett GTX 580 i testet du länkade hade varit perfekt, så man kan se skillnaden på Fermi och Kepler i sådana svängar (och inte bara spelprestanda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangaz:

Ser ingen anledning att byta bort mitt 680 kanske nästa år!

Varför tror så många här att man ska byta grafikkort efter VARJE serie? Ännu märkligare är det när man sitter på förra seriens toppkort... Den håller mer än ett år..

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Inte speciellt prisvärt. Dock ett bättre val än titan. Ska bli kul att få se denna generationens mellansegment.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att vänta till hösten med att bygga ny burk men nu blir man sugen. Mitt gamla Gigabyte 5870 är ju inte direkt top of the line längre... Kanske skulle man uppgradera bara grafikkortet nu och köpa resten sen?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Börjar bli dags att klocka cpu'n lite i testsystemet, 4,4Ghz räknas ju knappt som överklock

Håller med om ovan, speciellt då SweC nu verkar "resetta" inför sommaren och, antar jag, resten av året kunde ni väl tryckt upp CPUn lite mer också?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Känns som 7970 är ett bättre kort om man ser pris/prestanda