Hjälp med val av NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av NAS

Hej!

Jag behöver lite köp råd om NAS. Jag vill köra en setup i raid1 med 6-8 diskar. Alternativen jag tittat på är att köpa en ReadyNAS Ultra 6 RNDU6000 eller köpa två st Netgear ReadyNAS RN10400.
Användningsområdet är mestadels att streama högupplöst film material. Stora filer.

Alla tips och idéer uppskattas

Ha det gott!

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt streama filerna som de är eller transcoda på NAS'en också?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1104715

Har ingen personlig erfarenhet, men Synology gör en sällan besviken. Verkar även vara den enda NAS:en med 8 Diskar och RAID6 som verkar ekonomiskt försvarbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janoz_Z:

Hej!

Jag behöver lite köp råd om NAS. Jag vill köra en setup i raid1 med 6-8 diskar. Alternativen jag tittat på är att köpa en ReadyNAS Ultra 6 RNDU6000 eller köpa två st Netgear ReadyNAS RN10400.
Användningsområdet är mestadels att streama högupplöst film material. Stora filer.

Alla tips och idéer uppskattas

Ha det gott!

RAID 1 på NAS är slöseri med hårddiskar, RAID 5 eller 6 låter förnuftigare. Bortsett från det så tycker jag att du borde titta på Synology först. För att göra en lång historia kort: Du kommer inte ångra dig. Bara gränssnittet får Netgear att påminna om något från kritaperioden. Börjar vi jämföra funktioner så förpassas Netgear ända till juraperioden. Att strömma filmer är inga som helst problem.

http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har en DiskStation DS1812+ 8st 2TB i en RAID 5 config, och har den som media server bland annat, funkar sjukt bra och har inga problem att streama hög upplöst på flera datorer samtidigt. Kan stark rekommendera denna nas.

Visa signatur

||Corshair 800D||Asus Maximus IV||I7 2700K @4,5GHz||16GB Dominator PC15000||2x HD 7970 CF||EKWB||Corsair Series 3 120GB||OCZ ZX 1250W Gold||3x BenQ 24" G2420|| Windows 7 U 64|| ||Define R3||ASUS P67 Pro B3|| I7 2600K||8GB G.Skill||OCZ Vertex 3 120GB||2x 580 SLI ||Chieftec 750W Bronze||EKWB||Windows 7 U 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RAID 1 på NAS är slöseri med hårddiskar, RAID 5 eller 6 låter förnuftigare. Bortsett från det så tycker jag att du borde titta på Synology först. För att göra en lång historia kort: Du kommer inte ångra dig. Bara gränssnittet får Netgear att påminna om något från kritaperioden. Börjar vi jämföra funktioner så förpassas Netgear ända till juraperioden. Att strömma filmer är inga som helst problem.

http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

Jo det är sant. Raid1 är ju lite som att kasta pärlor till svin. Men jag vill spegla diskarna för att få en hyggligt säker backup.
Har lekt runt lite i demo miljön och det verkar ju helt ok. Enkelt och bra gränssnitt.

Ingen som har kollat på de nya som netgear släppte för ett tag sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janoz_Z:

Jo det är sant. Raid1 är ju lite som att kasta pärlor till svin. Men jag vill spegla diskarna för att få en hyggligt säker backup.
Har lekt runt lite i demo miljön och det verkar ju helt ok. Enkelt och bra gränssnitt.

Ingen som har kollat på de nya som netgear släppte för ett tag sedan?

Jag tror inte du tänker rätt nu...

RAID 1 innebär att du speglar alla data till övriga hårddiskar; har du 8 x 2 TB HDD så är din totala lagringskapacitet 2 TB. Sju hårddiskar kan gå sönder utan att du förlorar din data. Ser du slöseriet med så många hårddiskar?

RAID 5 innebär att paritetsinformation fördelas till övriga hårddiskar; har du 8 x 2 TB HDD så är din total kapacitet 14 TB. En hårddisk kan gå sönder utan att du förlorar data.

RAID 6 är som RAID 5 fast med dubbla paritetsinformation; har du 8 x 2 TB HDD så är din total kapacitet 12 TB. Två hårddiskar kan gå sönder utan att du förlorar data.

Alla NAS idag skickar mejl om någon hårddisk går sönder så det brukar finnas rätt gott om tid att införskaffa ny hårddisk. Finns ingen anledning till graden av paranoia du representerar
Slutligen vill jag reda ut begreppen backup och redundans. RAID är inte backup, RAID är redundans. RAID kan inte hindra användare från att radera eller på annat sätt modifiera data (annat än med rättigheter) men kan till en viss grad skydda hårdvaran som håller data. Backup innebär att säkerställa data så att om den modifierats eller raderats kan återskapas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Sötast

Är det inte billigare+smidigare+roligare att själv bygga en nas ändå?

Menar, ska man behöva lägga nästan 5 papp på en nas så kan man väl nästan likagärna bygga den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RAID 1 innebär att du speglar alla data till övriga hårddiskar; har du 8 x 2 TB HDD så är din totala lagringskapacitet 2 TB. Sju hårddiskar kan gå sönder utan att du förlorar din data. Ser du slöseriet med så många hårddiskar?

Ja, om man gör antagandet att han endast skapar en volym...
Inget fel med att köra RAID1, jag kör endast RAID1 i min storageserver. 2st 2TB volymer, en 3TB och en 4TB.
Har varit med om det tråkiga att ytterligare en disk rasat i en RAID5 innan arrayen hunnit bygga klart efter diskbyte.
Ganska praktiskt att köpa diskar allt eftersom lagringsbehovet ökar och då köper iaf jag alltid högsta kapacitet vilket
gör det opraktiskt att köra >RAID1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

RAID 5 innebär att paritetsinformation fördelas till övriga hårddiskar; har du 8 x 2 TB HDD så är din total kapacitet 14 TB. En hårddisk kan gå sönder utan att du förlorar data.

RAID 6 är som RAID 5 fast med dubbla paritetsinformation; har du 8 x 2 TB HDD så är din total kapacitet 12 TB. Två hårddiskar kan gå sönder utan att du förlorar data.

Alla NAS idag skickar mejl om någon hårddisk går sönder så det brukar finnas rätt gott om tid att införskaffa ny hårddisk. Finns ingen anledning till graden av paranoia du representerar
Slutligen vill jag reda ut begreppen backup och redundans. RAID är inte backup, RAID är redundans. RAID kan inte hindra användare från att radera eller på annat sätt modifiera data (annat än med rättigheter) men kan till en viss grad skydda hårdvaran som håller data. Backup innebär att säkerställa data så att om den modifierats eller raderats kan återskapas.

Ok! Då är det bara jag som inte har koll på läget Min uppfattning var att diskarna speglas parvis... Men då är det kanske RAID10 som fungerar på det viset? Visst är man nojig för att förlora data men inte riktigt så pass att RAID1 blir försvarbart
Då lär väl RAID6 vara ett bättre alternativ. Risken att 2 diskar rasar samtidigt är ju inte så värst stor.
Jag har inte riktigt klart för mig hur konfigurationen kommer att bli, om det handlar om att köra en eller två volymer. Men förmodligen blir det två.

Tack för utbildningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Menar, ska man behöva lägga nästan 5 papp på en nas så kan man väl nästan likagärna bygga den själv

Det där har jag vägt fram och tillbaka. Synologys DSM vågar jag nästan påstå är oslagbart smidigt att jobba med. Sen kanske det inte passar alla osv. Att hitta små, snygga chassin är också ett problem.

Sen får man en lösning som till viss del är supportad och som kan köra smidiga "packages".

ZFS i all ära, är säkert skitbra när man kan det. Nu har jag inte örnkoll på terminologin för ZFS men om jag fattat saken rätt så kan man inte utöka med en disk åt gången, utan man måste lägga till en array till poolen. Nu har ingen nämnt ZFS i tråden ännu (tror jag), utan jag är bara proaktiv

Jag kommer att köra Synologys SHR, men så har jag offsite, offline backup också - anledningen att jag kommer att köra med redundans alls är att förhoppningsvis minska nertiden. Visst kan det hända att ytterligare diskar rasar under eventuell rebuild men isf får jag väl helt enkelt återställa från backupen då.

Men visst kan man bygga en burk med bättre prestanda för samma pengar, helt klart.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jo visst, men man måste ju tänka på kostnaden för el-förbrukningen också.
Att ha en dator som drar 100 - 200 watt dygnet runt är ingen höjdare, om man inte har föräldrar som betalar räkningen.
Men de börjar nog gnälla efter tag de med.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Skrivet av BobMarley:

Att ha en dator som drar 100 - 200 watt dygnet runt är ingen höjdare, om man inte har föräldrar som betalar räkningen.

Hur menar du nu ?
Skulle en egenbyggd nas dra mer än en färdigkomponerad av valfritt märke ?

Förstår inte alls detta tänk, du får genom egenbyggd nas ett betydligt kraftigare och mångfacetterat system med samma lr lägre energiförbrukning.
För ett system med säg 8 diskar och räkna på att diskarna drar 10w oavsett om du bygger sjä'lv lr köper färdigkomponerad så drar diskarna 10w styck det blir 80w givetvis är detta ett exempel.
Ta sedan ovanstående Synologi som referens som drar 29w standby och upp till 71w i drift
Detta ger 150w i drift.

Bygg sedan ett eget baserat på en Xeon E3-1220LV2 + valfritt matx/itx moderkort och ett par 8gb minnesstickor detta drar under full drift 43w och ner till 20w i standby.
Detta med samma diskar under drift skulle alltså dra 123w och vara utformat med precis de tjänster som du själv vill ha användning för.

Men förklara gärna hur du tänkte.

Permalänk
Sötast
Skrivet av BobMarley:

Hade du tänkt slänga in ett GTX 680 i nasen och köra seti@home för att komma upp i den förbrukningen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Hur menar du nu ?
Skulle en egenbyggd nas dra mer än en färdigkomponerad av valfritt märke ?

Förstår inte alls detta tänk, du får genom egenbyggd nas ett betydligt kraftigare och mångfacetterat system med samma lr lägre energiförbrukning.
För ett system med säg 8 diskar och räkna på att diskarna drar 10w oavsett om du bygger sjä'lv lr köper färdigkomponerad så drar diskarna 10w styck det blir 80w givetvis är detta ett exempel.
Ta sedan ovanstående Synologi som referens som drar 29w standby och upp till 71w i drift
Detta ger 150w i drift.

Bygg sedan ett eget baserat på en Xeon E3-1220LV2 + valfritt matx/itx moderkort och ett par 8gb minnesstickor detta drar under full drift 43w och ner till 20w i standby.
Detta med samma diskar under drift skulle alltså dra 123w och vara utformat med precis de tjänster som du själv vill ha användning för.

Men förklara gärna hur du tänkte.

Är inte 71W i drift MED diskar inräknat? "Power consumption is measured when fully loaded with Western Digital 3TB WD30EZRS hard drive(s)." står det på Synologys sida iaf.

Vidare har jag oerhört svårt att tro att en Xeon, med minnesstickor och moderkort osv skulle dra mindre än en Atom D2700 (som jag tror sitter i DS1812+) med dess moderkort och 2st 80mm -fläktar samt nätagget.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Är inte 71W i drift MED diskar inräknat? "Power consumption is measured when fully loaded with Western Digital 3TB WD30EZRS hard drive(s)." står det på Synologys sida iaf.

Vidare har jag oerhört svårt att tro att en Xeon, med minnesstickor och moderkort osv skulle dra mindre än en Atom D2700 (som jag tror sitter i DS1812+) med dess moderkort och 2st 80mm -fläktar samt nätagget.

Ja Atomen drar helt klart mindre, hela 7w.
Med samma förutsättningar som Synologyn så drar en Xeon 7w mer och med de förutsättningar jag skrev så kanske det ökar med säg 15-25w, en extra brygga och minnes hanteringesströmen.
Att diskarna var medräknade var ju dock trevligt i deras beräkning, men 43w ökning när 8 diskar rullar i Synologyn bör ju rimligen motsvara detsamma oavsett, och bägge systemen skulle hamna en bit under 100w iaf och fortfarande med den lilla strömförbruknings ökning som Xeon ger genereras större valfrihet, ökad prestanda, snabbare diskaccess och framförallt möjligheten att sätta upp ett energischema som är anpassat efter dina behov vilket antagligen sänker strömförbrukningen ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

...du får genom egenbyggd nas ett betydligt kraftigare och mångfacetterat system med samma lr lägre energiförbrukning.

Snälla, förklara på vilket sätt ett egenbyggd NAS är betydligt kraftigare och mångfacetterat system - i förhållande till vad Synology har att erbjuda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det där har jag vägt fram och tillbaka. Synologys DSM vågar jag nästan påstå är oslagbart smidigt att jobba med. Sen kanske det inte passar alla osv. Att hitta små, snygga chassin är också ett problem.

Sen får man en lösning som till viss del är supportad och som kan köra smidiga "packages".

ZFS i all ära, är säkert skitbra när man kan det. Nu har jag inte örnkoll på terminologin för ZFS men om jag fattat saken rätt så kan man inte utöka med en disk åt gången, utan man måste lägga till en array till poolen. Nu har ingen nämnt ZFS i tråden ännu (tror jag), utan jag är bara proaktiv

Jag kommer att köra Synologys SHR, men så har jag offsite, offline backup också - anledningen att jag kommer att köra med redundans alls är att förhoppningsvis minska nertiden. Visst kan det hända att ytterligare diskar rasar under eventuell rebuild men isf får jag väl helt enkelt återställa från backupen då.

Men visst kan man bygga en burk med bättre prestanda för samma pengar, helt klart.

Fractal Design Array tar 6 stycken 3.5" diskar och är snyggt imo.

Mitt tips: bygg själv i ett Array med 6 platser. Börja med 3 stycken 3Tb diskar i raid 5. Det är 6Tb och väldigt låg risk att du tappar data. Vänta tills du fyllt dina 6Tb. När 4-5Tb diskarna börjar dyka upp köper du 3 till såna och gör en till raid 5:a av dem. Det är det mest kostnadseffektiva tror jag.

Det beror ju på vad din tid är värd för dig och om du har roligt när du bygger själv.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Fractal Design Array tar 6 stycken 3.5" diskar och är snyggt imo.

Mitt tips: bygg själv i ett Array med 6 platser. Börja med 3 stycken 3Tb diskar i raid 5. Det är 6Tb och väldigt låg risk att du tappar data. Vänta tills du fyllt dina 6Tb. När 4-5Tb diskarna börjar dyka upp köper du 3 till såna och gör en till raid 5:a av dem. Det är det mest kostnadseffektiva tror jag.

Det beror ju på vad din tid är värd för dig och om du har roligt när du bygger själv.

Jodå, har tittat på det chassiet också och det är snyggt och trevligt, precis som du säger

Eftersom jag till att börja med vill använda befintliga diskar (1x3TB och 3x2TB) och kommer att uppgradera en disk i taget (tror jag) så passar SHR1 bättre än en R5:a. Dessutom blir det då väldigt bekvämt och smidigt att se vilken disk som rasat etc utan att man ska behöva börja spåra serienummer eller dylikt. Bara att rycka ur och trycka i en ny fungerande igen - utan att behöva ens stänga av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Synologys DSM 4.1 på egenbyggd maskin. Inte särskilt svårt att fixa men lösningen har några barnsjukdomar som man ska vara medveten om. Läs mer här:

http://www.avsforum.com/t/1460222/how-to-roll-your-own-synolo...

Visa signatur

|ASRock Z77 Pro4-M|3570k|Corsair TX750M|
|ASUS 570GTX DCII|Thermalright Ultra 120 eXtreme|Seagate Barracuda 7200.11 500GB | Corsair Vengence 16gb| Silverstone TJ08-E|

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Snälla, förklara på vilket sätt ett egenbyggd NAS är betydligt kraftigare och mångfacetterat system - i förhållande till vad Synology har att erbjuda.

Du har inte läst med andra ord vad som skrivits !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Du har inte läst med andra ord vad som skrivits !

Är du politiker eftersom du besvara en fråga med en motfråga? Hade jag förstått/hållit med så hade jag ju inte behövt ställa från början, eller hur?
Eftersom du inte vågar bemöta min fråga sakligt får jag väl anta att du inte vet själv.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Är du politiker eftersom du besvara en fråga med en motfråga? Hade jag förstått/hållit med så hade jag ju inte behövt ställa från början, eller hur?
Eftersom du inte vågar bemöta min fråga sakligt får jag väl anta att du inte vet själv.

Du vill hålla den nivån... ok
Hur får du ett påpekande till en fråga?
Sakligt vågat så skrev jag att du tydligen inte hade läst vad som skrivits.
Läs så ser du vad jag menar med det, kan kanske vara i den andra posten mot den du citerade.
Om du håller med eller ej är ju helt upp till dig, alla har vi våra egna preferenser och olika önskemål om vad man vill skall finnas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skrivet av SkalmanBC:

Du vill hålla den nivån... ok
Hur får du ett påpekande till en fråga?
Sakligt vågat så skrev jag att du tydligen inte hade läst vad som skrivits.
Läs så ser du vad jag menar med det, kan kanske vara i den andra posten mot den du citerade.
Om du håller med eller ej är ju helt upp till dig, alla har vi våra egna preferenser och olika önskemål om vad man vill skall finnas.

Sluta med hårklyverierna och försök hålla er till saken istället.

För att svara på frågan; Du får för samma pengar som en färdig NAS kostar betydligt mer prestanda för pengarna om du bygger en egen NAS.

Fördelarna för en egenbyggd NAS är som sagt:
- Bättre pris/prestanda.
- Flexiblare när det gäller både mjukvara och hårdvara. Du kan välja exakt vilka program du vill ska finnas i burken, och du kan lättare uppgradera hårdvaran efter behov.

Nackdelarna för en egenbyggd NAS är:
- Det krävs betydligt mer pillande för att få NASen att fungera, både mjukvaru- och hårdvarumässigt.

Det finns säkert fler för- och nackdelar som jag har glömt, men jag är säker att andra kommer att fylla i de tomma luckorna i så fall.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

För att svara på frågan; Du får för samma pengar som en färdig NAS kostar betydligt mer prestanda för pengarna om du bygger en egen NAS.

Fördelarna för en egenbyggd NAS är som sagt:
- Bättre pris/prestanda.
- Flexiblare när det gäller både mjukvara och hårdvara. Du kan välja exakt vilka program du vill ska finnas i burken, och du kan lättare uppgradera hårdvaran efter behov.

Nackdelarna för en egenbyggd NAS är:
- Det krävs betydligt mer pillande för att få NASen att fungera, både mjukvaru- och hårdvarumässigt.

Det finns säkert fler för- och nackdelar som jag har glömt, men jag är säker att andra kommer att fylla i de tomma luckorna i så fall.

Skalman hävdade att en egenbyggd NAS är mer mångfacetterad och "kraftigare" (vad som nu menas med det?) men klarar inte av att förklara på vilket vis eller varför. Du nämner pris/prestanda vilket inte direkt förklarar sagda påstående det heller. Jag vill nog säga att det i grunden inte är någon skillnad vad gäller mångsidigheten.

Precis som med egenbyggda NAS bestämmer du exakt vilka program/tjänster du vill ha i "burken"; molntjänst, ftp, streaming etc... ingen skillnad där. Egenbyggda NAS är sällan begränsade vad gäller skalbarhet som Synology som begränsas av antalet hårddiskplatser men då köper man annat som t.ex EMC

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skalman hävdade att en egenbyggd NAS är mer mångfacetterad och "kraftigare" (vad som nu menas med det?) men klarar inte av att förklara på vilket vis eller varför. Du nämner pris/prestanda vilket inte direkt förklarar sagda påstående det heller. Jag vill nog säga att det i grunden inte är någon skillnad vad gäller mångsidigheten.

Precis som med egenbyggda NAS bestämmer du exakt vilka program/tjänster du vill ha i "burken"; molntjänst, ftp, streaming etc... ingen skillnad där. Egenbyggda NAS är sällan begränsade vad gäller skalbarhet som Synology som begränsas av antalet hårddiskplatser men då köper man annat som t.ex EMC

Ok, jag tror jag förstår vad du menar.

Du menar att inom ramarna för vad en NAS är tänkt att göra så kommer inte ett hemmabygge med kraftigare hårdvara att vara mer "mångfacetterad" än vad en färdig NAS är eftersom det inte krävs särskilt kraftfull hårdvara för att utföra NAS-uppgifter. Det gör även begreppet "kraftigare" irrelevant eftersom prestandabegränsningarna sällan sitter hårdvaran, utan i nätverkskort och routrar m.m.

Skalman menar nog att man får ett system men kraftigare hårdvara för samma peng som en färdigbyggd NAS. Det kan säkert vara användbart i vissa sammanhang, men förmodligen inte för enbart NAS-bruk. Jag tror inte att han har tänkt på det, och det hade inte jag heller för den delen.

Har jag tytt dig rätt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Intressant tråd detta, har själv haft funderingar fram och tillbaka själv och just beslutat att bygga egen NAS. Har lagt upp en tråd under byggloggar och börjat skriva lite hur jag tänker, kommer lägga upp bilder från själva bygget och konfig sen är det tänkt. http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1212061-by...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har jag tytt dig rätt?

Ja, i princip så verkar det så

Visa signatur