Hörlurar för rock och trance runt 3000:- klassen

Permalänk

Hörlurar för rock och trance runt 3000:- klassen

Hej alla ljud- och musikentusiaster,

Jag behöver er hjälp för att leta efter ett par hörlurar för rock och trance runt 3000 kr området. Jag tänker bara ha dem för hemmabruk, alltså är läckande ljud inget problem alls, inte heller utseende.

Även värt att tillägga att jag har ingen möjlighet till att gå runt och prova i affärer, annars hade jag gjort det ! Planerar även att köpa ett Asus Xonar essence STX.

Jag har kikat lite på:

Audio Technica ATH-A900X, verkade bra - speciellt för trance och rock och liknande.
Sennheiser Momentum - inte allt för säker
AKG K-701/Q-701 verkade inte vara så ämnade för mitt område.

Fler tips är alltid uppskattat :). Jag är ingen ljudexpert, långt ifrån!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Jag kör med K701. Dom är verkligen grymma, men om de är väldigt mycket rock som gäller skulle jag rekommendera något annat. Men dom är väldigt neutrala så några större problem är det inte, men om man lägger ut såpass mycket så...

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk

Du har inte funderat något på HD650 eller HD600 som ska vara grymma lurar i prisklassen?

Sennheiser Momentum är nog paret som har sämst ljudkvalitet av de du listade (fortfarande bra dock). Du har rätt i att AKG K-701 förmodligen har för lite bas för att tillfredställa dig

Men du bör verkligen provlyssna lite hörlurar innan du köper något. Vad som låter bra eller inte är en subjektiv fråga, och det är bara dina öron som kan avgöra vad du gillar=) Lycka till.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hd650 kommer passa dig grymt!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

jag har kikat lite på HD650, visste inte om de var passande för rock. får ta en mer noggrann titt

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Det är iofs inte så skönt att få ett par lurar som sen inte är sköna att ha på sig, tex är k701 väldigt runda (vem har runda öron egentligen?) som känndes väldigt konstigt och var svårt att få bekvämt på huvet - dock så var mina öron på gränsen att passa in :/, om man har lite större öron än standard så är det svårt att hitta lurar med tillräckligt utrymme inuti (höjden och djupet).
Skulle inte spendera 3 tusen på hörlurar utan att prova om de verkligen passar mina öron. (:

Jag kan inte rekommendera Xonar STX, t.ex. EHP-O2D är riktigt trevlig liten sak och inte mycket dyrare än ljudkortet..

Permalänk
Medlem

Kanske inte spot on på prisklassen på den ena men du ska absolut veta om att dessa finns. Rekommenderar att du kollar reviews osv. Jag har inte någon av dessa själv men det är vad jag planerar att införskaffa, så jag kan inte rekommendera dem med mina öron med mitt omdöme. Kolla upp dessa säger jag bara.

http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=108
http://www.head-direct.com/Products/?act=detail&id=115

Storebrodern till dessa anses tävla för bäst i klassen precis under Audeze lcd 2.

Permalänk
Skrivet av Johannes Bluml:

Det är iofs inte så skönt att få ett par lurar som sen inte är sköna att ha på sig, tex är k701 väldigt runda (vem har runda öron egentligen?) som känndes väldigt konstigt och var svårt att få bekvämt på huvet - dock så var mina öron på gränsen att passa in :/, om man har lite större öron än standard så är det svårt att hitta lurar med tillräckligt utrymme inuti (höjden och djupet).
Skulle inte spendera 3 tusen på hörlurar utan att prova om de verkligen passar mina öron. (:

Jag kan inte rekommendera Xonar STX, t.ex. EHP-O2D är riktigt trevlig liten sak och inte mycket dyrare än ljudkortet..

Jag har små öron, ska inte vara något problem. ang EHP-O2D, trevlig liten sak? Kan du gå in lite mer på detalj ?

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Jag har små öron, ska inte vara något problem. ang EHP-O2D, trevlig liten sak? Kan du gå in lite mer på detalj ?

finns mer info här http://nwavguy.blogspot.com om du är intresserad

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att hd650 är en extremt bra lur till rock och trance

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk

Hifiman HE-400?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Skrivet av Johannes Bluml:

finns mer info här http://nwavguy.blogspot.com om du är intresserad

Tack

Skrivet av Triffid:

Jag skulle säga att hd650 är en extremt bra lur till rock och trance

Verkar som det! blir förmodligen hd650 om inget annat.

Undrar dock vad jag ska köra på för ljudkort / DAC för runt 1500:-, det är något jag skulle vilja veta mer om nu när jag fått höra om EHP-O2D

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk

Om du bara tänker LYSSNA på musik och njuta så har jag något att säga.

Aldrig riktigt förstått meningen med att lägga för mycket pengar på ett par hörlurar om du ba ska "kick back n' relax" till nåra goa låtar.
Dyr ljudutrustning behöver du om du ska producera musik, DJ:a eller vara ljudtekniker o syssla med film etc.

Störst skillnad i kvalité får du mellan 500:- prisklassen till ca. 1,500:- då nästan "fördubblas" (inga vetenskapliga bevis på hur man kan beskriva att kvalitén blir bättre) kvalitén.

Så jag hade aldrig lagt ner så mycket på ett par hörlurar. Även om du kan höra vartenda ljud som finns med, helt perfekt, så har nog kompositören inte menat att du ska kunna höra "varenda Hi-hat på exakt just den perfekta frekvensen".

Meningen är som sagt att du ska lyssna o njuta, då klarar du dig bara bra med ett par billigare. MAX, absolut MAX 2000. Inte värt att spendera den extra tusingen för liiiite bättre kvalité som du förmodligen inte ens kommer märka av.

Tips dock: Köp aldrig Beats by Dre eller Creative.

Om du ska prodda musik eller liknande då kan du strunta i allt jag skrev o ge mig en klapp i huvet

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Om du däremot ska producera kan jag ge dig lite tips eftersom jag själv är ute efter de perfekta hörlurarna o kommit fram till att ATH-M50 är allt du behöver om du inte är musiker i världsklass. O som du säger för "hemmabruk" dvs. hemmastudio (precis som jag) så kör på dem. Kostar 1300:- i Andreassons, jag testade dem igår o jämförde dem mot AKG K240 MKII (i stort sett samma sak som K240 studio) - bytte mellan dem minst 4 ggr o det kändes stor skillnad. Dessa två modeller är bland de mest använda - och har aldrig gjort någon producent besviken. AKG k240 är en maffig tungviktare som funnits i branschen cirka 20 år, ATH-M50 cirka 2-3 år.

I'm just sayin.

AKG 500:- billigare, lite sämre än ATH. Men om du ändå är inne på 3000 klassen kke ATH-M50 som kostar 1,300 är bättre för dig?

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Det blir inte mycket bättre än Grado för rock. Jag har inte prövat mina Grado lurar för trance, men för rock och heavy metal så blir det inte mycket bättre. De är öppna och läcker en hel del ljud, men eftersom att du bara ska ha dem hemma så är de riktigt bra.

Jag hade ett par akg k701 förut, men jag tycker inte att de är särskilt roliga. Musik ska kännas levande enligt mig, det gjorde det inte med akg lurarna. De kändes lite för kliniska.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Om du däremot ska producera kan jag ge dig lite tips eftersom jag själv är ute efter de perfekta hörlurarna o kommit fram till att ATH-M50 är allt du behöver om du inte är musiker i världsklass. O som du säger för "hemmabruk" dvs. hemmastudio (precis som jag) så kör på dem. Kostar 1300:- i Andreassons, jag testade dem igår o jämförde dem mot AKG K240 MKII (i stort sett samma sak som K240 studio) - bytte mellan dem minst 4 ggr o det kändes stor skillnad. Dessa två modeller är bland de mest använda - och har aldrig gjort någon producent besviken. AKG k240 är en maffig tungviktare som funnits i branschen cirka 20 år, ATH-M50 cirka 2-3 år.

I'm just sayin.

AKG 500:- billigare, lite sämre än ATH. Men om du ändå är inne på 3000 klassen kke ATH-M50 som kostar 1,300 är bättre för dig?

Dold text

Tänkte bara för hemmalyssnande, ingen producering

Skrivet av flyawaynille:

Det blir inte mycket bättre än Grado för rock. Jag har inte prövat mina Grado lurar för trance, men för rock och heavy metal så blir det inte mycket bättre. De är öppna och läcker en hel del ljud, men eftersom att du bara ska ha dem hemma så är de riktigt bra.

Jag hade ett par akg k701 förut, men jag tycker inte att de är särskilt roliga. Musik ska kännas levande enligt mig, det gjorde det inte med akg lurarna. De kändes lite för kliniska.

Konstigt att jag inte hört talats om Grado, får kika igenom lite senare. Tack!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Om du bara tänker LYSSNA på musik och njuta så har jag något att säga.

Aldrig riktigt förstått meningen med att lägga för mycket pengar på ett par hörlurar om du ba ska "kick back n' relax" till nåra goa låtar.
Dyr ljudutrustning behöver du om du ska producera musik, DJ:a eller vara ljudtekniker o syssla med film etc.

Störst skillnad i kvalité får du mellan 500:- prisklassen till ca. 1,500:- då nästan "fördubblas" (inga vetenskapliga bevis på hur man kan beskriva att kvalitén blir bättre) kvalitén.

Så jag hade aldrig lagt ner så mycket på ett par hörlurar. Även om du kan höra vartenda ljud som finns med, helt perfekt, så har nog kompositören inte menat att du ska kunna höra "varenda Hi-hat på exakt just den perfekta frekvensen".

Meningen är som sagt att du ska lyssna o njuta, då klarar du dig bara bra med ett par billigare. MAX, absolut MAX 2000. Inte värt att spendera den extra tusingen för liiiite bättre kvalité som du förmodligen inte ens kommer märka av.

Tips dock: Köp aldrig Beats by Dre eller Creative.

Om du ska prodda musik eller liknande då kan du strunta i allt jag skrev o ge mig en klapp i huvet

Dold text

Förstår inte hur du tänker Alla delar inte samma åsikt som du.

Det må hända att hörlurar generellt sett är som mest prisvärda i runt 1500kr-klassen men tycker du att det är konstigt att en del väljer att betala mer för bättre kvalitet, bättre ljud och bättre komfort? Om jag bara skulle haft pengarna så skulle jag nog just nu sitta med ett par lurar i 10.000 kr-klassen.

Man kan ju jämföra det med grafikkort. I den världen får du väl också mest prestanda / pengarna vid runt 2000kr-strecket. Men de som spelar mycket krävande spel kanske tycker det är värt det att köpa ett 680 eller 690, även om de inte ger samma prestanda för pengarna som de billigare korten? Inget konstigt enligt mig i alla fall.

Skrivet av Basicnewb:

Om du däremot ska producera kan jag ge dig lite tips eftersom jag själv är ute efter de perfekta hörlurarna o kommit fram till att ATH-M50 är allt du behöver om du inte är musiker i världsklass. O som du säger för "hemmabruk" dvs. hemmastudio (precis som jag) så kör på dem. Kostar 1300:- i Andreassons, jag testade dem igår o jämförde dem mot AKG K240 MKII (i stort sett samma sak som K240 studio) - bytte mellan dem minst 4 ggr o det kändes stor skillnad. Dessa två modeller är bland de mest använda - och har aldrig gjort någon producent besviken. AKG k240 är en maffig tungviktare som funnits i branschen cirka 20 år, ATH-M50 cirka 2-3 år.

I'm just sayin.

AKG 500:- billigare, lite sämre än ATH. Men om du ändå är inne på 3000 klassen kke ATH-M50 som kostar 1,300 är bättre för dig?

Dold text

Jag har ett par ATH-M50 som jag är nöjd med, producerar också egen musik (och, nej, inte på proffsnivå hehe) men skulle inte vilja påstå att de är tillräckliga i en hemmastudio. De är absolut prisvärda dock. Men i en hemmastudio skulle jag aldrig klara mig utan ett par monitorer, hörlurar ger en felaktig bild av ljudbilden och gör det ibland svårt att hitta rätt nivåer på "instrument" IMO. Tror nog öppna lurar är liite bättre på detta dock.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Förstår inte hur du tänker Alla delar inte samma åsikt som du.

Det må hända att hörlurar generellt sett är som mest prisvärda i runt 1500kr-klassen men tycker du att det är konstigt att en del väljer att betala mer för bättre kvalitet, bättre ljud och bättre komfort? Om jag bara skulle haft pengarna så skulle jag nog just nu sitta med ett par lurar i 10.000 kr-klassen.

Man kan ju jämföra det med grafikkort. I den världen får du väl också mest prestanda / pengarna vid runt 2000kr-strecket. Men de som spelar mycket krävande spel kanske tycker det är värt det att köpa ett 680 eller 690, även om de inte ger samma prestanda för pengarna som de billigare korten? Inget konstigt enligt mig i alla fall.

Jag har ett par ATH-M50 som jag är nöjd med, producerar också egen musik (och, nej, inte på proffsnivå hehe) men skulle inte vilja påstå att de är tillräckliga i en hemmastudio. De är absolut prisvärda dock. Men i en hemmastudio skulle jag aldrig klara mig utan ett par monitorer, hörlurar ger en felaktig bild av ljudbilden och gör det ibland svårt att hitta rätt nivåer på "instrument" IMO. Tror nog öppna lurar är liite bättre på detta dock.

Dold text

Tror du HD650 skulle vara bra för mig då? Får intrycket att de är väldigt bekväma och ger bra ljud i området jag söker efter

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Tips dock: Köp aldrig Beats by Dre eller Creative.

Säg inte aldrig Creative, dessa är otroligt prisvärda lurar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Förstår inte hur du tänker Alla delar inte samma åsikt som du.

Det må hända att hörlurar generellt sett är som mest prisvärda i runt 1500kr-klassen men tycker du att det är konstigt att en del väljer att betala mer för bättre kvalitet, bättre ljud och bättre komfort? Om jag bara skulle haft pengarna så skulle jag nog just nu sitta med ett par lurar i 10.000 kr-klassen.

Man kan ju jämföra det med grafikkort. I den världen får du väl också mest prestanda / pengarna vid runt 2000kr-strecket. Men de som spelar mycket krävande spel kanske tycker det är värt det att köpa ett 680 eller 690, även om de inte ger samma prestanda för pengarna som de billigare korten? Inget konstigt enligt mig i alla fall.

Jag har ett par ATH-M50 som jag är nöjd med, producerar också egen musik (och, nej, inte på proffsnivå hehe) men skulle inte vilja påstå att de är tillräckliga i en hemmastudio. De är absolut prisvärda dock. Men i en hemmastudio skulle jag aldrig klara mig utan ett par monitorer, hörlurar ger en felaktig bild av ljudbilden och gör det ibland svårt att hitta rätt nivåer på "instrument" IMO. Tror nog öppna lurar är liite bättre på detta dock.

Jo du har rätt, alla har olika åsikter. Men för musik (o inte datorspel, där man ska höra "var skotten kommer ifrån") så klarar man sig väl med M50 även om man är proffs DJ/producent Och du har rätt, alla behöver studio monitorer, man ska byta ljudkälla o kolla sin låt på flera, monitorer, studiohörlurar, datorhögtalare, mp3-hörlurar etc. Gällande bara soft-lyssna på musik, tycker jag ett par 300:- in-ears räcker men visst om man vill ha top notch räcker det med mac 1,500-2000 kr. Ingen stor skillnad som sagt mellan en 2000 och 10 000:-

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Säg inte aldrig Creative, dessa är otroligt prisvärda lurar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635

ja Aurvana Live har jag förstått tillhör undantagen.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

Tror du HD650 skulle vara bra för mig då? Får intrycket att de är väldigt bekväma och ger bra ljud i området jag söker efter

Har inte hört just HD650 själv så har ingen personlig erfarenhet av dem. Men enligt många andra ska de vara de bästa i klassen Jag tror du kommer bli skitnöjd.

Skrivet av Basicnewb:

Ingen stor skillnad som sagt mellan en 2000 och 10 000:-

Har du ens lyssnat och jämfört en 2000kr-lur mot en för 10.000kr?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

ja Aurvana Live har jag förstått tillhör undantagen.

... eftersom de i grund och botten är Denons AH-D1001!

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Har inte hört just HD650 själv så har ingen personlig erfarenhet av dem. Men enligt många andra ska de vara de bästa i klassen Jag tror du kommer bli skitnöjd.

Har du ens lyssnat och jämfört en 2000kr-lur mot en för 10.000kr?

Nej, det har jag inte.
Men spana in grafen:

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämförelse mellan Sennheiser HD800 som ligger på 10 papp och ATH-M50 på 1,3 (jag vet att jag white-knightar ath lite väl mycket, jag ska slappna av lite med det ) Det är skillnad, deras kurvor är mer stabila om man jämför de olika graferna, men som sagt det är inte alltid man kan höra allt lika perfekt som graferna visar.

Det beror ju oxå på vad du vill få ut ur lurarna, som sagt ska man bara slappna av o lyssna på musik tycker jag det är waaaay too much.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Tror du HD650 skulle vara bra för mig då? Får intrycket att de är väldigt bekväma och ger bra ljud i området jag söker efter

Har hd650 och tycker det stämmer bra
Tog tre dagar tills de anpassade sig till mitt huvud, sen sitter de perfekt

Kan dock bara jämföra med sennheiser ie6 / hd555 och massa saker under 1000:-

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Basicnewb:

Nej, det har jag inte.
Men spana in grafen:

Misstänkte väl det.. Graferna säger inte mycket om ljudkvalitén

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Nej, det har jag inte.
Men spana in grafen:

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämförelse mellan Sennheiser HD800 som ligger på 10 papp och ATH-M50 på 1,3 (jag vet att jag white-knightar ath lite väl mycket, jag ska slappna av lite med det ) Det är skillnad, deras kurvor är mer stabila om man jämför de olika graferna, men som sagt det är inte alltid man kan höra allt lika perfekt som graferna visar.

Det beror ju oxå på vad du vill få ut ur lurarna, som sagt ska man bara slappna av o lyssna på musik tycker jag det är waaaay too much.

Din teori om att grafen räcker kan lätt motbevisas. Ifall så var fallet hade det ju räckt med vilken skitlur som helst och en EQ nämnligen.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Nej, det har jag inte.
Men spana in grafen:

http://www.headphone.com/learning-center/build-a-graph.php?gr...

Jämförelse mellan Sennheiser HD800 som ligger på 10 papp och ATH-M50 på 1,3 (jag vet att jag white-knightar ath lite väl mycket, jag ska slappna av lite med det ) Det är skillnad, deras kurvor är mer stabila om man jämför de olika graferna, men som sagt det är inte alltid man kan höra allt lika perfekt som graferna visar.

Det beror ju oxå på vad du vill få ut ur lurarna, som sagt ska man bara slappna av o lyssna på musik tycker jag det är waaaay too much.

Det går inte riktigt att mäta hörlurar sådär. Det går inte heller att säga vad som låter bäst utifrån en frekvensgraf. Jag har själv provat HD800 och jämfört med t.ex HD600 och det är en jäkla skillnad vill jag påstå.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

... eftersom de i grund och botten är Denons AH-D1001!

... eller mer exakt är Denon D1001 och Creative Aurvana Live baserade på samma Foster OEM design:
http://www.foster.co.jp/en_products/headphones/443741.html
(Foster är i samma koncern som Fostex)

Skrivet av Kalium:

Det går inte riktigt att mäta hörlurar sådär. Det går inte heller att säga vad som låter bäst utifrån en frekvensgraf. Jag har själv provat HD800 och jämfört med t.ex HD600 och det är en jäkla skillnad vill jag påstå.

Nog är det skillnad, men det är inte alla som ens föredrar HD800 i den jämförelsen heller

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Hej alla ljud- och musikentusiaster,

Jag behöver er hjälp för att leta efter ett par hörlurar för rock och trance runt 3000 kr området. Jag tänker bara ha dem för hemmabruk, alltså är läckande ljud inget problem alls, inte heller utseende.

Även värt att tillägga att jag har ingen möjlighet till att gå runt och prova i affärer, annars hade jag gjort det ! Planerar även att köpa ett Asus Xonar essence STX.

Jag har kikat lite på:

Audio Technica ATH-A900X, verkade bra - speciellt för trance och rock och liknande.
Sennheiser Momentum - inte allt för säker
AKG K-701/Q-701 verkade inte vara så ämnade för mitt område.

Fler tips är alltid uppskattat :). Jag är ingen ljudexpert, långt ifrån!

Kolla på Ultrasone PRO 900 ligger i den prisklassen. Sen om dom passar till rock är jag inte helt säker då jag inte lyssnar på det särskilt mycket och vad jag vet lite svårare att hitta.

Ska du bara ha ljudkortet till hörlurarna så hade jag också rekomenderat dig att kolla på en hörlursförstärkare med DAC istället, som någon annan i tråden också gjorde. Även om STX är riktigt bra som ljudkort om man inte endast ska ha den som hörlursrigg.

Vad har du för lyssnat på för lurar innan?

Vill du spara pengar köper du Beyerdynamic DT 7/8/9 pro serien. Lämnade tillbaka mina m-50 och tog ett par dt-990.